per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2016-12-21
24
89
209
218
50951
Original Article
پیشبینی زمان سفر در شبکه با استفاده از سری زمانی (مطالعهی موردی: ناحیه 1 مشهد)
Travel Time Prediction on the Network Using Time Series
(Case study: zone 1 in Mashhad)
مهدی جهانگرد
jahangard.mehdi68@gmail.com
1
محمدعلی پیرایش
pirayesh@um.ac.ir
2
ابوالفضل محمدزاده مقدم
ab-moghadam@um.ac.ir
3
دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
دانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
استادیار گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
در سیستمهای خدمات شهری، نیاز به تخمین زمان سفر بین دو نقطهی دلخواه احساس میشود. در بسیاری از سیستمهای مسیریابی وسایل نقلیه، تخمین زمانهای سفر از اهمیت ویژهای برخوردارند. اگر یک راننده قبل از اینکه سفر را بپیماید، اطلاعات زمان سفر را در دست داشته باشد، در مورد مسیرهای انتخابی میتواند بهتر تصمیمگیری کند. بنابراین، زمانهای سفر یال بایستی قبل از اینکه مسیر طی شود، تخمین زده شود. اگرچه امروزه به فراخور شرایط ترافیکی در انواع تقاطعها و معابر شهری، روشهای مختلفی برای به دست آوردن زمان سفر استفاده میشود اما استفاده از دادههای مکانی برای تعیین زمان سفر نسبت به سایر روشها از عملکرد بهتری برخوردارند. این پژوهش قصد دارد ابتدا با استفاده از رفتار دادههای حجم ترافیک گذشته، حجم ترافیک در آینده را بر اساس روش مناسب پیشبینی کند و سپس با توجه به توابع زمان سفر-حجم و وبستر زمان سفر در کمان و تأخیر در تقاطع را برآورد نماید. این پژوهش بهطور موردی برای خیابانهای ناحیهی 1 شهر مشهد، شامل سه نوع خیابان جمعشونده، شریانی درجه 1 و شریانی درجه 2 انجام شده است. نتایج آزمون زوجی t نشان میدهد تخمین زمان سفر با استفاده از روش مذکور از اعتبار کافی برخوردار است.
In urban service systems, the lack of travel time between two different destinations could be felt. The main factor in many systems, which are based on routing vehicles, is travel time estimation. If a driver had travel time information before the trip was set about, he could make a good decision about his alternative routes. So, it needs to estimate travel times for routes, before routes traversed. According to traffic conditions at intersections and routes of the urban center, several methods are employed to obtain travel time. But among them, the role of spatial data to define the travel time has better performance compared to other ones. This paper intends to predict future traffic volume by using traffic volume pattern which obtained in the past and then, estimate travel time in the arc and delay in intersection with travel time-volume and Webster functions. This report is done for streets of zone 1 Mashhad including three types of retractable and arterial Grade 1 and 2. The results of the paired T-Test, by using the mentioned method, show that travel time estimation is acceptable.
https://road.bhrc.ac.ir/article_50951_dcda7047792e2079e1b834fcbe9bec91.pdf
زمان سفر
توابع زمان سفر- حجم
پیشبینی
travel time
Travel Time-Volume Functions
prediction
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2016-12-21
24
89
219
236
50957
Original Article
تعیین خصوصیات ویسکوالاستیک مخلوطهای آسفالتی جهت مدلسازی به روش المان محدود در نرمافزار ABAQUS
Determination of the Visco-Elastic Properties of Asphaltic Mixtures for Finite Element Modeling In ABAQUS
حسن طاهرخانی
taherkhani.hasan@znu.ac.ir
1
مسعود جلالی جیرندهی
jalali.masoud@yahoo.com
2
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
دانش آموخته کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان زنجان، ایران
مخلوطهای آسفالتی در اغلب شرایطی که در طول عمر روسازی در معرض آن قرار میگیرند، رفتاری ویسکوالاستیک از خود نشان میدهند. یکی از روشهایی که به طور گسترده جهت پیشبینی پاسخهای ویسکوالاستیک مخلوط آسفالتی مورد استفاده قرار میگیرد، روش المان محدود است. نرمافزار ABAQUS از جمله ابزارهایی است که میتواند مبتنی بر روش المان محدود و با در نظر گرفتن همه پارامترهای تعیین کننده، رفتار مخلوط آسفالتی را شبیهسازی نماید. استفاده از سری پرونی یکی از تکنیکهای رایج جهت تشریح رفتار ویسکوالاستیک مخلوط آسفالتی در نرمافزار ABAQUS محسوب میشود. برای این منظور، نیاز است تا پارامترهای لازم در این زمینه شامل ثابتهای پرونی، مدول الاستیسیته لحظهای و نسبت پواسون مخلوط آسفالتی تعیین شوند. از طرفی، تعیین این پارامترها از طریق آزمایش علاوه بر صرف زمان و هزینههای زیاد، نیاز به تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی دارد. لذا در این تحقیق تلاش شده است تا با استفاده از روابط نظری و بدون انجام آزمایش، پارامترهای لازم محاسبه و تعیین شوند. به منظور دستیابی به این هدف، یک روش تئوری مبتنی بر رابطه ویتزاک و الگوریتمی بر پایه روش پیشنهادی اسکاپری و پارک، بسط داده شد و با استفاده از خصوصیات حجمی مصالح مورد استفاده در مخلوطهای آسفالتی رایج در ایران، پارامترهای مورد نیاز محاسبه و تعیین شدند. براساس نتایج حاصل از این تحقیق میتوان رفتار ویسکوالاستیک مخلوطهای آسفالتی رایج در ایران و وابستگی زمانی پاسخهای آن را در دمای 1/21 درجه سانتیگراد در نرمافزار ABAQUS مدلسازی کرد.
Asphaltic mixtures show viscoelastic behavior under most conditions in their service life in pavements. A finite element modeling is widely used for predicting the viscoelastic responses of asphaltic mixtures. The general purpose ABAQUS software is a commonly used for finite element modeling analysis of different structures, which has the capability for modeling and analysis of structures contains viscoelastic materials. A common method of simulating the viscoelastic behavior in ABAQUS is the use of Prony series. To use this method, the required parameters, including the Prony constants, instantaneous elastic modulus and Poison's ratio must need to be determined. Determination of this parameters using laboratory tests is time consuming and costly and needs sophisticated equipment. Therefore, in this research, it has been attempted to determine the parameters using theoretical models without conducting laboratory tests. To this end, using the Witczak model for prediction of dynamic modulus of asphaltic mixtures and extending the algorithm proposed by Schapery and Park, the parameters of the typical asphaltic concrete mixes in Iran have been determined. The parameters have been determined using the volumetric properties of the mixtures. The results of this research can be used for modeling the time-dependent viscoelastic behavior of asphaltic concrete mixtures in ABAQUS and determination of their responses at a reference temperature of 21.1 ºC.
https://road.bhrc.ac.ir/article_50957_be8de629db36c99dd32fe3c829d53197.pdf
روسازی آسفالتی
ویسکوالاستیک
المان محدود
مدلسازی
سری پرونی
Asphaltic pavement
Visco-Elastic
Modeling
Prony Series
Finite elements
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2016-12-21
24
89
237
250
50953
Original Article
بررسی آزمایشگاهی بازیافت سرد آسفالت با امولسیون قیر رسی
Experimental Evaluation of Cold Recycled Asphalt
with Clay Bitumen Emulsion
مصطفی کلانتری سرچشمه
m.kalantari@stu.yazd.ac.ir
1
محمدمهدی خبیری
2
حامد خانیسانیج
3
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
تحقیقات گذشته نشاندادهاند کهافزودنمقداریرسبهقیر،عملکردآسفالترادرمقابلترکخوردگی،جاریشدن ومقاومتدربرابر ضربهبهبودمیبخشد. برای بهرهگیری از این خواص در آسفالت سرد بازیافتی میتوان از امولسیونهای قیریرسیاستفاده کرد. در این پژوهش بر اساس سوابق تحقیقات انجامگرفته بر روی امولسیونهای رسی و مخلوطهای سرد بازیافتی با قیر امولسیون نمونههایی از امولسیون رسی با استفاده از دو نوع بنتونیت متفاوت، به روش آزمایشگاهی هموژنایزر تهیه و مورد آزمایش قرارگرفتند. تا از صحت محصول تولیدشده اطمینان حاصل شود. پس از تولید موفق امولسیون رسی و کنترلهای کیفیت مربوط نمونههایی از مخلوط آسفالت بازیافتی با این نوع امولسیون تهیه و مورد آزمایش و مقایسه با مخلوط بازیافتی با یک نوع امولسیون کاتیونیک رایج قرار میگیرند تا تأثیرات امولسیون رسی موردبررسی قرار گیرند. در این پژوهش مخلوطهای آسفالت بازیافتی تهیهشده بر اساس آزمایشهای عملکردی مشتمل بر آزمون مقاومت مارشال، آزمون کشش غیرمستقیم در شرایط خشک و اشباع و همچنین آزمون مدول برجهندگی مورد بررسی و ارزیابی قرارگرفتهاند. نتایج بهدستآمده از این پژوهش نشان میدهند که اگرچه بازیافت سرد آسفالت با استفاده از امولسیونهای رسی منجر به ارتقاء ویژگیهای مقاومتی آن میشود، ولی در شرایط رطوبتی عملکرد ضعیفتری از خود نشان میدهند.
Researches show that the modification of bitumen with clay can enhance functional properties of asphalt mixtures, such as its resistance to heat, stability and flow. To use this characteristic of clay in cold recycled asphalt we can use clay modified bitumen emulsions. In these research two different types of bentonite is used to emulsify bitumen. Clay modified bitumen emulsion samples were made in laboratory and the agitation was provided by a high speed mixer. After quality control tests conducted, cold recycled asphalt samples were made with obtained emulsions. These samples were evaluated through functional tests such as Marshal Stability test, Indirect Tensile Strength and resilient modules in dry and saturated conditions. The results show that despite of improvements in resistance and strength characteristics of cold recycled asphalt with clay modified bitumen emulsions, they show weak performance in moisture conditions.
https://road.bhrc.ac.ir/article_50953_94db20c5db24659b743f815ded8fc432.pdf
امولسیون قیری رسی
بنتونیت
بازیافت سرد
خواص عملکردی
مخلوط آسفالتی
Clay Modified Emulsion
Bentonite
Cold Recycling
Functional Properties
Asphalt Mixture
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2016-12-21
24
89
251
264
50950
Original Article
مکانیابی بهینه حسگرهای هوشمند ترافیکی با تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره (ویکور، پرامتی، تاپسیس) و سیستم اطلاعات مکانی(GIS)
GIS Based Site Selection of Traffic Sensor Based on MCDM Methods
(TOPSIS, PROMETHEE and VIKOR)
سمیه رخساری طالمی
s.rokhsari@ut.ac.ir
1
محمودرضا دلاور
2
ابوالقاسم صادقی نیارکی
3
بهزاد مشیری
moshiri@ut.ac.ir
4
، دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی نقشهبرداری و اطلاعات مکانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار، دانشکده مهندسی نقشهبرداری و اطلاعات مکانی پردیس، دانشکدههای فنی (قطب علمی مهندسی نقشهبرداری در مقابله با سوانح طبیعی)، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار، دانشکده مهندسی نقشهبرداری-دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (قطب علمی فناوری اطلاعات مکانی)، تهران، ایران
استاد، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
امروزه استفاده از شبکه حسگرهای هوشمند در بسیاری از کاربردهای شهری از جمله حمل و نقل و ترافیک گسترش یافته است. نقاط گرهی در شبکه حسگرها در مناطق تحت پایش قابلیت حرکت داشته و میتوانند به جمعآوری اطلاعات مختلف بپردازد. اطلاعات جمعآوری شده از طریق ارتباط بی سیم به بخش مرکزی شبکه منتقل شده تا به جهت اجرای تصمیمگیریهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. برای نمونه با استفاده از شبکه حسگرها در حوزه ترافیک میتوان به جمع آوری پارامترهای مختلف ترافیکی مانند میزان ترافیک، سرعت وسایل نقلیه و شناسایی وسایل نقلیه به منظور ردیابی آنها پرداخت. البته علیرغم اهمیت زیرساخت مذکور نیازست که روش مناسبی در جهت استقرار بهینه آنها در مناطق تحت پایش لحاظ شود. این مسئله علاوه بر آنکه تضمین کننده میزان پوشش مناسب حسگرها در منطقه تحت پایش خواهد بود، با امکان شناسایی مناطق بهینه، نقش مهمی در کاهش هزینه نصب زیرساخت مذکور ایفا میکند. بنابراین هدف این تحقیق ارائه یک روش تحلیلی مناسب جهت مکانیابی بهینه حسگرهای ترافیکی است. روش پیشنهادی تلفیقی از تصمیمگیری چند معیاره و تحلیلهای مورد استفاده در سیستم اطلاعات مکانی است. به منظور افزایش کارایی روش پیشنهادی از بین تکنیکهای مرسوم در تصمیمگیری چند معیاره امکان مقایسه سه روش مرسوم تاپسیس، ویکور و پرامتی در منطقه مطالعه که بخشی از شبکه معابر شمال واشنگتن است فراهم شده است. این موضوع نقش مهمی در کمک به رفع محدودیت و دامنه کاربرد هر روش و امکان انتخاب یک روش مناسب از بین روشهای کاربردی در شرایط خاص مشابه با تحقیق مذکور را دارد.
Smart traffic monitoring is a new method of traffic data acquisition. Traffic sensors are the core of such system in consequence optimum allocation of them increases efficiency of monitoring and decrease cost of installation. Although multi criteria decision making (MDCM) idea is a common method for this purpose, the big challenges is selection of the best MCDM method. Thus this paper tries to discuss advantages and disadvantages of different MCDM methods to determine proper mythology for optimum allocation of traffic sensors. To do the analysis a pilot junction in north of Washington was selected. In next step multi criteria decision making concepts were studied to compare urban links rank a long selected junction, respecting final calculated weight based on AHP method .To do this step some multi criteria decision making method such as PROMETHEE and TOPSIS and VIKOR were compared for determination of optimum link for traffic sensor site selection.
https://road.bhrc.ac.ir/article_50950_73c505883bf9e10002692ebfe257f94c.pdf
مکانیابی بهینه
حسگر ترافیکی
پرامتی
تاپسیس
ویکور
Optimum Site Selection
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2016-12-21
24
89
265
276
50952
Original Article
ارزیابی کمی عملکرد تقاطعهای غیرهمسطح از دید استفاده کنندگان (نمونه موردی: شهر ارومیه،تقاطع غیر همسطح مدرس)
Quantitative Evaluation of Interchanges Operation from Users Opinion
(Case Study: Urmia City, Modarres Interchange)
قادر احمدی
1
رضا کریمی
karimi699@yahoo.com
2
، استادیار، گروه شهرسازی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
در معابر شهری وقتی بهبود وضعیت یک تقاطع مد نظر قرار می گیرد، یکی از پیشنهادات برای افزایش کارایی تقاطعها، ساخت تقاطعهای غیر همسطح می باشد. با توجه به اینکه رابطه شهر و استفاده کنندگان از شهر دو سویه است بهره مندی از نظرات شهروندان میتواند در راستای بهبود کارایی تقاطعهای غیر همسطح مفید باشد.هدف از این تحقیق ارزیابی عملکرد تقاطع غیر همسطح بر اساس متغیرهایی چون ایمنی عابران پیاده و دوچرخه، عملکرد چپگردها و سازگاری با محیط کالبدی اطراف میباشد. برای نیل به این هدف ابتدا مقالات و کتب موجود در این زمینه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت، سپس تعداد40 پرسشنامه که اعتبار آن بر اساس آلفای کرونباخ با مقدار752/0 تأیید شده است بین استفاده کننده گان از تقاطع غیرهمسطح توزیع شده و برای بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون تاوکندالC وضریب اسپیرمن استفاده شده است. نتایج بدست آمده از تحلیل دو آزمون فوق بیانگر آن است که بین ایمنی عابران پیاده، دوچرخه و عملکرد چپ گردها و نیز سازگاری تقاطع غیرهمسطح با محیط کالبدی اطراف ارتباط معناداری وجود دارد.
In urban roads when the improvement of one interchange is purposing, one of the offers for increasing the efficiency of intersections is building interchanges. This research have codified in parallel of following theories: 1) there is a meaningful relation between the desirable operation of left-turns in interchange and passerby and bikers safety. 2) It sounds that there is a meaningful relation between passerby and bikers safety and compatibility with the around skeletal environment. As for the relation of urban and users of urban is mutual, enjoy from citizens opinion can be useful in parallelism improvement of interchange efficiency. The question of this research is that: what relation is there between desirable operation of left-turns, passerby and bikers’ safety and compatibility with around skeletal environment .The aim of this research is evaluation of interchanges operation according to variables like passerby and bikers safety, left-turn operation and its compatibility with around skeletal environment. For arrive this goal, first the existent articles and books about this context read and surveyed. Then 40 questionnaires that its reliability confirmed according to Cronbach's alpha with amount of 0/752و alpha with amount of 0/752, distribute between users of interchange and for surveying the relation between variables use C Kendell Tau exam and Spearman coefficient. Getting results from two exams analysis show that there is meaningful relation between passerby and bikers safety, left-turn operation and also interchange compatibility with the around skeletal environment.
https://road.bhrc.ac.ir/article_50952_f062062285f080520b1f9a797da19a31.pdf
تقاطع غیرهمسطح
ایمنی
عملکرد چپگرد
محیط کالبدی
ارومیه
Interchange
safety
Left-Turn Operation
Skeletal Environment
Urmia
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2016-12-21
24
89
277
291
50954
Original Article
کاربرد مدلهای عددی در شبیهسازی رفتار رودخانههای مشرف به مسیر راه
Applying Numerical Models to Simulate the Behavior of Rivers in the Vicinity of Road
امیر محجوب
1
امیرحسین عباسنیا
2
فواد کیلانهئی
3
استادیار، پژوهشکده حمل و نقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، ایران
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
احداث، تعمیر و نگهداری زیرساختهای حمل و نقل جادهای و ریلی بسیار گرانقیمت هستند. شناخت دقیق پدیدههایی که به این زیرساختها آسیب میرسانند، میتواند کمک شایانی به مدیریت هزینهها کند. یکی از مهمترین این پدیدهها سیلاب است. در دهههای اخیر مطالعه عددی سیلهای رخ داده در مجاورت جادهها و خطوط ریلی مورد توجه محققین قرار گرفته است. در تحقیق حاضر معادلات حاکم یکبعدی و دوبعدی جریان ارئه شده است و در این زمینه مدلهای تجاری موفق مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. از بین مدلهای ارائه شده، نحوه عملکرد دو مدل منتخب یک بعدی و دو بعدی در زمینه اثر سیلاب بر مسیر مورد بازبینی دقیقتر قرار گرفته است. در نهایت موارد پیشنهادی استفاده از این مدلها ارائه گردیده است. از نتایج قابل ذکر اینست که استفاده از مدلهای یکبعدی برای تحلیل کلی از یک منطقه بزرگ که بتوان غالب جریان را خطی در نظر گرفت، بسیار سودمند خواهد بود. علیرغم اینکه این مدلها قابلیت بررسی پدیدههای جزیی مانند اثرات پایه پلها و کالورتها را نیز دارا میباشند، اما در صورتی که جزییات پدیده برای پروژه مورد مطالعه از اهمیت بالایی برخوردار باشد، پیشنهاد میگردد که از نرمافزارهای دوبعدی و سهبعدی با توانایی بالاتر استفاده گردد. از اینرو استفاده مدلهای دوبعدی نظیر مدل CCHE2D با قابلیت بهرهگیری از انواع مدلهای آشفتگی و شبیهسازی همزمان بار معلق و بار بستر در حالت غیر تعادلی، غیریکنواخت و رسوب چسبنده و غیرچسبنده، مناسب است. همچنین استفاده از مدلهای معرفی شده یکبعدی و دوبعدی در پدیدههایی که ماهیت کاملا سهبعدی دارند، توصیه نمیگردد.
Construction, repair and maintenance of road and railroad infrastructures are very expensive. The exact knowledge of phenomena that damage the infrastructures, can help to manage the costs. One of the most important phenomena is flood. In recent decades, numerical modelings of occurred flood in the vicinity of roads and railways have been noted. In the present study, one and two-dimensional flow equations are presented and successful models in this field have been investigated. Among the presented models, two superior ones within one-dimensional and two-dimensional models are investigated more accurately and finally the proposed usages of these models are presented. One of the noticeable results is that one-dimensional models for overall analysis of a large area are very beneficial when dominant flow can be considered linearly. Although these models can calculate the effect of partial phenomena such as bridges and culverts, but if the details of these phenomenas are important for the project, it is suggested that the two-dimensional and three-dimensional softwares are used with higher capacity. Thus, using two-dimensional models such as CCHE2D, with ability of using different turbulence models and simulation the suspended load and bed load in non-equilibrium state, non-uniform and cohesion and non-cohesion sediments is appropriate. The use of introduced one and two-dimensional models for cases which are totally tree dimensional are not recommended.
https://road.bhrc.ac.ir/article_50954_9253e3381eb8224d08e7bfaf0a47dbab.pdf
مدلسازی عددی
پل
مدلهای یکبعدی و دوبعدی
جریان در رودخانه
آبشستگی
Numerical modeling
bridge
1D and 2D Models
Flow in River
Scour