@article { author = {Zadehmohamad, Mehdi and Bolouri Bazaz, Jafar}, title = {Evaluation of cyclic displacement amplitude of integral bridge abutment on backfill soil pressure and settlements}, journal = {Road}, volume = {}, number = {}, pages = {-}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {Expansion joints and sliding bearings in conventional bridges eliminate the forces in deck cause by temperature fluctuation. The deck in an integral bridge is integrated with abutments, and expansion joints and sliding bearings eliminated. With elimination of expansion joints and sliding bearings, the associated problems with them will eliminate. But there are also problems with integral abutment bridges. In integral bridges, the expansion and contraction of deck causes many geotechnical problems in backfill soil behind abutments. In summer, when the temperature is high, the expansion of deck moves abutments toward the backfill soil. This relative displacement between abutments and backfill soil results in increasing pressure behind abutments in backfill soil. The cyclic moving during expansion and contraction, also leads to growing lateral earth pressure in backfill soil. The amplitude of wall displacement has a great effect on lateral soil coefficient and soil settlements. Three different magnitudes of normalized wall displacements δ/H = 0.2%, 0.6%, 1% selected during this research and evaluated. The results showed that by increasing in normalized wall displacements (δ/H) the settlement and peak lateral soil coefficient (Kpeak) of soil behind the wall meaningfully amplified. Also the results of tests in comparison with some existing manuals for integral bridges showed that the lateral soil coefficient in upper parts of the wall is underestimated by manuals.}, keywords = {Integral bridge,Physical Modeling,Cyclic displacement,displacement amplitude}, title_fa = {بررسی آزمایشگاهی اثر دامنه تغییر مکان دوره‌ای برفشار جانبی پشت کوله پل‌های با دهانه کوچک یکپارچه}, abstract_fa = {مشکلات فراوان و هزینه‌های بالای نگهداری در پل‌های سنتی، مخصوصا برای پل‌های با دهانه کوتاه، فرصتی را پدید آورده است که طراحی‌های جایگزین اقتصادی‌تری برای طراحی پل‌ها گسترش یابد.یکی از انواع این طرح‌های جایگزین پل‌های یکپارچه است. یکی از موثرترین عوامل بر روی مقدار فشار و نشست پشت کوله پل‌های یکپارچه، دامنه تغییر مکان‌های دوره‌ای می‌باشد. در این پژوهش از مدلسازی فیزیکی کوچک مقیاس به منظور بررسی اثر دامنه تغییر مکان دوره‌ای بر رفتار فشار و نشست در پشت کوله پل‌های یکپارچه استفاده شده است. مدلسازی فیزیکی در این پژوهش عبارت است از دیواره‌ای که قادر است به خاک پشت خود تغییر مکان‌های دوره‌ای اعمال کند. در طول هر آزمایش تعداد دوره رفت و برگشت تغییر مکان به بالای دیواره اعمال شده و نتایج آن مورد بررسی قرار گرفته است. مقادیر بیشینه تنش افقی، مقدار ضریب فشار جانبی بیشینه در دوره‌های تغییر مکان دیوار و نشست‌های پشت دیواره در این آزمایش‌ها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته‌اند. نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که با افزایش دامنه تغییر مکان دوره‌ای، مقادیر فشار و نشست پشت دیوار به شدت افزایش می‌یابند که نتایج با آیین‌نامه‌های مختلف مقایسه شده‌اند.}, keywords_fa = {پل یکپارچه,مدلسازی فیزیکی,تغییر مکان دوره ای,دامنه تغییر مکان}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_118081.html}, eprint = {} }