@article { author = {bazdar, parisa and pejmanzad, peyman}, title = {Feasibility study of using sustainable income sources to provide road transport services}, journal = {Road}, volume = {}, number = {}, pages = {-}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {Road transport infrastructure is one of the national assets that has been developed over the years according to the needs and facilities available. On the one hand, the development of new roads is facing a shortage of resources, and on the other hand, the existing roads are not of good quality and their maintenance attracts a significant part of the resources. Also, the budget allocated for roads maintenance has not been sufficient due to the increasing expansion of related infrastructure. Therefore, considering the importance of the issue, the purpose of this article is to identify sustainable sources of income for the Iran Road Maintenance & Transportation Organization.Studies show that the most important sources of revenue for the road sector in various countries are fuel taxes as well as vehicle tolls. Also, new sources of income in the field of road transport have been identified and the economic effects of the application of fuel tax (in favor of transportation) on the Iranian economy have been examined. The results show that changes in the prices of fuel products (gasoline and diesel fuel) have a significant effect on inflation in the Iranian economy. Also, this value for the price of diesel fuel is 0.1 for the short term and 0.18 in the long term. According to the obtained results, the effect of increasing the price of gasoline on inflation is more than the effect of increasing the price of diesel fuel.}, keywords = {Sustainable sources of income,Road Transport,Vehicle tax,Fuel tax,ARDL model}, title_fa = {بررسی امکانسنجی استفاده از منابع درآمدی پایدار برای ارائه خدمات حمل-ونقل جاده‌ای}, abstract_fa = {زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای ازجمله دارایی‌های ملی هستند که در طول سالیان متمادی برحسب نیاز و مطابق امکانات موجود توسعه‌یافته است. از ‌یک سو توسعه راه‌های جدید با کمبود منابع مواجه است و از سوی دیگر راه‌های موجود نیز از کیفیت مناسب برخوردار نبوده و نگهداری آن‌ها بخش قابل‌ملاحظه‌ای از منابع را به خود جلب می‌کند. همچنین بودجه اختصاصی راهداری با توجه به گسترش روزافزون این زیرساخت‌ها جوابگو نبوده است. بنابراین هدف از این مقاله شناسایی منابع درآمد پایداری برای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای می باشد. نتایج بررسی تجارب سایر کشورها نشان می دهد که مالیات بر سوخت و عوارض وسایل نقلیه مهم‌ترین منابع درآمدی بخش راه را تشکیل می‌دهد. همچنین در این مقاله منابع درآمدی جدید در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای شناسایی شده و در ادامه اثرات اقتصادی اعمال مالیات بر سوخت به نفع حمل ونقل بر اقتصاد کشور بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که قیمت بنزین و گازوئیل تأثیر معنی‌داری بر نرخ تورم در اقتصاد ایران دارد. ضریب متغیر قیمت بنزین در کوتاه مدت و بلندمدت برابر 7/0 و 3/1 و ضریب متغیر قیمت گازوئیل در کوتاه مدت و بلندمدت برابر 1/0و 18/0 است. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، تأثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم بیشتر از تأثیر افزایش قیمت گازوئیل است.}, keywords_fa = {منابع درآمدی پایدار,حمل‌ونقل جاده‌ای,مالیات بر وسایل نقلیه,مالیات بر سوخت,مدل ARDL}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_113819.html}, eprint = {} }