per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2015-12-22
23
85
213
246
50893
Original Article
مروری بر اقدامات ایمنی جهت کاهش تصادفات در قوسهای افقی
Review of Safety Measures to Reduce Crashes in Horizontal Curves
کیوان آقابیک
kayvan.aghabayk@ut.ac.ir
1
طهمز احمدپور
t_ahmadpoor@tetco.gov
2
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف، مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، ایران
بروز تصادف به طور عام علاوه برتحمیل هزینههای مالی به افراد حادثه دیده، منجر به اتلاف وقت سایرین و تحمیل هزینههای غیر مستقیم بر جامعه نیز میگردد. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری مییابد که شدت تصادف بالا بوده و منجر به ایجاد جراحات شدید، نقص عضو و یا حتی فوت فرد یا افراد گردد. این مشکل امروزه با توجه به نرخ بالای تصادفات و شدت آنها در کشور ما، به یک معضل اساسی تبدیل شده که بهبود وضعیت توجه ویژه متخصصان و مسئولین امر را طلب میکند. نظر به اینکه قوسهای افقی یکی از نقاط حادثه خیز در کشور ما میباشند، این مقاله به مرور اقدامات و راهکارهایی میپردازد که در سایر نقاط جهان تجربه شده و منجر به کاهش تعداد یا شدت تصادفات شدهاند. دربخش اول با اقداماتی سعی شده احتمال خروج وسیله نقلیه از خط سیر حرکت به حداقل برسد و بخش دوم به اقداماتی میپردازد که در صورت خروج وسیله نقلیه از مسیر حرکت، خسارات ناشی از آن به حداقل برسد. در ادامه فرآیند اجرایی نمودن این راهبردها و اقدامات پیشنهاد شده است.
Accidents not only impose financial expenses to those injured, but also cause waste of time to others and impose indirect costs to the society. This becomes more important when it is severe and leads to serious injuries, maim or even death.Due to the high rate of accidents and their severity in our country, this problem has become a fundamental issue that requires experts and decision makers’ attention. Since horizontal curves are one of the major black spots in Iran, this article intends to review the measures and solutions experienced and practiced in different parts of the world resulting in a decline on the frequency and/or severity of accidents. In the first part, the paper presents the measures which may minimize the probability of vehicles deviation from their route and the second part deals with measures taken to minimize occurred damages. The process of implementing these strategies is proposed in the last part.
https://road.bhrc.ac.ir/article_50893_6fd8e5d0b28bcae5196c023147f857c6.pdf
اقدامات ایمنی راه
ایمنی در ترافیک
تصادفات
قوسهای افقی
Road Safety Measures
Safety in Traffic
Accident
Horizontal curve
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2015-12-22
23
85
247
256
50896
Original Article
بررسی عملکرد و مبانی طراحی خاکریز مسلح با ژئوسل
Investigation on the Performance and Design of Soil Embankment Reinforced by Geocell
جمشید آقائی
1
آیدا مهرپژوه
a.mehrpajouh@yahoo.com
2
مرتضی اسماعیلی
3
کارشناس ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
کارشناس ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
دانشیار، دانشکده راهآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
یکی از روشهای نوین جهت پایدارسازی خاکریزها و شیروانیهای خاکی، استفاده از ژئوسلها میباشد. در این مقاله با مروری بر تحقیقات انجام شده در طول دو دههی اخیر در ارتباط با طبقهبندی ژئوسل و کاربردهای آن در مهندسی عمران، مکانیزمهای عملکرد ژئوسل در خاک مسلح مورد بررسی قرار گرفته است. بررسیها نشان میدهد در اثر تسلیح خاک با ژئوسل، خصوصیات مقاومتی خاک از قبیل چسبندگی، سختی و مدل الاستیسیته، افزایش مییابد. ولی این تسلیح، تغییر خاصی در زاویه اصطکاک داخلی خاک ایجاد نمیکند همچنین در این مقاله بررسیهای صورتگرفته در خصوص تعیین پارامترهای طراحی خاکریز مسلحشده با ژئوسل و نظریههای متداول در طراحی، ارایه شده است.
Stabilization and improvement the strength parameters of the soil embankments is one of the major concerns during the road construction and maintenance. Therefore, lots of solution methods including use of geosynthetic, grouting, pre-cast walls and so on are considered to untangle the problem. The mechanisms of the geosynthetic reinforcement can be highlighted as lateral constraint, increased bearing capacity, and tensioned membrane effect. Use of geocell, as a member of three dimentional geosynthetic group, is a cutting edge cost-effective method to reinforce and enhance the soil strength in the last two decades. Geocell is a polymerical cellular product in which the cells often are honeycomb shape when expanded. In this paper, the recent researches about geocell sorts and performances are considered. According to the context, soil reinforcement with geocell cause to increase the strength parameters such as cohesion, stiffness and elastic modulus (E) due to its superior confining effect on unbound materials contain weak soil. Despite that, the frictional angle remains constant by geocell reinforcement. Also, the studies about design parameters and conventional theories for a reinforced embankment with geocell are represented here.
https://road.bhrc.ac.ir/article_50896_94f7dd90d5e43591db00c8db2cf6faa3.pdf
ژئوسنتتیک
خاکریز مسلح
ژئوسل
ظرفیت باربری
embankment
Stabilization
Geocell
Reinforcement
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2015-12-22
23
85
257
272
50898
Original Article
به کارگیری رویکرد توسعه مبتنی برحمل ونقل محور ) TOD ( درکاهش معضلات ترافیک (نمونه موردی: محله زنجان جنوبی در منطقه 10 شهرداری تهران)
Deployment Approach Transit Oriented Development (TOD) In Reduce Traffic Problems
(Case Study: South Zanjan Neighborhood in District 10 of Tehran Municipality)
قدیر صیامی
1
محمد علی خانیزاده
2
اکرم اختری تکله
3
استادیار، دانشکده هنر و معماری اسلامی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری اسلامی، دانشگاه بین المللی امامرضا (ع)، مشهد، ایران
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری اسلامی، دانشگاه بین المللی امامرضا (ع)، مشهد، ایران
در چند سال اخیر توجه ویژهای به توسعههای مبنتی بر حمل و نقل عمومی در شهرهای کشور شده است و افتتاح پروژه هایی همچون مترو در کالانشهرها (شیراز، اصفهان و...) شاهدی بر این مدعی است. این رویکرد مهم در امر برنامه ریزی در سالهای اخیر ورود پیدا کرده و مسئولین رفته رفته به اهمیت آن پی برده اند، از مزایا و تبعات بکارگیری این رویکرد کاهش معضل آلودگی هوا، آلودگی بصری، آلودگی صوتی و انواع آلودگی ها می باشد. همچنین موجب افزایش ایمنی تردد عابرین، افزایش امنیت تردد با توجه به گسترش فضای جمعی ترددی، پایین آمدن هزینههای خانوار ناشی از حمل و نقل، توازن بخشی به توسعههای شهری، متعادل کننده نظام کاربری، ترویج پیاده مداری و . . . شده است. شهر تهران به عنوان سرلیست این فهرست تمامی مشکلات آلودگی را در خود دارد بنابراین در این تحقیق محله زنجان جنوبی از منطقه 10 شهرداری تهران که تقریبا در قلب شهر قرار دارد، انتخاب گردیده است. تکنیک مورد استفاده در این پژوهش سوات(SWOT) میباشد و روش مورد استفاده تحلیلی-توصیفی و ابزار جمع آوری اطلاعات اسنادی- کتابخانهای و میدانی میباشد. تحقیق حاضر بر آن است تا با ملاک قرار دادن مولفههای بومی شده و کاربردی متناسب با شرایط محلی اقدام به تعریف پروژههایی نماید، از این رو با استفاده از روش تحلیلی سوات به ارزیابی مشکلات پرداخته ومتناسب با راهبرهای منتج از روش (راهبردهای تهاجمی شامل: اصلاح هندسی معابر و تقاطعها، روانسازی حرکت و افزایش نفوذپذیری، یکپارچه سازی پیاده روها خصوصا در خیابانهای اصلی و . . . ) اقدام به تعریف پروژه شده است.
In recent years special attention to the development of Mbnty on public transport in cities and Aftthah projects such as metro Kalanshhrha (Shiraz, Isfahan, etc.) is evidence of this claim. This approach is important in planning the arrival in recent years has found and authorities have gradually realized its importance, the benefits and consequences of applying this approach to reduce air pollution, visual pollution, noise pollution, which is strongly pressed throats cities and residents have put them in suffering, as well as increased traffic, pedestrian safety, traffic safety have increased due to the expansion of collective mobility, lower household spending caused by transportation, balancing urban development, balanced system Remember, promote walk ability and Tehran as Srlyst the list of all the pollution problems in their neighborhood. Therefore, in this study, South Zanjan District 10 of Tehran Municipality is located almost in the heart of the city, have been selected. Swat technique used in this study (SWOT), and the method used descriptive analytical data collected documentation - Library and field. Corrects the geometry of roads and intersections, the lubrication and increased permeability, integration, especially in the main streets and sidewalks...), the project has been defined.
https://road.bhrc.ac.ir/article_50898_24f04cd1e7b9d5125d78c6346db4a446.pdf
توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی
ترافیک
سوات
Development Based on Public Transport
Traffic
SWOT
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2015-12-22
23
85
273
286
50901
Original Article
شناسایی و اولویتبندی عوامل انسانی موثر در تصادفات جادهای با استفاده از روش AHP
Identify and Prioritize the Factors in Car Accidents with Focus on Human Factors Using AHP Method
علی اصغر گهرپور
agoharpoor@gmail.com
1
جواد ظل طاعت
javad.taat@yahoo.com
2
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک، تهران، ایران
دانشجوی کارشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدالکترونیک، تهران، ایران
حملونقل جزء لاینفک زندگی بشری محسوب میشود و هرجا انسانی و جامعهای وجود دارد بیشک حملونقل نیز وجود خواهد داشت. با گسترش روزافزون جادهها و سیستمهای حملونقل و درگیر شدن تمامی انسانها در این سیستم، مباحث ایمنی این مسئله اهمیت بیشتری مییابد. آمارهای ارائه شده، اهمیت مسئله تصادفات و تأثیر آن بر کشور بیش از پیش نشان میدهند. در اکثر تحقیقات بر روی تصادفات و امنیت جادهها نتیجهگیری میشود که عامل اصلی تصادفات، انسان و عوامل انسانی هستند. برای اثبات این موضوع تحقیقات بسیار گستردهای بر روی تصادفات به صورت تجزیه و تحلیل دقیق، صورت گرفته است. در این پژوهش عوامل انسانی تاثیرگذار در تصادفات شناسایی شده است. با روش رجحان آشکارشده، پرسشنامهای جهت مقایسه زوجی عوامل انسانی موثر در تصادفات طراحی و توزیع گردید. در انتها تحلیل بر روی پرسشنامهها به کمک روش تحلیل سلسله مراتب [i]AHP و نرم افزار Expert Choice انجام شده و این عوامل بر اساس میزان اهمیت رتبهبندی شدهاند.
Transportation is an inseparable part of human life and wherever there are human or a society, undoubtedly there will be transportation. With the increasing development of roads, transportation systems and involvement of all human in this system, safety topics of this issue will be more important. Statistics increasingly show the importance of the issue and its impact in country. Most studies about accidents and road safety concluded that the main causes of accidents are human and human factors. To improve those factors, extensive researches have been made with the accurate analysis. In this study, human factors affecting accidents have been identified. Questionnaires have been distributed to make a paired comparison between human factors that affect accidents. At the end, analysis on the questionnaires using AHP method and “Expert choice” computer software were made and these factors were ranked according to their importance.
https://road.bhrc.ac.ir/article_50901_8f247d679b682993c8b2df2a6d704dda.pdf
تصادفات
عوامل انسانی
شناسایی
اولویتبندی
Accidents
Human factors
Detecting
Ranking
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2015-12-22
23
85
287
292
50894
Original Article
برآورد تقاضای سفر گردشگری با حملونقل عمومی با استفاده از سیستم معادلات تقاضای تقریباً ایدهال و دادههای مقطعی
Tourism Trip Demand Estimation with Public Transportation with Almost Ideal Demand System and Cross Section Data
هادی گنجی زهرایی
1
مربی، پژوهشکده مالی و اقتصاد راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
هدف سفر از عوامل موثر بر انتخاب وسیله سفر میباشد. بیشتر مطالعات صورت گرفته در حوزه حملونقل برای انتخاب وسیله سفر به شناسایی و سهم هر یک از عوامل(سفر و مسافر) پرداخته است. جنبه دیگر این مطالعات برآورد کششهای قیمتی تقاضا برای انواع وسایط حمل و نقل عمومی است. بدین ترتیب که تغییرات قیمتی در کل تقاضا برای هر یک از انواع مدهای حمل و نقل چه تاثیری خواهد داشت. برای این منظور از برآورد معادلات در برگیرنده کلیه محصولات مکمل می توان استفاده کرد. در این مطالعه کششهای قیمتی بر اساس تقریب خطی سیستم پویای تقاضای تقریباً ایده آل برای سفرهای گردشگری برای هر یک از مدهای حمل و نقلی برآورد شده است. همچنین به جای استفاده از دادههای سری زمانی از دادههای مقطعی و پرسشنامه استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که فصل سال تاثیر زیادی بر این میزان تقاضا دارد. علاوه بر این افزایش 20 درصدی بهای بلیط هواپیما سبب افزایش مقدار تقاضای استفاده از وسیله نقلیه اتوبوس به میزان 5/3 درصد و افزایش استفاده از قطار به میزان 2 درصد خواهد شد.
Trip goal is the most important factor for vehicle choosing. A huge number of literatures have been allocated for estimating each factor (trip and traveller) share in modal split. Other respect is about estimating elasticity. So, how many the demand of each mode will change, if the price of one mod change. For this, it is need to considering complementary equation. In this paper, it is estimate the price elasticity for each transportation mode by using of Almost Ideal Demand System (AIDS). Also, it is implied panel data instead of time series. For data gathering it is used questioner. The results show that, seasons have a significant impact on this elasticity. Furthermore, if it is increased 20 percent in airplane airfare it will cause 5.3 percent increase in bus using and 2 percent for railroad.
https://road.bhrc.ac.ir/article_50894_9dd7fc9c2dbcf3fe0cec5bc5a89f1a68.pdf
هدف سفر
تفکیک سفر
AIDS
کشش قیمتی و درآمدی
سفر گردشگری
Trip Goal
Trip Allocation
AIDS
tourism
Price and Revenue Elasticity
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2015-12-22
23
85
293
302
50895
Original Article
طراحی جزئیات ایمنی ایستگاههای آماربرداری مبدا-مقصد1394 جادههای سراسر کشور
The Design of Station Safety Details for O-D Statistics
of All Roads over the IRAN Country 2015
سمانه هداوند
samaneh.hadavand90@gmail.com
1
شهرام آدمنژاد
2
فهیمه تابش
3
دانش آموخته کارشناس ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران، سازمان راهداری وحمل ونقل جادهای، تهران، ایران
دانشجوی دکتری، دانشگاه لوزافنا پرتغال، سازمان راهداری وحمل ونقل جادهای، تهران، ایران
دانش آموخته کارشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، سازمان راهداری وحمل ونقل جادهای، تهران، ایران
زیر ساختهای حملونقل جاده ای نقش اساسی در تأمین ایمنی عبور و مرور را پس از عامل انسان به عهده دارند. عملیات آماربرداری و شمارش حجم در شانه راه به دلیل تغییر وضعیت تردد، ممکن است در ایمنی و حرکت آزادانهی وسایل نقلیه اختلال ایجاد کند. لذا هشدار واضح و به موقع به استفادهکنندگان از راه، بسیار مورد تأکید میباشد. لذا در آماربرداری مبدا-مقصد اردیبهشت ماه سال 1394 در جادههای برونشهری سراسر کشور، به منظور حفظ ایمنی و دلایل عملیاتی از جمله عدم امکان حضور پلیس در همه ایستگاههای آماربرداری، نگرانی از تصادفات در برخی ایستگاههای آماربرداری و حذف نمونهگیری از خطوط 3، 4 و 5 معابر با رده عملکردی بالا، تصمیم بر تیپبندی ایستگاههای آماربرداری گردید. از اینرو به منظور انجام عملیات آماربرداری، چهاردسته ایستگاه آماربرداری(A, B, C, D) با توجه به معیارهای طراحی ایمنی راهها لحاظ گردید.که تیپ A ایمنترین نوع ایستگاهها (عوارضیها و پلیسراهها) از نظر توقف کامل وسایل نقلیه میباشد.
Road transport infrastructure an essential role in providing safety of pedestrians after the human factor. statistics operations and the size of the shoulder because of the change in status to the way traffic, may move freely on the safety of vehicles and disorder. Therefore, clear and timely warning to users of the way, strongly asserted to be fitted. In order to maintain the safety and operational reasons, including lack of possibility of police presence in all the stations of statistics, fear of accidents in some stations of and statistics remove the sampling of lines 3, 4 and 5 high-performance category, with passages of the decision on the classification of the inventory, the station type. Hence, in order to perform operations of the inventory the inventory, the surface station (A, B, C, D) according to the design criteria. A type that is the most secure type of station (complications and police) in terms of the full stop vehicles.
https://road.bhrc.ac.ir/article_50895_de32bab6e0ab742c80375c9d505facad.pdf
ایمنی عملیات
ایستگاه
راه برون شهری
آماربرداری مبدا-مقصد
Operation Safety
Station
O-D Statistics