@article { author = {Mirani, Katayoun and Hasaninasab, Seyed Shahab and Zahedi, Mohsen}, title = {Investigation and evaluating the bus network from the user's point of view (Case study: Kermanshah City)}, journal = {Road}, volume = {29}, number = {108}, pages = {117-126}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {10.22034/road.2021.294438.1966}, abstract = {Given the growing urban population and increased fuel consumption and the resulting environmental pollution, public transportation has the potential to reduce the density and fuel consumption, as well as the increase of services to citizens. Between public transportation systems, the bus is especially important in the middle cities of Iran, which has not yet developed railing systems. Kermanshah has no integrated transport system. Bus timings are unclear and there is a high latency between stations and terminals. This has caused dissatisfaction among users of this public transportation system. The purpose of this research is to assess the satisfaction of individuals with this system and to achieve the factors that enhance the quality of this system and increase its use. In order to achieve this goal, a questionnaire was developed, in which questions were presented in two sections. In the first part of the questionnaire, the descriptive statistics were analyzed and the confirmatory factor analysis was used to confirm the hypotheses in the next section. The results of the research showed that users are not satisfied with the city bus network. Effective factors in reducing this desirability were the lack of timelines, the lack of proper amenities at stations and inside the bus, the lack of facilities for vulnerable users, and the lack of payment card system and bus congestion.}, keywords = {public transportation,Bus,Citizens Satisfaction}, title_fa = {بررسی و ارزیابی شبکه ی اتوبوسرانی از دیدگاه کاربران (مطالعه ی موردی: شهر کرمانشاه)}, abstract_fa = {با توجه به روند رو به رشد جمعیت شهر ها و افزایش مصرف سوخت و به تناوب آن آلودگی های زیست محیطی ناشی از آن ،حمل و نقل همگانی با هدف کاهش تراکم و مصرف سوخت و هم چنین افزایش خدمات به شهروندان از اهمیت به سزایی برخوردار است. در بین سیستم های حمل و نقل همگانی، اتوبوس به ویژه در شهر های متوسط ایران که هنوز سیستم های ریل پایه توسعه نیافته است ، جایگاه مهمی دارد. شهر کرمانشاه فاقد سیستم حمل و نقل عمومی یکپارچه‌ای است. زمان بندی اتوبوس ها مشخص نیست و زمان تاخیر در بین ایستگاه ها و پایانه ها بسیار زیاد است. همین امر سبب نارضایتی کاربران این سیستم حمل و نقل همگانی شده است. هدف از انجام این تحقیق، بررسی میزان رضایت افراد از این سیستم و دستیابی به عواملی است که سبب ارتقا کیفیت این سیستم و افزایش میزان استفاده از آن می شود. به منظور دستیابی به این هدف پرسشنامه ای تدوین شد. سوالات در دو بخش مطرح گردید. در بخش اول پرسشنامه، آمار به‌شیوه توصیفی تحلیل شد و در بخش بعدی برای تایید فرضیه‌ها از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که کاربران از شبکه ی اتوبوسرانی شهر رضایت ندارند. از عوامل موثر در کاهش این مطلوبیت نبود زمان بندی مشخص،عدم وجود امکانات رفاهی مناسب در ایستگاه ها و داخل اتوبوس، نبود امکانات برای کاربران آسیب پذیر، نبود سیستم کارت الکترونیکی پرداخت کرایه و شلوغی و ازدحام اتوبوس می‌توان نام برد.}, keywords_fa = {حمل و نقل همگانی,اتوبوسرانی,رضایت شهروندان}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_138336.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_138336_b6bd3b62a7d1cc486ccd1af9617e09b3.pdf} }