per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2015-09-23
23
84
139
154
48204
Original Article
تحلیل و ارزیابی کیفیت پیاده راه های شهری با تاکید بر آسایش عابرین پیاده (نمونه موردی: پیاده راه عرفان (حافظیه) شیراز)
Analyze and Evaluate the Quality of a City Sidewalk with an Emphasis
on Comfort for Pedestrians
(Case Study: Erfan Sidewalk (Hafeziyeh) Shiraz)
الناز سرخیلی
1
محمد علی خانیزاده
2
احسان غلامی
3
استادیار، دانشکده هنر دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه بین المللی امامرضا (ع)، مشهد، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی الکترونیکی نور طوبی، تهران، ایران
پیاده رویی قدیمی ترین شکل حرکت انسان در فضاست و در همه اعصار این ویژگی مورد نظر بوده است. این حق اولیه معمولا در اماکنی پراهمیتتر میشود ه جاذبههایی برای بازدید و لذت بردن وجود داشته باشد خواه جنبه تاریخی تمدنی داشته باشند و خواه مفرح انسان باشند. از این رو توجه به پیاده راه ها، تقویت و ایجاد آنها در شهرهایی با امکانات بالقوه و بالفعل طبیعی و تاریخی امری است واجب و در خور توجه، بنابراین هدف این پزوهش ارزیابی پیاده راه تازه تاسیس (عرفان) حافظیه در شهر شیراز می باشد. تحقیق حاضر تحیلیل – توصیفی است و از حیث هدف کاربری می باشد. ابزارهای بکارگرفته شده در این تحقیق مطلاعات اسنادی –کتابخانه ای و مشاهدات میدانی در کنار استفاده از پرسشنامه با سوالات باز و مصاحبه می باشد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که رضایت نسبتا بالایی از این محور به لحاظ ماهیتی وجود دارد(نباید فراموش کرد که این رضایتمندی بیشتر به خاطر وجود کاربری های موجود و هویت بخش در محور است (آرامگه حافظیه، ادارات دولتی، فضای سبز موجود در کنار محور در غالب بوستان و پارک و .. )). اما از حیث سنجش کیفیت مولفههای تشکیل دهنده این پیاده راه در سطح نازلی قرار دارد و تقریبا یک نارضایتی از تسهیلات موجود در محور (مبلمان، عدم وجود کابری های خدماتی کوچک مقیاس و ..) چه از نظر ساکنین و چه از نظر گردشگران وجود دارد که می بایست طی یک برنامه مدون و مشخص تقویت شوند.
Sidewalk oldest form of human movement in space and in all time, this feature is desired. This basic right is usually placed in the Jazbh-Hayy Prahmyt-Tr places to visit and enjoy, whether there are aspects of human civilization and have fun either. So paying attention to pedestrian, strengthen and establish them in cities with potential and actual natural and historical task is necessary and worthy of attention, so the aim of this study is to evaluate the implementation of the newly established (erfan) Hafeziyeh in the city of Shiraz. Descriptive and analytical study in terms of target users. Tools used in research studies and field observations documentary studies library with the use of questionnaires and interviews are open. The results indicate that relatively highly satisfied with the axis of the very character of there (let us not forget that this satisfaction is due to the existing land use and identifying the axis Hafeziyeh tomb, government offices, green space next to based in most gardens and parks, etc.). There should be strengthened in a clear and concise.
https://road.bhrc.ac.ir/article_48204_0de02e69b87c240c47ba997a0df5f677.pdf
پیاده راه
ارزیابی کیفی
آسایش عابرین پیاده
پیاده راه عرفان شیراز
walk
qualitative
comfort pedestrians
walk mysticism Shiraz
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2015-09-23
23
84
155
160
48211
Original Article
تحلیلی بر عامل فاصله زمینی بین شهرها بر تقاضای سفرهای هوایی
The Analysis on Distance Factor between Cities
on Demand Air Travel
محسن سقایی
1
استادیار گروه جغرافی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
جایگاه و نقش صنعت حمل و نقل هوایی در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جوامع امروز بر کسی پوشیده نیست و به عنوان یکی از پایههای اصلی توسعه پایدار و متوازن جوامع بشری محسوب شده و درواقع شبکههای حمل و نقل با مؤلفههای همچون اقتصاد، امنیت و عدالت اجتماعی ارتباط تنگاتنگ دارند. و از طرف دیگر صنعت حمل و نقل هوایی به عنوان یک عامل بسیار مهم در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران میباشد.بدین منظور در این مقاله با استفاده از دادههای: حجم مسافران هوایی ورودی و خروجی ماهیانه 98 شهر کشورکه طی سالهای 94- 90 دارای پرواز بودهاند، فاصله بین شهرهای فوق و با استفاده از مدل جاذبه و نرم افزار SPSS سعی در مشخص نمودن تاثیر عامل فاصله زمینی بر تقاضای سفرهای هوایی داشته و نتیجه مشخص مینماید عامل فاصله بین شهرها31% در تقاضای سفرهای هوای تاثیر گذار است و عامل فاصله به تنهایی در تقاضای سفرهای هوایی موثر نبوده و عوامل دیگری نیزدر این زمینه دخالت دارد.
The position and the role of The Air transportation industry is very important in different field of economic, politic and society. It is one of the main basics of sustainable development and balanced in human communities. In fact nets of transportation related very close to the factors such as economic, safety and communities justice. On the other hand, The Air transportation's industry is an important factor in the improvement of economic, social and cultural in the Republic of Islamic of Iran. For this reason in this research by using the data about the volume of input and output Air passengers of 98 cities monthly between 90 until 94 years and distance between above cities by using gravity model and SPSS try to specified the affect of distance on the demand of Air travel. The result of this research identified that the distance between cities 31% can be affected on the demand of Air travel but other factors affected.
https://road.bhrc.ac.ir/article_48211_073ee905463699cb856df99dd439a80f.pdf
مدل جاذبه
تقاضای سفرهای هوایی
حمل ونقل هوایی
عامل فاصله
gravity model
Air Transportation
Distance Factor
the Demand of Air Travel
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2015-09-23
23
84
161
178
48207
Original Article
ارزیابی آزمایشگاهی مدول برجهندگی و خزش دینامیکی مخلوط آسفالتی مسلح شده با الیاف ترکیبی پلیالفین و آرامید فورتا
A Study on Resilient Modulus and Dynamic Creep of Asphalt Mixes Reinforced With Polyolefin – Aramid FORTA Composite Fibers
علیرضا غنیزاده
1
بهنام سلاجقه
salajegheh_b@yahoo.com
2
مرتضی رهروان
rahravanmorteza@gmail.com
3
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایران
دانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد شاهرود، شاهرود، ایران
دانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
با توجه به هزینههای زیاد تولید مخلوط آسفالتی استفاده از افزودنی در مخلوطهای آسفالتی به منظور افزایش دوام و بهبود عملکرد آن امری ضروری است. در تحقیق حاضر درصدهای مختلف الیاف ترکیبی پلی الفین و آرامید فورتا به مخلوط آسفالتی اضافه و آزمایش مدول برجهندگی در دو دمای مختلف و آزمایش خزش دینامیکی در دو شکل بارگذاری مختلف انجام شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که افزودن الیاف فورتا باعث افزایش سختی و مقاومت شیارشدگی مخلوطهای آسفالتی میشود. افزودن 5/1 کیلوگرم الیاف در هر تن آسفالت سبب میشود تا مدول برجهندگی در دو دمای 25 و 40 درجه سانتیگراد به ترتیب به میزان 62 و 242 درصد افزایش یابد؛ بنابراین ملاحظه میشود که افزایش سختی مخلوطهای آسفالتی مسلح شده در دمای بالاتر (40 درجه سانتیگراد)، مشهودتر از دمای متوسط (25 درجه سانتیگراد) است. همچنین مشاهده گردید که افزایش 5/1 کیلوگرم الیاف به مخلوط آسفالتی سبب میشود تا عدد جریان نسبت به مخلوط آسفالتی اصلاح نشده به میزان دو برابر افزایش یابد. مقایسه نمودار خزش برای دو شکل پالس بارگذاری نیمسینوسی و مربعی نشان داد که عدد جریان و شیب مرحله دوم نمودار خزش برای شکل پالس نیمسینوسی به ترتیب حدود دو برابر و نصف مقادیر نظیر برای شکل پالس مربعی با همان فرکانس بارگذاری است.
Due to the high production costs of asphalt mixes, utilization of additives in asphalt mixtures to enhance the durability and performance is necessary. In this study, different percentages of Polyolefin – Aramid FORTA composite fibers were added to the asphalt mix and the resilient modulus testing at two different temperatures and dynamic creep test with two different loading waveforms was carried out. The results indicate that adding fiber increases the stiffness and resistance to rutting of asphalt mixtures. By adding 1.5 kg fiber per ton of asphalt concrete, the resilient modulus of asphalt concrete increased 62% and 242% at temperature of 25 o C and 40o C, respectively. So it is evident that increasing of stiffness in case of fiber reinforced asphalt mixtures at higher temperature (40 ° C) is greater than that at the average temperature (25° C). It was also observed that an increase of 1.5 kg of fibers to the mix causes the flow number to be increased to double of flow number of unmodified asphalt mixture. In addition, comparison of dynamic creep curves under haversine and square loading waveform shows that the flow number and slope of creep curve at second stage are double and half of these values under square loading waveform at the same loading frequency.
https://road.bhrc.ac.ir/article_48207_478139ee81140312c0147c3cb01cb671.pdf
مخلوط آسفالتی
الیاف پلیالفین و آرامید فورتا
مدول برجهندگی
خزش دینامیکی
شکل بارگذاری
Asphalt mix
Polyolefin
Aramid FORTA Composite Fibers
Resilient Modulus
Dynamic Creep
Loading waveform
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2015-09-23
23
84
179
188
48208
Original Article
ارزیابی شاخصهای حمل و نقل و ارتباطات استانهای ایران
Evaluation of Transport and Communication Indicators in the Provinces of Iran
یعقوب کمائی زاده
y_kamaeizade@yahoo.com
1
ابوالفضل شعبانی
shabani_a_sh@yahoo.com
2
غلامرضا سروشان
3
مسعود اسدی
4
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
دانش آموخته کارشناس ارشد، دانشگاه یزد، یزد، ایران
دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
دانش آموخته کارشناس ارشد، مدرس موسسه آموزش عالی روزبه، زنجان، ایران
امروزه حمل و نقل به عنوان یکی از مهمترین زیرساختهای توسعه تلقی میشود و به دلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد. از این رو، در این پژوهش شاخصهای حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات استانهای کشور مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. روش این پژوهش توصیفی - تحلیلی و ابزار جمعآوری دادهها و اطلاعات شامل مطالعات اسنادی است. جامعه آماری شامل 31 استان بر اساس تقسیمات سیاسی سال 1392 میباشد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل عاملی در قالب نرم افزار SPSS استفاده شده است. دادههای موردنیاز شامل شاخصهای حملونقل، انبارداری و ارتباطات جمعآوری وپایگاه داده تشکیل شد، سپس شاخصها در دو گروه "حمل و نقل و انبارداری" و "ارتباطات" تقسیمبندی شدهاند. شاخصهای گروه حملونقل و انبارداری در هفت عامل و شاخصهای گروه ارتباطات در چهار عامل تقلیل یافتهاند. در نهایت با استفاده از امتیاز عاملی، استانها در پنج دسته کاملاً برخوردار، برخوردار، متوسط، محروم و بسیار محروم رتبهبندی شدهاند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در زمینه حملونقل و انبارداری استانهای تهران، البرز، اصفهان، فارس، خوزستان و کرمانشاه کاملاً برخوردار و استانهای اردبیل، ایلام، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان در رده بسیار محروم قرارگرفتهاند. در زمینه برخورداری از ارتباطات نیز استانهای تهران، البرز، اصفهان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و گیلان کاملاً برخوردار و استانهای ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، قم و خراسان جنوبی در رده بسیار محروم قرارگرفتهاند.
Today transport is considered as one of the most important infrastructure development and because of the fundamental role a great effect on the economic growth of the country. Therefore, in this study were evaluated indicators of transport, warehousing and communications provinces. This research method is descriptive - analytical and data collection tools include documentary research. The Statistical population consisted of 31 provinces is based on political divisions in 1392. In order to analyze data has also been used factor analysis in the form of software SPSS. Required data includes indices transportation, warehousing and communications, collection and were formed the databases, then indicators are divided into two groups "Transport and warehousing" and "communication". Transport and warehousing group indicators have been reduced in seven factors and indices Communications group on four factors. Finally, using the value of the factors, the provinces were ranked in five categories Very Enjoys, Enjoys, Middle, Deprived and Highly Deprived. The results indicate that the transportation and warehousing are category of Tehran, Alborz, Isfahan, Fars, Khuzestan and Kermanshah Very Enjoys and Ardebil, Ilam, Bushehr, Kohgiluyeh and Boyerahmad, Yazd, Qom, South Khorasan and Semnan Highly deprived. Receiving the communication Tehran, Alborz, Isfahan, Khuzestan, Sistan-Baluchestan and Gilan Very Enjoys and Ilam, Kohgiluyeh and Boyerahmad, Qom and South Khorasan were in highly deprived.
https://road.bhrc.ac.ir/article_48208_6f6878061e89b432fe62ce6e3dfdefdb.pdf
حمل و نقل
انبارداری
ارتباطات
توسعه
تحلیل عاملی
Transportation
Warehousing
Communications
Development
Factor analysis
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2015-09-23
23
84
189
200
48210
Original Article
راهکارهای کاهش اثرات محیطزیستی جادههای جنگلی
Solutions of Decreasing the Ecological Effects of Forest Roads
آیدین پارساخو
aidinparsakhoo@yahoo.com
1
محسن مصطفی
m.mostafa@areeo.ac.ir
2
مجید لطفعلیان
3
استادیار، دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، ایران
دانش آموخته دکتری، دانشکده علوم جنگل، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، ایران
دانشیار، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ایران
جادهها دارای اثرات محیطزیستی مستقیم و غیرمستقیم روی جمعیتها، گونهها و اکوسیستمهای جانوری، گیاهی و آبی هستند. توزیع تراکم جاده در جنگل موجب چندپارگی زیستگاهها شده و انزوا و یا جزیرهای شدن اکوسیستم را به دنبال دارد. بدین ترتیب زیستگاه جانوران به زیر مجموعههای کوچکتری تقسیم شده و زمینه برای انقراض گونهها فراهم میشود. امروزه به روش آنالیز پایایی جمعیت (PVA)، الگوی جابجایی جانوران برای رسیدن به یک جمعیت پایا مورد ارزیابی قرار گرفته و مناطق مناسب برای اصلاح چندپارگی به منظور برقراری شبکه زیستگاههای پایدار تشخیص داده میشود. پس از برآورد میزان فایدة اکولوژیکی اصلاح چندپارگی (معمولاً بر حسب تعداد واحدهای زاد و ولد در واحد سطح یا RU بیان میشود) در هر یک از این مناطق، نسبت به اولویتبندی مکانهای اصلاح چندپارگی اقدام میگردد. مهمترین سازههایی که به عبور جانوران از عرض جاده و اصلاح چندپارگی زیستگاه کمک میکنند، شامل زیرگذر و پل سبز میباشد. کاستن از وسعت دالان جاده در زیستگاههای ارزشمند، نصب فنس در مرز بین جاده و جنگل، منحرف نمودن حجم ترافیک به مسیرهای دیگر، قرار دادن جادههای با درجات پایینتر در کنار آببندانها و نصب علائم هشداردهنده در کنار جاده از دیگر راهکارهای کاهش اثرات محیطزیستی جاده در اکوسیستمهای طبیعی است.
Roads have direct and indirect ecological effects on population, species and ecosystems of wildlife, plants and water. Distribution of road density in forest make wildlife habitat fragmented and ecosystem isolated. So, wildlife habitat is divided into smaller patches and species may be overthrow. Nowadays, through population viability analysis (PVA), pattern of wildlife movement to reach viable population is evaluated and suitable places for de-fragmentation operations and establishing stable habitat network is recognized. After the estimating of ecological benefits rate for de-fragmentation (Commonly is defined as the number of reproductive units per area or RU) in each of these places, the places of de-fragmentation operations are prioritized. Most important structures which are used to cross wildlife from road width and habitat de-fragmentation are under crossing and over crossing. Reducing the width of road corridor in valuable habitat, mounting fence in boundary between road and forest, diverting traffic volume to other routes, building roads with lower degrees near the water bodies and mounting symbols at the edge of road are the other solutions of decreasing ecological effects of road in natural ecosystems.
https://road.bhrc.ac.ir/article_48210_b792dd38be4832eef86424c8a7b534be.pdf
جاده جنگلی
اثرات محیطزیستی
آنالیز پایایی جمعیت
چندپارگی زیستگاه
Forest Road
Ecological effects
Population Viability Analysis
Habitat Fragmentation
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2015-09-23
23
84
201
218
48205
Original Article
تحلیلی بر تاثیرات نانومواد ضدعریان شدگی مایع بر خصوصیات قیر و مخلوطهای آسفالتی
Investigating the Effects of Nanomaterials Liquid Anti-Stripping Agents on the Properties of Asphalt Binder and Asphalt Mixtures
محمودرضا کی منش
dr.keymanesh@gmail.com
1
غلامرضا مهدی زاده
smehdizadeh31@yahoo.com
2
استادیار، دانشگاه پیام نور واحد تهران شمال، تهران، ایران
دانشجوی دکترای، دانشگاه پیام نور واحد تهران شمال، تهران، ایران
در این تحقیق با مروری بر تحقیقات انجام شده در طول پنج سال گذشته، خصوصیات رفتاری قیر و مخلوط های آسفالتی اصلاح شده با نانومواد ضدعریان شدگی مایع بررسی و تحلیل شده است. بررسی ها نشان می دهد که تاثیر نانومواد ضدعریان شدگی مایع بر مشخصه های فنی قیر و مخلوط های آسفالتی متغیر است و به عوامل مختلفی مانند جنس و ساختار شیمیایی قیر و سنگدانه های مصرفی، دمای تولید مخلوط آسفالتی، مقدار نانوماده مصرفی و نیز نوع و طریقه اختلاط نانوماده با قیر بستگی داشته و در شرایط مختلف، نتایج متفاوتی را رقم زده است که در نتیجه، علی رغم ویژگی های مثبت بیان شده برای این نانومواد افزودنی، استفاده از این نانومواد جهت پروژه های اجرایی نیازمند بررسی دقیق تری می باشد.
This paper reviews the researches that have been conducted on asphalt binder and asphalt modified with nanomaterials liquid anti-stripping over the past five years. Studies showed that the impacts of anti-stripping liquid nanomaterials on the properties of asphalt binder and asphalt mixture were not similar and depended upon various factors, including type and chemical structure of the asphalt and aggregate, the asphalt mix production temperature, the level of nanomaterials, as well as the type and mixing method with the asphalt binder. Despite the positive features of the nanomaterial additives, using these materials requires further examination.
https://road.bhrc.ac.ir/article_48205_894a779896c29a6270e36983b063168a.pdf
نانومواد ضدعریان شدگی
قیر اصلاح شده
مخلوط آسفالتی اصلاح شده
Nanomaterials Liquid Anti-Stripping
modified bitumen
modified asphalt mixture
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2015-09-23
23
84
219
231
48206
Original Article
بررسی اثر تسلیح خاک با ژئوگرید بر پارامترهای مقاومتی بستر راه
Investigation on the Effect of Geogrid Reinforcement on the Strength Parameters of Subgrade
آیدا مهرپژوه
a.mehrpajouh@yahoo.com
1
جمشید آقائی
2
سید ناصر مقدس تفرشی
3
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
دانش آموخته کارشناسی ، دانشکده عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
استاد، دانشکده عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
یکی از روشهای افزایش ظرفیت باربری و کنترل میزان نشست و تغییرشکل خاک در روسازی راه، استفاده از ژئوگریدها میباشد. در این مقاله با مروری بر تحقیقات انجام شده در طول دو دههی اخیر در ارتباط با مکانیزمهای عملکرد ژئوگرید و کاربردهای آن در راهسازی، خصوصیات مقاومتی بستر مسلح با ژئوگرید مورد بررسی قرار گرفته است. بررسیها نشان میدهد در اثر تسلیح خاک با ژئوگرید در خاکهای با ظرفیت باربری کم، خصوصیات مقاومتی خاک از قبیل CBR، چسبندگی، سختی و مدل الاستیسیته، به صورت چشمگیری افزایش مییابد ولی تغییر قابل ملاحظهای در زاویه اصطکاک داخلی خاک ایجاد نمیکند. هرچه خاک بستر ضعیفتر باشد، تأثیر تسلیح با ژئوگرید پررنگتر میگردد. همچنین در این مقاله مطالعات صورتگرفته در خصوص تعیین پارامترهای طراحی روسازی مسلحشده با ژئوگرید و ارزیابی عملکرد ژئوگرید برای روسازی دانهای و روسازی انعطافپذیر، ارائه شده است.
In last decade, Geosynthetics as polimerical products have been applied for various use in civil engineering such as reinforcement, separation, filtration, Drainage, Fluid barrier and Protection. Subgrade soil and its properties are very important in the design of road pavement structure and Its main function is to give acceptable base to the pavement from underneath. Since Pavements constructed over soft subgrade having poor strength parameters such as CBR leading to more thickness of the pavement, successful use of geosynthetics is ensured in a given geotechnical application. As it is well-matched and effective in improving the soil properties when appropriately used. A geogrid as a geosynthetic material containing connected parallel sets of tensile ribs with apertures of sufficient size to allow strike-through of surrounding soil, stone, or other geotechnical material is a common form of subgrade reinforcement. Geogrids used in subgrade as a part of road pavement, has primary functions of geosynthetics which are separation and reinforcement. Geogrid have been successfully used to provide a construction platform over subgrades. Due to recent studies, lateral restraint, improved bearing capacity and tensioned membrane effect are reinforcement mechanisms which have been identified the use of geogrids to reinforce pavement materials. This study investigated the behavior of reinforced subgrade with geogrid and the effect of reinforcement on soil properties. it is considered various research on geogrid use in pavement. It is shown that the composite of geogrid and soil can reduce the desired thickness of aggragate layer. It is also mentioned that the use of geogrid in pavement system will affect the cohesion of subgrade and improve the mohr-coloumb strength parameter of the soil.
https://road.bhrc.ac.ir/article_48206_2983bd8ba72f2b1381e75ae79044ff45.pdf
روسازی
ژئوگرید
بستر مسلح
CBR
ظرفیت باربری
Geosynthetic
Geogrid
Reinforcement
Subgrade