%0 Journal Article %T ارزیابی آزمایشگاهی-عددی رویه‌ بلوکی نیمه-پیش‌ساخته بر بستر ماسه‌ای و سست در بحران محیطی(طرح ملی-کاربردی) %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A خبیری, محمد مهدی %A افخمی, پویا %A مولایی, احسان %D 2021 %\ 06/22/2021 %V 29 %N 107 %P 101-112 %! ارزیابی آزمایشگاهی-عددی رویه‌ بلوکی نیمه-پیش‌ساخته بر بستر ماسه‌ای و سست در بحران محیطی(طرح ملی-کاربردی) %K بستر ماسه‌ای %K بلوک بتنی پیش‌ساخته %K تثبیت بستر %K المان محدود %K مدیریت بحران %R 10.22034/road.2021.275494.1940 %X زمینه :آماده‌سازی معابر در اولین زمان پس از سوانح و تقویت آنها در مقابل عوامل مخرب طبیعی، حفظ سرمایه‌های ملی است. مسیرهای با ترافیک کم و معابر حاشیه کویر و سواحل در هنگام وقوع جریان آب، بشدت مقاومت خود را از دست داده و امکان برقراری جریان ترافیک را ندارند. از طرفی در مواقع معمول پیاده‌روی در این فضاها به عنوان اصلی ترین الگوی ورزشی و تفریحی در این نواحی محسوب می‌شوند. بستر روسازی در این مناطق اغلب از جنس ماسه می‌باشد دارای ظرفیت باربری پایین می‌باشد. لذا ارائه یک روسازی مناسب برای این مناطق از اهمیت ویژه برخوردار می‌باشد. روش: در این تحقیق از نرم افزار آباکوس جهت تحلیل بلوک‌های بتنی پیش ساخته بر روی بسترهای ماسه‌ای مرطوب استفاده گردیده است. از مدل رفتاری موهر-کولمب جهت مدلسازی رفتار پلاستیک خاک استفاده شده است. بعلاوه تماس میان سطح فونداسیون و خاک شامل دو نوع رفتار عمودیNormal behavior)) و مماسی (Tangential behavior) تعریف گردیده است. همچنین در مقیاس آزمایشگاهی تعدادی نمونه رویه بلوکی بر بسترهای ماسه‌ای تحت بارگذاری فشاری قرار گرفتند.نتیجه‌گیری: درمدلسازی آزمایشگاهی نشان داده شد که افزایش رطوبت بستر به شدت نشست رویه های بلوکی مقاومت را کاهش ومیزان نشست را افزایش می‌دهد.تحلیل عددی روی تغیرشکل مدل اجزاء محدود نشان داد که فاصله بین زائده‌های زرین میزان تغییرشکل سطحی وامکان شکست را کاهش می‌دهد ودر نهایت باعث ایجاد روسازی مناسب در مواقع بحرانی برای جریان ترافیک فوق العاده در هنگام امدادرسانی مواقع بحرانی به ویژه در حالت رواناب‌های نفوذپذیر در بسترهای ماسه‌ای در مناطق حاشیه کویر و ساحل می‌شود. %U https://road.bhrc.ac.ir/article_132275_a2b882178c3d10185593527dd6f309ea.pdf