%0 Journal Article %T انتخاب مکان‌های مناسب جهت احداث پارکینگ‌های عمومی با تحلیل زمین‌آماری معیارهای مکانمند مؤثر در تلفیق با عادات حمل‌و‌نقلی کارمندان ادارات %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A عفتی, میثم %A شعبانی اصلی, مریم %D 2022 %\ 03/21/2022 %V 30 %N 110 %P 87-102 %! انتخاب مکان‌های مناسب جهت احداث پارکینگ‌های عمومی با تحلیل زمین‌آماری معیارهای مکانمند مؤثر در تلفیق با عادات حمل‌و‌نقلی کارمندان ادارات %K پارکینگ عمومی %K سیستم‌های اطلاعات مکانی (GIS) %K عادات حمل‌ونقلی کاربران شبکه حمل‌ونقل %K مکان‌یابی %K نظرسنجی %R 10.22034/road.2021.299786.1976 %X تعیین محل‌های مناسب جهت ساخت پارکینگ‌های عمومی در طرح‌های بالادستی با در نظر گرفتن معیارهای مرتبط تأثیرگذار منجر به کاهش پارک حاشیه‌ای و متعاقباً کاهش ترافیک در محیط‌های شهری می‌گردد. در این پژوهش با طراحی یک فرم نظرسنجی و تکمیل آن توسط تعدادی از کارمندان ادارات مختلف به بررسی و تحلیل آماری عادات حمل‌ونقلی آنان و همچنین تعیین معیار میانگین فاصله پیاده‌روی قابل‌قبول در تلفیق با سایر معیارهای مکانمند جهت تعیین مکا‌ن‌های مناسب ساخت پارکینگ عمومی در شهر رشت پرداخته‌شده است. با توجه به اینکه 76 درصد از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی معتقد بودند که عرضه‌ی پارکینگ اختصاصی برای آنان کافی نیست، ساخت پارکینگ عمومی جدید توجیه‌پذیر است. معیارهای مکانمند مورد تحلیل جهت مکان‌یابی در این تحقیق شامل فاصله از میادین و تقاطع‌ها، راه‌ها و توزیع مکانی پارکینگ‌های موجود، تراکم جمعیت، مراکز درمانی، ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی و همچنین فاصله از مراکز جاذب سفر هستند. روش پیشنهادی تحقیق حاضر مبتنی بر ارزش‌گذاری پارامترهای مؤثر با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی در تلفیق باقابلیت مدل‌سازی و تحلیل مکانمند سیستم‌های اطلاعات مکانی است. طوریکه با هم‌پوشانی لایه‌های مکانی وزندهی‌شده ایجادشده، پارسل‌های مناسب جهت احداث پارکینگ در قالب‌های نقشه‌هایی مکانمند مشخص شد. در ادامه با تطبیق پهنه‌های خروجی با مطلوبیت بالا با وضعیت موجود شهر و طرح تفصیلی پیشنهادی شهرداری، ده موقعیت مکانی بهینه در شش محله‌ی ضیابری، منظریه، پیرسرا، چله خانه، بازار و باقرآباد طوریکه در نزدیکی معابر اصلی و مراکز اصلی جاذب سفر باشند گزینش گردید. در انتها با بازدید میدانی و بررسی جزئیات مکان‌های پیشنهادی، مطلوبیت روش مورد ارزیابی قرار گرفت. %U https://road.bhrc.ac.ir/article_139770_f6ca96ed8996b5e410d3895141dd5605.pdf