%0 Journal Article %T پیش‌بینی مدول برجهندگی مصالح اساس تثبیت‌شده تحت اثر سیکل‌های تر و خشک‌شدن با استفاده از سیستم استنتاج عصبی- فازی تطبیقی (ANFIS) %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A غنی‌زاده, علیرضا‌ %A توانا املشی, امیر %A عباسلو, حکیمه %D 2017 %\ 03/21/2017 %V 25 %N 90 %P 65-75 %! پیش‌بینی مدول برجهندگی مصالح اساس تثبیت‌شده تحت اثر سیکل‌های تر و خشک‌شدن با استفاده از سیستم استنتاج عصبی- فازی تطبیقی (ANFIS) %K مدول برجهندگی %K اساس تثبیت‌شده %K سیکل‌های تر و خشک شدن %K سیستم استنتاج عصبی-فازی تطبیقی (ANFIS) %R %X یکی از مهم‌ترین پارامترهای ورودی برای طراحی روسازی با استفاده از روش مکانیستیک- تجربی، مدول برجهندگی مصالح مختلف روسازی است. مدول برجهندگی معمولاً با انجام آزمایش بارگذاری سه محوری دینامیک تعیین می شود که بسیار پر هزینه و زمان‌بر است و نیاز به امکانات آزمایشگاهی خاصی دارد. هدف از این مقاله ارائه یک مدل بر پایه سیستم استنتاج عصبی-فازی تطبیقی (ANFIS) به‌منظور پیش‌بینی مدول برجهندگی مصالح اساس تثبیت‌شده با افزودنی‌های مختلف تحت اثر سیکل‌های تر و خشک شدن است. برای این منظور از یک پایگاه داده آزمایشگاهی متشکل از 704 رکورد استفاده شد. در این تحقیق پارامترهای ورودی به مدل ANFIS شامل تعداد سیکل‌های تر و خشک شدن، نسبت آهک آزاد به سیلیس، آلومینا و ترکیبات اکسید آهن در مواد سیمانی(SFA)، نسبت دانسیته خشک حداکثر به درصد رطوبت بهینه، تنش انحرافی و تنش محدودکننده در نظر گرفته شدند. نتایج نشان‌دهنده‌ی دقت بالای مدل با ضریب رگرسیون 9669/0 و 9625/0 به ترتیب برای مجموعه‌داده‌های آموزش و آزمون  و 9655/0  برای کل داده‌ها بود. به‌علاوه نتایج تحلیل حساسیت مدل نشان داد که متغیر نسبت دانسیته خشک حداکثر  به درصد رطوبت بهینه (DMR) دارای بیش‌ترین تأثیر و متغیر تعداد سیکل خشک و تر شدن (WDC) کمترین تأثیر را بر مدول برجهندگی اساس تثبیت‌شده دارد. در ضمن نتیجه گرفته شد که مدول برجهندگی وابستگی بیشتری به مقدار تنش انحرافی  در مقایسه با تنش محدودکنندهدارد.     %U https://road.bhrc.ac.ir/article_50983_010c23a1da9c91481fdd5c993d92c275.pdf