ORIGINAL_ARTICLE
درپوش منهولها، معضلات و راهکارها
درپوش منهولها جزء لاینفک شهرها هستند و برای محافظت از تاسیسات زیرزمینی در برابر عوامل خارجی و مراقبت از شهروندان و فضای شهری در برابر خطرات محتمل ناشی از این تاسیسات بکار گرفته شدهاند. وجود این درپوشها در معابر مختلف شهری مثل پیادهروها و خیابانها، با توجه به ماهیت خود درپوش و تاسیسات تحت محافظت آن، همراه با ایجاد معضلات و مشکلات بخصوصی است که در صورت بیتوجهی به آنها و عدم تلاش برای رفعشان، ممکن است خسارات مالی و جانی به دنبال داشته باشند. این معضلات برخی به سازه منهول و ساختار درپوش بازمیگردند، نظیر ایجاد سروصدا در اثر عبور خودرو از روی دریچه لق یا کنده شدن درپوش به دلیل نصب غیر اصولی یا اتصال نامناسب آن به قابش، و برخی نیز به تاسیسات زیر آنها مربوط میشوند، مثل پرتاب شدن درپوش در اثر فشار بیش از حد گازها و بخارهای تاسیسات و یا بوی بد ناشی از منهولهای فاضلاب، و برخی نیز در اثر عوامل خارجی پدید میآیند، نظیر سرقت درپوشهای فلزی و افتادن عابر به درون چاله منهول. در این مقاله ضمن آشنایی با ساختار و ماهیت درپوشها، مصالح عمده به کار رفته در ساخت درپوشها بررسی میشوند تا نقاط ضعف و قوت هرکدام روشن گردد و سپس مشکلات مربوط به درپوشها مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرند و راهکارهای مربوط به رفع هریک با توجه به تجارب متخصصین در کشورهای مختلف ارائه میگردد.
https://road.bhrc.ac.ir/article_50939_6c48a394b028f8e21604a46b69d71d6b.pdf
2016-06-21
81
92
درپوش
منهول
ایمنی
تاسیسات زیرزمینی
مهرداد
نصری
mehr4ever@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
کیوان
آقابیک
kayvan.aghabayk@ut.ac.ir
2
دکترای حمل و نقل، هیات علمی دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
طهمز
احمدپور
t_ahmadpoor@tetco.gov
3
دانشجوی دکترای، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف و مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، ایران
AUTHOR
- B. Tourte (2011),” Manhole cover with a sealing gasket”, Sealing Technology, Volume 2012, Issue 3, March 2012, pp.12.
1
-R. Griffiths, A. Ball(2000)” An assessment of the properties and degradation behavior of glass-fibre-reinforced polyester polymer concrete”, Composites Science and Technology, Volume 60, Issue 14, November 2000, pp. 2747–2753.
2
-Salah El Haggar, , Lama El Hatow (2009), “Reinforcement of thermoplastic rejects in the production of manhole covers”, Journal of Cleaner Production, Volume 17, Issue 4, March,
3
pp. 440–446.
4
- Oliwia Merska ,Paweł Mieczkowski, Dawid Żymełka (2016), “Low-noise Thin Surface Course – Evaluation of the Effectiveness of Noise Reduction”, Transportation Research Procedia, Volume 14, 2016, pp. 2688–2697.
5
- Laurie Winkles (2015), “Glass fiber alternative to concrete trench covers” , Reinforced Plastics, Volume 59, Issue 6, November–December 2015, pp.257–258.
6
- Chia Kuang Lee, Tak Wing Yiu, Sai On Cheung (2015), ” Composite manhole covers can be lifted by hand” , Reinforced Plastics, Volume 59, Issue 2, March–April 2015, pp. 63-64.
7
- Christian Falk (1999), "Rehabilitation of manhole covers”, Tunneling and Underground Space Technology, Volume 14, Supplement 2, 1999, pp. 39-46.
8
- -The ACO Group (2015), “drainage and water treatment solutions”: ACO Severing Ahlmann, Germany.
9
- The ACO Group (2014), “Site Installation Manual, Polymer Concrete Drain Systems”: ACO Systems FZE, United Arab Emirates.
10
- The ACO Group (2015), “ACO point drainage”: ACO Systems FZE, Mozambique.
11
- The ACO Group (2014), “ACO Kerb Drain”: ACO Systems FZE, Switzerland.
12
- The ACO Group (2015), “Gullies and gully tops for bridge drainage and refurbishment”, ACO Systems FZE, Russia.
13
- The ACO Group (2015), “ACO Cast and ductile iron products”, ACO Systems FZE, South Africa.
14
- Fiber Lite Company (2015), “GRP Composite Trench Covers Technical Guide”, Fiber Lite, United States.
15
- FTRC Company (2013), “Man ways Maintenance and Operations Manual”, Flow Trend, Canada.
16
- Government of Hong Kong (2013), “STORMWATER DRAINAGE MANUAL, Planning, Design and Management”, China, May.
17
- Structural Science Company (SSC) (2016), “Composite Manhole Covers”, United States, Website: www.structuralscience.net.
18
- Stabile (2014), “Manhole Cover Locking System”, England ,Website: www.stabiloc.com
19
- Tallinnavesi (2012), “Manhole Cover Problems and Solutions”, Finland, Website: www.tallinnavesi.ee.
20
- Parson Environmental (2014), “Manhole Cover Noise Silence”, United States, Website: www.parsonenvironmental.com.
21
- EJ Company (2011), “Composite Manhole Covers, a new revolution”, United States, Website: americas.ejco.com.
22
- AMPro Company (2009), “Manhole Cover Security Systems”, United States, Website: www.ampro.us.
23
- J. Gillete (1994), “ Manhole Cover Locking Mechanism” , Google Docs , United States , Website: www.google.com/patents/US1135009.
24
- Svenskabrunns Company (2012), “Secure your manhole covers”, Russia, Website: www.svenskabrunnslock.se.
25
- FPMC Company (2011), “Precast concrete covers for gullies”, England, Website: fpmccann.co.uk.
26
- McGard Company (2012), “Manhole Security Products”, Canada, Website: www.mcgard.com.
27
- R. J. Cliffs (2016), “ways cities are
28
clamping down on manhole cover theft”, MSW magazine, South Africa, December 2016, Website: www.mswmag.com.
29
- Li Keqiang (2016), “gps-prevented manhole covers being stolen”, China, November 2016, Website: www.meitrack.com.
30
- Siphiwe Sibeko (2015), “Manhole Cover Theft Solution”, South Africa, Website: www.iol.co.za.
31
- SewerLock Company (2008), “Manhole Cover Security Products”, England, Website: www.sewerlock.com.
32
- yohannes negasi (2012), “ Ductile iron and cast iron used to build manhole covers” , France.
33
- Jewson Company (2014), “Materials for building manhole covers”, England, Website: www.jewson.co.uk.
34
- Casting Sink Company (2011), “Aluminum Manhole Ring and cover”, Egypt, Website: www.castingsinc.com.
35
- Kinammental Industry (2015), “Noiseless manhole covers”, Korea, Website: kinammetal.tradekorea.com.
36
- Wickes Company (2012), “Manhole Covers Problems”, England, Website: www.wickes.co.uk.
37
- ULMA Company (2016), “New Solutions for drainage systems”, United States, Website: www.ulmaarchitectural.com.
38
- Michael Steve (2015), “Identifying problems and solutions to leaky manholes”, Canada, Website: www. Canadian underground infrastructure.com.
39
- Andrew Manson (2011), “noisy manhole covers nuisance Barton tred worth”, England, Website: www.gloucestershirelive.co.uk.
40
- Iron Foundry Factory (2008), “Casting Manhole Covers”, Website: www.iron-foundry.com.
41
- Philadelphia Road Office (2005), “Manhole Utility Covers”, United States, Website: www.philadelphiastreets.com.
42
- Pollard Water Company (2012), “Manhole Cover Cushion”, South Africa, Website: www.pollardwater.com.
43
- Recessed Manhole Covers Company (2014), “Innovations in Manhole Covers Production”, England.
44
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی خصوصیات بتن آسفالتی گرم حاوی پلیمر ضایعاتی PET1 و قیر لاستیکی
در این تحقیق به منظور بررسی تأثیر پلیمر ضایعاتی PET بر عملکرد مخلوطهای آسفالتی حاوی قیر لاستیکی، PET با دو اندازه مختلف و در مقادیر 2، 4، 6، 8 و 10 درصد (بر اساس وزن قیر) به مخلوطهای آسفالتی افزوده شد. پس از تعیین مقدار قیر بهینه مربوط به ترکیبهای مختلف، مخلوطهای آسفالتی حاوی PET، تحت آزمایشهای استقامت و روانی مارشال و کشش غیرمستقیم قرار گرفتند. همچنین، آزمایش خزش دینامیکی با استفاده از دستگاه UTM-10، در سطح تنش kPa300 و دمای °C40، به منظور ارزیابی تغییر شکل ماندگار (شیار افتادگی) مخلوطهای حاوی درصدهای مختلف PET، با دو اندازه به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که اضافه کردن PET به مخلوطهای آسفالتی حاوی قیر لاستیکی باعث بهبود مقاومت مارشال و نسبت مارشال نسبت به نمونه شاهد شد، بهطوریکه بیشترین مقدار مقاومت و نسبت مارشال مربوط به نمونههای حاوی 10 درصد PET شد. همچنین نتایج آزمایش کشش غیرمستقیم نشان داد که اضافه کردن PET به مقدار 2 درصد باعث افزایش مقاومت کششی غیرمستقیم شد و با اضافه کردن مقادیر بیشتر PET مقاومت کششی غیرمستقیم کاهش یافت. نتایج آزمایش خزش دینامیکی نشان داد که مخلوطهای آسفالتی گرم حاوی PET رفتار متفاوتی در برابر بارگذاری دینامیکی دارند. افزودن PET به مخلوطهای آسفالتی باعث کاهش مقاومت نسبت به تغییر شکل دائمی (شیار افتادگی) تحت بارگذاری دینامیکی شد، بهطوریکه با افزایش مقدار PET مقاومت نسبت به تغییر شکل دائمی کاهش یافت. نتایج آزمایشات استقامت مارشال، نسبت مارشال، مقاومت کششی غیرمستقیم و خزش دینامیکی نشان دادند که مخلوطهای آسفالتی حاوی PET با اندازه ذرات کوچکتر نسبت به مخلوطهای آسفالتی حاوی PET با اندازه بزرگتر، مقاومت بیشتری دارند.
https://road.bhrc.ac.ir/article_50942_4b53ef0642193372ad75afdd6f8ed1c8.pdf
2016-06-21
93
108
مخلوط آسفالتی
پلیمرضایعاتی PET
قیر لاستیکی
خزش دینامیکی
حسن
طاهرخانی
taherkhani.hasan@znu.ac.ir
1
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
AUTHOR
محمدرضا
ارشدی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
AUTHOR
- Abtahi, S.M., Sheikhzadeh, M. and Hejazi, S.M. )2010(, “Fiber-reinforced asphalt-concrete–a review”, Construction and Building Materials, Vol. 24, No. 6, pp.871-877.
1
- Aksoy, A., Şamlioglu, K., Tayfur, S. and Özen, H. (2005), “Effects of various additives on the moisture damage sensitivity of asphalt mixtures”. Construction and building materials, Vol.19, No. 1, pp.11-18.
2
- Ahmadinia, E., Zargar, M., Karim, M. R., Abdelaziz, M., & Shafigh, P. (2011), “Using waste plastic bottles as additive for stone mastic asphalt”. Materials & Design, Vol. 32, No. 10, pp. 4844-4849.
3
- Arabani, M., Mirabdolazimi, S. M., & Sasani, A. R. (2010) “The effect of waste tire thread mesh on the dynamic behavior of asphalt mixtures”. Construction and Building Materials, Vol. 24, No. 6, pp. 1060-1068.
4
- Ahmed, I. (1993), “Use of waste materials in highway construction”, USA: Noyes Data Corporation.
5
- Ameri, M., Mansourian, A., & Sheikhmotevali, A. H. (2013), “Laboratory evaluation of ethylene vinyl acetate modified bitumen’s and mixtures based upon performance related parameters”. Construction and Building Materials, Vol. 40, pp. 438-447.
6
- Ahmadinia, E., Zargar, M., Karim, M.R., Abdelaziz, M. and Ahmadinia, E., (2012), “Performance evaluation of utilization of waste Polyethylene Terephthalate (PET) in stone mastic asphalt”. Construction and Building Materials, Vol. 36, pp. 984-989.
7
- Al Nageim, H., Al-Busaltan, S.F., Atherton, W. and Sharples, G. (2012), “A comparative study for improving the mechanical properties of cold bituminous emulsion mixtures with cement and waste materials”. Construction and building materials, Vol. 36, pp.743-748.
8
- Ameri, M., Hesami, S. and Goli, H. (2013), “Laboratory evaluation of warm mix asphalt mixtures containing electric arc furnace (EAF) steel slag”. Construction and Building Materials, Vol. 49, pp. 611-617.
9
- Baghaee Moghaddam, T., Soltani, M., & Karim, M. R. (2014), “Evaluation of permanent deformation characteristics of unmodified and Polyethylene Terephthalate modified asphalt mixtures using dynamic creep test”. Materials & Design, Vol. 53, pp. 317-324.
10
- Baghaee Moghaddam, T., Karim, M.R. and Abdelaziz, M., (2011), “A review on fatigue and rutting performance of asphalt mixes”. Scientific Research and Essays, Vol. 6, No. 4, pp. 670-682.
11
- Baghaee Moghaddam, T., Soltani, M. and Karim, M.R., (2014), “Experimental characterization of rutting performance of polyethylene terephthalate modified asphalt mixtures under static and dynamic loads”. Construction and Building Materials, Vol. 65, pp. 487-494.
12
- Baghaee Moghaddam, T., Karim, M. R., & Syammaun, T. (2012), “Dynamic properties of stone mastic asphalt mixtures containing waste plastic bottles”. Construction and Building Materials, Vol. 34, pp. 236-242.
13
- Chen, H., Xu, Q., Chen, S. and Zhang, Z. (2009), “Evaluation and design of fiber-reinforced asphalt mixtures”. Materials & Design, Vol.30, No. 7, pp. 2595-2603.
14
- Cong, P., Xun, P., Xing, M., & Chen, S. (2013), “Investigation of asphalt binder containing various crumb rubbers and asphalts”. Construction and Building Materials, Vol. 40, pp. 632-641.
15
- Dachowski, R., & Kostrzewa, P. (2016), “The Use of Waste Materials in the Construction Industry”. Procedia Engineering, Vol. 161,
16
pp. 754-758.
17
- Earnest, M. D. (2015), “Performance Characteristics of Polyethylene Terephthalate (PET) Modified Asphalt”.
18
- Fatemi, S., & Imaninasab, R. (2016), “Performance evaluation of recycled asphalt mixtures by construction and demolition waste materials”. Construction and Building Materials, Vol. 120, pp. 450-456.
19
- González, V., Martínez-Boza, F. J., Gallegos, C., Pérez-Lepe, A., & Páez, A. (2012), “A study into the processing of bitumen modified with tire crumb rubber and polymeric additives”. Fuel processing technology, Vol. 95, pp. 137-143.
20
- González, V., Martínez-Boza, F. J., Navarro, F. J., Gallegos, C., Pérez-Lepe, A., & Páez, A. (2010), “Thermo mechanical properties of bitumen modified with crumb tire rubber and polymeric additives”. Fuel Processing Technology, Vol. 91, No. 9, pp. 1033-1039.
21
- Hınıslıoğlu, S., & Ağar, E. (2004), “Use of waste high density polyethylene as bitumen modifier in asphalt concrete mix”. Materials letters, Vol. 58, No. 3, pp.267-271.
22
- Huang, B., Mohammad, L., Graves, P., & Abadie, C. (2002), “Louisiana experience with crumb rubber-modified hot-mix asphalt pavement”. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, Vol.1, No. 1789, pp. 1-13.
23
- Islam, M. R., Hossain, M. I., & Tarefder, R. A. (2015), “A study of asphalt aging using Indirect Tensile Strength test”. Construction and Building Materials, Vol.95, pp. 218-223.
24
- Ibrahim, I. M., Fathy, E. S., El-Shafie, M., & Elnaggar, M. Y. (2015), “Impact of incorporated gamma irradiated crumb rubber on the short-term aging resistance and rheological properties of asphalt binder”. Construction and Building Materials, Vol. 81, pp. 42-46.
25
- Kök, B. V., & Çolak, H. (2011), “Laboratory comparison of the crumb-rubber and SBS modified bitumen and hot mix asphalt”. Construction and Building Materials, Vol. 25, No. 8, pp. 3204-3212.
26
- Kalyoncuoglu, S. F., & Tigdemir, M. (2011), “A model for dynamic creep evaluation of SBS modified HMA mixtures”. Construction and Building Materials, Vol. 25, No. 2, pp. 859-866.
27
- Kim, H. H., & Lee, S. J. (2015), “Effect of crumb rubber on viscosity of rubberized asphalt binders containing wax additives”. Construction and Building Materials, Vol. 95, pp. 65-73.
28
- Katman, H.Y., Ibrahim, M.R., Karim, M.R., Salim Mashaan, N. and Koting, S. (2015), “Evaluation of Permanent Deformation of Unmodified and Rubber-Reinforced SMA Asphalt Mixtures Using Dynamic Creep Test”. Advances in Materials Science and Engineering. vol. 2015, Article ID 247149.
29
- Khodaii, A. and Mehrara, A. (2009), “Evaluation of permanent deformation of unmodified and SBS modified asphalt mixtures using dynamic creep test”. Construction and Building Materials, Vol. 23, No. 7, pp. 2586-2592.
30
- Lastra-González, P., Calzada-Pérez, M. A., Castro-Fresno, D., Vega-Zamanillo, Á., & Indacoechea-Vega, I. (2016), “Comparative analysis of the performance of asphalt concretes modified by dry way with polymeric waste”. Construction and Building Materials, Vol. 112, pp. 1133-1140.
31
- Lee, S. J. (2007) “Characterization of recycled aged CRM binders” (Doctoral dissertation, University of Clemson).
32
- Moreno, F., Rubio, M. C., & Martinez-Echevarria, M. J. (2012), “The mechanical performance of dry-process crumb rubber modified hot bituminous mixes: The influence of digestion time and crumb rubber percentage”. Construction and Building Materials, Vol. 26, No. 1, pp. 466-474.
33
- Moreno, F., Sol, M., Martín, J., Pérez, M., & Rubio, M. C. (2013), “The effect of crumb rubber modifier on the resistance of asphalt mixes to plastic deformation”. Materials & Design, Vol. 47, pp. 274-280.
34
- Mallick, R. B., & El-Korchi, T. (2013), “Pavement engineering: principles and practice”, 2th. Edition, CRC Press. Taylor & Francis Group.
35
- Modarres, A., & Hamedi, H. (2014) “Effect of waste plastic bottles on the stiffness and fatigue properties of modified asphalt mixes”. Materials & Design, Vol. 61, pp. 8-15.
36
- Modarres, A., & Hamedi, H. (2014),
37
“Developing laboratory fatigue and resilient modulus models for modified asphalt mixes with waste plastic bottles (PET)”. Construction and Building Materials, Vol. 68, pp. 259-267.
38
- Rodríguez-Alloza, A. M., Gallego, J., Pérez, I., Bonati, A., & Giuliani, F. (2014), “High and low temperature properties of crumb rubber modified binders containing warm mix asphalt additives”. Construction and Building Materials, Vol. 53, pp. 460-466.
39
- Shen, J.N., Xie, Z.X., Xiao, F.P. and Fan, W.Z. (2012), “September. Evaluations of Nano-Sized Hydrated Lime on the Moisture Susceptibility of Hot Mix Asphalt Mixtures”. In Applied Mechanics and Materials, Vol. 174, pp. 82-90.
40
- Shen, J., Amirkhanian, S., Lee, S. J., & Putman, B. (2006), “Recycling of laboratory-prepared reclaimed asphalt pavement mixtures containing crumb rubber-modified binders in hot-mix asphalt”. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, Vol. 1, No. 1962, pp. 71-78.
41
- Tortum, A., Çelik, C., & Aydin, A. C. (2005), “Determination of the optimum conditions for tire rubber in asphalt concrete”. Building and Environment, Vol. 40, No.11, pp. 1492-1504.
42
- Tayfur, S., Ozen, H. and Aksoy, A., (2007), “Investigation of rutting performance of asphalt mixtures containing polymer modifiers”. Construction and Building Materials, Vol. 21, No. 2, pp. 328-337.
43
- Tang, N., Huang, W., & Xiao, F. (2016), “Chemical and rheological investigation of high-cured crumb rubber-modified asphalt”. Construction and Building Materials, Vol. 123, pp. 847-854.
44
- Uzarowski, L. (2006), “The development of asphalt mix creep parameters and finite element modeling of asphalt rutting” (Doctoral dissertation, University of Waterloo).
45
- Wong, C. C., & Wong, W. G. (2007), “Effect of crumb rubber modifiers on high temperature susceptibility of wearing course mixtures”. Construction and Building Materials, Vol. 21, No. 8, pp. 1741-1745.
46
- Wang, H., Dang, Z., Li, L., & You, Z. (2013), “Analysis on fatigue crack growth laws for crumb rubber modified (CRM) asphalt mixture”. Construction and Building Materials, Vol. 47, pp. 1342-1349.
47
- Xiao, F., Amirkhanian, S. N., Shen, J., & Putman, B. (2009), “Influences of crumb rubber size and type on reclaimed asphalt pavement (RAP) mixtures”. Construction and Building Materials, Vol. 23, No. 2, pp. 1028-1034.
48
- Xiao, F. (2006), “Development of fatigue predictive models of rubberized asphalt concrete (RAC) containing reclaimed asphalt pavement (RAP) mixtures” (Doctoral dissertation, University of Clemson).
49
- Xu, O., Xiao, F., Han, S., Amirkhanian, S. N., & Wang, Z. (2016), “High temperature rheological properties of crumb rubber modified asphalt binders with various modifiers”. Construction and Building Materials, Vol. 112, pp. 49-58.
50
ORIGINAL_ARTICLE
معرفی و بررسی روش حفاری NATM در صنعت تونلسازی و مترو
حفاری تونلهای مترو به یکی از دو روش سنتی و مکانیزه تمام مقطع انجام میشود. انتخاب روش اجرای تونل به طول تونل، زمانبندی پروژه، وضعیت روباره، موقعیت شهری و ترافیکی، وضعیت زمین شناسی، نشست سطح زمین، راندمان روش و سایر ملاحظات وابسته است. در این مقاله انواع روشهای حفاری تونل معرفی شده و مزایا و معایب و مراحل انجام عملیات آنها بطور مختصر شرح داده شده است. هدف از ارائه این مقاله آشنایی مهندسان جوان کشور با مفاهیم اولیه در صنعت تونل سازی میباشد.
https://road.bhrc.ac.ir/article_50938_d3bd8cd2ddbb75fbd2bb5651e5ea3d2f.pdf
2016-06-21
109
114
natm
تونل سازی
مترو
سیستم نگهداری
لتیس
آرش
بخشیپور صداپشته
1
کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش زلزله، دانشگاه آزاد شبستر، آذربایجان، ایران
AUTHOR
-بخشی پور صداپشته، الف.، (1392)، "بررسی عوامل تاثیر گذار بر نتایج ابزاردقیق در تونلهای غیره مکانیزه (NATM) مترو قم"، سمینار کارشناسی ارشد مهندسی زلزله، دانشگاه آزاد اسلامی شبستر.
1
- مطالعات مفهومی، 1389، پروژه خط A مترو قم.
2
-"تحلیل پایداری و طراحی سیستم تحکیمات موقت تونل غیرمکانیزه (حدفاصل ایستگاه A3 تا A2)"، (1391)، موسسه مهندسین مشاور ساحل.
3
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی روند تغییرات سهم حمل و نقل ریلی و میزان تلفات حمل و نقل جادهای
سهم ناچیز حمل ونقل ریلی در کشور، باعث شده است تا اکثر سفرهای برونشهری با شیوه حمل و نقل جادهای صورت گیرد که این موضوع می تواند تبعات منفی افزایش تلفات در راهها را بدنبال داشته باشد. تعداد تلفات حوادث ترافیکی می تواند توسط سه بعد اصلی مواجهه، ریسک و پیامد تبیین شود. تغییر در هر یک از این سه بعد، تعداد تلفات را تغییر خواهد داد. یکی از روشهای کاهش مواجهه، ترویج مدهای حمل و نقل ایمن تر نظیر راه آهن است. بنابراین مسئله کاهش تلفات حوادث ترافیکی بدون درنظرگرفتن نقش سهم حمل و نقل ریلی، امکانپذیر نیست. در این مقاله روند تغییرات بین سهم حمل و نقل ریلی وتلفات حوادث جاده ای از طریق مطالعه آماری با تمرکز بر داده های کشورهای آلمان، اتریش، دانمارک و بلژیک بررسی شده است. در داده های مربوط به این کشورها یک رابطهی منفی قوی و متوسط بین دو متغیر سهم حمل و نقل ریلی مسافری و تعداد تلفات رانندگی مشاهده شده است.
https://road.bhrc.ac.ir/article_50943_6fa507a629bbecd844058d6a6a4c3cb3.pdf
2016-06-21
115
122
تلفات حوادث ترافیکی
شاخص مواجهه
سهم حمل و نقل ریلی
نریمان
نیکو
na_nikoo@iust.ac.ir
1
دانشجوی دکتری، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی عمران، تهران، ایران
AUTHOR
علی
توکلی کاشانی
alitavakoli@iust.ac.ir
2
استادیار، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی عمران، تهران، ایران
AUTHOR
افشین
شریعت مهیمنی
3
دانشیار، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی عمران، تهران، ایران
AUTHOR
1-
1
─ توکلی کاشانی، ع.، (1390)، "جزوه درس ایمنی ترافیک"، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
2
─ نیکو، ن.، و توکلی کاشانی، ع.، (1391)، "علی تحلیل ارتباط سهم حمل و نقل ریلی و نرخ تصادفات و تلفات در حمل و نقل
3
جادهای"، یازدهمین همایش بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران، اسفند.
4
─ نیکوکار، م.، چلویان، م.، و نیکو کار، ف.، (1379) "آمار و احتمال (2)"، نشر فرناز.
5
─ وب سایت راه آهن جمهوری اسلامی ایران.
6
─ ERF 2011 European Road Statistics, European Union Road Federation, www.erf.be.
7
─ European Road Statistics. )2011(.
8
─ Eurostat Website: http://ec.europa.eu/eurostat.
9
─ Fred Wegman, Siem Oppe (2010), "Benchmarking road safety performances of countries", Safety Science 48, pp.1203–1211.
10
─ http://www.rita.dot.gov/bts/.
11
─ Jacques J.F. Commandeur, Frits D. Bijleveld , Ruth Bergel-Hayatc, Constantine’s Antoniou, George Yannisd, Eleonora Papadimitriou (2012), "On statistical inference in time series analysis of the evolution of road safety". Accident Analysis and Prevention.
12
─ Jean Chapelon, Sylvain Lassarre (2010), “Road safety in France: The hard path toward science-based policy”, Safety Science 48, pp.1151–1159.
13
─ Paul Wesemann, Yvette van Norden, Henk Stipdonk (2010), “An outlook on Dutch road safety in 2020; future developments of exposure, crashes and policy”, Safety Science 48.
14
pp.1098–1105.
15
─ Road Safety Annual Report )2013(, IRTAD 2013 Annual Report, OECD/ITF 2013.
16
─ Shen, Y., Hermans, E (2013), “Road Safety Development in Europe: A Decade of Changes (2001-2010), “Accident Analysis and Prevention”.
17
─ Stipdonk, H., et al., (2012), “Analyzing the development of road safety using demographic data. Acid. Anal.
18
─ “Transportation in Canada” (2008).
19
─ “Transportation of U.S. Grains, a Modal Share Analysis 1978-2007. April 2011, United states department of Agriculture”.
20
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی شکل و مکانیسم رفتاری رانش در محور زیر سازی راهآهن و تثبیت آن با استفاده از دیوار خاک مسلح
طراحی مسیر های مهم زیر ساخت حمل و نقل کشور در رسوبات پلیوسن تا پلیوسن پسین با توجه به ویژگی های لیتولوژیکی و تکتونیکی مناطق، باید با مطالعات دقیق زمین شناسی همراه باشد. در این مطالعه با شروع رانش در محور عبوری راه آهن، از جهت حرکت (جهت نیروها)، نرخ حرکت که از طریق ابزارهای دقیق در بازه شش ماهه اندازه گیری شد، ردیاب ها که عمق رانش را مشخص کردند،برداشت توپوگرافی محدوده و چینه نگاری رانش استفاده شده است. داده های حاصل از بررسی ها بیانگر زمین شناسی،مقدار سرعت،جهت و حجم رانش بود. از طرفی اجرای واریانت مسیر در محور راه آهن به علت وجود پل خاص در مجاورت آن و بار مالی زیاد امکان پذیر نبوده و بنابراین فرایندهای کاهش انرژی رانش یا ایجاد حایل در مقابل آن، مورد مطالعه قرار گرفت. مشاهدات میدانی، شرایط محل وقوع رانش و داده های حاصل، ما را بر آن داشت تا از طرح اجرای دیوار حایل به همراه کاهش انرژی رانش استفاده شود. لذا ضمن ارائه جزییات کامل طرح ارائه شده در این نوشتار، دیوار خاک مسلح (مسلح شده با ژئوگرید) با مصالح خاکی بالای 70 CBR ، به صورت لایه های 15 سانتی متری اجرا شد.
https://road.bhrc.ac.ir/article_50941_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2016-06-21
123
128
پلیوسن پسین
رانش
دیوارخاک مسلح
تثبیت
رضا
جعفرزاده
babjreza@gmail.com
1
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مهندسین مشاور اتحادراه، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
-آقانباتی، ع.، (1383)، "زمین شناسی ایران"، تهران، انتشارات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور.
1
-درویشزاده، ع.، (1381)، "زمین شناسی پوسته اقیانوسی" (ترجمه)، ژوتووموری، انتشارات دانشگاه تهران،
2
ص.425-420.
3
-نبوی، م. ح.، (1355)، "دیباچهای بر زمین شناسی ایران"، سازمان زمین شناسی واکتشافات معدنی کشور.، ص91.
4
-Aghanabati, A., 1998. Major sedimentary and structural units of Iran (map). Geosciences 7, Geological Survey of Iran.
5
-Berberian, M., King, G.C.P., 1981. “Towards a paleogeography and tectonic evolution of Iran”. Canadian Journal of Earth Science 18 (2), pp.210–265.
6
-Takin, M., 1972. “Iranian geology and continental drift in the Middle East”. Nature 235 (5334), pp.147–150.
7
ORIGINAL_ARTICLE
ارایه راهکار بهبود شرایط ترافیکی با استفاده از نرمافزار شبیهسازی Aimsun
در این مقاله، که از نرمافزار شبیهسازی Aimsun بهمنظور مدلسازی در سطح خردنگر1 استفاده میگردد، میدان اول شهران واقع در شمال غرب کلان شهر تهران شبیهسازی شد و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. دادههای حاصل از مطالعات میدانی، شامل سرشماری تعداد خودروهای سواری و اتوبوسهای عبوری از هر ضلع میدان و خود میدان در ساعت اوج ترافیک (از 5 عصر الی 6 عصر) بوده است. بهعلاوه، درصد انتخاب مسیر حرکت خودروها در میدان نیز جهت تعیین وضعیت ترافیکی میدان مشخص گردید. پس از جمعآوری و ورود دادهها در نرمافزار Aimsun، کالیبراسیون و بومیسازی نرمافزار صورت میگیرد تا خروجی نرمافزار، بر اساس کشور ایران تنظیم گردد و نتایج حاصل دارای صحت و اعتبار باشند. بدین منظور، دو سناریوی اصلی مورد بررسی قرار گرفت. در سناریوی اول، شرایط فعلی میدان با یک دور برگردان پیش از میدان در مسیر منتهی به ضلع جنوبی ارزیابی شد. سپس به عنوان راهکار ترافیکی در سناریوی دوم، سه دور برگردان پیش از میدان، به مسیرهای منتهی به میدان اول شهران در ضلعهای شمالی، غربی، و شرقی اضافه شد. نتایج حاصل از خروجی نرمافزار نشان میدهد که در سناریوی دوم، زمان سفر و تعداد توقفها روندی نزولی داشته و در عوض، نرخ سرعت و نرخ جریان ترافیک روندی صعودی را نشان میدهند.
https://road.bhrc.ac.ir/article_50940_ce02b4f1d3f4de993895171aa6ae4a55.pdf
2016-06-21
129
142
شبیهسازی
زمان سفر
نرخ جریان ترافیک
نرمافزار Aimsun
امیر
کاظمی فرد
amir.kazemifard@yahoo.com
1
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران (مدیریت و برنامه ریزی حمل و نقل)، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
فریدون
مقدس نژاد
moghadas@aut.ac.ir
2
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
AUTHOR
شعله
کاظمی فرد
sh.kazemifard@aut.ac.ir
3
دانشجوی دکتری، شیمی کاربردی، دانشکده شیمی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
AUTHOR
- Anya A., Rouphail, N., Frey, H., and Schroeder, B., (2014), "Application of Aimsun Microsimulation Model to Estimate Emissions on Signalized Arterial Corridors", Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, No. 2428,
1
pp. 75-86.
2
- Barceló J. and Casas J., (2005), "Dynamic Network Simulation with Aimsun", Simulation Approaches in Transportation Analysis, Springer, pp. 57-98.
3
- Brockfeld E., Kühne, R., Skabardonis, A., and Wagner, P., (2003), "Toward Benchmarking of Microscopic Traffic Flow Models, Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, No. 1852,
4
pp. 124-129.
5
- Ebrahimian, S. M. and Enayati Noabadi, I., (2013), " Case Study of Aimsun Software Application in Traffic Management of Ferdowsi Square in Tehran", National Conference on Applied Civil Engineering and Advances.
6
- Franco V., Kousoulidou, M., Muntean, M., Ntziachristos, L., Hausberger, S., and Dilara, P., (2013), "Road Vehicle Emission Factors Development: A Review, Atmospheric Environment, Vol. 70 , pp. 84-97.
7
- Gipps P. G., (1986), "A Model for the Structure of Lane-Changing Decisions", Transportation Research Part B: Methodological, Vol. 20, No. 5, pp. 403-414.
8
- Olstam J. J. and Tapani A., (2004), "Comparison of Car-Following Models, Swedish National Road and Transport Research Institute", Project VTI meddelande, pp.Vol. 960.
9
- Respati S. W., (2015), "Traffic Modeling and Simulation on the Norra Promenaden-Packhusgatan Intersection", Sweden, Jurnal Teknologi Terpadu, Vol. 3, No. 1.
10
- Shafabakhsh, Gh. A., Mosallanejad, A., and Riasatian, M. H., (2013), " Geometric Design Modification of Nemazee Intersection in Shiraz with Aimsun Simulation Software ", Rahvar Journal, Vol. 10, No. 22, pp. 111-127.
11
- TSS - Transport Simulation Systems, (2015) "Aimsun 8 User's Manual".
12