%0 Journal Article %T پیش‌بینی زمان سفر در شبکه با استفاده از سری زمانی (مطالعه‌ی موردی: ناحیه 1 مشهد) %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A جهانگرد, مهدی %A پیرایش, محمدعلی %A محمدزاده مقدم, ابوالفضل %D 2016 %\ 12/21/2016 %V 24 %N 89 %P 209-218 %! پیش‌بینی زمان سفر در شبکه با استفاده از سری زمانی (مطالعه‌ی موردی: ناحیه 1 مشهد) %K زمان سفر %K توابع زمان سفر- حجم %K پیش­بینی %R %X در سیستم­های خدمات شهری، نیاز به تخمین زمان­ سفر بین دو نقطه­ی دلخواه احساس می­شود. در بسیاری از سیستم­های مسیریابی وسایل نقلیه، تخمین­ زمان­های سفر از اهمیت ویژه­ای برخوردارند. اگر یک راننده قبل از اینکه سفر را بپیماید، اطلاعات زمان سفر را در دست داشته باشد، در مورد مسیرهای انتخابی می­تواند بهتر تصمیم­گیری کند. بنابراین، زمان­های سفر یال بایستی قبل از اینکه مسیر طی شود، تخمین زده شود.  اگرچه  امروزه به فراخور شرایط ترافیکی در انواع تقاطع­ها و معابر شهری، روش­های مختلفی برای به دست آوردن زمان سفر استفاده می­شود اما  استفاده از داده­های مکانی برای تعیین زمان سفر نسبت به سایر روش­ها از عملکرد بهتری برخوردارند. این پژوهش  قصد دارد ابتدا با استفاده از رفتار داده­های حجم ترافیک گذشته، حجم ترافیک در آینده را بر اساس روش مناسب پیش­بینی کند و سپس با توجه به توابع زمان سفر-حجم  و وبستر زمان سفر در کمان و تأخیر در تقاطع را برآورد نماید. این پژوهش به‌طور موردی برای خیابان­های ناحیه­ی 1  شهر مشهد، شامل سه نوع خیابان جمع­شونده، شریانی درجه 1 و شریانی درجه 2 انجام شده است. نتایج آزمون زوجی t نشان می­دهد تخمین زمان سفر با استفاده از روش مذکور از اعتبار کافی برخوردار است.     %U https://road.bhrc.ac.ir/article_50951_dcda7047792e2079e1b834fcbe9bec91.pdf