@article { author = {Aboutalebi Esfahani, Mohsen and Rahimi, Amir Masoud and Saeidi, Sohila}, title = {Modeling the Prediction of Fatal Crashes at the Signalized Intersection (Case Study: Isfahan)}, journal = {Road}, volume = {28}, number = {102}, pages = {1-16}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {Intersections are a factor in determining the capacity of the transportation network, and any disruptions such as accidents in them will result in a severe capacity reduction. Accident crashes at intersections are significant due to the convergence of traffic flows. The purpose of this study is to investigate the factors affecting fatal accidents. For this purpose, geometric, traffic, fatality and control status data of 65 intersections of Isfahan city were extracted and analyzed in SPSS22 software. This analysis was carried out using Poisson linear logarithmic modeling, negative binomial linear logarithmic and linear regression. The results showed the superiority of the negative binomial model to the other two models, and it was found that 5 variables including the number of phases at the intersection, the presence of the camera, the width of the line, the width of the left-turning lane and the straight transit volume, are among the variables that affect safety.}, keywords = {Fatal accidents,Signalized Intersections,statistical analysis,Poisson model,negative binomial model}, title_fa = {مدل‌سازی پیش‌بینی تصادفات فوتی در تقاطع‌های چراغ‌دار (مطالعه موردی: شهر اصفهان)}, abstract_fa = {تقاطع­ها عامل تعیین کننده ظرفیت شبکه حمل و نقل بوده و هر گونه اختلالی نظیر تصادفات در آن­ها باعث کاهش شدید ظرفیت خواهد شد. وقوع تصادفات در تقاطعات به دلیل همگرا شدن جریان­های ترافیکی از آمار قابل توجهی برخوردار است. هدف این پژوهش بررسی عوامل اثرگذار بر تصادفات فوتی تقاطع­ها است. به همین منظور داده­های هندسی، ترافیکی، فوتی و وضعیت کنترل 65 تقاطع شهر اصفهان استخراج و در نرم افزار SPSS22  تحلیل شدند. این تحلیل با استفاده از مدل­سازی لگاریتم خطی پواسون، لگاریتم خطی دوجمله­ای منفی و رگرسیون خطی صورت گرفت. اصول مربوطه و کنترل مربوط به صحت کاربرد آن­ها نیز بررسی شد. نتایج حاصل از پژوهش برتری مدل دوجمله­ای منفی نسبت به دو مدل دیگر را نشان داد و مشخص شد 5 متغیر از جمله تعداد فاز در تقاطع، وجود دوربین، عرض معبر، عرض خط گردش به چپ و حجم عبوری مستقیم از جمله متغیرهای تاثیرگذار بر ایمنی است.  }, keywords_fa = {تحلیل آماری,تصادفات فوتی,تقاطع‌های چراغ‌دار,مدل پواسون,مدل دوجمله‌ای منفی}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_103408.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_103408_3565e5d004a2345d1d7df8717c58e4bb.pdf} }