@article { author = {koohi, mohammad and shabani, shahin}, title = {Evaluating the Effectiveness of lightening installation in Reducing Overnight crashes of rural roads}, journal = {Road}, volume = {}, number = {}, pages = {-}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {In this research, the effectiveness of installing night lighting in rural roads was evaluated. To this end, a number of rural roads of Ilam province have been selected. Two axes have been selected as the counter group and two axes as the comparison group. Crash data of four years has been collected. The collected data is analyzed according to before and after study with comparison group for studying crash reduction and benefit/cost method for economic analysis. For accurately estimating the effectiveness, the predicted crashes on improved and comparison sites were used. These predictions were done using the prediction model of crashes in rural two-way roads, and then the results were calibrated for local conditions using the crash modification factor related to lighting installation and also the model calibration method. By applying different stages of the method, the results show a 28% reduction in the frequency of overnight crashes after lighting installation. The statistical significance test indicates the accuracy of the result at 90% confidence level. The results demonstrate an acceptable effectiveness of lighting installation in reduce overnight crashes. The results of the economic evaluation of lighting installation in this study indicate that lighting installing has been successful in improving safety. The ratio of the benefit to the total cost of lighting installing on two counter sites is 1700 to 1. This value indicates that the benefits gained in rial value are much higher than the annual costs of lighting installation during a 15-year period and about 1700 times.}, keywords = {Effectiveness,crashes reduction,Countermeasures,Lightening Installation}, title_fa = {ارزیابی اثربخشی ایجاد روشنایی در کاهش تصادفات شبانه راه‌های برون شهری}, abstract_fa = {در این تحقیق اثربخشی ایجاد روشنایی شبانه در راه‌های برونشهری مورد ارزیابی قرار گرفته است. بدین منظور تعدادی از راه‌های برون شهری استان ایلام انتخاب که دو محور به عنوان گروه اصلاحی و دو محور به عنوان گروه مقایسه انتخاب شده است. داده‌های تصادفات چهار سال مربوط به این محورها گردآوری و این داده‌ها بر اساس روش مطالعه قبل و بعد با گروه مقایسه برای بررسی کاهش تصادفات و روش فایده/هزینه برای بررسی اقتصادی، تحلیل شده‌اند. برای تخمین دقیق اثربخشی، تصادفات پیشبیی‌شده در سایت‌های اصلاحی و مقایسه بکار رفته که این پیشبینی‌ها با استفاده از مدل پیشبینی تصادفات در راه‌های دوخطه برونشهری بدست آمده است. نتایج بدست آمده با استفاده از ضریب بهبود تصادف (CMF) مربوط به ایجاد روشنایی و طبق روش کالیبره کردن مدل، برای شرایط محلی کالیبره شده است. با اعمال این مراحل، نتایج بدست آمده، کاهش 28 درصدی فراوانی تصادفات شبانه پس از ایجاد روشنایی را نشان می‌دهد. معناداری این کاهش از لحاظ آماری نیز مورد سنجش قرارگرفته و آزمون معناداری آماری نشان از دقت نتیجه بدست آمده در سطح اطمینان 90 درصدی دارد. برای ارزیابی اقتصادی این اقدام‌اصلاحی، روش فایده/هزینه بکار رفته است. نتایج ارزیابی اقتصادی ایجاد روشنایی در این تحقیق نشان می‌دهد که ایجاد روشنایی در بهبود ایمنی موفق بوده زیرا نسبت فایده به هزینه کل آن در دوسایت اصلاحی برابر 1700 به 1 است. این مقدار نشان می‌دهد که منافع بدست آمده در ارزش ریالی، بسیار بیشتر از هزینه‌های سالیانه ایجاد روشنایی طی یک دوره 15 سالانه بوده و نزدیک به 1700 برابر است.}, keywords_fa = {اثربخشی,کاهش تصادفات,اقدامات اصلاحی,ایجاد روشنایی}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_106980.html}, eprint = {} }