%0 Journal Article %T امکان‌سنجی استفاده از براده‌های ضایعات فلزی در آسفالت گرم و تاثیرآن بر پارامترهای مارشال، شیارشدگی و ضریب اصطکاک %J جاده %I مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی %Z 1735-062X %A دیواندری, حسن %A فریدونی, امیر %D 2018 %\ 12/22/2018 %V 26 %N 97 %P 25-39 %! امکان‌سنجی استفاده از براده‌های ضایعات فلزی در آسفالت گرم و تاثیرآن بر پارامترهای مارشال، شیارشدگی و ضریب اصطکاک %K شیارشدگی %K ضایعات فلزی %K مخلوط آسفالتی %K مقاومت مارشال %R %X این پژوهش به منظور بررسی تاثیر استفاده از سه نوع براده فلزی آهن، چدن و آلومینیوم بر پارامترهای مارشال مخلوط آسفالتی گرم، مقاومت شیار شدگی و ضرایب اصطکاک مخلوط آسفالتی انجام گرفته است. به این منظور مقادیر 5، 10، 15، 20 و 25 درصد از هرکدام از براده­های مذکور به مخلوط آسفالتی اضافه شد و پس از انجام تراکم، مقادیر استحکام، نرمی، فضای خالی مصالح، فضای خالی پر شده با قیر، دانسیته و فضای خالی آسفالت با استفاده از تجهیزات آزمایش مارشال اندازه گیری شد. لازم به ذکر است که علاوه بر اندازه گیری پارامتر­های فوق، آزمایش‌های اثر جای چرخ وآزمایش تعیین ضرایب اصطکاک به ترتیب برای اندازه­گیری مقاومت شیار شدگی و مقاومت لغزشی مخلوط‌ها انجام گرفت. نتایج حاصل از آزمایش‌های مارشال نشان داد که افزودن براده‌های فلزی به خصوص چدن و آهن، دارای تاثیر مثبت بر پارامترهای مارشال بوده است. اما در درصدهای مختلف، این افزودنی‌ها عملکرد متفاوتی در تغییر پارامتر­های مارشال داشته اند. نتایج آزمایش مقاومت شیارشدگی نشان می‌دهد که افزودن 5 درصد براده آهن و چدن دارای تاثیر مثبتی در کاهش عمق شیار بوده است. اما افزایش درصد این افزودنی‌ها دارای عملکرد معکوس می‌باشند و موجب افزایش عمق شیار شدگی نسبت به حالت پایه می‌شوند. در نهایت نتایج آزمایش مقاومت اصطکاکی نشان دادکه اضافه کردن براده­های فلزی آهن و چدن موجب افزایش ضرایب اصطکاک نمونه‌ها می‌شود.   %U https://road.bhrc.ac.ir/article_85576_d3c6b5ae4c368d5a26083ea27b67195c.pdf