@article { author = {Mahjoob, A and Abbasnia, A. H. and Kilanehei, F.}, title = {Applying Numerical Models to Simulate the Behavior of Rivers in the Vicinity of Road}, journal = {Road}, volume = {24}, number = {89}, pages = {277-291}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {Construction, repair and maintenance of road and railroad infrastructures are very expensive. The exact knowledge of phenomena that damage the infrastructures, can help to manage the costs. One of the most important phenomena is flood. In recent decades, numerical modelings of occurred flood in the vicinity of roads and railways have been noted. In the present study, one and two-dimensional flow equations are presented and successful models in this field have been investigated. Among the presented models, two superior ones within one-dimensional and two-dimensional models are investigated more accurately and finally the proposed usages of these models are presented. One of the noticeable results is that one-dimensional models for overall analysis of a large area are very beneficial when dominant flow can be considered linearly. Although these models can calculate the effect of partial phenomena such as bridges and culverts, but if the details of these phenomenas are important for the project, it is suggested that the two-dimensional and three-dimensional softwares are used with higher capacity. Thus, using two-dimensional models such as CCHE2D, with ability of using different turbulence models and simulation the suspended load and bed load in non-equilibrium state, non-uniform and cohesion and non-cohesion sediments is appropriate. The use of introduced one and two-dimensional models for cases which are totally tree dimensional are not recommended.      }, keywords = {Numerical modeling,bridge,1D and 2D Models,Flow in River,Scour}, title_fa = {کاربرد مدل‌های عددی در شبیه‌سازی رفتار رودخانه‌های مشرف به مسیر راه}, abstract_fa = {احداث، تعمیر و نگهداری زیرساخت­های حمل و نقل جاده­ای و ریلی بسیار گرانقیمت هستند. شناخت دقیق پدیده­هایی که به این زیرساخت­ها آسیب می­رسانند، می­تواند کمک شایانی به مدیریت هزینه­ها کند. یکی از مهمترین این پدیده­ها سیلاب است. در دهه­های اخیر مطالعه عددی سیل­های رخ داده در مجاورت جاده­ها و خطوط ریلی مورد توجه محققین قرار گرفته است. در تحقیق حاضر معادلات حاکم یک­بعدی و دوبعدی جریان ارئه شده است و در این زمینه مدل­های تجاری موفق مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. از بین مدل­های ارائه شده، نحوه عملکرد دو مدل منتخب یک بعدی و دو بعدی در زمینه اثر سیلاب بر مسیر مورد بازبینی دقیق­تر قرار گرفته است. در نهایت موارد پیشنهادی استفاده از این مدل­ها ارائه گردیده است. از نتایج قابل ذکر اینست که استفاده از مدل­های یک­بعدی برای تحلیل کلی از یک منطقه بزرگ که بتوان غالب جریان را خطی در نظر گرفت، بسیار سودمند خواهد بود. علیرغم اینکه این مدل­ها قابلیت بررسی پدیده­های جزیی مانند اثرات پایه پل­ها و کالورت­ها را نیز دارا می­باشند، اما در صورتی که جزییات پدیده برای پروژه مورد مطالعه از اهمیت بالایی برخوردار باشد، پیشنهاد می­گردد که از نرم­افزارهای دوبعدی و سه­بعدی با توانایی بالاتر استفاده گردد. از اینرو استفاده مدل­های دوبعدی نظیر مدل CCHE2D با قابلیت بهره­گیری از انواع مدل­های آشفتگی و شبیه­سازی همزمان بار معلق و بار بستر در حالت غیر تعادلی، غیریکنواخت و رسوب چسبنده و غیرچسبنده، مناسب است. همچنین استفاده از مدل­های معرفی شده یک­بعدی و دوبعدی در پدیده­هایی که ماهیت کاملا سه­بعدی دارند، توصیه نمی­گردد.    }, keywords_fa = {مدلسازی عددی,پل,مدل­های یک­بعدی و دوبعدی,جریان در رودخانه,آبشستگی}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_50954.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_50954_9253e3381eb8224d08e7bfaf0a47dbab.pdf} }