per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2018-06-22
26
95
1
11
65618
اولویتبندی گزینههای تعمیر و نگهداری روسازی راه با رویکرد محدودیت بودجه (مطالعه موردی: محورکلارآباد- عباسآباد)
Prioritization of Road Pavement Repairing and Maintenance Options with Budget Constraint Approach (Case Study: Kelarabad-Abbasabad Road)
محمدحسین جعفری
1
حسین حسین جانزاده
2
حسن دیواندری
h_divandari@iust.ac.ir
3
دانشآموخته کارشناسی ارشد، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران
گروه عمران، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران
گروه عمران، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران
تعمیر و نگهداری راههای کشور یکی از مراحل ضروری بهبود شرایط فیزیکی راههاهستند که در تحلیل چرخه عمر روسازی نقش مهمی دارند و از همان اولین سال بهرهبرداری آغاز میشوند. با در نظر داشتن این امر، سالانه بخش عظیمی از بودجة عمرانی کشور صرف ترمیم و نگهداری و بهسازی راهها میشود. آنچه که مطرح شد، نیاز اساسی یک برنامه مدون اقتصادی و فنی، بهعنوان ابزاری برای تصمیمگیریها و بهینه سازی هزینههای ترمیم و نگهداری است. در این پژوهش اولویتهای گزینههای تعمیر و نگهداری روسازی راه از طریق نرمافزارجامع و کاربردی HDM-4 مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور محور کلارآباد- عباس آباد به صورت پایلوت در نظر گرفته شد (که به علت شباهت مشکلات محورهای راههای مواصلاتی شهرهای استان مازندران، روند عملیاتی را میتوان تعمیم داد). در این مطالعه بررسی دقیق اطلاعات ورودی به نرمافزار شامل هزینهها و مشخصات ناوگان ترافیکی و شبکه راه بررسی شده است. نرمافزار HDM-4 نتایج اولویتبندی گزینههای پیشنهادی را در دو سناریوی بدون محدودیت بودجه که فنیترین گزینه و سناریوی با محدودیت بودجه که اقتصادیترین گزینه میباشد را معرفی میکند. با در نظر داشتن نتایج تحلیل نرمافزار و همچنین باتوجه به شاخص ارزش خالص فعلی (NPV) گزینهای که هم برای کاربران راه و هم برای کارفرما بهعنوان مقرون به صرفهترین گزینه تناوبی تعمیر و نگهداری روسازی است، برای محورکلارآباد - عباس آباد معرفی گردید. با توجه به خروجیهای بدست آمده، نرمافزار با بودجه نامحدود، گزینة (وصله- درزگیری ترک و بازسازی با روکش cm10) را پیشنهاد کرد. همچنین با رویکرد بودجة محدود، نرمافزار راهکار پایه که شامل (وصله و درزگیری ترک) میباشد را پیشنهاد نمود.
Repairing and maintaining roads are among the necessary steps for improving their physical conditions and play important roles in pavements’ life cycle analysis. This issue starts from the first year of roads utilization. Considering this fact, a great portion of annual civil development national budget is allocated to the repairing and maintenance of roads. What is worth considering is a well-devised technical and economic plan that could prioritize improvements and maintenance expenses. In this research, the prioritization of roads pavements repairing and maintenance has been fulfilled with the use of the thorough practical software HDM-4. For this purpose, Kelarabad-Abbasabad road was considered as pilot (due to the similar problems of other city roads in the Province, this case study can be extended to other cases as well). A detailed analysis of software input data including expenses, traffic network configuration, and road networks was conducted. HDM-4 results prioritized the proposed options in two scenarios; a free budget scenario which introduces the most technical option, and a budget-restricted scenario which introduces the most economic option. Given the results of this software and net present value (NPV), the most economic option was introduced for Kelarabad-Abbasabad road as sequent repair and maintenance of pavements in accordance with the needs of the users and employers. Considering the findings, the software introduced patching, seizing, cracking and rebuilding (10cm) for the budget free scenario. For the budget restricted scenario, the software proposed patching and cracking.
https://road.bhrc.ac.ir/article_65618_bd8222dc9026de8cde3d9977afcb09e9.pdf
تعمیر و نگهداری
روسازی راه
محدودیت بودجه
HDM-4
Repair and Maintenance
Roads Pavement
Budget Limitations
HDM-4
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2018-06-22
26
95
13
27
65619
عوامل موثر در توجیه اقتصادی قطار سبک شهری (مطالعه موردی شهر کرمانشاه)
Economic Factors Affecting the Light-Rail Transit
(Kermanshah Case Study)
سید فرزین فائزی
1
شاپور زارعی چقاالهی
2
استادیار، گروه علمی عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
از بهترین و کمهزینهترین روشهای کاهش آلایندههای کلانشهرها کاستن مصرف سوختهای فسیلی است. برای این منظور باید کاربرد ناوگان ریلی برقی را در شهرها گستراند. هماینک گازهای متصاعد از خودروها و سوختهای فسیلی و نیز گردوغبار منطقهای سبب شده تا شهر کرمانشاه که از قطبهای مهم کشاورزی، صنعتی و خدماتی، از دید آلودگی نهتنها در کشور بلکه در جهان از شهرهای بسیار آلوده به شمار آید. از این رو هدف از این تحقیق تعیین عوامل موثر در توجیه اقتصادی قطار سبک شهری کرمانشاه میباشد. روش تحقیق، روش تحلیل اقتصاد مهندسی بوده که پس از مشخص شدن هزینههای مختلف ساخت و بهرهبرداری و همچنین برآورد دقیق تمامی درآمدهای کمی، به بررسی اقتصادی بودن موضوع تحقیق پرداخته شده است. مسیرهای مورد مطالعه عبارتاند از: میدان معلم (شمال شهر) تا میدان آزادی و از میدان آزادی تا میدان فردوسی (جنوب شهر). نتایج نشان میدهد با توجه به روشهای اقتصاد مهندسی ازجمله روشهای ارزش خالص کنونی طرح، نسبت منافع به هزینهها، نرخ بازده داخلی و ارزشافزوده اقتصادی و مثبت بودن تمامی پارامترهای فوق و همچنین به دلیل کاهش مصرف سوختهای فسیلی، کاهش زمان سفر، کاهش سوانح و تصادفات و حفظ محیطزیست پروژه قطار سبک شهری کرمانشاه دارای توجیه اقتصادی میباشد. نتایج مطالعات انجامشده در تحقیق حاضر میتواند در دیگر کلانشهرهای ایران جهت استفاده از سیستم حملونقل ریلی درونشهری به کار گرفته شود.
Metropolises of the best and cost effective to reduce emissions are to reduce consumption of fossil fuels. For this purpose, the use of electric rail fleet in the city unfolds. Now, gases emitted from cars and fossil fuels, as well as regional dust has caused major poles of Kermanshah from agriculture, industry and services, not only in the country but in the world of visual pollution of the cities considered highly polluted. The aim of this study was to determine the factors affecting the economic justification is light-rail Kermanshah. The research, engineering economics analysis after determining the costs of construction and operation as well as an accurate estimate of all income slightly, Economic Analysis has been the subject of research. The study tracks are: right teacher (north of) the right to liberty and the right to freedom of Ferdowsi Square (downtown). The results show that the methods of engineering economics, including methods of net present value scheme, the ratio of benefits to costs, internal rate of return and value added economic and positive of all parameters and also due to reduced consumption of fossil fuels, reduce travel time, reduce accidents and environmental conservation Kermanshah light-rail project is economically justified. The results of studies conducted in this study may help in other metropolises in Iran for Urban rail transit system to be used.
https://road.bhrc.ac.ir/article_65619_acf4345fba424603a6ee6bdf4826dc62.pdf
قطار سبک شهری
کرمانشاه
توجیه اقتصادی
ارزش خالص کنونی
ارزشافزوده
Light-rail Transportation (LRT)
Kermanshah
Economic
Net Present Value
Value Added
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2018-06-22
26
95
29
34
65620
طراحی و پیاده سازی یک سیستم اطلاعات مکانی همراه برای به هنگامسازی اطلاعات شبکه راههای شمال غرب کشور
Design and Implementation of a Mobile GIS for Updating Iran Northwest Road Network Data
محمدرضا اکبری
1
فاطمه مهدی پور
mehdipour.fa@gmail.com
2
بابک گلچین
golchin_babak@yahoo.com
3
مدیرکل نقشهبرداری منطقه شمال غرب کشور، تبریز، ایران
دانش آموخته کارشناسی ارشد، اداره کل نقشهبرداری منطقه شمال غرب، تبریز، ایران
استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
سیستمهای اطلاعات مکانی همراه از جمله سامانههایی است که با بکارگیری فناوریهای بیسیم، فرآیند اخذ و مدیریت داده مکانی بسیار حجیم در گسترههای جغرافیایی وسیع را متحول نموده و امکان جمعآوری چنین دادهای را در مدت زمان کوتاه و با دقت قابل قبول بویژه در تهیه نقشههای متوسط مقیاس فراهم نموده است. از طرفی، شبکه راهها جزء مجموعه دادههای مکانی است که با توجه به نقش زیربنایی آن در کلیه طرحها و برنامههای ملی و منطقهای بطور متناوب در سراسر کشور همواره نیازمند بهنگامسازی است. لیکن بدلیل گستردگی جغرافیایی این شبکه در منطقهای به مساحت کل کشور، بروز رسانی آن بسیار پرهزینه و زمانبر میباشد. در این مقاله از سیستمهای اطلاعات مکانی همراه بعنوان روشی برای تسریع فرآیند بهروزرسانی راهها درمنطقه شمال غرب ایران استفاده شده است تا از یک سو با افزایش سرعت اخذ داده مکانی و از سویی دیگر تولید همزمان اطلاعات به فرمت shp و کاهش بخش عمدهای از حجم پردازشهای دفتری، در وقت و هزینه صرفهجویی شود. بر این اساس، اطلاعات مکانی و توصیفی شبکه راههای شمال غرب کشور با طراحی و پیاده سازی یک سیستم اطلاعات مکانی همراه اخذ و ذخیره سازی شده و سپس در کار دفتری شبکه جدید ترسیم و ویرایش نهایی شده است. پیاده سازی این سیستم در اخذ داده حجیم مکانی برای راه های شمال غرب کشور نشان داد که خطای انسانی در ورود داده و مراحل پردازش دفتری کاهش یافته، امکان کنترل و ردیابی خطاهای موجود نیز فراهم می گردد.
Mobile GIS is one of the systems uses wireless technologies for improving the process of spatial data acquisition and management in a wide range of geographic arena. It provides the possibility of the data acquisition in a short time with an acceptable precision for producing medium scale maps. Road network is a kind of spatial data that according to its principal role in national and regional plans needs a periodical updating. Because of the wideness of roads all over the countries, updating process needs high amount of costs and efforts. In this paper a mobile GIS has been used to accelerate as well as facilitate road network updating in Iran northwest region. This process increases the data acquisition speed and simultaneously produces the shp format maps and reduces the amount of the office process cost and time. So, road network data has been prepared based on the designed and implemented mobile GIS and then updated map has been adjusted and generated. Implementation of a mobile GIS in updating of northwest roads showed that human errors and official data process steps decreased while the ability of control and error tracing has been provided.
https://road.bhrc.ac.ir/article_65620_c5a3892ce3455af34902bce4792080b7.pdf
سیستمهای اطلاعات مکانی همراه
برداشت داده زمینی
شبکه راهها
عوارض حاشیه راهها
پردازش داده مکانی
Mobile GIS
Spatial Data Acquisition
Road Networks
Features beside Roads
Spatial Data Process
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2018-06-22
26
95
35
46
65621
مقایسه مدلهای عددی سهبعدی شبیهسازی جریان و رسوب
Comparing 3D Numerical Flow/Sediment Simulation Models
امیر محجوب
1
فواد کیلانهئی
2
سید محمد منصورزاده
m_mansoorzadeh@yahoo.com
3
استادیار، پژوهشکده حمل و نقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
مربی، پژوهشکده حمل و نقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
بررسی پدیدههای هیدرولیکی رودخانهها با استفاده از مدلهای عددی تجاری بسیار رواج یافته است. در این میان استفاده از مدلهای سهبعدی با توجه به پیشرفت تکنولوژی از محبوبیت بیشتری برخوردار است. اطلاعات بسیار گستردهای از مدلهای سه بعدی قابل استحصال است لیکن دانش فنی مورد نیاز برای استفاده از آنها بسیار بیشتر از مدلهای یکبعدی و دوبعدی است. در این مقاله ضمن ارائه کلی مدلهای تجاری سهبعدی معتبر به بررسی معیارهای مهم انتخاب مدل مناسب برای شبیهسازیهای مختلف پرداخته شده است. از میان مدلهای عددی سهبعدی که توانایی شبیهسازی جریان و رسوب را به صورت همزمان دارا باشند، مدل FLOW3D به عنوان مدل مناسب پیشنهاد شده است. این مدل دارای مرجع علمی و راهنمای مناسبی است و مثالهای متعددی در آن وجود دارد. رابط گرافیکی قدرتمند، کاربر دوست بودن، اطلاعات خروجی مناسب و به شکل مطلوب از دیگر مزایای این مدل است. استفاده از این نرم افزار در هیدرولیک، رسوب کانالهای باز در جریانهای موضعی و جریان اطراف پایه پلها پیشنهاد شده است.
Nowadays, studies on rivers' hydrological phenomena using commercial numerical models are very extensive and, meanwhile, 3D models are more popular because of the progress in technology. Although very much information can be found on 3D models, the technical knowledge required to use them is much more complicated than that needed for 1 and 2D models. In addition to a general introduction of the authentic 3D commercial models, this paper examines the important criteria for selecting appropriate models for different simulations. From among the 3D numerical models that can simulate flow and sediment simultaneously, FLOW3D has been proposed as a suitable one. It has scientific reference and useful guide, and contains several examples. Having a powerful graphical interface, being user-friendly, and providing proper, desirable output are among its other merits. The use of this software has been suggested in hydraulics, sediments in open channels in local flows, and flows around bridge piers.
https://road.bhrc.ac.ir/article_65621_af49cf9992101492f938528b44bc9c26.pdf
مدلسازی عددی
جریان در رودخانه
مطالعات رسوب
نرمافزار تجاری
معادلات بقا
Numerical modeling
Flow in River
Sediment Studies
Commercial Software
Conservation Equations
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2018-06-22
26
95
47
59
65622
تحلیل و مدلسازی توزیع سرفاصله زمانی خودروها برای شرایط مختلف آبوهوایی در بزرگراه (مطالعه موردی: محور سنندج- همدان(
Analysis and modeling time headway distribution on multilane highway considering climate conditions
(Case Study: Sanandaj-Hamedan Highway)
نگارالسادات مدنی
ngr1371@yahoo.com
1
بهروز شیرگیر
shirgir@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سرفاصله زمانی، فاصله زمانی عبور دو وسیله نقلیه متوالی از یک شاخص معین در جاده است. این پارامتر یکی از خصوصیات مهم جریان ترافیک بوده که در مطالعات خرد شبیهسازی و مدلسازی ترافیک، از اهمیت و کاربرد فراوانی برخوردار است. مدیران ترافیک و مهندسان، بهمنظور برنامهریزی صحیح در شرایط مختلف، باید شناخت دقیقی از رفتار رانندگان در انتخاب سرفاصلهها داشته باشند. چرا که نحوه توزیع سرفاصلهها بر پارامترهای مختلف جریان همچون ظرفیت، سطح سرویس و ایمنی، تأثیرگذار است. تحلیل دقیق توزیع سرفاصلههای زمانی، همچنین این امکان را برای برنامهریزان فراهم میآورد که با شبیهسازی و تولید مدلهای خرد، میزان تأخیر را کاهش و ظرفیت تسهیلات را افزایش دهند. سرفاصله مناسب وسایل نقلیه در طول حرکت در جاده، سبب افزایش ایمنی و کاهش احتمال تصادفات شده، رضایتمندی بیشتر سفر را در پی خواهد داشت. در این پژوهش، مطالعهای پیرامون تحلیل و مدلسازی سرفاصله زمانی خودروها در شرایط مختلف آبوهوایی در بزرگراه انجام شده است. دادههای سرفاصله زمانی با هدف بررسی شرایط آبوهوایی به تفکیک خط، زوج خودرو، شب و روز و حجم عبوری از مسیر گروهبندی شده و مدلهای به دست آمده از هر گروه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بهطور کلی میانگین سرفاصلههای زمانی در حالت بارانی بیشتر بوده و همچنین در بیشتر گروهها اختلاف میانگین سرفاصلهها در حالتهایی که خودروی سنگین تعقیبکننده است، از حالتهای دیگر بیشتر است.
The time headway is the time interval between passing two consecutive vehicles from a specific road index. This parameter is one of the important characteristics of traffic flow, which is very important in the study of simulation and traffic modeling. Traffic managers and engineers, in order to correctly plan in different situations, must have a thorough understanding of drivers' behavior in adopting headway. Because the distribution of headway influences various flow parameters such as capacity, service level and safety. A careful analysis of the distribution of time headway also provides planners with the ability to simulate and generate micro models, reduce latency, and increase the capacity of the facility. Appropriate vehicle headway along the road, increasing safety and reducing the chance of accidents will result in more travel satisfaction. In this research, a study was conducted on the analysis and modeling of the time of vehicles in different climate conditions in the highway. The time data was analyzed with the aim of studying the weather conditions by lane, automobile pair, night and day and traffic volume from the grouped way and the models obtained from each group were analyzed. The results showed that, in general, the average of the time headway was higher in rainy conditions, and in most groups, the difference in mean headway in cases of heavy pursuit is more than the other.
https://road.bhrc.ac.ir/article_65622_76e57ebf96a12d170d677af0c6d57695.pdf
سرفاصله زمانی
تسهیلات حمل ونقلی
جریان ترافیکی
سطح سرویس
Time Headway
Capacity
Traffic Flow
Level of Service
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2018-06-22
26
95
61
70
65623
اثرسنجی تغییر حجم در شرایط پس از وقوع بحران (تقاضا) در محورهای برونشهری (نمونه موردی استان کرمانشاه)
Evaluating of Volume Change in the Intercity Roads after
a Powerful Earthquake (Case Study Kermanshah Province)
علیرضا ماهپور
ar.mahpour@gmail.com
1
مقصود پوریاری
mpooryari@yahoo.com
2
مهران غلامی
mehrangholami@gmail.com
3
استادیار، پژوهشکده حمل و نقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
مربی، پژوهشکده حمل و نقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
استادیار، پژوهشکده حمل و نقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
در این پژوهش بهمنظور تحلیل اثر بحران در تغییر الگوهای سفر و تغییر عرضه و تقاضا، به بررسی تغییرات حجم در محورهای مواصلاتی (برونشهری) استان کرمانشاه پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد که پس از وقوع زمینلرزه نسبت حجم واردشده به/خارجشده از، شهرستانهای شرق استان کاهشیافته و حجم واردشده به/ خارجشده از، شهرستانهای غرب استان افزایشیافته است. شهرستانهای درگیر زلزله، شامل شهرستانهای ثلاث-باباجانی، سرپلذهاب و قصر شیرین است که در محورهای مواصلاتی در یک و پنج روز بعد از زلزله شاهد افزایش حجم واردشده و خارجشده هستند بهطوری که در برخی از محورها تا 100درصد افزایش حجم نسبت به یک روز عادی مشاهده شده است.
In terms of transportation, two main reasons for a crisis can be considered: a sudden drop in supply and an increase or a sudden change in demand. The sudden drop in supply occurs when the normal capacity of the network suddenly decreases due to natural or abusive factors. Increases or sudden changes in demand include changing demand for trips in general (total network demand), or part (part of the network demand), or changing demand (such as business trips, recreational activities, relief and emergency evacuation). Various approaches have been proposed in the literature to investigate the issue, in some of which they have investigated the effect of changes in supply and demand. In this paper, for evaluating crisis effect on intercity road, and changing travel patterns, the volume changes in the intercity roads of Kermanshah province have been evaluated. The results show that after the earthquake, the produced / attracted volume of the east of province has decreased. The earthquake-affected cities include the Salas-e Babaajani, Sarpol-e-Zahab and Qasr-e-Shirin which have increased up to 100% in comparing to volumes on a normal day. Key words: Crisis, Post- Crisis Situation, Demand Change, Intercity Roads, Kermanshah.
https://road.bhrc.ac.ir/article_65623_f2ab68166267679e176bd3db3f7b282c.pdf
شرایط پس از بحران
زلزله
شبکه حملونقل
تقاضای سفر
کرمانشاه
Post- Disaster
Earthquake
Transportation network
Trip Demand
Kermanshah
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2018-06-22
26
95
71
83
65624
شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر استقرار سایت اوراق کشتی
Identify and Prioritize the Factors Affecting the Establishment of Ship Scrapping Site
حامد شفیع آبادی
hamedshafiabadi93@gmail.com
1
مجتبی عباسپور
m.abbaspour1364@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران
مربی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران
با شناخت و اولویت بندی عوامل تاثیرگذار در مکان یابی سایت اوراق کشتی، موجب اتخاذ تصمیمی درست در مورد ایجاد سایت اوراق کشتی خواهد شد، تا مکان در نظر گرفته شده هیچ گونه معضلاجتماعی و محیطی برای صنایع دیگر در منطقه به همراه نداشته باشد. بنابراین چنین مکانی در بازه زمانی کمتر و با اطمینان بیشتری انتخاب میگردد. هدف از این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر استقرارصنعتاوراقکشتی با بررسی سوابق تحقیق و نظرات جامعه آماری است. برای این منظور دادههای حاصل از توزیع دو مرحله ای پرسشنامه به کمکمدل AHP و استفاده ازنرمافزارهای Expert Choice 11، SPSS22 تجزیهوتحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که، از میان معیارهای اصلی، شاخصهای زیست محیطی با وزن نهایی 0.478 بعنوان مهمترین اولویت بوده است. از میان زیر معیارهای حمل و نقل، نزدیکی به بندر، اسکله و دسترسی به خدمات حمل ونقل دریایی با 0.614، از میان زیر معیارهای فنی و فیزیکی، اختلافات جزر و مد آب با 0.244، از میان زیر معیارهای اجتماعی و اقتصادی، فاصله مطلوب از محدوده شهری (جلوگیری از الودگی و اسکان) با 0.376، از میان زیر معیارهای منابع و انرژی، دسترسی به خطوط انتقال گاز با 0.508 و از میان زیر معیارهای زیست محیطی، معاهدات ملی و بین المللی مربوط به حفاظت از محیط زیست دریا با 0.339بعنوان مهمترین اولویت در زیر معیار مربوطه شناسایی شدند.
By identifying and prioritizing factors affecting the location of ship scrapping site, would make the right decision about the ship will be scrapped on site, until Intended place have not any social and environmental problems for other industries in the region. Therefore, such a location is chosen in the range of less time and with greater certainty. The aim of this study is to identify and prioritize the factors affecting the establishment of ship scrapping industry by examining the literature review and comments population. For this purpose, data resulted from the distribution of the two-stage questionnaire were analyzed by using AHP model and Expert Choice 11, SPSS22 software. The results showed that, among the main criteria, environmental indicators are top priority with final weight of 0.478. Among the transport subgroups, close to port, docks and access to maritime transport services with 0.614, among the technical and physical subgroups, tidal water differences with 0.244, among the social and economic subgroups, the optimal distance from the metropolitan area (pollution prevention and settlement) with 0.376, among the resources and energy subgroups, access to gas pipelines 0.508 and among the Environmental, national and international treaties subgroups relating to the protection of the sea environment with 0.339 were identified as the most important priority in the relevant criteria.
https://road.bhrc.ac.ir/article_65624_8c42a8bd603db40e14022781fef42fa9.pdf
صنعت اوراق کشتی
حمل ونقل دریایی
سایت اوراق کشتی
مدل AHP
Ship Scrapping Industry
Maritime Transportation
Ship Scrapping Site
AHP Model
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2018-06-22
26
95
85
104
65625
ارزیابی سناریوهای روانسازی ترافیک شهری با استفاده از شبیهسازی نرمافزاری (مورد مطالعه: محلات کیانپارس و کیانآباد کلانشهر اهواز)
Urban Traffic Flow Modeling With Software Simulator Case Study: Kianabad and Kianpars District in Ahvaz Mega City
سید جعفر حجازی
1
استادیار، گروه عمران، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
امروزه جمعیت کلانشهرها به شدت در حال افزایش میباشد این در حالی است که زیرساختها به ویژه حملونقل جوابگوی این تغییر نبوده و این امر ترافیک را به معضل اساسی در کلانشهرها تبدیل کرده است. از این رو جهت روانسازی این معضل توجه به تغییرات کاربری اراضی شهری و استفاده از مدلهای شبیهسازی جهت حل آن، امری ضروری است. هدف این پژوهش نیز ارزیابی سناریوهای روانسازی ترافیک در محلات کیانپارس و کیانآباد کلانشهر اهواز میباشد. روش این تحقیق بر اساس هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی – تحلیلی میباشد. جهت گردآوری مبانی نظری از روش اسنادی و کتابخانهای و جهت کسب اطلاعات ترافیکی از روش میدانی استفاده گردید. در تحلیل دادهها نیز از نرمافزارArc GIS و AIMSUN برای تهیه نقشهها و شبیهسازی سناریوها استفاده گردید.یافتههای پژوهش نشان میدهد که از میان چهار سناریوی که در این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفتهاند به ترتیب سناریوی یکطرفهسازی شبکه، سناریوی نصب چراغهای فرمان، سناریوی مدیریت شبکه و سناریوی حملونقل همگانی به علت کیفیت بالای شاخصهای خروجی مدل AIMSUN بهترین عملکرد را در روانسازی ترافیک محدوده مورد مطالعه مورد خواهند داشت. در نهایت سناریوی یکطرفهسازی شبکه در اولویت اول و اجرای تقاطعهای چراغدار در اولویت دوم جهت روانسازی در نظر گرفته شدهاند.البته بدون در نظر گرفتن مطالعات کاربری اراضی و پیشبینیهای مربوط به آن هر کدام از سناریوهای پیشنهادی با شکست مواجهه خواهند شد.
The population in mega cities in this era is facing and enormous increase, although infrastructure especially the urban transport has not been able to compete this growth, therefore the traffic congestion within these cities has increased in multiple. In this regard managing the zoning codes and traffic easing by the use of traffic simulations software has become essential. The purpose of this research is to focus on the urban traffic flow analysis of Kianabad and kianpars district in Ahvaz mega city by software simulator modeling. The method used in this research is based of practical and Descriptive- Analytical research. For the purpose of conceptual research the use of data gathering through library and E-journal documents and for the traffic data by field registering of traffic flow and number have been the main sources of this research. The analytical stage the research has used Arc-Gis and AIMSUN software in order to simulate and develop the necessary map. The research findings indicate that among four analyzed scenarios in this research, the one way direction scenario, installation of traffic light scenario, network management scenario and the mass transport scenario in relative order have the higher quality output in easing traffic flow in the AIMSUN model. Finally network of one way street scenario and the installation of traffic lights have the higher positive effect in the easing of traffic flow. It is important to emphasize that without the land use management and forecasting in all scenarios the modeling may result with problems in effectiveness.
https://road.bhrc.ac.ir/article_65625_dfff4ad87631751c0e103ec183518bdc.pdf
روانسازی ترافیک
سناریو
کاربری اراضی
کلانشهر اهواز
مدل شبیهسازی (AIMSUN)
Traffic Flow
Scenario
land use
Ahvaz Mega City
AIMSUN Simulation Model
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2018-06-22
26
95
105
113
65626
عملکرد مخلوط آسفالتی حاوی افزودنی گوگاس
Performance of Hot Mixed Asphalt Containing Googas
امیر کاووسی
1
حسن تقوی زواره
taghavi.zavareh@yahoo.com
2
مهدی ابراهیم زاده
3
محسن احمدی
4
استاد، دانشکده مهندسی عمران و محیطزیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
عریانشدگی و شیارشدگی از جمله خرابیهای مهمی هستند که در روسازیهای آسفالتی رخ میدهند. حساسیت رطوبتی تمایل مخلوطهای آسفالتی به عریانشدگی است که میتواند مقدمهای برای ایجاد خرابیهایی از قبیل ترک خوردگی، شنزدگی و به ویژه شیارشدگی باشد. در این پژوهش آزمایشگاهی، مقاومت در برابر شیارشدگی و عریانشدگی مخلوطهای آسفالتی حاوی درصدهای مختلف گوگاس (30،40 و50 درصد وزن حجمی قیر) که نمونهای از افزودنی گوگرد پلیمری است مورد ارزیابی قرار گرفته و با مخلوط آسفالتی شاهد در همان شرایط مقایسه شده است. پس از تعیین درصد قیر بهینه به روشمارشال، به بررسی اثر افزودنی گوگاس بر حساسیت رطوبتی مخلوطها با استفاده از آزمایشهای مقاومت کششی غیرمستقیم (AASHTO T-283) و نیز شیارشدگی مخلوطهای آسفالتی با استفاده از پارامتر نسبت مارشال (ASTM D-1559) پرداخته شد. بهمنظوربررسیاثردما،آزمایشنسبتمارشالدردودمای45و60درجه سانتیگراد انجامشد. نتایج آزمایش نسبت مارشال نشان داد که افزودن گوگاس به مخلوط آسفالتی موجب افزایش استقامت مارشال، کاهش روانی و نیز افزایش پارامتر نسبت مارشال شد. همگی این موارد موحب افزایش مقاومت مخلوط آسفالتی در برابر شیارشدگی میگردد. نتایج آزمایش کششی غیر مستقیم نیز نشان داد که گوگاس به خودی خود باعث افزایش مقاومت در برابر حساسیت رطوبتی نشده و بدین منظور باید از افزودنیهای ضد عریان شدگی استفاده کرد.
Rutting and stripping are among the main distresses that occur in flexible pavements. Moisture damage will result in other distresses such as cracking, raveling and rutting. In this study, rutting and stripping resistance of asphalt mixtures containing different percentages Googas (30, 40 and 50 percent) were evaluated and compared with asphalt mix control under the same conditions. The optimum binder content was obtained from Marshall Method of mix design. The effects of varying googas contents on moisture susceptibility of asphalt mixes were investigated using Indirect Tensile Strength (AASHTO T-283) test. Rutting of this mixes were investigated using Marshall Quotient (ASTM D-1559) test. Marshall Quotient test was performed at temperatures of 45 and 60 ° C. Marshall Quotient test results show that the addition of googas increased the rutting resistance of the asphalt mixes. Indirect tensile test results show that the addition of googas does not increased resistance to moisture susceptibility. Therefore, anti-stripping additives should be used.
https://road.bhrc.ac.ir/article_65626_28bef29d854208716b1dcfdd1061bc25.pdf
مخلوط آسفالتی گرم
گوگردپلیمری
شیارشدگی
حساسیت رطوبتی
Hot Mix Asphalt
Sulfur-Polymer
Rutting
Moisture susceptibility
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2018-06-22
26
95
115
131
65627
معرفی خرابی پیشرونده و بررسی پایداری و تاثیر آن بر انواع سازههای فولادی
The Introduction of Progressive Collapse and Its Impact on the Stability of Steel Structures
آرش بخشیپور صداپشته
1
بابک علی نژاد
alinejad.science@gmail.com
2
دانشجوی دکتری، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه، آذربایجان شرقی، ایران
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی عمران، دانشگاه مراغه، آذربایجان شرقی، ایران
امنیت سازه همیشه در طراحی پروژه های مهندسی عمران برای مهندسان امری کلیدی بوده است. یکی از مکانیزم های که سازه در آن دچار شکست می شود و در چند دهه توجه زیادی به آن شده است مربوط به تخریب پیشرونده است که در آن یک یا چند عضو سازه ای ناگهان به علت تصادف یا حمله تروریستی یا غیره دچار شکست شده و سپس ساختمان به شکل پیشرونده ای دچار فروریزش می گردد. تخریب پیشرونده رویدادی نسبتا نادر است که در آن بارهای غیر متعارف آسیب موضعی را ایجاد می کنند و سازه بدلیل کمبود پیوستگی، شکل پذیری و نامعینی آسیب را پخش می کند. به بیان ساده تر خرابی پیش رونده در سازه ها را می توان به عنوان یک واکنش زنجیره ای تعریف کرد که در آن تحت عللی خاص، صدمه موضعی در ناحیه نسبتاً کوچکی از سازه رخ میدهد و در شرایطی این صدمه موضعی، به بخشهای دیگری از سازه گسترش یافته و در نهایت به خرابی کلی سازه، منتهی می شود. در این مقاله نگارندگان برای آشنایی مخاطبان ابتدا مفاهیم و روش های خرابی پیشرونده را توضیح داده و سپس با ارائه چند مثال کاربردی از تحلیل خرابی پیشرونده در انواع سازه های فولادی، مفهوم و تئوری این پدیده را به زبان ساده بیان کنند. در انتها نیز نتایج بدست آمده از تحلیل و پایداری سازه های فولادی در برابر پدیده خرابی پیشرونده ارائه می شود.
Structural safety has always been key to designing civil engineering projects for engineers. One of the mechanisms in which the structure is defeated and has attracted considerable attention in decades is related to progressive destruction in which one or more structural members suddenly fail due to an accident or terrorist attack, etc. The building is progressively degraded. Progressive degradation is a relatively rare event in which unconventional loads cause local damage and the structure spreads due to the lack of continuity, ductility and indeterminacy of damage. In simple words, progressive failure in structures can be defined as a chain reaction in which, under a particular cause, local injury occurs in a relatively small area of the structure and, in the event of this local injury, into other parts It extends from the structure and ultimately results in total failure of the structure. In this article, the authors explain the concepts and methods of progressive degradation to the audience first and then present the concept and theory of this phenomenon in a simple language by providing some useful examples of the progressive failure analysis in a variety of steel structures. Finally, the results obtained from the analysis and stability of steel structures against the phenomenon of progressive deterioration are presented.
https://road.bhrc.ac.ir/article_65627_d69047c7c953f26d1ed0edbc8ce049a7.pdf
خرابی پیشرونده
سازه های فولادی
شکست سازه
قاب خمشی
مهاربند فولادی
Progressive collapse
Structural Steel
Structural Failure
Frame Bending
Steel Bracing
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2018-06-22
26
95
133
150
65635
رتبهبندی عوامل موثر برتقاضای سفرهوایی از ایران ایر در کوتاه مدت و بلندمدت (رهیافت ARDL)
The Ranking of Factors Effective on the Demand for Air Travel from Iran Air in the Short Run and Long Run (ARDL Approach)
کامبیز پیکارجو
dr.k.peykarjou@gmail.com
1
تیمور محمدی
atmahmadi@gmail.com
2
شیوا دهقان عفیفی
sh.dehghanafifi@iranair.com
3
استادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران، ایران
استادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
ضمن آنکه در مقاله حاضر با موضوعیت رتبه بندی عوامل مؤثر بر تقاضای سفر هوایی از ایران ایر با استفاده از خود رگرسیون با وقفه های توزیع شده (ARDL ) در مطالعه داده های سری زمانی و ساختار تقاضا از شرکت هوایی ایران ایر ؛ اولاً نسبت به قیمت در تنوع مسیرهای داخلی و بین المللی ، ثانیاً با در نظر داشتن مبدأ تهران و مرجع ریال در برآورد بین المللی و ثالثاً بر مبنای تولید ناخالص داخلی به ثابت 1376 و دلار جاری ، متوسط قیمت مسیرهای داخلی و بین المللی و جمعیت (ایران و جهان) در بیان متغیرهای مستقل دو مدل و وجود متغیر دامی DU در هر دو مدل (داخلی و بین المللی ) که سعی در بیان تخمین متغیر وابسته مسافر (داخلی و بین المللی) در اهمیت کششهای قیمتی، درآمدی و جمعیت به ترتیب در میانگین فصول پروازی و کلاس پروازی اکونومی در مدل داخلی و اکونومی و بیزنس در مدل بین المللی و در راستای تأثیرات نوسانات نرخ ارز مرجع دلاردر داخل مدل و جانشینهای رقابتی صنعت حاضر ( شرکت هوایی ایران ایر ) دارد والبته سعی در بیان مشکلاتی که در بخش اقتصاد منطقه ای خاورمیانه و جهان در مطالعات انجمن هوانوردی یاتا مشخص گردیده و فضای چشمگیر سیاسی و رقابتی متفاوت که در سالهای تحریم بر شرکت حاکم گشته رادر توصیف کاهش تقاضای مسافر و فشار درآمدی شرکت بیان دارد.
In the present article, with respect to the ranking of factors affecting the demand for air travel from Iran Air, using Autoregressive Distributed Lag (ARDL), in the study of time series data and demand structure from Air Iran Air Company؛ Firstly, in relation to the price in the variety of domestic and international routes, secondly, considering Tehran as the initial point of travel and the Rial being the currency in the international estimation& Thirdly, on the basis of gross domestic product (GDP) to the fixed amount of 1997 and the current rate of the dollar, the average price of domestic and international routes and population (Iran and the world) in expressing the independent variables of the two models and the existence of DU variables in both models (domestic and international) Which attempts to express the estimation of the dependent variable of the traveler (domestic and international) on the importance of income and population elasticity, respectively, in the average of flight seasons and economy flight class in the domestic model and economics and business in the international model and in line with the effects of exchange rate fluctuations in the dollar rate is inside the model and the competitive substitutes of the present industry (Iran Air Company)and Undoubtedly, attempts have been made to highlight the problems that have been identified in the Middle East and world regional economies in the studies of the IATA Aeronautics Society, with a distinctly different political and competitive atmosphere that has dominated the company's sanctions years in describing the decline in passenger demand and corporate income pressures.
https://road.bhrc.ac.ir/article_65635_468939270220a5e5cca70e0323894b35.pdf
مدلهای خود رگرسیونی با وقفههای توزیع شده ARDL
ترافیک هوایی (فصلی)
کشش کوتاه مدت و بلند مدت و عوامل قیمتی و درآمدی
Autoregressive Distributed Lag (ARDL)
Air Traffic (Seasonal)
Short Run and Long Run elasticity
and Cost and Income Factors
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2018-06-22
26
95
151
159
65638
ارتباط تخلخل و چگالی بر مقاومت کششی (برزیلی) سنگ آهن مگنتیت (مطالعه موردی: معدن سرویان)
Relationship between Porosity and Density on Tensile Strength of Magnetite-Case Study: Sarvian Mine
شبیر ارشدنژاد
s_arshadnejad@yahoo.com
1
محمد جواد عرب
mohammad_000123@yahoo.com
2
استادیار، گروه مهندسی معدن، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد محلات، ایران
دانشآموخته کارشناسی ارشد، مهندسی استخراج معدن، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد محلات، ایران
یکی از پارامترهای مهم در تحلیل پایداری شیبها و یا تونلها، پارامتر مقاومتی سنگ بکر نظیر مقاومت کششی میباشد. خواص فیزیکی سنگ مانند تخلخل و چگالی بهعنوان پارامترهای فیزیکی در سنگ و تأثیرگذار بر مقاومت آن از اهمیت زیادی برخوردارند. از این رو بر قراری رابطه ریاضی میان خواص فیزیکی و مقاومتی سنگ میتواند راهکاری ابتکاری و آسان جهت تخمین مقاومت مکانیکی سنگها در فعالیتهای میدانی و یا تخمینهای اولیه باشد. در این مقاله سعی شده با انجام آزمایشهای صحرایی و آزمایشگاهی و بر قراری رابطه میان آنها فرمولهایی ارائه شوند که انجام آزمایشهای آزمایشگاهی پر هزینه و وقت گیر که گاهی در صحرا ممکن نیست با آزمایشهای ساده با دقت معقول جایگزین گردد. این آزمایشها بر روی تعدادی نمونه سنگ آهن مگنتیت با چگالیهای متفاوت از معدن سرویان دلیجان انجام شدهاند. پس از انجام این آزمایشها، هر یک از پارامترهای مورد بررسی به صورت دو به دو با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفته و دو مدل تجربی با ضرایب همبستگی 74/0 و 65/0 بدست آمد. علاوه بر مدلهای یاد شده، مدلی تکامل یافته و دو پارامتری با ضریب همبستگی 74/0 نیز پیشنهاد شدند که از کارایی بالاتری برخوردارند.
Compressive and tensile strength of intact rocks are very important to analyze of rock slope stability and tunnels stability. The physical properties of rock such as porosity and density as physical parameters of the rock that affects strength are of utmost importance. Finding a relationship between the physical properties and strength of rock may be innovative and easy method to estimate the mechanical strength of rocks. In this paper, conducting simple field tests and establishing relationships between them, it has been tried to present relations for replacing simple tests with costly and time-consuming laboratorial test in the field. The tests are conducted on some samples of magnetite iron ore with different densities for each test. Samples have collected Sarvian Mine, near Delijan. After performing these tests, each of the parameters was studied and compared with each other mutually in order to determine their effects on each other and the relationship between them is obtained as two experimental models with correlation coefficient of 0.74 and 0.65. In addition to models obtained, a two parameters model was suggested with the correlation coefficient of 0.74 for the best model.
https://road.bhrc.ac.ir/article_65638_f69eba159f6788bf5c079f2445603217.pdf
تخلخل
چگالی
مقاومت کششی (برزیلی)
سنگ آهن مگنتیت
porosity
Density
Tensile Strength (Brazilian)
Magnetite
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2018-06-22
26
95
161
174
65639
سنجش سرعتی مقاومت لغزشی پیوسته شبکه راههای آسفالتی و بتنی برای ایران
Continuous Skid Resistance Measurement of Asphalt and Concrete Road Surfaces for Iran
محمدرضا سلیمانی کرمانی
1
استادیار، پژوهشکده حمل و نقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
سطوح جادهها همواره نیاز به درجه خاصی از مقاومت در برابر لغزش دارند تا رانندگان بتوانند عملیات ترمز و تغییر مسیر ناگهانی را به راحتی انجام دهد. اگر مقاومت لغزشی مورد نیاز موجود در وضعیت مناسب نباشد، در این صورت میتواند منجر به عدم تعادل خودرو گشته و سرانجام ناخوشایندی را رقم بزند. همانطور که مقاومت لغزشی یک سطح جاده کاهش مییابد، میزان تصادف افزایش می یابد. سطوح جادهها باید همیشه مقاومت لغزشی را برای انواع وسایل نقلیه جهت انجام مانورهای مطمئن فراهم نمایند. بیش از یک سوم حوادث در سطوح مرطوب جادهها در جهان رخ میدهد و باعث تلفات جانی و مالی بسیاری در سال به همراه دارد لذا، شناسایی سیاست های کارآمد و مقرون به صرفه برای اندازهگیری مقاومت لغزشی در ایران برای حصول اطمینان از مقدار مناسب در همه موقعیتها بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر در کشور های مختلف، روش ها و دستگاه های مختلفی برای اندازهگیری مقاومت لغزشی در شبکه های مختلف بزرگراهی مورد استفاده قرار گرفته است. اما با این حال هیچ روش اندازه گیری مقاومت لغزشی یکسانی در کشورهای جهان وجود ندارد. تا کنون، این موضوع در ایران مورد توجه قرار نگرفته است. در این مقاله به منظور اندازه گیری مقاومت لغزشی پیوسته (میدانی) شبکه جادهای ایران به بررسی روشها و ابزارهای سنجش پرداخته شده و از نتیجه آن سیاستها و روش مناسب برای جادههای ایران پیشنهاد شده است.
Road surfaces always require having a certain degree of skid resistance for a variety of vehicles; so that drivers can safely perform braking and sudden necessary maneuvers. If there is not enough skid resistance in different places on the roads, vehicles control can be diminished and ultimately lead to accidents. As the skid resistance of a road surface decreases, the accident rate increases. More than one-third of the accidents occur on the wet roads in the world, resulting in very high fatal and injury accidents each year. Iran is among the top 10 countries in terms of number of accident in the world; therefore, identifying efficient and cost effective policies to measure the network skid resistance in Iran is very important. At present, different methods and devices have been used in different countries to measure skid resistance in various highway networks. However, there is no unique standard method to measure skid resistance in the countries of the world. So far, this issue has not been addressed in Iran. In this paper, in order to measure the network skid resistance of Iran’s road networks, different methods and tools has been investigated and, as a result, policies and appropriate methods for Iranian road networks have been suggested.
https://road.bhrc.ac.ir/article_65639_e36ed2e4c401d2e0e4ea65ba6d48727a.pdf
شبکه جاده
ابزار اندازه گیری مقاومت لغزشی
حوادث
Road Network
skid resistance
Accidents
Measurement Tools
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2018-06-22
26
95
175
182
65702
اثربخشی دوربینهای کنترل ترافیک بر مدیریت سرعت
Effectiveness of Traffic Control Cameras on Speed Management
شهاب حسنی نسب
1
امیر شریفیراد
2
محسن زاهدی
zahedi@razi.ac.ir
3
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی، کرمانشاه کرمانشاه، ایران
استادیار، گروه، مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سرعت از اصلیترین دلایل خسارتهای مالی و جانی در تصادفها است. استفاده از دوربینهای کنترل ترافیک یکی از روشهای مرسوم برای مدیریت سرعت است. عملکرد این ابزار به دلیل داشتن برد مکانی محدود در قطعات قبل و بعد از محل نصب دوربین نیاز به بررسی دارد، تا علاوه بر نقاط حادثهخیز توان برآورد مناطق حادثهخیز را نیز داشته باشیم. در این پژوهش اطلاعات سرعت در سه قطعه قبل از محل نصب دوربین، محل نصب آن و قطعه بعد محل نصب جمعآوری گردید. تغییرات سرعت در سه فاز سرعت قطعه قبل و محل نصب، سرعت قطعه بعد و محل نصب، سرعت قطعه قبل و قطعه بعد مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط نرمافزار SPSS صورت گرفت. از ضریب همبستگی و آزمون t وابسته برای بررسی اطلاعات استفاده شد. بین سرعت عملکرد محل نصب دوربین و قطعه قبل،در بازه اطمینان 95% دارای رابطه و همبستگی است.تفاوت معناداری در سرعت عملکرد محل نصب و قطعه قبل وجود دارد. سرعت عملکرد در قطعه بعد از محل نصب با سرعت عملکرد در محل نصب دوربین دارای رابطه و همبستگی نیست، ولیتفاوت سرعت معناداری بین این دو قطعه وجود دارد. سرعت عملکرد در قطعه بعد از محل نصب با سرعت عملکرد در قطعه قبلش دارای رابطه و همبستگی نیست، سرعت عملکرد در این دو قطعه تفاوت معناداری ندارد.
Speed is one of the main causes of financial and psychological damage in crashes. Using traffic control cameras is one of the common ways to manage speed. The function of this tool is due to the limited space available in the pieces before and after the installation of the camera, so that in addition to the accidental points, we can also estimate the incident areas. In this study, speed information was collected in three sections before installation of the camera, its installation location and the next installment. The velocity changes in the three phases of the speed of the previous unit and the installation site, the speed of the next piece and place of installation, the speed of the previous piece and the later part were examined. Data analysis was done by SPSS software. Correlation coefficient and dependent t test were used for data analysis. There is a correlation between the speed of the location of the camera installation and the previous piece, in the 95% confidence interval. There is a significant difference in the speed of the installation site and the previous piece. The performance speed in the piece after the installation site at the speed of performance at the installation site of the camera is not correlated, but there is a significant difference between these two pieces. The speed of performance in the piece after the installation site with the speed of performance in its previous section has no correlation and performance is not significant in these parts.
https://road.bhrc.ac.ir/article_65702_d00dba1a70dd01358d59f0cedfae2670.pdf
سرعت عملکردی
مدیریت سرعت
دوربین کنترل ترافیک
Functional Speed
Relaxation Measures
Speed Management
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2018-06-22
26
95
183
193
65703
اولویتبندی عوامل موثر بر احداث راههای شریانی استانهای کشور و رتبهبندی راهها با استفاده از روشهای تصمیمگیری چند شاخصه (مطالعه موردی: استان بوشهر)
Investment Ranking Of Arterial Roads
(Case Study: Boushehr Staty)
علی گهرپور
1
پرند ابراهیم نژاد
parand.ebrahimnejad@gmail.com
2
بابک فرهنگ مقدم
3
استادیار، پژوهشکده حمل و نقل، مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استادیار، موسسه آموزش وپژوهش مدیریت وبرنامهریزی، تهران، ایران
هر یک از پروژه های راه سازی در کشور با توجه به زمان و اهمیت اجرا و شاخصها و الویت ها، روش های تصمیم گیری مختلفی را پیش چشم مدیران و مجریان این عرصه می گذارد. به عبارت دیگر می توان گفت که انتخاب روش تصمیم گیری به خودی خود یک مسئله تصمیم گیری چند معیاره است و در این مورد نیاز به باز شدن الگو و چهارچوب های جدید احساس می شود. از این رو در این پژوهش سعی شده که به ارائه رویکردی جهت پشتیبانی پروژههای راه سازی در تصمیم گیری مدیران پرداخته و چهار چوب عملکردی و نتایج قابل بررسی در سطح کلان، با استفاده از روشهای AHP، تاپسیس و الکتر مورد ارزیابی قرار گیرد. سپس به بررسی پروژه های استان مورد مطالعه (استان بوشهر) پرداخته و با توجه به الویت های شناسایی شده در AHP ، تاپسیس و الکتره رتبه بندی شده و نتایج و پیشنهاداتی را ارائه خواهیم کرد.
Depending on their implementation time, significance, indicators, and priorities, road construction projects offer various decision-making methods to project managers and executives. In other words, the choice of the decision-making method is arguably a multiple-criteria decision-making by itself which calls for the development of new models and frameworks. Accordingly, an approach for road construction project support in managerial decision-makings was offered in this study. The functional framework and explicable macro-level results were then analyzed using the analytical hierarchy process (AHP), TOPSIS, and ELECTRE methods. Finally, the projects of the studied province (Bushehr, Iran) were examined and ranked based on the identified priorities in AHP, TOPSIS, and ELECTRE and the results and suggestions were offered.
https://road.bhrc.ac.ir/article_65703_a3dc6afd235604fdd095ab9c48ca18ce.pdf
احداث راه
بهینه سازی
تصمیم گیری
چند شاخصه
راهسازی
Building Roads
optimization
Decision-making
Multiple Attribute
Road Construction
per
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
2018-06-22
26
95
195
206
65704
مروری بر اقدامات ایمنی جهت کاهش تصادفات مربوط به وسایل نقلیه سنگین
Review of Safety Measures to Reduce
Heavy-Vehicle-Related Crashes
کیوان آقابیک
kayvan.aghabayk@ut.ac.ir
1
مهدی رمضانی
ramezani_mhd@yahoo.com
2
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، ایران
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیر پل و بزرگراه سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، ایران
وسایل نقلیه سنگین ویژگیهای فیزیکی و عملکردی متفاوتی در مقایسه با وسایل نقلیه سبک دارند. متوسط میزان مسافت طی شده توسط این وسایل در مقایسه با خودروهای سواری بیشتر است. رانندگان این نوع وسایل نقلیه معمولا از تبحر و تجربه بیشتری برخوردار بوده لیکن بیشتر در معرض خستگی میباشند. بهعلاوه قدرت مانور، شتاب و ترمزگیری این وسایل کمتر است. لذا ممکن است طرحی که برای عموم خودروها (سبک) مناسب باشد برای این گروه مناسب نبوده و آنها را دچار مشکل و حادثه نماید. از سوی دیگر احتمال خطای سایر رانندگان در برابر خوردروهای سنگین زیاد است زیرا آنها شناخت کاملی از قابلیتها و محدودیتهای خودروهای سنگین نداشته و از آنها انتظاری مشابه با خودروی خود دارند. نتیجه آن است سهم تصادفات وسایل نقلیه سنگین در مقایسه با وسایل نقلیه سبک بیشتر بوده و با توجه به مشخصات فیزیکی این وسایل درصد قابل توجهی از تصادفات فوتی و جرحی میباشند. نکته قابل توجه آنکه بیشتر حادثهدیدگان مربوط به سایر خودروها میباشد. با این توضیحات اهمیت پرداختن به مقوله ایمنی و کاهش تصادفات وسایل نقلیه سنگین بیش از پیش آشکار میگردد. این مقاله به جمع بندی و ارائه اقداماتی پرداخته که منجر به ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات این گروه خاص وسایل نقلیه میگردد.
Heavy vehicles have different physical and functional characteristics in comparison with light vehicles. The average mile traveled by these vehicles is much more than passenger cars. Heavy vehicle drivers are usually more experienced at the same time are more often exposed to fatigue compared with passenger car drivers. In addition, maneuverability, acceleration and braking capabilities of these vehicles are less. Therefore, a design that is appropriate for general automobiles may not be appropriate for this group and cause serious problems and accidents. On the other hand, the probability of mistakes occurring from passenger car drivers in facing heavy vehicles is high as they do not fully understand the capabilities and limitations of heavy vehicles and expect them to be similar to their own. As the result, the rate of traffic accidents caused by heavy vehicles are higher than passenger cars and many of them are fatal and injury crashes due to the physical characteristics of heavy vehicles. It should be noted that most victims belong to other vehicles that are involved in the accidents. With these explanations, the importance of addressing heavy vehicle safety issues in order to reduce their accidents become more evident. This paper reviews and presents actions that will enhance the safety and reduce the crashes of this particular group of vehicles.
https://road.bhrc.ac.ir/article_65704_0f955686ed1d9fd8f3329b703d170d19.pdf
اقدامات ایمنی
ایمنی راه
وسایل نقلیه سنگین
تصادفات
Safety Measures
Road Safety
Heavy Vehicle
Accident