@article { author = {hasanvand, yasin}, title = {Investigation of the advantages and disadvantages of Warm mix asphalt (WMA)}, journal = {Road}, volume = {}, number = {}, pages = {-}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {10.22034/road.2021.258156.1924}, abstract = {Hot Asphalt Mixture 1 is traditionally produced at temperatures between 140 and 160 °C, which results in high energy (fuel) and greenhouse gas emissions. The asphalt industry seeks to save energy and environmental benefits in the process of producing hot and cold asphalt. Efforts have been made to increase environmental awareness in recent years in various countries, especially in the European Union and the United States, based on various environmental protocols, to reduce the production and emission of greenhouse gases into the air. The hot mixing asphalt industry is constantly reviewing technological developments to reduce energy consumption, reduce emissions, increase material efficiency, and manufacture asphalt mixes. Warm mix asphalt 2 two new recycling technologies developed in Europe, one of these efforts, Warm mix asphalt is produced in the temperature range of 30 to 100 degrees Fahrenheit less than hot mix asphalt. The results showed that the use of Warm mix asphalt mixture reduces energy consumption, reduces emissions, reduces the intensity of bitumen oxidation, rapid reopening of traffic and reduces harmful pollutants for workers and also the most important disadvantages of this type of asphalt was high moisture sensitivity due to The low temperature of production and mixing can be mentioned.}, keywords = {Hot Mix Asphalt,Warm Mix Asphalt,Moisture Sensitivity,Reduction of pollutants,reduction of energy consumption}, title_fa = {بررسی خصوصیات مزایا و معایب مخلوط آسفالتی نیمه‌گرم (WMA)}, abstract_fa = {مخلوط آسفالتی گرم1 به طور سنتی در دما‌های بین 140 تا 160 درجه سلسیوس تولید می‌شود که موجب هزینه بالای انرژی (سوخت) و تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود. صنعت آسفالت به دنبال صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مزایای زیست محیطی در فرآیند تولید آسفالت‌های گرم و سرد است. با افزایش آگاهی‌های زیست محیطی در طول سال‌های اخیر در کشور‌های مختلف به خصوص در اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا بر مبنای پروتکل‌های زیست‌ محیطی مختلف به منظور کاهش تولید و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در هوا تلاش‌های به این منظور انجام شد. صنعت مخلوط آسفالتی گرم به طور پیوسته توسعه‌های تکنولوژیکی به منظور کاهش مصرف انرژی کاهش انتشار گاز‌های آلاینده، افزایش کارایی مصالح و ساخت مخلوط آسفالتی را بررسی می‌کند. مخلوط آسفالتی نیمه‌گرم2 تکنولوژی جدید ر‍وسازی که در اروپا ابداع شد، یکی از این تلاش هاست، مخلوط آسفالتی نیمه‌گرم در محدوده دمایی 30 تا 100 درجه فارنهایت کمتر از مخلوط آسفالتی گرم تولید می‌شود هدف از این پژوهش بررسی خصوصیات مزایا و معایب مخلوط آسفالتی نیمه‌گرم است. نتایج بررسی‌ها نشان داد استفاده از مخلوط آسفالتی نیمه‌گرم باعث کاهش مصرف انرژی، کاهش انتشار گاز‌های آلاینده، کاهش شدت اکسید شدن قیر، بازگشایی سریع ترافیک و کاهش آلاینده‌های مضر برای کارگران می‌شود و همچنین از مهم‌ترین معایب این نوع مخلوط آسفالتی بالا بود حساسیت رطوبتی به دلیل پایین بودن دمایی تولید و اختلاط می‌توان عنوان کرد.}, keywords_fa = {آسفالت گرم,آسفالتی نیمه‌گرم,حساسیت رطوبتی,کاهش انتشار آلاینده‌ها,کاهش مصرف انرژی}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_130233.html}, eprint = {} }