@article { author = {Mordai, Gholam and Alivand, Hossein and Jahangiri Alikamari, Meisam and Abbasnejad, Alireza}, title = {Numerical Analysis of Stone Columns Used To Improve the Base Soil of Railways}, journal = {Road}, volume = {28}, number = {104}, pages = {165-180}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {One of the significant development indicators in each region is the existence of various transport systems and their accessibility. Among the various transportation methods, railroad transport due to unique advantages has attracted the attention of country policy makers. And the development of the railways network is on the agenda. To expand the railway networks, construction of railway tracks on the loose subgrades is one of the inevitable issues. Among the various soil improvement methods, stone columns due to implementation and economic efficiency are of interest. These methods increase the bearing capacity and reduce the settlement of the loose subgrade soil and improve operation quality. In this investigation has studied the influence of presence of stone columns in term of reduce the dynamic response of loose sandy subgrade soil under the train path. This investigation results show that stone columns the maximum reduce in the vibration parameters of loose sandy subgrade soil such as vertical displacement, amplitude range of vertical velocity and acceleration are respectively 19/20, 27/85 and 41/74 percent. }, keywords = {ABAQUS software,Finite element method,Stone columns,Vibration Parameters}, title_fa = {تحلیل عددی ستون‌های سنگی در بهسازی خاک بستر خطوط راه‌آهن}, abstract_fa = {یکی از الگوهای اصلی توسعه یافتگی در هر منطقه­ای توسعه­ سیستم­های حمل و نقل و سهولت دسترسی به آنها در آن منطقه است. از بین سیستم­های مختلف حمل و نقل، حمل و نقل ریلی با توجه به مزیت‌های منحصر به فردی که دارد مورد توجه سیاستگذاران کشور واقع شده و توسعه آن همواره مورد توجه می‌باشد. با توسعه راه­آهن اجرای خطوط ریلی بر روی بسترهای ضعیف و زمین‌های مسئله‌دار یکی از مسائل اجتناب ناپذیر خواهد بود که باید برای رفع این نقیصه تدبیری اندیشیده شود. از میان روش­های متنوع بهسازی خاک، استفاده از ستون‌های سنگی به دلیل سهولت در اجرا و مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی بسیار مورد توجه است. استفاده از ستون‌های سنگی موجب افزایش ظرفیت باربری و کاهش نشست بستر تحت بارهای وارده می‌گردد و کیفیت بهره‌برداری را افزایش می‌دهد. در این تحقیق به بررسی عددی تاثیر حضور ستون­های سنگی در کاهش پاسخ­های دینامیکی بستر سست و غیرمتراکم ماسه­ای، تحت بارگذاری ناشی از عبور یکی از قطارهای متداول در کشور پرداخته شده است. نتایج این تحقیق نشان می­دهد در صورت استفاده از ستون­های سنگی پارامترهای ارتعاشی خاک ماسه­ای سست و غیرمتراکم بستر، شامل تغییرمکان قائم، دامنه­ تغییرات سرعت قائم و شتاب قائم به ترتیب حداکثر 20/19 درصد، 85/27 درصد و 74/41 درصد کاهش می­یابند.}, keywords_fa = {پارامترهای ارتعاشی,روش اجزاء محدود,ستون‌های سنگی,نرم‌افزار آباکوس}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_115590.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_115590_12695c3971154c422f50710eccca2678.pdf} }