@article { author = {a, f and moradi, azam and khodadad, mehdi}, title = {Assessing the social and cultural effects of reforming the metropolitan network of Tehran}, journal = {Road}, volume = {}, number = {}, pages = {-}, year = {2022}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {10.22034/road.2022.343492.2051}, abstract = {The project of improving the insurance roads network has been planned to facilitate traffic in the inner passages of the neighborhood, strengthen the east-west passages, facilitate access to the surrounding network, and reduce the traffic load of the main passages of the insurance neighborhood from six districts of five areas; Things like reopening a number of dead-end alleys and unilateralizing some passages have been done. This project is currently in the stage of full operation and in the stage of operation, it has many positive and negative effects and consequences on the target community. Evaluation of project outcomes has been done using quantitative and qualitative methods. The statistical population included all residents and beneficiaries of Koi Bimeh road network reform, experts, city and local officials of Koi Bimeh. The results showed that 90% of the respondents considered the improvement of the insurance corridor network as one of the local priority needs. Identified consequences of improving the insurance dormitory road network include ease of access, saving time for residents and clients in the neighborhood, reducing psychological stress due to uneven traffic, increasing satisfaction with municipal performance, business prosperity, high compliance of the plan with local priority needs, Improving noise pollution, leaving the neighborhood out of the impasse, increasing property prices, deteriorating air quality, increasing social harms by creating access to damaged areas, residents of neighboring neighborhoods are dissatisfied with the access of the insurance dormitory to their neighborhood (Apadana).}, keywords = {evaluation,Socio-Cultural Impacts,Road Network,Insurance Alley,Tehran}, title_fa = {ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی اصلاح شبکه معابر کلانشهرتهران}, abstract_fa = {پروژه اصلاح شبکه‌راه‌های بیمه جهت تسهیل تردد در معابر داخلی محله، تقویت معابر شرقی- غربی، تسهیل دسترسی به شبکه اطراف، کاهش بار ترافیکی معابر اصلی محله بیمه از ناحیه شش منطقه پنج برنامه‌ریزی شده است؛ مواردی مانند بازگشایی تعدادی از کوچه‌های بن‌بست و یکطرفه‌سازی برخی معابر انجام شده است. این پروژه در حال حاضر و در مرحله عملیاتی شدن کامل و در مرحله بهره‌برداری اثرات و پیامدهای مثبت و منفی زیادی بر جامعه هدف می‌گذارد. ارزیابی پیامدهای پروژه با استفاده از روش‌های کمی و کیفی، انجام گرفته‌است. جامعه آماری شامل کلیه ساکنان و بهره‌مندان از اصلاح شبکه راههای کوی بیمه، صاحب‌نظران و کارشناسان، مسئولان شهری و محلی کوی بیمه بود. نتایج نشان دادند که 90 درصد از پاسخگویان اصلاح شبکه راه‌های کوی بیمه را جزء نیازهای اولویت‌دار محلی دانستند. پیامدهای شناسایی شده اصلاح شبکه راههای کوی بیمه شامل سهولت دسترسی‌ها، صرفه‌جویی در وقت ساکنان و مراجعان به محله، کاهش تنش روانی ناشی از روان نبودن ترافیک، افزایش رضایت از عملکرد شهرداری، رونق کسب و کار کسبه، تطابق بالای طرح با نیازهای اولویت‌دار محلی، بهبود آلودگی صوتی، خروج محله از بن‌بست، افزایش قیمت املاک، بدتر شدن کیفیت هوا، افزایش آسیب‌های اجتماعی با ایجاد دسترسی به مکان‌های دارای آسیب، نارضایتی اهالی محلات همجوار از دسترسی کوی بیمه به سمت محله ایشان (آپادانا) است.}, keywords_fa = {ارزیابی,تاثیرات اجتماعی- فرهنگی,شبکه راه‌ها,کوی بیمه,تهران}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_158619.html}, eprint = {} }