%0 Journal Article %T کنترل ترافیک یک چهارراه راهنمایی رانندگی با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری تقویتی (یادگیری-Q، سارسا و مسیرهای شایستگی) %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A عربی, علیرضا %A نوری, امین %D 2018 %\ 03/21/2018 %V 26 %N 94 %P 55-68 %! کنترل ترافیک یک چهارراه راهنمایی رانندگی با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری تقویتی (یادگیری-Q، سارسا و مسیرهای شایستگی) %K کنترل سیگنال ترافیک %K یادگیری تقویتی %K یادگیری-Q %K ساراسا %K مسیرهای شایستگی %R %X یکیازمهمتریناهدافپژوهشدرحوزهحملو نقل،بهینهکردنجریان­های ترافیک است. امروزه با افزایش وسایل نقلیه به طور پیوسته،محدودیت در منابعارائهشدهتوسطزیرساخت­هایفعلیو ماهیت غیرخطی، پویا و تصادفی بودن جریان ترافیک، استفاده از روش‌های هوشمند در کنترل ترافیک به خصوص روش‌های حل مساله یادگیری تقویتی حائز اهمیت است. روش یادگیری تقویتی علاوه بر سادگی و نداشتن پیچیدگی محاسباتی، در عمل بی نیاز به مدل ریاضی محیط می‌باشد و خاصیت تطبیق پذیری با شرایط محیط و مقاوم بودن در برابر تغییرات محیطی را دارد. در این مقاله کنترل ترافیک یک تقاطع با سه روش از زیر روش‌های حل مساله یادگیری تقویتی (یادگیری-Q، سارسا و مسیرهای شایستگی) انجام شده است. نتایج شبیه‌سازی حاکی از آن است که مسیرهای شایستگی یک روش کنترلی بروزتر و بهینه‌تر نسبت به دو روش یادگیری-Q و سارسا که پیشتر در مقالات کنترل ترافیک مورد استفاده قرار گرفته است، می‌باشد.   %U https://road.bhrc.ac.ir/article_61633_6f44e5b3f5f933b0b8307d5c9f52e04a.pdf