@article { author = {Sadeghpour, Amir Hossein and Tafreshi, Faezeh}, title = {Evaluating the types of displacement mechanisms in the construction of movable bridges}, journal = {Road}, volume = {29}, number = {109}, pages = {19-34}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {10.22034/road.2021.118082}, abstract = {movable bridge can temporarily stop one type of their performance and get out of their position. These bridges can be used as pedestrian bridges, road or water transportation. In this study, after introducing movable bridges, the types of these mechanisms are examined. The movement of movable bridges is done through six groups of rail, bascule, vertical, swing, tilting and folding mechanisms. The results of the evaluation of 50 samples made in the world show that among these mechanisms, bascule movement is the most common mechanism and rail movements cover the largest opening due to the lightness of the structure. In some mechanisms, such as swing and bascule mechanisms, it is possible to cover larger openings with the help of design in the form of two separate bridges with side supports. More than 90 Percentage of the movable bridges are made of steel and their deck support system is generally designed from trusses or plate girders. Today, with the advancement of technology, many of these bridges become a symbol for countries}, keywords = {bridges,Movable Bridges,Removable Structures,Movement Mechanisms}, title_fa = {ارزیابی انواع مکانیزم‌های تغییر شکل در ساختمان پل‌های متحرک}, abstract_fa = {پل‌های متحرک برای تردد عابرپیاده و یا حمل و نقل جاده‌ای یا آبی مورد استفاده قرار می گیرند و می‌توانند به صورت موقت یک نوع از عملکرد خود را متوقف کرده و از موقعیت خود خارج شوند. در این پژوهش پس از معرفی این پل‌ها، انواع مکانیزم‌های حرکتی در آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است؛ ایجاد حرکت در پل‌های متحرک از طریق شش گروه مکانیزم‌های ریلی، باسکولی، عمودی، چرخشی، نوسانی و تاشونده انجام می‌شود. نتایج ارزیابی 50 نمونه ساخته شده در جهان نشان می‌دهد که در بین این مکانیزم‌ها، حرکت باسکولی رایج‌ترین مکانیزم بوده و حرکت‌های ریلی به دلیل سبکی سازه، بزرگترین دهانه را پوشش می‌دهد؛ در برخی از مکانیزم‌ها مانند مکانیزم چرخشی و باسکولی به کمک طراحی به صورت دو پل مجزا با تکیه‌گاه کناری امکان پوشش دهانه‌های بزرگتر فراهم شده‌است؛ بیش از 90 درصد پل‌های ساخته شده از جنس فولاد بوده و عموما سیستم نگهدارنده‌ی عرشه‌ی آن‌ها ازخرپا و یا تیر ورق طراحی شده است؛ امروزه با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از این پل‌ها جنبه‌ی نمایشی پیدا کرده و به نمادی برای کشورها تبدیل شده‌اند.}, keywords_fa = {پل,پل‌های متحرک,سازه‌های تغییرشکل‌پذیر,مکانیزم حرکتی}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_118082.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_118082_08cbc29a4a351ed5c6097d7934763f93.pdf} }