%0 Journal Article %T بررسی امکان سنجی استفاده از منابع درآمدی پایدار برای ارایه خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A بازدار اردبیلی, پریسا %A پژمان زاد, پیمان %D 2020 %\ 09/22/2020 %V 28 %N 104 %P 117-132 %! بررسی امکان سنجی استفاده از منابع درآمدی پایدار برای ارایه خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای %K منابع درآمدی پایدار %K حمل‌ونقل جاده‌ای %K مالیات بر وسایل نقلیه %K مالیات بر سوخت %K مدل ARDL %R %X زیرساخت­های حمل‌ونقل جاده‌ای ازجمله دارایی­های ملی هستند که در طول سالیان متمادی برحسب نیاز و مطابق امکانات موجود توسعه‌یافته است. درعین‌حال بررسی وضعیت موجود راه‌های کشور نشان‌دهنده شرایط نامطلوب کمی و کیفی است. از ‌یک سو توسعه راه‌های جدید با کمبود منابع مواجه است و از سوی دیگر راه‌های موجود نیز از کیفیت مناسب برخوردار نبوده و نگهداری آن­ها بخش قابل‌ملاحظه‌ای از منابع را به خود جلب می‌کند. همچنین بودجه اختصاصی راهداری با توجه به گسترش روزافزون این زیرساخت‌ها جوابگو نبوده است. بنابراین هدف از این مقاله شناسایی منابع درآمد پایداری برای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای می باشد. نتایج بررسی تجارب سایر کشورها نشان می دهد که مالیات بر سوخت و عوارض وسایل نقلیه مهم­ترین منابع درآمدی بخش راه را تشکیل می­دهد. همچنین در این مقاله منابع درآمدی جدید در حوزه حمل­ونقل جاده­ای شناسایی شده و در ادامه اثرات اقتصادی اعمال مالیات بر سوخت به نفع حمل ونقل بر اقتصاد کشور بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که قیمت بنزین و گازوئیل تأثیر معنی‌داری بر نرخ تورم در اقتصاد ایران دارد. ضریب متغیر قیمت بنزین در کوتاه مدت و بلندمدت برابر 7/0 و 3/1 و ضریب متغیر قیمت گازوئیل در کوتاه مدت و بلندمدت برابر 1/0و  18/0 است. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، تأثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم بیشتر از تأثیر افزایش قیمت گازوئیل است. %U https://road.bhrc.ac.ir/article_115323_2cb2cc10470ff639f3e2e5dbf9e5845d.pdf