%0 Journal Article %T ارائه مدل اقتصادی تخصیص بهینه منابع در پروژه‌های احداث راه‌ها %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A بازدار اردبیلی, پریسا %A صحرایی, سمیه %D 2022 %\ 05/22/2022 %V 30 %N 111 %P 129-144 %! ارائه مدل اقتصادی تخصیص بهینه منابع در پروژه‌های احداث راه‌ها %K : مدل اقتصادی %K تخصیص بهینه منابع %K پروژه های احداث راهها %K اولویت بندی %R 10.22034/road.2022.328809.2030 %X بخش زیادی از بودجه‌های عمرانی در بسیاری از کشورهای جهان، صرف پروژه‌های حمل‌ونقل میشود. غالبا اینگونه پروژهها در تمام بخشهای حملونقل بسیار سرمایه‌بر هستند و به همین دلیل، هرگونه صرفهجویی در این پروژهها، میتواند منجر به منافع اقتصادی قابل توجهی گردد. از طرفی اجرای همزمان پروژههای متعدد در بخش حملونقل، در بسیاری از مواقع، به دلیل بودجه‌های محدود، امکانپذیر نیست و لازم است پروژههای مصوب و آماده اجرا، بر اساس معیارهای مشخصی اولویتبندی شوند. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، مقاله حاضر ارائه مدل اقتصادی تخصیص بهینه منابع در پروژه‌های احداث راه‌ها می‌باشد. در این مقاله، پس از بررسی مطالعات انجام‌گرفته در داخل و خارج کشور، شاخص‌های مؤثر در اولویت‌بندی و تخصیص بهینه منابع در پروژه‌های احداث راه بررسی شده و مدل اقتصادی تخصیص بهینه منابع در پروژه‌های احداث راه ارائه گردیده است. برای انتخاب بهترین مدل اقتصادی تخصیص بهینه منابع در پروژه‌های احداث راه، مدل‌های جبرانی امتیازدهی در پروژه‌های احداث راه انتخاب کرده و مزایا و معایب هرکدام از این مدل‌ها را بررسی نموده و درنهایت بر اساس نتایج بدست آمده، از بین روش‌های اولویت‌بندی امتیازدهی، روش تحلیل شبکه‌ای و از بین روش‌های محاسبه اوزان شاخص‌ها، روش آنتروپی شانون انتخاب و پیشنهاد گردید و در نهایت نتیجه گیری و پیشنهادات ارائه شده است. %U https://road.bhrc.ac.ir/article_148839_bba397c6215f32093da3b39feb7d6e6f.pdf