@article { author = {Fathi, Mohammad Reza and Torabi, Mohsen and Enayati Kashani, Morteza}, title = {Investigating the Role of Human Capital and Dynamic Marketing Capabilities on Creating a Competitive Advantage in Airlines Active in the Country's Aviation Industry}, journal = {Road}, volume = {29}, number = {109}, pages = {99-112}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {10.22034/road.2021.298880.1974}, abstract = {The purpose of this study is to investigate the role of human capital and dynamic marketing capabilities on competitive advantage in in airlines active in the country's aviation industry. this research as an applied research in terms of research purpose and as a descriptive-survey research of correlational type and structural equations based on the method of data collection. The statistical population in this study is 400 managers, deputies and some administrative staff of airlines active in the country's aviation industry. The sample size in this study was 196 using Cochran's formula. The sampling method in this research is cluster sampling. The tool of this research is a questionnaire and for the validity of the research, the prepared questionnaire is provided to the subject experts, including respected professors and advisors, and after applying their opinions and their final approval in terms of appearance of the questionnaire, the final questionnaire was used as a basis. For reliability, Cronbach's alpha coefficient was used and also the total reliability of the questionnaire was "0.806", which indicates the high reliability of the research questionnaire. Data analysis Structural equation analysis and covariance, covariance were calculated to determine the difference and data analysis with structural equations and PLS Smart software. In this study, 7 hypotheses were analyzed and all hypotheses were confirmed.}, keywords = {Human capital,Dynamic Marketing Capabilities,Competitive advantage,Airlines}, title_fa = {بررسی نقش سرمایه انسانی و قابلیت های بازاریابی پویا بر ایجاد مزیت رقابتی در شرکت های هواپیمایی فعال در صنعت حمل ‌و نقل هوایی کشور}, abstract_fa = {هدف از بررسی این پژوهش بررسی نقش سرمایه انسانی و قابلیت های بازاریابی پویا بر مزیت رقابتی در شرکت های هواپیمایی فعال در صنعت حمل ‌و نقل هوایی کشور می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری داده‏ها از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری است. جامعه آماری در این پژوهش مدیران، معاونین و برخی از کارکنان شرکت های هواپیمایی فعال در صنعت حمل ‌و نقل هوایی کشور به تعداد 400 نفر می باشد. حجم نمونه در این تحقیق با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری خوشه ای، 196 نفر بدست آمد. ابزار این پژوهش پرسشنامه می باشد و برای روایی پژوهش پرسشنامه تهیه شده را در اختیار خبرگان و اساتید دانشگاهی قرار داده شد و پس از اعمال نظرات آنها و تایید نهایی مبنای کار قرار گرفت. برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل معادلات ساختاری و کواریانس، با استفاده از نرم افزار smart PLS استفاده شد. در این پژوهش 7 فرضیه مورد تحلیل قرار گرفت که همه فرضیات تایید شدند به عبارت دیگر فرضیه اصلی تاثیر سرمایه انسانی و قابلیت های بازاریابی پویا بر ایجاد مزیت رقابتی مورد تایید قرار گرفت.}, keywords_fa = {سرمایه انسانی,قابلیت های بازاریابی پویا,مزیت رقابتی,شرکت های هواپیمایی}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_139006.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_139006_6ee8fa45c17209493a46e968b9451055.pdf} }