@article { author = {Taherkhani, H and Mahdizadeh-taleei, M}, title = {Previous study in the past decade shows that climate has a significant effect on the performance of asphalt pavements}, journal = {Road}, volume = {23}, number = {82}, pages = {57-73}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {Previous study in the past decade shows that climate has a significant effect on the performance of asphalt pavements. External environmental factors such as precipitation, temperature, Freezing & thaw cycles effect on all the pavement distresses. Therefore, a new experimental design - analyzing guide for pavements (AASHTO 2004) has been provided in order to investigate the effect of weather conditions on pavement performance climate data are imported in software (namely MEPDG) as the basic data. For the purpose of this study, by obtaining the climate data of the State Meteorological Organization for different weather regions of Iran And converting  to the format required  by MEPDG software, attempting to run the software and sensitivity analysis of distresses in different areas of climate to change the design factors. The results of evaluate all the sensitivity analysis showed that the pavement is not performance on different climatic zones and the effects of temperature, moisture and freezing & thaw cycle can be different on any of distresses, in different climatic zone. Finally, with evaluate effect of change in the design parameters, it was shown that the sensitivity of distresses to changes in the thickness of the asphalt layer and truck traffic is more than other factors. The determination of subgrade for areas with long freezing & thaw cycles, due to sensitivity of fine- aggregate soil to freezing and swelling them in the thaw of ice season, is also important.    }, keywords = {MEPDG,Effect of climate,The Mechanistic-Empirical Method,Sensitivity Analysis Distress}, title_fa = {بررسی تاثیر مشخصات روسازی بر عملکرد روسازی در مناطق مختلف آب و هوایی}, abstract_fa = {تحقیقات صورت گرفته در دهه­های گذشته نشان می­دهد که شرایط آب و هوایی اثر مهمی بر عملکرد روسازی­های آسفالتی دارد. عوامل محیطی بیرونی مانند بارش، دما و سیکل­های ذوب و یخ بر روی تمام خرابی­های روسازی تاثیر می­گذارند. به همین جهت، راهنمای جدید طراحی تحلیلی - تجربی روسازی (اشتو 2004) اثر شرایط آب و هوایی را بر روی عملکرد روسازی به تفضیل بررسی کرده است. این راهنما، از طریق نرم­افزار طراحی روسازی خود به نام MEPDG، داده­های آب وهوایی محل پروژه را به عنوان یک داده اساسی ورودی دریافت می­کند. برای این منظور در این مقاله با اخذ داده­های آب و هوایی مناطق مختلف آب و هوایی ایران از سازمان هواشناسی کشور و تبدیل آن به فرمت مورد نیاز نرم­افزار MEPDG، اقدام به اجرای نرم­افزار و تحلیل حساسیت خرابی­­ها در مناطق مختلف آب و هوایی نسبت به تغییر عوامل طراحی شد.  نتایج بدست آمده از بررسی کلیه تحلیل حساسیت­ها، نشان می­دهد، روسازی در مناطق آب و هوایی مختلف عملکرد یکسانی ندارد و تاثیرات دما، رطوبت و چرخه ذوب و یخبندان بر هر یک از خرابی­ها، در مناطق مختلف آب و هوایی، می­تواند متفاوت باشد. در نهایت با بررسی میزان تاثیر تغییر در عوامل طراحی، مشخص گردید که میزان حسایت خرابی­ها نسبت به تغییر ضخامت لایه آسفالتی و ترافیک عبوری، در کلیه مناطق آب و هوایی، بیشتر از سایر عوامل است، همچنین تعیین خاک بستر برای مناطقی که دارای دوره­های ذوب و یخ طولانی هستند، به دلیل حساسیت خاک­های ریزدانه به یخبندان و تورم آن­ها در فصل ذوب یخ­ها، نیز دارای اهمیت بالایی می­باشد.    }, keywords_fa = {MEPDG,تاثیر آب و هوا,روش تحلیلی- تجربی,تحلیل حساسیت خرابی­ها}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_48202.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_48202_6bbe020700aac6b5305f0aadb8f351d1.pdf} }