@article { author = {Akbari, Mohammad and Mostafaie, Abdolrahman and Najibi, Fatemeh and Samadifard, Mahdi}, title = {Evaluation of Stationary Parking Situation of the Hakim Nazari Street in Birjand city Based on the Traffic Studies}, journal = {Road}, volume = {29}, number = {107}, pages = {63-78}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {10.22034/road.2021.103504}, abstract = {The rapid growth of the population cause the geographical expansion of cities. In such cities, the intra-urban transportation system is important and should be designed in such a way to maximize the efficiency of service to citizens. For this purpose, mostly the current traffic management is considered, and the other part of urban traffic, stationary traffic (parked vehicles) and its effects on current traffic, is less considered. Today, one of the major problems in the traffic management is the stationary traffic, which is more complicated in big cities. In Birjand, due to the city growth and population jump growth in recent years and also the lack of planning for this growth, speciallyin the central regions of the city has been encountered citizens with serious problems. One of the most important of these problems is the traffic congestion and parking spaces of the city's central streets. In this study, a case study was conducted on Hakim Nazari Street in Birjand, which field sampling was performed and then statistical analyzes were carried out. After analyzing and assessment of street parking information and discovery of the parking pattern on the street, the final solution for solving the lack of parking space is the construction of non-marginal parking. Because, based on the results obtained, more marginal park space is occupied by long-term applicants who are the owners of the shopping and residential centers of the street, and the share of applicants for shopping trips is low.}, keywords = {Stationary Traffic,Parking,Supply,demand,Hakim Nazari of Birjand}, title_fa = {ارزیابی وضعیت پارکینگ ساکن خیابان حکیم نزاری بیرجند براساس مطالعات ترافیکی}, abstract_fa = {رشد سریع جمعیت، گستردگی جغرافیایی شهرها را بدنبال دارد. در چنین شهرهایی سیستم حمل و نقل درون شهری اهمیت ویژه یافته و به نحوی طراحی می گردد که حداکثر کارایی را در سرویس دهی به شهروندان داشته باشد. بدین منظور بیشتر مدیریت ترافیک جاری مدنظر بوده و بخش دیگری از ترافیک شهری یعنی ترافیک ساکن (وسایل نقلیه پارک شده) و نیز اثرات آن بر ترافیک جاری کمتر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مشکلات عمده در مدیریت ترافیک، مدیریت ترافیک ساکن است که امروزه به عنوان یکی از معضلات اصلی شهرهای بزرگ درآمده است؛ در شهرستان بیرجند نیز به دلیل رشد جهشی شهر به لحاظ وسعت و جمعیت در سال های اخیر و عدم برنامه ریزی برای این رشد جهشی در مناطق مرکزی شهر، مشکلاتی را متوجه همشهریان نموده است. یکی از مهمترین این مشکلات ترافیکی بحث ترافیک ساکن و پارکینگ خیابان های مرکزی شهر می باشد. در این تحقیق توسعه مدل های موجود ترافیک ساکن برای منطقه تجاری و بافت قدیمی شهر صورت گرفته و چارچوب های پیاده سازی آن تعریف گردید. در این راستا، مطالعه موردی برای خیابان حکیم نزاری بیرجند انجام شد. پس از مدلسازی مساله، نمونه برداری میدانی انجام، سپس تحلیل های آماری بر اساس آن صورت گرفته و الگوی پارکینگ منطقه تعیین گردید. بر اساس نتایج به دست آمده بیشتر فضای پارک حاشیه ای موجود توسط متقاضیان بلند مدت اشغال می شود که مربوط به صاحبان مراکز تجاری و مسکونی حاشیه خیابان می باشد و سهم متقاضیان سفرهای با هدف خرید کم می باشد.}, keywords_fa = {ترافیک ساکن,پارکینگ,عرضه,تقاضا,حکیم نزاری بیرجند}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_103504.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_103504_fbee88b98d6d4e00ca87ab84f3534400.pdf} }