%0 Journal Article %T کاهش آلودگی صوتی و تأمین ایمنی رانندگان وسایل نقلیه با اصلاح شکل و دانه‌بندی مصالح سنگی رویه جاده %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A امینی, فریناز %A خبیری, محمد مهدی %A نژادکورکی, فرهاد %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 29 %N 108 %P 63-74 %! کاهش آلودگی صوتی و تأمین ایمنی رانندگان وسایل نقلیه با اصلاح شکل و دانه‌بندی مصالح سنگی رویه جاده %K بافت روسازی %K آلودگی صوتی %K اصطکاک %K مشخصات مخلوط آسفالتی %K درخشندگی سطح %R 10.22034/road.2021.291686.1957 %X چکیدهآلودگی صوتی در جاده‌ها شامل سه دسته، صدای ناشی از واحد قدرت وسیله نقلیه، صدای ناشی از اثر آئرودینامیک وسیله نقلیه و صدای ناشی از اثر متقابل تایر/ روسازی است. از عوامل بسیار موثر در ایجاد صدای لاستیک/روسازی و کاهش صدای بازتابی از سطح آسفالت: بافت روسازی، عمر روسازی، سرعت خودرو و دما میباشند که در تحقیق حاضر عملکرد همزمان بافت روسازی در تامین اصطکاک وکاهش آلودگی مورد بررسی قرارگرفتهاست. بافت روسازی علاوه بر کاهش آلودگی صدا، باید دارای مقاومت لغزشی مناسب در سرعتهای زیاد، باشد. زیرا یکی از عوامل موثر ایمنی، بهبود اصطکاک سطحی روسازی میباشد.برای ارزیابی مقاومت لغزشی از آزمایش پاندول انگلیسی مطابق با استاندارد ASTM- E303-74 در شرایط مرطوب و خشک استفادهشد. عمق بافت روسازی، نسبت مستقیم با میزان آلودگی صدا و هر اندازه از مصالح درشتدانهتری استفاده شود، سبب افزایش میزان تراز صدا خواهد شد. باتوجه به نتایج، میتوان بیان کرد، که تهیه روسازیهایی با درصد درشتدانه بیشتر، میتواند باعث افزایش 32درصدی اصطکاک و افزایش 6 درصدی آلودگی صدا در اثر حرکت وسایلنقلیه را شامل شود. در مقایسه (آسفالت مرطوب و خشک)، مقاومت لغزشی آسفالت مرطوب 6 درصد کاهش، و میزان صدای (روسازی/لاستیک) در آسفالت مرطوب نسبت به آسفالت خشک، با میانگین 10 دسیبل افزایش یافتهاست. سنگدانههای سوزنی در افزایش 15درصدی مقاومت لغزشی نسبت به سنگدانههای پولکی، حساسیت بیشتری در آزمایشها نشان دادند و سنگدانههای پولکی و سوزنی در میزان صدای روسازی/لاستیک بیتاثیر (کمتر از 5درصد) واقع شدند. همچنین سنگدانههای پولکی در میزان مقاومت لغزشی، نیز بیتاثیر واقعشدند. %U https://road.bhrc.ac.ir/article_138236_7e62fec69987aadc3cc43b0fb43e1768.pdf