%0 Journal Article %T ارزیابی رفتار دمای متوسط و بالای قیر اصلاح شده توسط نانوکامپوزیت اتیلن وینیل استات-مونتموریلونیت %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A باباگلی, رضوان %D 2022 %\ 10/23/2022 %V 30 %N 113 %P 277-290 %! ارزیابی رفتار دمای متوسط و بالای قیر اصلاح شده توسط نانوکامپوزیت اتیلن وینیل استات-مونتموریلونیت %K اتیلن وینیل استات (EVA) %K رئولوژی %K جاروب دامنه خطی (LAS) %K شیارشدگی %K بازیابی خزش چند تنش (MSCR) %K خستگی %R 10.22034/road.2022.159686 %X روسازی­های آسفالتی یکی از پرکاربردترین اجزای مورد استفاده برای روسازی بزرگراه هستند که در طول عمر خود دچار خرابی­های مختلفی مانند شیار شدگی، خستگی و ترک های حرارتی می­شوند. بنابراین، باید برای بهبود عملکرد قیر با افزودن اصلاح‌کننده‌هایی مانند پلیمرها و نانورس‌ها (NC1) استفاده شود. در میان مواد افزودنی پلیمری مختلف مورد استفاده برای بهبود عملکرد قیر، اتیلن وینیل استات (EVA2) یکی از مفیدترین و موثرترین مواد برای روسازی است. در این مطالعه، رفتار رئولوژیکی قیر حاوی EVA/Nc و پلیمر EVA مورد ارزیابی قرار گرفت. به منظور ارزیابی رفتار دمای متوسط ​​و بالای قیر، آزمون جاروب دامنه خطی (LAS3) و تست بازیابی خزش تنش چندگانه (MSCR4) انجام شد. EVA/NC  و EVA تولید شدند و با قیر مخلوط شدند. نتایج آزمون پایداری ذخیره سازی نشان داد که قیر اصلاح شده با EVA/NC نسبت به قیر اصلاح شده با EVA پایدارتر است. نتایج آزمون MSCR نشان داد که افزودن EVA/NC و EVA به قیر پایه منجر به افزایش درصد بازیابی کرنش و پارامتر (Jnr) شد. به طوریکه افزودن 6% EVA/NC سبب کاهش ۷۱ درصدی در پارامتر Jnr  می­گردد. همچنین نتایج آزمون LAS نشان می­دهد که افزودن EVA/NC و EVA به قیر پایه باعث افزایش عمر خستگی قیر می شود. بطوریکه افزایش 6% EVA/NC و 6% EVA سبب افزایش عمر خستگی به ترتیب برابر با ۹ برابر و ۲ برابر گردید.  با توجه به مناطق آب و هوایی ایران و قیرهای PG مورد نیاز، می­توان نتیجه گرفت که قیر اصلاح شده با 4% EVA/NC در تمامی مناطق آب و هوایی ایران و سپس قیر اصلاح شده 6% EVA/NC قابل استفاده است. %U https://road.bhrc.ac.ir/article_159686_53f9a5cbb51ec4c6843d2407e02bd562.pdf