@article { author = {Parsakho, A and MOstafa, M and Lotalian, M}, title = {Solutions of Decreasing the Ecological Effects of Forest Roads}, journal = {Road}, volume = {23}, number = {84}, pages = {189-200}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {Roads have direct and indirect ecological effects on population, species and ecosystems of wildlife, plants and water. Distribution of road density in forest make wildlife habitat fragmented and ecosystem isolated. So, wildlife habitat is divided into smaller patches and species may be overthrow. Nowadays, through population viability analysis (PVA), pattern of wildlife movement to reach viable population is evaluated and suitable places for de-fragmentation operations and establishing stable habitat network is recognized. After the estimating of ecological benefits rate for de-fragmentation (Commonly is defined as the number of reproductive units per area or RU) in each of these places, the places of de-fragmentation operations are prioritized. Most important structures which are used to cross wildlife from road width and habitat de-fragmentation are under crossing and over crossing. Reducing the width of road corridor in valuable habitat, mounting fence in boundary between road and forest, diverting traffic volume to other routes, building roads with lower degrees near the water bodies and mounting symbols at the edge of road are the other solutions of decreasing ecological effects of road in natural ecosystems.                    }, keywords = {Forest Road,Ecological effects,Population Viability Analysis,Habitat Fragmentation}, title_fa = {راهکارهای کاهش اثرات محیط‌زیستی جاده‌های جنگلی}, abstract_fa = {جاده­ها دارای اثرات محیط­زیستی مستقیم و غیرمستقیم روی جمعیت­ها، گونه­ها و اکوسیستم­های جانوری، گیاهی و آبی هستند. توزیع تراکم جاده در جنگل موجب چندپارگی زیستگاه­ها ­شده و انزوا و یا جزیره­ای شدن اکوسیستم را به دنبال دارد. بدین ترتیب زیستگاه جانوران به زیر مجموعه­های کوچکتری تقسیم شده و زمینه برای انقراض گونه­ها فراهم می­شود. امروزه به روش آنالیز پایایی جمعیت (PVA)، الگوی جابجایی جانوران برای رسیدن به یک جمعیت پایا مورد ارزیابی قرار گرفته و مناطق مناسب برای اصلاح چندپارگی به منظور برقراری شبکه زیستگاه‌های پایدار تشخیص داده می­شود. پس از برآورد میزان فایدة اکولوژیکی اصلاح چندپارگی (معمولاً بر حسب تعداد واحدهای زاد و ولد در واحد سطح یا RU بیان می­شود) در هر یک از این مناطق، نسبت به اولویت­بندی مکان‌های اصلاح چندپارگی اقدام می­گردد. مهم­ترین سازه­هایی که به عبور جانوران از عرض جاده و اصلاح چندپارگی زیستگاه کمک می­کنند، شامل زیرگذر و پل سبز می­باشد. کاستن از وسعت دالان­ جاده در زیستگاه­های ارزشمند، نصب فنس در مرز بین جاده و جنگل، منحرف نمودن حجم ترافیک به مسیرهای دیگر، قرار دادن جاده­های با درجات پایین­تر در کنار آب­بندان­ها و نصب علائم هشداردهنده در کنار جاده از دیگر راهکارهای کاهش اثرات محیط­زیستی جاده در  اکوسیستم­های طبیعی است.    }, keywords_fa = {جاده جنگلی,اثرات محیط­زیستی,آنالیز پایایی جمعیت,چندپارگی زیستگاه}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_48210.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_48210_b792dd38be4832eef86424c8a7b534be.pdf} }