%0 Journal Article %T رفتار کیسون های مکشی تحت بارگذاری تناوبی جانبی بلند مدت %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A ابراهیمیان, بابک %A منصورزاده, سید محمد %D 2021 %\ 06/22/2021 %V 29 %N 107 %P 19-44 %! رفتار کیسون های مکشی تحت بارگذاری تناوبی جانبی بلند مدت %K کیسون مکشی %K بارگذاری تناوبی جانبی %K مهندسی فراساحل %K سختی %K چرخش تجمعی %R 10.22034/road.2021.124806 %X کیسون های مکشی به‌طور فزاینده‌ای در پروژه های فراساحلی نظیر سکوهای نفت و گاز، توربین های بادی، المان‌های مهاری و لنگرگاهی به‌کار گرفته می‌شوند. کیسون‌های مکشی به‌عنوان پی سازه‌های دریایی معمولاً در معرض نیروهای ناشی از باد، امواج و ضربه کشتی‌ها قرار دارند. اغلب مطالعات موجود در خصوص بار تناوبی جانبی وارد بر کیسون‌های مکشی، شامل چرخه‌های بارگذاری تا چند هزار چرخه و در خاک تک لایه هستند، حال آن‌که سازه های دریایی در طول عمر خود در معرض میلیون‌ها چرخه بارگذاری قرار می‌گیرند و خاک بستر دریا نیز می‌تواند شامل لایه‌بندی‌های متفاوت باشد. در این مقاله پس از مروری بر نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده در زمینه بارگذاری جانبی کیسون‌های مکشی با تعداد چرخه‌های محدود، نتایج مطالعات موجود صورت پذیرفته اخیر با تعداد چرخه‌های بارگذاری بسیار زیاد و در حدود 1 میلیون چرخه ارائه می‌گردد و رفتار بلند مدت کیسون مکشی به بارگذاری تناوبی جانبی در بستر تک لایه و دو لایه بررسی می‌شود. بر اساس جمع‌بندی نتایج حاصل از مطالعات موجود، به‌نظر می‌رسد که بارگذاری تناوبی جانبی حتی می‌تواند در مواردی باعث افزایش ظرفیت لنگر خمشی تا 30٪ و افزایش سختی پایه تا 50٪ شود که این تغییر سختی باید در تغییر فرکانس طبیعی سیستم یا بررسی رخداد احتمالی پدیده تشدید مد نظر قرار گیرد. %U https://road.bhrc.ac.ir/article_124806_e6f908448c836b5c3c6fae3778074b4b.pdf