@article { author = {Nasiri, Masoud and Mazaheri, Ahmad Reza}, title = {Numerical Investigation of Road and Structure Subjected to Earthquake Vibration, with Respect to Kermanshah Site}, journal = {Road}, volume = {}, number = {}, pages = {-}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {The effects of earthquakes on the road beds and the structures on it (the site in general) can be very variable, so that in some areas the acceleration of the earthquake at the ground level is am-plified or, conversely. This issue can be related to several factors. In the present study, the Earth's response has been investigated by looking at the characteristics of the Kermanshah re-gional bed due to the application of force caused by the Upland earthquake with the help of two-dimensional finite element software (PLAXIS) .Two-dimensional numerical analyzes were performed for dry soil, drained saturated soil and undrained saturated soil. Results show that the presence of pore water (in undrained conditions) can increase the acceleration on the earth's surface up to 3 times compared to the dry state mode. However, at the same time, the overall displacement rates in all three modes of dry bed, drained saturated, and undrained saturated condition are not much different. Another noteworthy point about Kermanshah's site is that the closer to the soil surface (the location of the structure), the ground response more and more grows, and finally reaches its maximum in surface level.}, keywords = {Road Response,earthquake,Numerical analysis,Drainage}, title_fa = {مطالعه عددی رفتار بستر جاده و سازه‌ی در معرض ارتعاشِ نیروی زلزله، با نگرشی به ساختگاه منطقه کرمانشاه}, abstract_fa = {اثرات زمین‌لرزه‌ها بر خاک بستر جاده‌ها و سازه‌های روی آن‌ (به‌طور کلی ساختگاه) می‌تواند بسیار متغیر باشد؛ به‌گونه‌ای که در برخی مناطق شتاب زلزله در سطح زمین دچار بزرگ‌نمایی یا برعکس دچار کوچک‌نمایی گردد. این موضوع به عوامل متعددی می‌تواند مرتبط باشد که در پژوهشِ پیش‌رو، پاسخ زمین با نگرش به مشخصات بستر منطقه‌ی کرمانشاه در اثر اعمال نیروی ناشی از زلزله آپلند به کمک نرم‌افزار اجزای محدود دو بعدی پلکسیس بررسی شده است. تحلیل‌های عددی دو بعدی برای حالاتِ خاک خشک، خاک اشباعِ زهکشی شده و خاک اشباع زهکشی نشده انجام شده است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که وجود آب منفذی (در شرایط زهکشی نشده) می‌تواند شتاب اعمالی در سطح زمین را نسبت به حالت بستر خشک تا 3 برابر افزایش دهد، اما در عین حال میزان جابجایی کلی در هر سه حالت بستر خشک، اشباع زهکشی شده و اشباع زهکشی نشده تفاوت چندانی با هم ندارند. نکته قابل توجه دیگر در رابطه با بستر کرمانشاه این است که پاسخ خاک هر میزان که به سطح خاک (محل قرار گیری سازه) نزدیک‌تر شویم بیشتر و بیشتر شده تا در نهایت به مقادیر بیشینه‌ی خود به سطح خاک برسد.}, keywords_fa = {پاسخ بستر جاده,زلزله,تحلیل عددی,زهکشی}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_113823.html}, eprint = {} }