@article { author = {Hajiazizi, M and Nasiri, M}, title = {Implementation of Stone Column in Roads Reinforcement and Bearing Capacity Enhancement}, journal = {Road}, volume = {23}, number = {83}, pages = {65-77}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {Road stabilization and reinforcement is one of the key and practical issues in in road transportation system, which due to reducing financial and life risks are necessary matter.  Use of efficient and cost effective approaches for stabilizing earth slopes is a crucial matter. Due to Road growth, stabilizing of endanger sites and insuring its safety is one of the basic concerns for engineers. With regard to regional condition, site importance, economical status, and many other factors, using common methods of stabilizing are diverse. One of these appropriate approaches for reinforcing earth slopes is the use of stone columns. Using stone columns, which, besides its simplicity and comfort implementation, is also very economical in comparison with other available methods. The object of this research is presentation of experimentally and numerically investigation of soil bearing capacity enhancement by stone column, and compare the results with unreinforced sits, and also other studies about using stone columns in increasing bearing capacities mention in this paper.    }, keywords = {Road,Stone columns,Bearing Capacity,experimental study}, title_fa = {کاربرد ستون سنگی در مقاومسازی و افزایشِ ظرفیت باربری جاده‌ها}, abstract_fa = {مقاوم‌سازی، بهسازی و افزایش ظرفیت باربری جاده‌ها از مسائل مهم و کاربردی در سیستم حمل و نقلی جاده‌ای به شمار می‌رود که به منظور کاهش خطرات جانی و مالی جاده‌ای امری کاملاً ضروری می‌باشدو استفاده از شیوه‌های مفید، ساده و مقرون به صرفه در پایدار سازی و تثبیت این مناطق بسیار حائز اهمیت است. با توجه به پیشرفت و توسعه‌ی جاده‌ای به ویژه در نواحی شیب‌ها، تثبیت و مقاوم سازی این شریان‌های حیاتی و کسب اطمینان از پایداری آن‌ها در برابر بارهای وارده یکی از چالش‌های اساسیِ پیش روی مهندسین و دست‌اندر کاران در این زمینه می‌باشد. استفاده از روش‌های متداولِ مقاوم‌سازیدر این مناطق بسته به شرایط محیطی، اهمیت محل مورد نظر و درجه ناپایداری آن، هزینه‌های مصرفی مصالح موجود، امکانات و غیره بسیار متنوع می‌باشد. یکی از روش‌های مناسب و سازگار با محیط زیست برای مسلح کردن چنین مناطق حساسی استفاده از ستون‌های سنگی می‌باشد. استفاده از ستون‌های سنگی به عنوان یکی از روش‌های پایدار سازی، افزایش مقاومت، و بهبود ظرفیت باربری مطرح می‌شود که علاوه بر سادگی و راحتی اجرا، از نقطه نظر اقتصادی نیز نسبت به سایر روش‌های موجود مقرون به صرفه می‌باشد. هدف از انجام این پژوهش، ارائه نتایج مدل‌سازی‌های آزمایشگاهی و مطالعات عددی (روش تفاضل محدود سه بعدی؛FLAC3D) در بهبود و افزایش ظرفیت باربری شیب‌های خاکی و خاکریزهای جاده‌ای با استفاده از ستونِ سنگی می‌باشد.    }, keywords_fa = {جاده‌ها‌,ظرفیت باربری,ستون‌سنگی,پژوهش آزمایشگاهی}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_48327.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_48327_e1fd823b1f61cb93a29b76b0e7d3c529.pdf} }