@article { author = {Kokabi Asl, Rohala and Hosseini, Seyed AtaOllah and Mostafa, Mohsen}, title = {Comparison of Geometric Characteristics of South Zagros Forest Road with Standard Construction Values (Case Study: Tang Sulak, Bahmiy)}, journal = {Road}, volume = {30}, number = {113}, pages = {93-106}, year = {2022}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {10.22034/road.2021.290531.1955}, abstract = {The purpose of this study is to compare road geometry with standard road construction values. The studied area is Tang-e-Sulak, located in the city of Bahmiy (Kohgiluyeh and Boyerahmad Prov.), a protected area with its tourist, recreational and natural attractions in the southern Zagros forests. In this research, the existing road position was first taken using GPS and then placed on a topographic map. In the next step, the slopes were graded (from 0 to 10, 10 to 20, 20 to 30, 30 to 40, 40 to 50, 50 to 60 and more than 60 percent), then 11 samples were randomly selected on each slope. In the next step, the size of the taken samples was compared with the standard values (Booklet No. 131 and 161). The width of the running surface and right of way were analyzed on the basis of analytical statistics and other road geometric characteristics based on descriptive statistics. Soil samples were taken from each of the slopes of the slopes, and a soil sample was selected randomly for soil texture detection. Data analysis was done by T-test, Pearson correlation and SPSS software. The results showed that the width of the rudder and the constructional area of the road on the slopes (10-20, 40-50, 60-50, and 60) were less than the standard values and in the 1}, keywords = {Forest Road,Standard Values,Right of way,Southern Zagros}, title_fa = {مقایسه مشخصات هندسی جاده جنگلی زاگرس جنوبی با مقادیر استاندارد ساخت (مطالعه موردی: تنگ سولک بهمئی)}, abstract_fa = {هدف از این تحقیق مقایسه مشخصات هندسی جاده با مقادیر استاندارد ساخت جاده می‌باشد. منطقه مورد مطالعه تنگ سولک واقع در شهرستان بهمیی (استان کهگیلویه و بویراحمد)، منطقه‌ای حفاظتی و دارای نقاط گردشگری، تفرجی و جاذبه‌های طبیعی واقع در جنگل‌های زاگرس جنوبی می‌باشد. در این تحقیق ابتدا موقعیت جاده موجود، با استفاده از GPS برداشت شده و سپس روی نقشه توپوگرافی قرار داده شد. در مرحله بعد اقدام به طبقه بندی شیب دامنه(صفر تا 10، 10تا20، 20 تا 30، 30 تا 40، 40 تا 50، 50 تا 60 و بیشتر از 60 درصد)، سپس در هر طبقه شیب 11 نمونه به صورت تصادفی انتخاب شد. سپس اندازه های برداشت شده با مقادیر استاندارد موجود در نشریه‌های سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (131و 161) مقایسه شدند. عرض سواره‌رو و حریم ساختمانی جاده بر اساس آمار تحلیلی و دیگر مشخصات هندسی جاده بر اساس آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از هر کدام از طبقات شیب دامنه به صورت تصادفی یک نمونه خاک جهت تشخیص بافت خاک انتخاب شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط آزمون T یکطرفه، همبسگی پیرسون و در نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که عرض سواره‌رو و حریم ساختمانی جاده در طبقات شیب (10-20، 40-50، 50-60 و <60) درصد کمتر از مقدار استاندارد و در سطح یک درصد معنی‌دار و در دیگر طبقات شیب دامنه فاقد معنی-داریست. تجزیه و تحلیل آمار توصیفی نشان داد به میزان 15 درصد از اندازه میانگین شیب}, keywords_fa = {جاده جنگلی,مقادیر استاندارد,حریم ساختمانی جاده,زاگرس جنوبی}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_139318.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_139318_4f6427e7685a8a31d2b822db2c7726b0.pdf} }