%0 Journal Article %T بررسی خصوصیات مزایا و معایب مخلوط آسفالتی نیمه‌گرم (WMA) %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A حسنوند, یاسین %D 2021 %\ 05/08/2021 %V %N %P - %! بررسی خصوصیات مزایا و معایب مخلوط آسفالتی نیمه‌گرم (WMA) %K آسفالت گرم %K آسفالتی نیمه‌گرم %K حساسیت رطوبتی %K کاهش انتشار آلاینده‌ها %K کاهش مصرف انرژی %R 10.22034/road.2021.258156.1924 %X مخلوط آسفالتی گرم1 به طور سنتی در دما‌های بین 140 تا 160 درجه سلسیوس تولید می‌شود که موجب هزینه بالای انرژی (سوخت) و تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود. صنعت آسفالت به دنبال صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مزایای زیست محیطی در فرآیند تولید آسفالت‌های گرم و سرد است. با افزایش آگاهی‌های زیست محیطی در طول سال‌های اخیر در کشور‌های مختلف به خصوص در اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا بر مبنای پروتکل‌های زیست‌ محیطی مختلف به منظور کاهش تولید و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در هوا تلاش‌های به این منظور انجام شد. صنعت مخلوط آسفالتی گرم به طور پیوسته توسعه‌های تکنولوژیکی به منظور کاهش مصرف انرژی کاهش انتشار گاز‌های آلاینده، افزایش کارایی مصالح و ساخت مخلوط آسفالتی را بررسی می‌کند. مخلوط آسفالتی نیمه‌گرم2 تکنولوژی جدید ر‍وسازی که در اروپا ابداع شد، یکی از این تلاش هاست، مخلوط آسفالتی نیمه‌گرم در محدوده دمایی 30 تا 100 درجه فارنهایت کمتر از مخلوط آسفالتی گرم تولید می‌شود هدف از این پژوهش بررسی خصوصیات مزایا و معایب مخلوط آسفالتی نیمه‌گرم است. نتایج بررسی‌ها نشان داد استفاده از مخلوط آسفالتی نیمه‌گرم باعث کاهش مصرف انرژی، کاهش انتشار گاز‌های آلاینده، کاهش شدت اکسید شدن قیر، بازگشایی سریع ترافیک و کاهش آلاینده‌های مضر برای کارگران می‌شود و همچنین از مهم‌ترین معایب این نوع مخلوط آسفالتی بالا بود حساسیت رطوبتی به دلیل پایین بودن دمایی تولید و اختلاط می‌توان عنوان کرد. %U