%0 Journal Article %T بررسی اثر مدول الاستیسیته، مدول برشی، نسبت میرایی و سرعت موج برشی در تحلیل دینامیکی خاک %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A قیاسی, واحد %A فتحی, رضا %A شیرخانی چشمه شفیع, مازیار %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 29 %N 108 %P 87-100 %! بررسی اثر مدول الاستیسیته، مدول برشی، نسبت میرایی و سرعت موج برشی در تحلیل دینامیکی خاک %K آزمایش‌های دینامیکی خاک %K مدول برشی %K نسبت میرایی %R 10.22034/road.2021.107905 %X هدف از انجام این مقاله بررسی نقش پارامترهای دینامیکی خاک شامل نسبت میرایی، مدول برشی، مدول الاستیسیته و بررسی سرعت موج برشی در بخش‌های مختلف، آشنایی با روش‌های اندازه‌گیری هر یک از این پارامترها و تاثیر شرایط مختلف بر روی این پارامترها در دینامیک خاک می‌باشد. روش پژوهش مروری بر منابع و ماخذ موجود بر پارامترهای دینامیکی خاک شامل نسبت میرایی، مدول برشی، مدول الاستیسیته و سرعت موج برشی می‌باشد. بر اساس نتایج به دست آمده در این پژوهش ساختار خاک تاثیر مستقیمی بر روی خواص دینامیکی خاک دارد و هرچه مقدار سرعت موج برشی بیشتر باشد، خاک ساختگاه سخت‌تر و از کیفیت بیشتری برخوردار هست.تقریبا تمامی پروژه‌های عمرانی بر روی خاک احداث می‌شوند بنابراین شناخت دقیق و صحیح از خاک و مشخص نمودن رفتار پارامترهای دینامیکی خاک می‌تواند در جهت ارائه یک طراحی ایمن و اقتصادی تاثیر‌‌‌گذار باشد. از میان خاصیت‌های دینامیکی خاک مدول برشی، نسبت میرایی و مدول الاستیسیته از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و همچنین روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری این پارامترها وجود دارد. %U https://road.bhrc.ac.ir/article_107905_d0536c7eead7f96f7db773f1a82e9634.pdf