@article { author = {Haddadi, A.R. and Izadi, A. and Divandari, H.}, title = {Evaluation the Utilizing Fine Steel Slag and Mine Particles as Filler in Porous Asphalt Mixtures}, journal = {Road}, volume = {26}, number = {96}, pages = {1-14}, year = {2018}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {Since preserving the safety and quality of road is among the most important factors in designing and constructing pavements, using porous asphalt as a model of water guiding pavement makes an opportunity to maintain the road safety in raining condition and reduces greatly the risks due to improper climate conditions. Regarding to the construction model of porous asphalt pavement, attention to its quality and durability are among the important issues in designing this type of asphalt mixtures. Experts and researchers have suggested using modern materials and additives in order to improve the function of porous asphalt. One of these materials which is paid attention in using hot common asphalt (HMA) is a waste named steel slag that its positive effects have been seen frequently in function of hot asphalt mixtures. In this research, using slag fine-aggregates as filler in porous asphalts has been compared to fine-aggregates of mountain rocks in order to investigate more accurately. The results obtained from the function tests like Cantabro and moisture sensitivity (lottman) specified that using steel slag as filler not only has improved the function of porous asphalt mixture, but also it has led to decline in functional properties. Moreover, in this research, the causes of obtained results have been reviewed and then, some suggestions have been posed to improve the function of slag porous asphalt function.    }, keywords = {Porous Asphalt,steel slag,Filler,Cantabro Test,Moisture susceptibility}, title_fa = {ارزیابی تاثیر افزودنی ریزدانه‌های سرباره فولاد و سنگ کوهی به‌عنوان جایگزین فیلر در مخلوط آسفالتی متخلخل}, abstract_fa = {از آنجایی که حفظ ایمنی و کیفیت راه از مهم­ترین فاکتور ها در ساخت و طراحی روسازی جاده است، استفاده از آسفالت متخلخل به­عنوان مدلی از روسازی هدایت کننده آب این امکان را می دهد تا در شرایط بارندگی، ایمنی جاده حفظ شود و خطرات ناشی از شرایط نامناسب جوی تا حدود زیادی کاهش یابد. با توجه به مدل ساخت روسازی آسفالت متخلخل، توجه به کیفیت و دوام آن از مسائل مهم در طراحی این نوع از مخلوط های آسفالتی است. کارشناسان و محققین، بکارگیری مصالح نوین و افزودنی­ها را جهت بهبود علمکرد آسفالت متخلخل پیشنهاد نموده اند. یکی از این مصالح که در  ساخت آسفالت­های گرم متداول مورد توجه قرار گرفته است، ضایعاتی به نام سرباره فولاد بوده که نتیجه  مثبت آن در عملکرد مخلوط آسفالت گرم مشخص شده است. در این تحقیق جهت بررسی دقیق­تر، استفاده از ریزدانه­های سرباره به عنوان فیلر در آسفالت متخلخل با ریزدانه­های سنگ کوهی مقایسه شده است.­ نتایج حاصل از انجام آزمایشات عملکردی نظیر کانتابرو و حساسیات رطوبتی (لاتمن) مشخص نمود که بکارگیری سرباره فولاد بعنوان فیلر نه­تنها بهبودی در عملکرد مخلوط آسفالت متخلخل را به­همراه نداشته است بلکه کاهش خواص عملکردی را نیز منتج شده است. همچنین در این پژوهش ضمن بررسی دلایل نتایج کسب شده پیشنهادهایی جهت بهبود عملکرد آسفالت متخلخل سرباره ای ارائه شده است.    }, keywords_fa = {آسفالت متخلخل,حساسیت رطوبتی,سرباره فولاد,فیلر,کانتابرو}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_77054.html}, eprint = {https://road.bhrc.ac.ir/article_77054_658f13251d9df39ea2abb657e8dac03d.pdf} }