@article { author = {Moradi, M. and Khabiri, M. M.}, title = {Classification of Travel Demand for Air Transport System According to Passengers Demographic Variables by Using Cluster Analysis}, journal = {Road}, volume = {24}, number = {88}, pages = {157-166}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {Air transport system has always been noteworthy to all walks of life due to having a high potential in transporting passengers and goods. This topic has got a high importance in developing countries in recent years because of slow growth rate of domestic flights' number of passengers. This research has surveyed recognition of different classes of passengers of air transport system in order to identify passengers' habits of air transport system and leading future services of this system based on characteristics of identified groups and finally new foundation in marketing strategies of air transport system. Therefore, in order to gather the required information, a questionnaire was provided based on seven variables of sex, marital status, number of family members, age, education, occupation and income and was offered to air transport passengers. These variables were examined by cluster analysis and finally groups of passengers were classified into 4 clusters. Results showed that the most important parameter in passengers' motivation for using air transport system is occupation of passengers with the importance amount of 1.0. Furthermore, the largest number of users of air transport system is related to people placed in cluster 2 with 38.1% users which contain married people in the age range 25-36 with monthly salary of higher than average.    }, keywords = {Air Transport System,Cluster analysis,Travel Demand,Demographic Variables,Domestic Flights}, title_fa = {دسته‌بندی تقاضای سفر سیستم حمل و نقل هوایی بر اساس متغیرهای دموگرافیک مسافران به روش آنالیز خوشه‌ای}, abstract_fa = {پتانسیل بالای سیستم حمل و نقل هوایی در انتقال مسافران و کالا،این سیستم را به یک سیستم حمل و نقل منحصر به فرد تبدیل کرده است،از این رو توجه به بهبود کارایی این سیستم در انتقال مسافران و کالا به خصوص در کشورهای در حال توسعه امری ضروری می باشد. در این تحقیق به بررسی شناخت طیف های اقشار مختلف مسافران سیستم حمل و نقل هوایی  به منظور شناخت عادات مسافران سیستم حمل و نقل هوایی توسط این سیستم و سوق دادن خدمات آتی این سیستم براساس ویژگی های گروه های شناسایی شده و در نهایت پایه ریزی جدیدی در استراتژی های بازاریابی سیستم حمل و نقل هوایی پرداخته شده است؛از همین رو به منظور تهیه اطلاعات مورد نیاز پرسشنامه ای بر پایه 7 متغیر جنسیت،وضعیت تاهل،تعداد اعضا خانواده،سن ، تحصیلات،شغل،میزان درآمد تهیه شد و در اختیار مسافران حمل و نقل هوایی قرار گرفت.این متغیرها با استفاده از آنالیز تحلیل خوشه ای مورد بررسی قرار گرفتند و درنهایت گروه های مسافران در 4 خوشه دسته بندی شدند.نتایج نشان دادند که مهمترین پارامتر در انگیزه مسافران در استفاده از سیستم حمل و نقل هوایی ،پارامتر شغل مسافرانبا میزان اهمیت0/1 بوده است،همچنین بیشترین تعداد استفاده کنندگان از سیستم حمل و نقل هوایی مربوط به افراد قرار گرفته در خوشه 2 با 1/38 درصد استفاده کنندگان از سیستم حمل و نقل هوایی بوده است،که شامل افراد متاهل دارای رنج سنی 25-36سال با سطح درآمد مناسب بوده است.کاربرد نتایج پیش رو توسط سیستم حمل و نقل هوایی موجب توصیف عادات مسافران سیستم حمل و نقل هوایی و به دنبال آن تنظیم خدمات آتی این سیستم مطابق با خواسته های مسافران می شود،که در نهایت جذب تقاضا به سمت این سیستم را در پی خواهد داست.    }, keywords_fa = {سیستم حمل و نقل هوایی,تحلیل خوشه­ای,تقاضای سفر,متغییرهای دموگرافیک,خوشه بندی}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_50947.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_50947_de8b0a4e0158de17fcd45a83aeab262a.pdf} }