@article { author = {Goharpoor, A. A. and Azmodeh, H.}, title = {Evaluation of Combined Transport Metro with Other Modes of Transport Using Analytic Hierarchy Process (AHP) (Case Study: Tehran Metro SADEGHIYEH Station)}, journal = {Road}, volume = {24}, number = {86}, pages = {1-10}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {Intermodal seamless transportation plays an essential and key role of subway systems (METRO).This study aims is to evaluate intermodal seamless transportation system in Tehran's subway (case study: SADEGHIYEH station) through prioritise existing transportation alternatives(feeder modes) and asses and compare the current situation is according to these priorities.therefore,two perspectives are exists. First, this study applied Analytic Hierarchy Process (AHP) based on relevant expert’s opinions to assessment and prioritization intermodal seamless transportation system from a policy planner’s perspective in order to find an improvement strategy. For this purposethe effective criteria through the literature review identified then main criteria have been revised. In addition, weights of criteria are calculated and then the piority of each alternatives is determined and the results have been analyzed.The results indicate that the bus has the highest priority among the alternatives being discussed and vans&taxis, bikes&walking are the next rank.The results of the sensivity analysis shows that change in weight of the three cases of the criteria can cause changes in prioritizing alternatives.As well as the results are sensitive to environmental issues than other criteria.Second, in regards to the passenger’s perspectives based on relevant passenger’s opinions, most passengers tend to use bus and vans&taxis, bikes&walkingwas found to be less preferable than other alternatives. Finally, comparing the results of two perspectives indicates performance of the system in current situation is good and appropriate.    }, keywords = {Intermodal system,transfer,Ranking,Analytic Hierarchy Process}, title_fa = {ارزیابی عملکرد سیستم حمل و نقل ترکیبی مترو با سایر شیوه‌های حمل و نقل به روش AHP (مطالعه موردی: ایستگاه صادقیه متروی تهران)}, abstract_fa = {هدف از این مقاله ارزیابی عملکرد سیستم حمل و نقل ترکیبی مترو با سایر شیوه­های حمل و نقل در ایستگاه صادقیه متروی تهران از طریق اولویت بندی گزینه های حمل و نقل موجود و بررسی و مقایسه وضعیت حاضر بر اساس این اولویت­ها است. به منظور انجام این تحقیق، از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبیAHP که در آن یک مسئله تصمیم گیری به سطوح مختلف هدف­، معیارها، زیرمعیارها و گزینه­ها تقسیم می شود استفادهشده است. در ابتدا معیارهای موثر در اولویت بندی گزینه های حمل و نقل ترکیبی با مترو با بررسی ادبیات موضوع شناسایی شده، سپس با نظرسنجی از 60 تن از کارشناسان و خبرگان حوزه حمل و نقل،معیارهای اولیه بازنگری و اصلاح شده است .در ادامه، با دعوت از 40 تن از کارشناسان خبره جهت تکمیل پرسشنامه­های مقایسه زوجی و با بکارگیری فرآیند تحلیل سلسله مراتبی وزن معیارها و زیرمعیارها مشخص  گردیده و گزینه های حمل و نقل موجود اولویت بندی و نتایج حاصل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می­دهد که گزینه"­اتوبوس"­ دارای بالاترین اولویت در بین گزینه­های مورد بررسی است و"ون و تاکسی" و" دوچرخه و پیاده روی" در رده های بعدی قرار می گیرند. نتایج مربوط به تحلیل حساسیت نیز نشان می­دهد که تغییر در وزن سه مورد از معیارها می تواند موجب تغییر در اولویت­بندی گزینه­ها شود. همچنین حساسیت نتایج به معیار مسایل زیست محیطی بیش از سایر معیارهاست. نظر سنجی از مسافر و مقایسه نتایج و وزن گزینه­ها حاصل از نظر سنجی در ایستگاه مورد مطالعه با نتایج و وزن تعیین شده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی­، بیانگر همخوانی و تطبیق وضعیت حاضر در ایستگاه صادقیه با وضعیت مطلوب بوده و عملکرد سیستم مناسب ارزیابی گردید.    }, keywords_fa = {حمل و نقل ترکیبی­,فرآیند تحلیل سلسله مراتبی­,ارزیابی عملکرد,اولویت­بندی,AHP}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_50914.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_50914_27162c306e7fa098cc3ccc41e7ee863f.pdf} } @article { author = {Aghabayk, K. and Ahmadpoor, T.}, title = {Review of Safety Measures to Decrease Unsignalized Intersection Collisions}, journal = {Road}, volume = {24}, number = {86}, pages = {11-30}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {Motor vehicle collisions normally have negative consequences, especially in the economic, social and even political era. Therefore, reducing the number of occurrences and severity of them becomes the priority for the policymakers. Due to the high rate of motor vehicle collisions in Iran, it has become an important issue in our country as well. According to the literature, most of the traffic collisions occur within the intersection areas while these intersections assigned limited area to themselves among the wide range of properties in the road transportation network. Furthermore, with attention to the considerable number of unsignalized intersections in this country, the authors of this paper motivated to review the countermeasures and strategies to increase the safety of these intersections. Although, many of the mentioned approaches might be recognized and applied currently in Iran's road transport network, this study aims to summarize and framed all related safety measures related to unsignalized intersections to provide an extended framework which can help specialists, engineers and policy makers to choose better decisions.    }, keywords = {Road Safety Measures,Unsignalizad Intersections,Safety in Traffic,Collisions}, title_fa = {مروری بر اقدامات ایمنی جهت کاهش تصادفات در تقاطع‌های بدون چراغ}, abstract_fa = {تصادفات وسایل نقلیه همواره دارای تبعات منفی اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی بوده و لذا همیشه کاهش تعداد و شدت آن‌ها از اولویت‌های دولتمردان بوده است. این مقوله با توجه به نرخ بالای تصادفات در کشور ما، ایران، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است. بر اساس مطالعات صورت گرفته سهم قابل توجهی از تصادفات در محدوده تقاطع‌ها صورت می‌پذیرد؛ این در حالی است که سهم تقاطع‌ها به وسعت شبکه مقدار ناچیزی است. این مساله در کنار تعداد قابل ملاحظه تقاطع‌های بدون‌چراغ در سطح کشور، نویسندگان مقاله پیش‌رو را برآن داشت تا به مرور اقدامات و راهبردهایی بپردازند که جهت ارتقای ایمنی تقاطع‌های بدون چراغ به‌کار می‌روند. اگرچه ممکن است بسیاری از موارد مطروحه در کشور شناخته شده و در حال اجرا باشد، لیکن این مقاله سعی در خلاصه و مدون نمودن جمیع اقدامات ایمنی مرتبط با تقاطع‌های بدون چراغ دارد تا بدین وسیله ابزاری بسیط در اختیاران متخصصین و مسئولین امر جهت تصمیم‌گیری قرار دهد.    }, keywords_fa = {اقدامات ایمنی راه,تقاطع‌های بدون‌چراغ,ایمنی در ترافیک,تصادفات}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_50905.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_50905_59a41bda8ee1602d886868c63793dd77.pdf} } @article { author = {BakhshiPour Sedaposhte, A.}, title = {Control of Seismic Vibrations of Structures Using Inactive Control Systems}, journal = {Road}, volume = {24}, number = {86}, pages = {31-44}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {One of the most important issues in structural engineering is finding ways to reduce the force to structural members of the building. The intense ground vibrations create lateral inertial forces in the structure, which makes the structure oscillate with a range proportional to its input energy. If the large share of this energy is spent on the structural motions, the seismic response will be considerably improved. Therefore, if a large amount of seismic energy can be wasted mechanically, the structure response can also be controlled without structural damage. The use of energy-dampening systems in buildings is responsible for the resilience of structural members during an earthquake and, as a result, prevents damage. One of the new and effective ways of coping with earthquakes is the use of a variety of active and passive dampers in the building industry. In the meantime, the selection of passive dampers is preferable because of low cost and more suitable technology than active dampers and their use in the country.    }, keywords = {ergy Deterioration Systems,Viscoelastic Mirror,Lazy Depletion,mortality,Structural Velocity}, title_fa = {کنترل ارتعاشات لرزه‌ای سازه‌ها با استفاده از سیستم‌های کنترل غیر فعال}, abstract_fa = {یکی از مهمترین مسائلی که در زمینه مهندسی سازه خودنمایی می‌کند، یافتن راههای تقلیل نیروی وارده به اعضای سازه‌ای ساختمان می‌باشد. ارتعاشات شدید زمین، نیروهای اینرسی جانبی در سازه را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود سازه با دامنه‌ای متناسب با انرژی ورودی آن نوسان می‌کند. اگر سهم اعظم این انرژی در حد حرکات سازه صرف شده باشد، پاسخ لرزه‌ای به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود خواهد یافت. بنابراین اگر بتوان قسمت اعظم انرژی لرزه‌ای را به صورت مکانیکی تلف کرد، پاسخ سازه را نیز می‌توان بدون خسارت سازه‌ای کنترل نمود. استفاده از سیستمهای مستهلک کننده انرژی در ساختمانها سبب ارتجاعی باقی ماندن اعضای سازه‌ای در حین زلزله می‌گردد و در نتیجه از بروز تخریب جلوگیری می‌نماید. یکی از ابزارها و روش‌های جدید و کارآمد مقابله با زلزله، استفاده از انواع میراگرهای فعال و غیر فعال در صنعت ساختمان است. در این میان انتخاب میراگرهای غیرفعال به خاطر کم هزینه بودن و تکنولوژی مناسب تر نسبت به میراگرهای فعال و امکان استفاده آنها در داخل کشور ارجحیت دارد.    }, keywords_fa = {سیستمهای مستهلک کننده انرژی,میراگر ویسکوالاستیک,میراگر لزج,میرائی,ارتعاش سازه}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_50913.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_50913_d54e13a5bfd2ef8d61d1747a71f05f02.pdf} } @article { author = {Hosseinpoor, A.}, title = {Policies to Increase Iran's Competitiveness in Maritime Shipping Trade}, journal = {Road}, volume = {24}, number = {86}, pages = {45-56}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {Maritime trade problem is more extensive than ever especially in the sensitive region of the Persian Gulf and Oman Sea that are oil trading hub in the world. Intense competition with Persian Gulf modern ports like Dubai and Jebel Ali, capture and berthing of the business is more complex. Since the prosperity of our ports is function of our business. So, boom business effect on boom ports. This study examines the factors of economic, political and cultural understanding the content of berthing of commercial vessels and the various restrictions on foreign commercial ships for berthing at Iranian South ports .And also the limitations and barriers to services for internal ports to the ships, and offers strategies for overcoming these barriers. The results showed that there is a significant relationship between the economic, political, cultural and below its components (the port side, the cost of loading and unloading, the privatization of ports, cost of international transportation, advertising, relationship with other relevant organizations, sanctions and local laws and administrative factors) and the commercial traffic in Iran. Therefore it can be said that a strong positive relationship is established between the two variables. According to results, is recommended that the rate for complications port, loading and unloading costs and transportation costs and other costs of operating the port to compete with other ports in the region considered and rates determined on a competitive basis.    }, keywords = {Competitive advantage,Commercial Fishing,Marine Transportation,Capture and Berthing,Iran}, title_fa = {سیاست‌هایی جهت افزایش قدرت رقابت ایران در تجارت حمل و نقل دریایی}, abstract_fa = {مسأله تجارت دریایی بخصوص در منطقه حساس خلیج فارس و دریای عمان که قطب تجارت و نفت دنیاست گسترده­تر از پیش شده است. رقابت فشرده با بنادر مدرن خلیج فارس مانند دبی و جبل علی، وضعیت جذب و پهلوگیری تجاری را پیچیده­تر کرده است و از آنجایی که رونق بنادر ما تابع تجارت ماست، بنابراین، میزان رونق و شکوفایی تجارت بر میزان رونق و شکوفایی بنادر اثر می­گذارد.این مطالعه به بررسی تأثیر عوامل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بر میزان پهلوگیری کشتی­های تجاری و حمل و نقل دریایی و شناخت محدودیت­های مختلفی که کشتی­های تجاری خارجی برای پهلوگیری در بنادر جنوب  ایران دارند و همچنین محدودیت­ها و موانعی که بنادر داخلی جهت ارائه خدمات مناسب به این کشتی­ها دارند، می‌پردازد و درنهایت، ارائه راهکارهایی جهت غلبه بر این موانع است. نتایج نشان داد که بین عوامل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و زیر مولفه های آن‌ها (عوارض بندری، هزینه‌های تخلیه و بارگیری، خصوصی سازی بنادر، هزینه‌های حمل و نقل بین المللی، تبلیغات، ارتباط با سایر سازمان‌های مرتبط، تحریم‌ها، قوانین داخلی و عوامل مدیریتی) و میزان ترددهای تجاری در ایران رابطه معنی­داری وجوددارد؛ لذا می‌توان گفت که رابطه مثبت و قوی بین آن‌ دو برقرار است. با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهاد می­گردد که در نرخ­گذاری برای عوارض بندری، هزینه­های تخلیه و بارگیری و هزینه­های حمل و نقل و سایر هزینه­های بندری عامل رقابت با سایر بنادر منطقه مدنظر قرار گیرد و نرخ­ها به صورت رقابتی تعیین گردد.    }, keywords_fa = {مزیت رقابتی,شناورهای تجاری,حمل و نقل دریایی,جذب و پهلوگیری,ایران}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_50904.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_50904_52f7d7322b9a1105262bdc204ed9cf4b.pdf} } @article { author = {Soltani, Ali and Khanizadeh, Mohammad Ali and Jahanshahi Amjazi, Esmaeel}, title = {Visual function and quality of pedestrian bridges in the eyes of consumers (Case Study: Zanjan pedestrian bridges located in a neighborhood south of Tehran)}, journal = {Road}, volume = {24}, number = {86}, pages = {57-67}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {with the progress of science and technology in human welfare and little movement is immersed of damaging suggests that progress is being little movement. Hence urban experts were driven to the facilities in the service of the human health and one of exemplifications in the city to implement components for encouraging people to the sidewalk. pedestrian bridges, one of the tools are thinking with physical and technical considerations can encourage and encouraging citizens to walk. Hence in this study pedestrian bridges Zanjan neighborhood in southern Tehran Municipality 10 region. The think tank with the aim of descriptive and analytical - and the tools used in this research studies documents library - and - field of inquiry. the results of observations questionnaire and interview suggests that pedestrian bridges have failed to the satisfaction of the residents and on the level of satisfaction Nazli, and said the satisfaction of security in the bridges and perspective and inappropriate time and use of excluding the needs of Sunni groups and special.    }, keywords = {Quality Visual Performance,Footbridge,South Zanjan Neighborhood}, title_fa = {سنجش کیفیت عملکردی بصری پل‌های عابر پیاده از دید استفاده‌کنندگان (نمونه موردی: پل‌های عابر پیاده واقع در محله زنجان جنوبی شهر تهران)}, abstract_fa = {با پیشرفت علوم و فناوری ها انسان بیشتر در رفاه و کم تحرکی غوطه ور می شود از طرفی همین پیشرفت مبین آسیب زا بودن کم تحرکی می باشد. از این رو متخصصین شهری برآن شدند تا تسهیلات را هر چه بیشتر در خدمت سلامت بشر به کار گیرند و یکی از مصادیق این تفکر در شهر به کارگیری مولفه هایی جهت ترغیب مردم به پیاده رویی است. پل های عابر پیاده یکی از ابزارهای این تفکر هستند که با بکارگیری ملاحظات فنی و فیزیکی می توانند مشوق و ترغیب کننده شهروندان جهت پیاده روی باشند. از این رو در این پژوهش پل های عابر پیاده محله زنجان جنوبی واقع در منطقه 10 شهرداری تهران انتخاب گردیده است. این پزوهش با هدف کاربردی و از نوع تحلیلی – توصیفی است و  ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق مطالعات اسنادی – کتابخانه ای و میدانی – پرسشگری می باشد. نتایج حاصل از مشاهدات،پرسشنامه و مصاحبه حاکی از آن است که پل های عابر پیاده محله نتوانسته اند رضایت ساکنین را جلب نمایند و در سطح نازلی از رضایتمندی قرار دارند و مصداق این گفته رضایت از امنیت در پل ها و دید و منظر نامناسب زمان بر بودن استفاده و در نظر نگرفتن نیازهای گروه های سنی و ویژه می باشد.    }, keywords_fa = {کیفیت عملکردی بصری,پل عابر پیاده,محله زنجان جنوبی}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_50907.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_50907_d6d3edbaf3e196d25dd3c5298bb9d805.pdf} } @article { author = {Mansourian, A. and Jayervand, K. and Fakhri, M.}, title = {Evaluation of Performance of Porous Asphalt Containing Cellulose Fibers and Polymer Modified Bitumen}, journal = {Road}, volume = {24}, number = {86}, pages = {69-80}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {Porous asphalt is a kind of open-graded asphalt mixture that characterized by containing a large proportion of interconnected air voids.  Many countries have used porous asphalt since many years ago, but due to unfamiliarity and some ambiguities of contractors and consultants with this kind of asphalt, it has not been used appropriately in Iran. In this paper the performance of porous asphalt constructed in a section of Ghaemshahr-Sari road, is explained and evaluated. Laboratory and field studies show that porous asphalt containing polymer modified bitumen and cellulose fibers has adequate strength and durability; also it decreases the noise and increases the permeability and skid resistance.    }, keywords = {Porous Asphalt,Fiber,Polymer Modified Bitumen,Noise,skid resistance,Permeability}, title_fa = {بررسی عملکرد میدانی آسفالت متخلخل حاوی الیاف سلولزی و قیر پلیمری}, abstract_fa = {  آسفالت متخلخل نوعی آسفالت با دانه بندی باز  است که مهمترین مشخصه آن درصد فضای خالی زیاد می­باشد.  به­طور کلی تمام آسفالت­های رایج با دانه­بندی توپر، دارای سطحی تقریباً غیرقابل نفوذ هستند که این موضوع در هنگام بارندگی، موجب کاهش ایمنی وسایل نقلیه می­شود­. در این مقاله ضمن تشریح نحوه اجرای آسفالت متخلخل در قسمتی از جاده قائم­شهر-ساری، عملکرد میدانی آن مورد بررسی قرار گرفته است.آزمایشهای آزمایشگاهی (کانتبرو، ریزش قیر و مقاومت کششی غیر مستقیم)،و تستهای میدانی (نفوذسنجی، صوت و مقاومت لغزشی)  انجام شده روی آسفالت متخلخل حاوی الیاف سلولزی و قیر پلیمری نشان می­دهد آسفالت اجرا شده ضمن داشتن مقاومت و دوام مناسب می­تواند منجر به افزایش نفوذپذیری، افزایش مقاومت لغزشی و کاهش میزان صوت ناشی از عبور وسایل نقلیه شود.    }, keywords_fa = {آسفالت متخلخل,الیاف,قیر پلیمری,صوت,مقاومت لغزشی,نفوذپذیری}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_50909.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_50909_ad2c80f71c12735225e056d1c1bf9352.pdf} }