@article { author = {Mahjoob, Amir and Kilanehei, Foad}, title = {Conceptual model of bed shear stress in single-span riprap-protected bridges}, journal = {Road}, volume = {}, number = {}, pages = {-}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1735-062X}, eissn = {2676-4261}, doi = {}, abstract = {The existence of vertical bridge supports along the river causes three-dimensional flows and can cause scour at the bridges and eventually damage the bridge. In cases where deep foundations are not used, the level of vulnerability increases. These bags are often applied to single-span bridges and preventive measures such as covering the bed with durable materials such as rock. The purpose of the present study is to provide a conceptual model of localized bed shear stresses on heterogeneous bed roughness at bridge mouth. The adaptation of the flow to changes in the roughness of the rock material compared to the bed material results in an increase in bed shear stress in the unprotected bed material and eventually the scour depth becomes narrower than that without rock protection. The numerical model also confirms the hierarchy. The adaptation of the flow to changes in the roughness of the rock material compared to the bed material results in an increase in bed shear stress in the unprotected bed material and eventually the scour depth becomes narrower than that without rock protection. The numerical model also confirms the hierarchy.}, keywords = {Shallow foundation,Shear Stress,Single span Bridge,rip rap,flood}, title_fa = {مدل مفهومی تنش برشی بستر در پل های تک دهانه محافظت شده با سنگچین}, abstract_fa = {وجود تکیه گاه های عمودی پل در مسیر رودخانه باعث ایجاد جریان های سه بعدی می شود و می تواند سبب ایجاد آبشستگی در محل پل ها گردد و در نهایت تخریب پل صورت می پذیرد. در مواردی که از پی های عمیق استفاده نمی گردد سطح آسیب پذیری افزایش می یابد. این نوع کوله ها اغلب برای پل های تک دهانه اجرا می شوند و اقدامات پیشگیرانه جلوگیری کننده از آبشستگی مانند پوشاندن بستر با مصالح مقاوم مثل سنگچین به عمل می آید. منظور از بررسی های حاضر ارائۀ مدلی مفهومی از تنش های برشی موضعی بستر وارد بر زبری بستر ناهمگون در دهانۀ پل است. سازگاری جریان با تغییر در زبری مصالح سنگچین نسبت به مصالح بستر منجر به افزایش تنش برشی بستر در مصالح بستر طبیعی محافظت نشده می گردد و در نهایت عمق آبشستگی تنگ شدگی بیشتر از حالت بدون حفاظت سنگچین خواهد گردید. مدل عددی نیز مراتب را تایید می کند.}, keywords_fa = {پی سطحی,تنش برشی,پل تک دهانه,ریپ رپ,سیلاب}, url = {https://road.bhrc.ac.ir/article_93630.html}, eprint = {} }