@article { author = {Heidarpour, Afshin}, title = {Public Finance Analysis in Iran's Transportation Sector; )Case Study: Public Expenditure under the Road Transportation Sector(}, journal = {Road}, volume = {31}, number = {115}, pages = {167-194}, year = {2023}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {10.22034/road.2022.314869.1995}, abstract = {This article tries to study the revealed events while presenting a picture of the situation of the road transport sub-sector to address the issue of public finance policy in this sub-sector. Evidence suggests that in the current structure of the institution in charge of road transport policy and planning, the cost of transportation in the country and transit risk compared to global values ​​due to lack of integration and coherence in decision-making and policy-making is high. In comparative terms, although the overall quality of infrastructure and the quality of roads in Iran is almost the same as the average number of Islamic countries, but in comparison with countries such as Malaysia, Qatar, Turkey, Azerbaijan, Saudi Arabia, Oman, Kuwait, Indonesia rank Has a lower. Also, in terms of logistics performance index, Iran, with a rank of 64, has a lower position than the mentioned countries. Therefore, considering the special circumstances prevailing in the country (the issue of intensification of sanctions and economic recession), it is necessary to implement the revised solution in the public finance of the transportation sector (both public and private) as an urgent and immediate action in the country. . In addition, it seems that the category of general road transport expenditures in the country based on the policy in the two areas of management and development of road transport is possible and can be implemented.}, keywords = {Public Finance Policy,Road Transport,infrastructure financing and budgeting}, title_fa = {بررسی خط مشی مالیه عمومی در بخش حمل و نقل ایران؛مطالعه موردی مخارج عمومی در زیر بخش حمل و نقل جاده ای}, abstract_fa = {این مقاله در تلاش است تا با مطالعه وقایع آشکار شده ضمن ارایه تصویری از وضعیت زیر بخش حمل و نقل جاده ای به مسأله خط مشی گذاری مالیه عمومی در این زیر بخش بپردازد. شواهد حاکی از آن است که در ساختار فعلی نهاد متولی سیاستگذاری و برنامه ریزی حمل و نقل جاده ای، هزینه حمل‌ونقل در کشور و ریسک ترانزیت در مقایسه با مقادیر جهانی به‌دلیل عدم یکپارچگی و انسجام در تصمیم‌گیری و سیاستگذاری بالاست. در نگاه تطبیقی نیز هر چند کیفیت کلی زیر ساخت و نیز کیفیت جاده ها در ایران با عدد متوسط کشورهای اسلامی تقریبا یک میزان است، ‌اما در مقایسه با کشورهایی نظیر مالزی، قطر، ترکیه، آذربایجان، عربستان سعودی، عمان ، کویت، اندونزی رتبه پایین تری را دارد. همچنین از نظر شاخص عملکرد لجستیک نیز ایران با کسب رتبه 64 جایگاه پایین تری نسبت به کشورهای مذکور عملکرد ضعیف تری دارد. بنابراین با توجه به شرایط خاص حاکم بر کشور( مسأله تشدید تحریم ها و رکود اقتصادی)، اقتضاء می نماید تا راهکارتجدید نظر در مالیه عمومی بخش حمل و نقل( اعم از عمومی و خصوصی) به عنوان یک اقدام عاجل و فوری در کشور پیاده شود. علاوه براین به نظر می رسد، مقوله مخارج عمومی حمل و نقل جاده ای در کشور بر پایه خط مشی گذاری در دو حوزه راهبری و توسعه حمل و نقل جاده ای امکانپذیر و قابل پیاده سازی است.}, keywords_fa = {خط مشی مالیه عمومی,حمل و نقل جاده ای,تأمین مالی زیرساخت و بودجه ریزی}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_149438.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_149438_8cb950c94f74fd97967bf65a8318f975.pdf} }