ORIGINAL_ARTICLE
مروری بر اقدامات ایمنی جهت کاهش تصادفات ناشی از سرعت
افزایش سرعت، توانایی واکنش و مانور راننده را کاهش میدهد و منجر به افزایش فاصله توقف مورد نیاز میشود. مطالعات نشان داده است که سرعت غیرمجاز ناشی از دو مشکل پایه است. یکی انتخاب سرعت نامناسب به وسیله راننده است در حالی که نامناسب بودن سرعت واضح میباشد. دیگری درک نادرست راننده از سرعت ایمن بر اساس شرایط محیط میباشد. سرعت غیرمجاز به هر دلیل که باشد شدت تصادفات را افزایش داده و یکی از عوامل مهم در تصادفات فوتی است. در همین راستا اقدامات ممکن جهت کاهش این تخلف باید تمامی عوامل مؤثر بر این دو مشکل را پوشش داده و کنترل نماید. این راهبردها شامل تعیین سرعت مجاز مناسب، افزایش آگاهی رانندگان از مشکلات ایمنی ناشی از سرعت، ارتقاء شیوه اعمال قانون، انتقال اطلاعات در مورد سرعت مناسب به رانندگان و حصول اطمینان از طراحی و عملکرد متناسب با شرایط محیط برای تشویق به رانندگی با سرعت مناسب میشود. در این مقاله سعی شده تا با ارائه مجموعه کاملی از این اقدامات راهکارهای مناسب و عملی را جهت کاهش تصادفات ناشی از سرعت بالا را در اختیار متخصصین بگذارد.
https://road.bhrc.ac.ir/article_61630_232da2ff41784b949afee342aad8aa49.pdf
2018-03-21
1
12
اقدامات ایمنی
ایمنی راه
سرعت غیرمجاز
تصادفات
کیوان
آقابیک
kayvan.aghabayk@ut.ac.ir
1
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مهدی
رمضانی
ramezani_mhd@yahoo.com
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیر گروه پل و بزرگراه سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، ایران
AUTHOR
-آقابیک، ک.، احمدپور، ط.، (1395)، "مروری بر اقدامات ایمنی جهت کاهش تصادفات در تقاطعهای بدون چراغ". جاده، 24 (86), ص.11-30.
1
-آقابیک، ک.، احمدپور، ط.، (1396)، "مروری بر اقدامات ایمنی جهت کاهش تصادفات مربوط به وسایل نقلیه سنگین. جاده، آنلاین: (http://road.bhrc.ac.ir/article_48856.html)
2
-Abdel-Aty, M., Dilmore, J., & Dhindsa, A. (2006), “Evaluation of variable speed limits for real-time freeway safety improvement”. Accident analysis & prevention", 38(2), pp.335-345.
3
-Armour, M. (1986), “The Effect of Police Presence on Urban Driving Speeds”. ITE Journal, Vol. 56, No. 2, pp. 40–45.
4
-Bhalla, K., Paichadze, N., Gupta, S., Kliavin, V., Gritsenko, E., Bishai, D., & Hyder, A. A. (2014), “Rapid assessment of road safety policy change: relaxation of the national speed enforcement law in Russia leads to large increases in the prevalence of speeding. Injury prevention”,
5
injuryprev-2014.
6
-Bloch, S. A. (1998), “ A Comparative Study of the Speed Reduction Effects of Photo-Radar and Speed Display Boards.
7
In -Transportation Research Record 1640. Transportation Research Board, National Research Council, Washington, D.C.,
8
pp. 27–36.
9
-Bourgeon, J. M., & Picard, P. (2007), “Point-record driving licence and road safety”: an economic approach. Journal of Public Economics, 91(1), pp.235-258.
10
-Elvik, R., Vaa, T., Hoye, A., & Sorensen, M. (Eds.). (2009), “The handbook of road safety measures. Emerald Group Publishing”.
11
-Federal Highway Administration Speed Management and Enforcement Technology Team. (1995), “FHWA Study Tour for Speed Management and Enforcement Technology”. Federal Highway Administration, U.S. Department of Transportation.
12
Washington D.C.
13
-Federal Highway Administration. (2005), FHWA Study Tour for Speed Management and Enforcement Technology. U.S. Department of Transportation, Federal Highway Administration.
14
-Fitzpatrick, K., Carlson, P. J., Wooldridge, M. D., and Brewer, M. A. (2000). Design Factors that Affect Driver Speed on Suburban Arterials. PSR 1769-S. Texas Transportation Institute, College Station, Texas.
15
-Fontaine, M. D., and Carlson, P. J. (2001). Evaluation of Speed Displays and Rumble Strips at Rural Maintenance Work Zones. In Transportation Research Record 1745. Transportation Research Board, Washington, D.C., pp. 27–38. Available at http://transops.tamu.edu/content/WorkZones/00377.pdf.
16
-Griffin, L. and Reinhardt, R. N. (1995), “A Review of Two Innovative Pavement Marking Patterns That Have Been Developed to Reduce Traffic Speeds and Crashes”. Prepared for the AAA Foundation for Traffic Safety. Texas Transportation Institute.
17
-Hall, J. (2003), “Temecula CHP Starts Speed-Enforcement Program. North County Times. Available at http://www.nctimes.com/articles/2003/09/09/news/ californian/9_10_0321_18_50.prt.
18
-Helak, K., Jehle, D., McNabb, D., Battisti, A., Sanford, S., & Lark, M. C. (2017), “Factors influencing injury severity of bicyclists involved in crashes with motor vehicles: bike lanes, alcohol, lighting, speed, and helmet use”. Southern medical journal, 110(7), pp.441-444.
19
-Imprialou, M. I. M., Quddus, M., Pitfield, D. E., & Lord, D. (2016), “Re-visiting crash–speed relationships: A new perspective in crash modelling. Accident Analysis & Prevention, 86, pp.173-185.
20
-Islam, M. T., & El-Basyouny, K. (2015), “Full Bayesian evaluation of the safety effects of reducing the posted speed limit in urban residential area”. Accident Analysis & Prevention, 80, pp.18-25.
21
-Kamyab, A., Andrle, S., and Kroeger, D. (2002), “Methods to Reduce Traffic Speed in High Pedestrian Areas. Minnesota Department of Transportation”, Minnesota Local Road Research Board.
22
-Katz, B. J. (2004), “Perceptual Pavement Marking Techniques as a Low-Cost Safety Improvement to Reducing Vehicle Speeds”. Annual Meeting and Exhibit of the Institute of Transportation Engineers, Lake Buena Vista, Florida.
23
-Keall, M. D., Povey, L. J., & Frith, W. J. (2001), “The relative effectiveness of a hidden versus a visible speed camera programme”. Accident Analysis & Prevention, 33(2), pp.277-284.
24
-Keith, K., Trentacoste, M., Depue, L., Granda, T., Huckaby, E., Ibarguen, B., Kantowitz, B., Lum, W., and Wilson, T. (2005), “Roadway Human Factors and Behavioral Safety in Europe”. Publication No. FHWA-PL-05-005. Federal Highway Administration, Washington, D.C. Available at http://international. fhwa.dot.gov/humanfactors/pl05005.pdf.
25
-Li, Z., Li, Y., Liu, P., Wang, W., & Xu, C. (2014), “Development of a variable speed limit strategy to reduce secondary collision risks during inclement weathers”. Accident Analysis & Prevention, 72, pp.134-145.
26
-Liao, Y., Li, S. E., Wang, W., Wang, Y., Li, G., & Cheng, B. (2016), “Detection of driver cognitive distraction: a comparison study of stop-controlled intersection and speed-limited highway”. IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, 17(6), pp.1628-1637.
27
-Lu, J. J., Park, J., Dissanayake, S., and Pernia, J. (2003), Criteria for Setting Speed Limits in Urban and Suburban Areas in Florida. Final Research Report to Florida Department of Transportation. Department of Civil and Environmental Engineering, University of South Florida, Tampa, Florida.
28
-Lu, X. Y., & Shladover, S. (2014), “Review of variable speed limits and advisories: Theory, algorithms, and practice. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, (2423), pp.15-23.
29
-Lyles, R. W., and Taylor, W. C. (2006), NCHRP Report 559, Communicating Changes in Horizontal Alignment. Transportation Research Board of the National Academies, Washington, D.C.
30
-Meyer, E. (2000), “A Literature Review of Perceptual Countermeasures to Speeding”. University of Kansas.Lawrence, Kansas.
31
-Meyer, E. (2001), “A New Look at Optical Speed Bars”. ITE Journal. 71 (11), available at: http://worldcat.org/oclc/614107147.
32
-Milliken, J. G., Council, F. M., Gainer, T. W., Garber, N. J., Gebbie, K.M., Hall, J. W., Lave, C. A., et al. (1998), “Special Report 254, Managing Speed, Review of Current Practice for Setting and Enforcing Speed Limits. Transportation Research Board, National Research Council, Washington D.C.
33
-“Minnesota Department of Transportation”. (2004), 2000 Traffic Engineering Manual, Revised Edition.
34
-Montella, A., Imbriani, L. L., Marzano, V., & Mauriello, F. (2015), “Effects on speed and safety of point-to-point speed enforcement systems: Evaluation on the urban motorway A56 Tangenziale di Napoli”. Accident Analysis & Prevention, 75, pp.164-178.
35
-National Conference of State Legislatures. (2006), “Online Legislative Tracking Database”. National Highway Traffic Safety Administration. Available at http://www.ncsl.org/programs/transportation /trafsafdb.htm.
36
-National Highway Traffic Safety Administration. (1995), “Municipal Speed Enforcement Programs Evaluated. Traffic Tech, Technology Transfer Series”. Available at http://www.nhtsa. dot.gov/portal/site/ nhtsa.
37
-National Highway Traffic Safety Administration. (2001), “Summary of State Speed Laws Fifth Edition. National Highway Traffic Safety Administration. Available at http://www.nhtsa.dot.gov/ PEOPLE/INJURY/enforce/speedlaws501/summary_table.htm.
38
-National Highway Traffic Safety Administration. (2003), “Report to Congress on the FY 2003 Expenditure of Funds for Judges and Prosecutors”. Available at http://www.nhtsa.dot.gov/nhtsa/announce/ NHTSAReports/congressreportfy2003.htm.
39
-National Highway Traffic Safety Administration. (2006), “Traffic Safety Facts 2006—Speeding”. DOT HS 810 814. Available at http://www-nrd.nhtsa.dot.gov/Pubs/810814.PDF.
40
-Parker, M. R. (1992), “Effects of Raising and Lowering Speed Limits: Final Report. Report No. FHWA-RD-92-084. Federal Highway Administration, U.S. Department of Transportation.
41
-Ran, B., Barrett, B., and Johnson, E. (2004). Evaluation of Variable Message Signs in Wisconsin: DriverSurvey, Wisconsin Department of Transportation. http://on.dot.wi.gov/wisdotresearch/database /reports/45-17variablemessagesigns.pdf.
42
-Retting, R. A., and Farmer, C. M. (2003), “Evaluation of Speed Camera Enforcement in the District of Columbia”. In Transportation Research Record 1830, Transportation Research Board of the National Academies, Washington, D.C.,
43
pp. 34–37.
44
-Salt Lake City Corporation. (2000), “Neighborhood Pace Car Program. Transportation: A Division of Community Development”. Available at http://www.ci.slc.ut.us/transportation/TrafficManagement /PACECAR.HTM.
45
-Schneider, G. (2004), “Safety Groups Decry Power Pitches”. The Washington Post. 5 Aug, Page A01.
46
-Soole, D. W., Watson, B. C., & Fleiter, J. J. (2013), “Effects of average speed enforcement on speed compliance and crashes: A review of the literature”. Accident Analysis & Prevention, 54, pp.46-56.
47
-Tay, R. (2004), “The relationship between public education and law enforcement campaigns and their effectiveness in reducing speed-related serious crashes”. International Journal of Transport Economics/Rivista internazionale di economia dei trasporti, pp.263-268.
48
-Taylor, M. (2004), CHP Keeps the Pace along I-680 ‘Zero Tolerance’ of Speeding Driven Home to Motorists. San Francisco Chronicle.
49
Tronsmoen, T. (2010), “Associations between driver training, determinants of risky driving behaviour and crash involvement”. Safety Science, 48(1), pp.35-45.
50
-Tulu, G. S., Washington, S., Haque, M. M., & King, M. J. (2017). Injury severity of pedestrians involved in road traffic crashes in Addis Ababa, Ethiopia. Journal of Transportation Safety & Security, 9(sup1), pp.47-66.
51
-Wheeler, A. and Taylor, M. C. (1999), “Traffic Calming on Major Roads: Final Report”. TRL Report 385. TRL Limited. Crowthorne, United Kingdom.
52
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مشخصات لایه اساس با استفاده از مصالح بازیافتی بتنی و آسفالتی
حجم زیاد ضایعات تولیدشده از تخریب ساختمانها و روسازی راهها، مشکلات عدیدهای برای محیطزیست پدید آورده است. در این تحقیق، بهمنظور ارزیابی قابلیت استفاده از بتن و آسفالت ضایعاتی در اساس راهها و بررسی خصوصیات فیزیکی و عملکردی ترکیبات، درصدهای مختلفی از اساس شن و ماسهای ساختهشده از سنگدانههای طبیعی با هرکدام از مواد بازیافتی بتن سیمانی و آسفالتی، که خردشده و دانهبندی شده بودند، جایگزین گردید. جایگزینی در سه درصد 15، 30 و 50، و در سه بخش کل مصالح، بخش ریزدانه و بخش درشتدانه انجام شد. خصوصیات فیزیکی شامل چگالی، تمیزی، جذب آب بخشهای ریزدانه و درشتدانه، سختی و مقاومت در برابر ساییده شدن و همچنین خصوصیات عملکردی شامل ظرفیت باربری (نسبت باربری کالیفرنیا)، تراکم و نفوذپذیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد، ترکیبات حاوی مصالح بازیافتی الزامات موردنیاز مشخصات فنی را برای استفاده در لایه اساس برآورده مینمایند. همچنین، ازلحاظ ظرفیت باربری (نسبت باربری کالیفرنیا)، تمامی ترکیبات بتن قابلیت استفاده در لایه اساس را داشتند، اما برخی از ترکیبات آسفالت ضایعاتی، قابلیت استفاده در لایه اساس را نداشتند. در جایگزینی مصالح ضایعاتی دانهبندی شده در مصالح سنگدانهای، جایگذاری در بخش درشتدانه کارایی بیشتری داشت.همچنین، بررسی نتایج نفوذپذیری نشان داد که افزایش آسفالت برخلاف بتن در هر سه نوع اختلاط باعث افزایش نفوذپذیری میشود.
https://road.bhrc.ac.ir/article_61637_6bd5a14e95acb4533dce1a77421d303d.pdf
2018-03-21
13
26
لایه اساس
بتن ضایعاتی
آسفالت ضایعاتی
خصوصیات فیزیکی مصالح
خصوصیات عملکردی مصالح
حسن
طاهرخانی
1
دانشیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
AUTHOR
آرش
صالحاهری
2
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
LEAD_AUTHOR
بهزاد قاسم
دستجردی
behzaddastjerdi24@gmail.com
3
دانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
AUTHOR
Abduli, M. (1995), "Solid waste management in Tehran. Waste Management & Research, 13(5), pp.519-531.
1
-Agrela Sainz, F., Ramirez Rodriguez, A., Barbudo Munoz, A., Galvín, A. P., & Jiménez Romero, J. R. (2012), "Real Application of Cement Treated Mixed Recycled Aggregates on Road Bases in Malaga", Spain. Paper presented at the Transportation Research Board 91st Annual Meeting.
2
-Arslan, H., Coşgun, N., & Salgın, B. (2012), "Construction and demolition waste management in Turkey". In Waste Management-An Integrated Vision: InTech.
3
-Ayan, V. (2011), "Assessment of recycled aggregates for use in unbound subbase of highway pavement. Kingston University".
4
-Barbudo, A., Agrela, F., Ayuso, J., Jiménez, J., & Poon, C. (2012), "Statistical analysis of recycled aggregates derived from different sources for sub-base applications". Construction and Building Materials, 28(1), pp.129-138.
5
-Behiry, A. E. A. E.-M. (2013), "Evaluation of steel slag and crushed limestone mixtures
6
as subbase material in flexible pavement". Ain Shams Engineering Journal, 4(1),
7
-Bennert, T., Papp Jr., W., Maher, A., & Gucunski, N. (2000), "Utilization of construction and demolition debris under traffic-type loading in base and subbase applications". Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board(1714), pp.33-39.
8
-Construction Materials Recycling Association. (2005), "Retrieved from http://www.cdrecycling.org.
9
-Dong, Q., & Huang, B., (2013), "Laboratory evaluation on resilient modulus and rate dependencies of RAP used as unbound base material. Journal of Materials in Civil Engineering", 26(2), pp.379-383.
10
-Edil, T. B., Tinjum, J. M., & Benson, C. H. (2012), "Recycled unbound materials. Retrieved from Environmental Protection Department". (2005), Retrieved from http://www.info.gov.hk/epd.
11
-Euch Khay, S. E., Euch Ben Said, S. E., Loulizi, A., & Neji, J. (2014), "Laboratory investigation of cement-treated reclaimed asphalt pavement material. Journal of Materials in Civil Engineering", 27(6), 04014192.
12
-Hendriks, C., & Pietersen, H. (2000), "Sustainable raw materials–construction and demolition waste (165-srm). State-of-the-Art Report of RILEM Technical Committee.
13
-Ho, N., Lee, Y., & Tan, J. (2008), "Beneficial use of recycled concrete aggregate for road construction in Singapore. Paper presented at the 6th International Conference on Road and Airfield Pavement TechnologySapporo, Japan.
14
-Hoppe, E. J., Lane, D. S., Fitch, G. M., & Shetty, S. (2015), "Feasibility of reclaimed asphalt pavement (RAP) use as road base and subbase material". Retrieved from.
15
-Huang, W.-L., Lin, D.-H., Chang, N.-B., & Lin, K.-S. (2002), "Recycling of construction and demolition waste via a mechanical sorting process. Resources, Conservation and Recycling, 37(1), pp.23-37. Iran Highway Asphalt Paving. (2011). Code No. 234 .
16
-Jiménez, J., Agrela, F., Ayuso, J., & López, M. (2011), "A comparative study of recycled aggregates from concrete and mixed debris as material for unbound road sub-base". Materiales de Construcción, 61(302), pp.289-302.
17
-Kim, W., Labuz, J., & Dai, S. (2007), "Resilient modulus of base course containing recycled asphalt pavement. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board(2005), pp.27-35.
18
-Lee, K., Ho, N., Tan, J., Yoong, C., Lim, J., & Lee, K. (2009), "Field study on the use of recycled concrete aggregate for road trenching works in Singapore". Paper presented at the 2nd World Roads Conference Singapore Singapore.
19
-Locander, R. (2009), "Analysis of using reclaimed asphalt pavement (RAP) as a base course material.
20
-Retrieved from Marrani, A., & Lancieri, F. (2008), "Performance of cement stabilized recycled crushed concrete". Paper presented at the First International Conference on Transport Infrastructure ICTI, Beijing, China.
21
-Melbouci, B. (2009), "Compaction and shearing behaviour study of recycled aggregates. Construction and Building Materials, 23(8), pp.2723-2730.
22
-Molenaar, A., & van Niekerk, A. (2002), "Effects of gradation, composition, and degree of compaction on the mechanical characteristics of recycled unbound materials. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board (1787), pp.73-82.
23
-Nataatmadja, A., & Tan, Y. (2000), "The performance of recycled crushed concrete aggregates". Paper presented at the International Symposium on Unbound Aggregates in Roads, 5th, Nottingham, United Kingdom.
24
-Poon, C. S. (1997), "Management and recycling of demolition waste in Hong Kong". Waste Management & Research", 15(6), pp.561-572.
25
-Poon, C. S., & Chan, D. (2006), "Feasible use of recycled concrete aggregates and crushed clay brick as unbound road sub-base". Construction and Building Materials, 20(8), pp.578-585.
26
Taha, R., Ali, G., Basma, A., & Al-Turk, O. (1999), "Evaluation of reclaimed asphalt pavement aggregate in road bases and subbases". Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board(1652), pp.264-269.
27
-Tam, V. W., Wang, K., & Tam, C. M. (2008), "Assessing relationships among properties of demolished concrete, recycled aggregate and recycled aggregate concrete using regression analysis". Journal of Hazardous Materials, 152(2), pp.703-714.
28
-Wahlström, M., Laine-Ylijoki, J., Määttänen, A., Luotojärvi, T., & Kivekäs, L. (2000), "Environmental quality assurance system for use of crushed mineral demolition wastes in road constructions". Waste Management, 20(2), pp.225-232.
29
-Xuan, D., Houben, L. J., Molenaar, A. A., & Shui, Z. (2012), "Investigation of combined effect of mixture variables on mechanical properties of cement treated demolition waste". Engineering Journal, 16 (4).
30
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی نتایج آزمایش کشش غیرمستقیم مخلوطهای آسفالتی نیمه گرم با استفاده از نرم افزار آباکوس
آزمایش کشش غیرمستقیم می تواند معیار خوبی در شناسایی رفتار و مشخصات مخلوطهای آسفالتی باشد. این رفتار می تواند در اشل آزمایشگاهی و یا با نرم افزار های المان محدود بررسی شود. در تحقیق حاضر آزمایش کشش غیر مستقیم بر روی نمونه های مخلوط های آسفالتی با فرض رفتار ویسکوالاستیک در نرم افزار آباکوس به صورت سه بعدی مدل سازی شده و نتایج حاصل از مدل سازی با نتایج آزمایشگاهی مقایسه گردیده است. برای مدل سازی آزمایش، 7 نمونه مخلوط آسفالتی به صورت توپر و از نوع تغییر شکل پذیر مدل شدند. نوارهای بارگذاری با در نظر گرفتن اینکه دارای سختی بالاتری نسبت به نمونه های مخلوط آسفالتی بودند از نوع فولادی و به صورت صلب انتخاب گردیدند. بار اعمال شده به صورت اندرکنش بین سطح نوارهای بارگذاری و نمونه، به نمونههای مخلوط آسفالتی اعمال گردید. مدول برجهندگی لازم برای مدل سازی، توسط آزمایش مدول برجهندگی در دستگاه آزمایش کشش غیرمستقیم بدست آمد. ضرایب سری پرونی لازم برای تعریف رفتار ویسکوالاستیک نمونه های مخلوط آسفالتی با استفاده از نرم افزار DESIGN EXPERTو با روش سطح پاسخ انتخاب شدند. آنگاه، نتایج تغییرشکل عمودی حاصل از مدل سازی با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شدند. مقایسه نشان داد که ارتباط خوبی بین نتایج آزمایشگاهی و نتایج مدل سازی وجود دارد.
https://road.bhrc.ac.ir/article_61636_5c58bf7787b4b9de4847c059cb8abbcf.pdf
2018-03-21
27
38
آزمایش کشش غیر مستقیم
مخلوط آسفالتی نیمه گرم
آباکوس
مدول برجهندگی
ضرایب سری پرونی
بابک
گلچین
golchin_babak@yahoo.com
1
استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
LEAD_AUTHOR
دانیال
رحیمی
d.rahimi71@yahoo.com
2
دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
AUTHOR
-جبروتی، ع و غفرانی، ع. (1394). "معرفی روش شناسی سطح پاسخ (Response Surface Methodology)"، چهارمین همایش ملی فن آوری های نوین شیمی و مهندسی شیمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان، خراسان رضوی، آذر ۱۳۹۴، ص. 1-11.
1
-حقیقی، ف، کریمی، ش، سجادی، ز و طالب پور، ز. (1392)،" آشنایی با نرم افزارهای کاربردی در علم شیمی"، هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، دانشکده شیمی دانشگاه سمنان، شهریور 1392، ص. 1-19.
2
-خانی، ع.، و گلی، ا.، (1395)، "مدلسازی رفتار آسفالت در شرایط الاستیک و ویسکوالاستیک تحت تحلیل دینامیکی"، دومین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در عمران، معماری و مدیریت شهری، تهران، دانشگاه جامع علمی کاربردی، اردیبهشت 1395، ص. 1-5.
3
-رهروی، ع.، و صفدری، الف.، (1390)،" شبیهسازی مواد ویسکوالاستیک در نرمافزار ABAQUS، نوزدهمین همایش سالانه مهندسی مکانیک ایران"، دانشگاه بیرجند، بیرجند، اردیبهشت 1390، ص. 1-4.
4
-طباطبائی، ع، اعرابی، س.، و خالدی، س.، (1393).
5
"تحلیل ویسکوالاستیک اثر سرعت وسایل نقلیه بر پاسخ مخلوط آسفالتی گرم تحت بارکذاری تکراری به روش المان محدود"، دومین کنگره بین المللی سازه، معماری و توسعه شهری، دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی سازه، معماری و توسعه شهری، تبریز، آذر ، ص. 1-4.
6
-عربانی، م.، و فردوسی، ب.،(۱۳۸۵)،" ارزیابی آزمایش خمش نیم دایره به عنوان روشی جدید برای تعیین مقاومت کششی بتن آسفالتی"، هفتمین کنگره بین المللی مهندسی عمران، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده عمران،
7
18-20 اردیبهشت 1385، ص. 1-8..
8
-غنی زاده، ع.، و فخری، م.، (1392)،" تاثیر پارامتر های پالس بارگذاری بر مدول برجهندگی مخلوط های آسفالتی با استفاده از نظریه ویسکوالاستیک"، مهندسی حمل و نقل، سال پنجم، شماره اول، پاییز، ص. 1-12.
9
-منصوریان، الف. و عامری، م.، (۱۳۸۵)،" بررسی اثر روش تراکم بر مقاومت کششی، مدول برجهندگی و عمر خستگی نمونههای آسفالتی با استفاده از آزمایش کشش غیر مستقیم"، هفتمین کنگره بینالمللی مهندسی عمران، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده عمران، اردیبهشت 1385، ص.1-3.
10
-یوسف دوست، س.، فرزانه، الف.، اسماعیلی، ع. و احمدی، الف. (1390)،"بررسی آزمایشگاهی مدول برجهندگی، مقاومت کششی غیرمستقیم و فشار تک محوری مخلوطهای آسفالت بازیافت شده با استفاده از کف قیر"، نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری، دانشکده فنی، دوره 45، شماره7، اسفند ماه، ص. 4- 6.
11
-Hamzah, M.O., Golchin, B., Jamshidi, A. and Chailleux, E. (2015) “Evaluation of Rediset for use in warm-mix asphalt: a review of the literatures”, International Journal of Pavement Engineering, Vol. 16, pp. 809-831.
12
-Meyers, A.M. and Chawla, K.L. (2009) "Mechanical Behavior ofMaterials", 2th Edition, Cambridge University Press.
13
ORIGINAL_ARTICLE
معرفی روشهای تصمیمگیری چند شاخصه و کاربرد آن در برنامهریزی حملونقل و ترافیک
تصمیمگیری از جمله مواردی است که انسان همواره در زندگی خود با آن روبرو است. تقریباً تمام افراد در تصمیمگیریهای خود ملزم به بررسی گزینههای پیشرو با توجه به معیارهای متعدد میباشند. مسائل موجود در زمینهی برنامهریزی حملونقل نیز به دلیل تأثیرگذاری گستردهی حملونقل روی موضوعات متنوعی مانند اقتصادی، فرهنگی-اجتماعی، زیستمحیطی، ایمنی و ... با معیار و گزینههای متنوعی روبرو است. این تعدد معیار و گزینهها و همچنین وجود ذینفعان و ذینفوذان متعدد، تصمیمگیری در این زمینه را پیچیده و دشوار کرده است. این امر موجب شده است که اخیراً محققین و مدیران فعال در زمینهی حملونقل برای تصمیمگیری بهتر و قابل اعتمادتر، به تکنیکهایی که تصمیمگیری در مقابل معیار و گزینههای متعدد را قانونمندتر و منظمتر میکنند و تحت عنوان تکنیکهای تصمیمگیری چند متغیره شناخته میشوند روی آورند. تکنیکهای موجود در این زمینه بسیار متنوع و گسترده است به صورتی که صدها کتاب با تکنیکهای متفاوت وجود دارد. در این مقاله به ارائهی بعضی از تکنیکهایی که کاربرد بیشتری در زمینهی حملونقل دارند، پرداخته شدهاست. هدف از این مقاله، ارائهی این تکنیکها به صورت ساده و کاربردی برای مدیران و محققینی است که میخواهند از آنها برای تصمیمگیری در مسائل خود استفاده کنند، میباشد و از پرداختن به جنبههای آماری و اثباتی تکنیکها اجتناب شده است.
https://road.bhrc.ac.ir/article_61638_d36032e1ddfe55795d4ac8630dbee0fa.pdf
2018-03-21
39
54
مدیریت
برنامهریزی حملونقل
تصمیمگیری چند متغیره
علی
توکلی کاشانی
alitavakoli@iust.ac.ir
1
استادیار، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی عمران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مسلم
عزیزی بندرآبادی
moslemazizi@civileng.iust.ac.ir
2
دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی عمران، تهران، ایران
AUTHOR
-آذر، ع.، رجبزاده، ع. چاپ ششم (۱۳۹۳)،
1
"تصمیمگیری کاربردی"، تهران. انتشارات نگاه دانش.
2
-افندی زاده، ش. پرتوی فر، ح.ر. جعفری کنگ، مسعود. ۱۳۹۴، "ارزیابی سیستم اتوبوسهای تندرو (BRT) شهر مشهد با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و مطالعه تطبیقی با BRT شهر ریودوژانیرو برزیل"، چهاردهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران، معاونت و سازمان حمل و نقل ترافیک.
3
-افندی زاده، ش.، صفارزاده، م. ح.، محمدی قرقی. ۱۳۹۴، "الگوریتم تصمیم گیری در خصوص تبدیل میدان به تقاطع چراغدار و بالعکس"، چهاردهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران، معاونت و سازمان حمل و نقل ترافیک،.
4
-الهیاری نیک، الف.، صادقی دزفولی، الف.، صفارزاده، م.، جهانمرد، الف.، (1392)، "ارزیابی کیفیت خدمات شرکت هواپیمایی کشور با رویکرد ترکیبی AHP فازی و TOPSIS"، سیزدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران، معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک،
5
-توکلی کاشانی، ع.، عزیزی بندرآبادی، م.، (1394)، "ارائهی روشی برای ارزیابی عملکرد استانها در زمینهی ایمنی راههای روستایی". نخستین کنفرانس ملی حملونقل روستایی.
6
- ثباتی، ع.، نبی پور، م.، قلینژاد دازمیری، د. (1394)، "ارزیابی و اولویتبندی شاخصهای افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جادهای بین شهری با استفاده از روش SWOT و AHP (مطالعه موردی محور ساری-قائمشهر)"، چهاردهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران، معاونت و سازمان حمل و نقل ترافیک،.
7
- خیرخواه، الف.س.، حسینیان، الف.ح.، حقوردی، م.، اسماعیلنژاد، ب.، (1392)، "ارزیابی معیارهای سیستم حمل و نقل پایدار دوچرخه سواری به کمک روش AHP فازی و کاربرد روش promethee در تعیین پایدارترین گزینه"، سیزدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران، معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک.
8
- صحاف، ع.، اخباری، ک. و محمودزادگان، ع.، (۱۳۹۲)، "اولویتبندی گزینههای تعمیر و نگهداری تابلوهای ترافیکی در بزرگراه هامبتنی بر روش تصمیم گیری چند معیاره (مطالعه موردی؛ بزرگراه همت و مدرس)"، سیزدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران، معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک.
9
- محمدنژاد، م. غیبی، م. و فلفلائی، م.ر.، (1394)، "ارزیابی سیستمهای حمل و نقل عمومی (قطار شهری) مشهد با استفاده از رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک (SWOT) و اولویتبندی آلترنتیوهای موثر بوسیله ی فرایند تحلیل شبکهای (ANP)"، چهاردهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران، معاونت و سازمان حمل و نقل ترافیک،.
10
- محمدی زنجیرانی، د. سلیمی فرد، خ.ک. یوسفی ده بیدی، ش. (1393)، "بررسی عملکرد متداول ترین تکنیکهای تصمیمگیری چند شاخصه با رویکرد بهینهیابی". تحقیق در عملیات در کاربردهای آن (ریاضیات کاربردی)، دوره 11.
11
- میرزایی قمی، م.م. لحمیان، ر. آزادهدل، ی. قهری، مهنوش. (1392)، "ارزیابی معابر شهری از منظر پوشش ایستگاههای اتوبوس، براساس مدل AHP-SA (مطالعه موردی: منطقه 4 شهرداری تهران)"، سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران، معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک،.
12
- ناصری علوی، ص.، محمودی میمند، و م.، کارگر دولت آبادی، ج.،(1392)، "ارائه مدلی برای انتخاب مکان بهینه به منظور احداث پارکینگ غیرحاشیهای باAHP استفاده از روش سلسله مراتبی"، سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران، معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک.
13
-Abdullah, L., & Adawiyah, C. R. (2014), "Simple additive weighting methods of multi criteria decision making and applications: A decade review". International Journal of Information Processing and Management, 5(1), pp.39.
14
-Buchanan, J., Sheppard, P., & Vanderpoorten, D. (1998), "Ranking projects using the ELECTRE method. Paper presented at the Operational Research Society of New Zealand, Proceedings of the 33rd Annual Conference.
15
-H. Zardari, N., Shirazi, S. M., Yusop, Z. B., & Ahmed, K. (2015), "Weighting Methods and their Effects on Multi-Criteria Decision Making Model Outcomes in Water Resources Management". Springer International Publishing.
16
-Hwang, C.-L., & Yoon, K. (2012), "Multiple attribute decision making: methods and applications a state-of-the-art survey (Vol. 186): Springer Science & Business Media.
17
-Opricovic, S., & Tzeng, G.-H. (2004), "Compromise solution by MCDM methods: A comparative analysis of VIKOR and TOPSIS". European journal of operational research, 156(2),
18
pp.445-455.
19
-Saaty, T. L., & Vargas, L. G. (2012), "Models, methods, concepts & applications of the analytic hierarchy process (Vol. 175): Springer Science & Business Media".
20
-Spronk, J., Steuer, R. E., & Zopounidis, C. (2016), "Multicriteria decision aid/analysis in finance Multiple Criteria Decision Analysis (pp. 1011-1065): Springer.
21
-Subramanian, N., & Ramanathan, R. (2012), "A review of applications of Analytic Hierarchy Process in operations management. International Journal of Production Economics, 138(2),
22
pp.215-241.
23
-Triantaphyllou, E. (2013),"Multi-criteria decision making methods: a comparative study (Vol. 44): Springer Science & Business Media.
24
-Velasquez, M., & Hester, P. T. (2013), "An analysis of multi-criteria decision making methods. International Journal of Operations Research", 10(2), pp.56-66.
25
ORIGINAL_ARTICLE
کنترل ترافیک یک چهارراه راهنمایی رانندگی با استفاده از الگوریتمهای یادگیری تقویتی (یادگیری-Q، سارسا و مسیرهای شایستگی)
یکیازمهمتریناهدافپژوهشدرحوزهحملو نقل،بهینهکردنجریانهای ترافیک است. امروزه با افزایش وسایل نقلیه به طور پیوسته،محدودیت در منابعارائهشدهتوسطزیرساختهایفعلیو ماهیت غیرخطی، پویا و تصادفی بودن جریان ترافیک، استفاده از روشهای هوشمند در کنترل ترافیک به خصوص روشهای حل مساله یادگیری تقویتی حائز اهمیت است. روش یادگیری تقویتی علاوه بر سادگی و نداشتن پیچیدگی محاسباتی، در عمل بی نیاز به مدل ریاضی محیط میباشد و خاصیت تطبیق پذیری با شرایط محیط و مقاوم بودن در برابر تغییرات محیطی را دارد. در این مقاله کنترل ترافیک یک تقاطع با سه روش از زیر روشهای حل مساله یادگیری تقویتی (یادگیری-Q، سارسا و مسیرهای شایستگی) انجام شده است. نتایج شبیهسازی حاکی از آن است که مسیرهای شایستگی یک روش کنترلی بروزتر و بهینهتر نسبت به دو روش یادگیری-Q و سارسا که پیشتر در مقالات کنترل ترافیک مورد استفاده قرار گرفته است، میباشد.
https://road.bhrc.ac.ir/article_61633_6f44e5b3f5f933b0b8307d5c9f52e04a.pdf
2018-03-21
55
68
کنترل سیگنال ترافیک
یادگیری تقویتی
یادگیری-Q
ساراسا
مسیرهای شایستگی
علیرضا
عربی
1
کارشناسی ارشد، دانشکده برق و مهندسی پزشکی، دانشگاه صنعتی سجاد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
امین
نوری
amin.noori@sadjad.ac.ir
2
مربی، دانشکده برق و مهندسی پزشکی، دانشگاه صنعتی سجاد، مشهد، ایران
AUTHOR
Chu, T., Qu, S., & Wang, J. (2016). "Large-scale traffic grid signal control with regional Reinforcement Learning". In American Control Conference (ACC), pp. 815-820.
1
-Dusparic, I., Monteil, J., & Cahill, V. (2016), "Towards autonomic urban traffic control with collaborative multi-policy reinforcement learning". In Intelligent Transportation Systems (ITSC), IEEE 19th International Conference on, pp. 2065-2070.
2
-Prabuchandran, K. J., AN, H. K., & Bhatnagar, S. (2014), "Multi-agent reinforcement learning for traffic signal control. In Intelligent Transportation Systems (ITSC)", IEEE 17th International Conference on, pp. 2529-2534.
3
-Wu, L., Zhang, X., & Shi, Z. (2010). "An intelligent fuzzy control for crossroads traffic light". In Intelligent systems (GCIS), second WRI global congress on, Vol. 3, pp. 28-32.
4
-Odeh, S. M. (2015), "Hybrid algorithm: fuzzy logic-genetic algorithm on traffic light intelligent system". In Fuzzy Systems
5
(FUZZ-IEEE), 2015 IEEE International Conference on, pp.1-7.
6
-Abhishek, K., & Misra, B. B. (2016), “Hybrid Genetic Algorithm and time delay neural network model for Forecasting Traffic flow”. In Engineering and Technology (ICETECH), IEEE International Conference on,
7
pp. 178-183.
8
-Chang-sheng, Z., Jian-bo, L., Wen-yi, F., & Xu-gang, M. (2010), “Intelligent dispatch for public traffic vehicles based on improved Genetic –Algorithm”. In Future Computer and Communication (ICFCC), 2nd International Conference on, Vol. 3, pp. V3-372.
9
-Kim, S. (1994), "Application of Petri Networks and Fuzzy Logic to Advanced Traffic Management Systems".
10
Ph.D Thesis, Polytechnic University,
11
USA, 139 P.
12
-Qiao, J., Yang, N., & Gao, J. (2011),
13
"Two-stage fuzzy logic controller for signalized intersection". IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics-Part A: Systems and Humans, 41(1), pp.178-184.
14
-Liu, Z. (2007), "A survey of intelligence methods in urban traffic signal control". IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security, 7(7), pp.105-112.
15
-Park, B., Messer, C. and Urbanik II, T. (2000), "Enhanced genetic algorithm for signal-timing optimization of oversaturated intersections” Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, (1727), pp.32-41.
16
-Xu Dongling, et al. (1992), "A Fuzzy Controller of Traffic Systems and Its Neural Network Implementation". Information and Control, 21(2): pp. 74-78.
17
-Tian, Y., Li, Z., Zhou, D., Song, J., & Xiao, D. (2008), "Interactive signal control for over-saturated arterial intersections using fuzzy logic". In Intelligent Transportation Systems,. ITSC. 11th International IEEE Conference on, pp. 1067-1072.
18
-Sutton RS, Barto AG.(1998), "Reinforcement learning: An introduction". Cambridge: MIT press.
19
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه فنی و اقتصادی روشهای مختلف پایدارسازی موقت و دائمی شیروانیهای خاکی (مطالعه موردی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات)
بسیاری از سازههای عمرانی مانند راهها و پلها معمولاً بر روی شیروانیهای خاکی ساخته شده و یا نظیر مخازن سدها و ابنیهها مستعد پذیرش خطر از سمت شیروانیهای محیط مجاور قرار دارند. به اینترتیب لزوم پایدارسازی شیروانیها و روشهای اجرای آن بیش از پیش اهمیت یافته است. یکی از مسائل مهم در پایدارسازی شیروانیها بویژه در فضاهای شهری، ملاحظاتفنی،اقتصادی، زیست محیطیو محدودیت فضا است، که شرایط ویژهای را بر هر پروژهای تحمیل مینماید. بدون شک ارزیابی لرزهای از مهمترین مسائل در مورد شیروانیهای خاکی بوده و بررسی پایداری دینامیکی و مقاومسازی شیروانیها در برابر خطرات ناشی از زلزله، میتواند از تلفات مالی و جانی بسیاری جلوگیری کند.در این مقاله،پایداری شیروانیهای خاکی شمالغرب تهران واقع در سایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات که در مجاورت راههای دسترسی و سازههای مختلف قرار دارند، با استفاده از نرمافزار ABAQUS بر پایه روش اجزاء محدود در حالت استاتیکی و دینامیکی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین با استفاده از چهار روش تحکیم و پایدارسازی شیب شامل میخکوبی، انکراژ، دیوار خاک مسلح با ژئوگرید و گابیون، پایداری شیبها در حالت تسلیح شده ارزیابی گردیده و در انتها ضرایب اطمینان، تغییر شکل و مکانیزم گسیختگی این شیبها و همچنین بررسی اقتصادی و آنالیز ریالی عملیات اجرایی آنها در دو حالت بدون تحکیم و تحکیم شده با یکدیگر مقایسه گردیده است. از نتایج بدست آمده استنباط میگردد که علاوه بر پارامترهای مقاومتی خاک، هندسه شیب و روش تحکیمی دیواره آن نیز در پاسخ لرزهای شیروانی نقش بسزایی داشته و از نظر فنی و اقتصادی در بین روشهایبررسی شده، پایدارسازی با استفاده از دیوار خاک مسلح با ژئوگرید، ضمن افزایش ضریب اطمینان و تامین پایداری کافی، هزینههای اجرایی معقولی را نیز به دنبال دارد.
https://road.bhrc.ac.ir/article_61639_290887ad64df84dce849c252b8b82ae2.pdf
2018-03-21
69
85
پایداری شیروانی
جابجایی بیشینه
تحکیم شیب
تحلیل دینامیکی
آنالیز اقتصادی
روش اجزاء محدود
امید
توسلی
o.tavasoli@iauet.ac.ir
1
استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
بهرام
نادی
bmn.nadi@yahoo.com
2
استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
AUTHOR
حمید
اوصالی
shahin.kai@yahoo.com
3
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
شاهین
نورایی کیا
4
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
-Aleotti, P., and Chowdhury, R. (1999), “Landslide hazard assessment: summary review and new perspectives”, Bulletin of engineering geology and the environment, 58(1), pp. 21-44.
1
-ASTM A416. (2017), “Standard Specification for Low-Relaxation, Seven-Wire Steel Strand for Prestressed Concrete”, ASTM International, West Conshohocken, PA.
2
-ASTM A722. (2015), “Standard Specification for High-Strength Steel Bars for Prestressed Concrete”, ASTM International, West Conshohocken, PA.
3
-ASTM D6637. (2015), “Standard Test Method for Determining Tensile Properties of Geogrids by the Single or Multi-Rib Tensile Method”, ASTM International, West Conshohocken, PA.
4
-ASTM D7864. (2015). “Standard Test Method for Determining the Aperture Stability Modulus of Geogrids”, ASTM International, West Conshohocken, PA.
5
-Bai, B., Yuan, W., and Li, X. C. (2014), “A new double reduction method for slope stability analysis”. Journal of Central South University, 21(3), pp. 1158-1164.
6
-Bishop, A. W., and Morgenstern, N. R. (1960), “Stability coefficients for earth slopes”.
7
-Cai, F., and Ugai, K. (2004), “Numerical analysis of rainfall effects on slope stability”, Int. J. of Geomechanics, 4(2), pp. 69-78.
8
-Cheng, Y. M., Lansivaara, T., & Wei, W. B. (2007), “Two-dimensional slope stability analysis by limit equilibrium and strength reduction methods”. Computers and Geotechnics, 34(3), pp.137-150.
9
-Chowdhury, R. N., and Xu, D. W. (1992), “Reliability index for slope stability assessment-two methods compared”, Reliability Engineering and System Safety, 37(2), pp. 99-108.
10
-Chowdhury, R. N., and Xu, D. W. (1995), “Geotechnical system reliability of slopes”, Reliability Engineering and System Safety, 47(3), pp. 141-151.
11
-Dai, W., Jiang, P., Ding, J., and Fu, B. (2017), “The influence of strength reduction method on slope stability under different instability criteria”. DEStech Transactions on Engineering and Technology Research, (icaenm).
12
-Dawson, E., Motamed, F., Nesarajah, S., and Roth, W. (2000). “Geotechnical stability analysis by strength reduction”, In Slope Stability, pp. 99-113.
13
-Donald, I. B., and Giam, S. K. (1988). “Application of the nodal displacement method to slope stability analysis”, Fifth Australia-New Zealand Conference on Geomechanics: Prediction Versus Performance, pp. 456-468.
14
-Duncan, J. M., Wright, S. G., and Brandon, T. L. (2014), “Soil strength and slope stability”. John Wiley and Sons.
15
-Fakher, A., Zare, H., Farhadi, A. (2013), “Numerical analysis of deformation modes of reinforced soil walls". Journal of Engineering Geology, 7(1), pp. 1669-1690 (in Persian).
16
-Fan, C. C., and Luo, J. H. (2008), “Numerical study on the optimum layout of soil–nailed slopes”, Computers and Geotechnics, 35(4), pp. 585-599.
17
-Fredlund, D. G., and Krahn, J. (1977), “Comparison of slope stability methods of analysis”, Canadian Geotechnical Journal, 14(3), pp. 429-439.
18
-Griffiths, D. V., and Lane, P. A. (1999), “Slope stability analysis by finite elements”, Geotechnique, 49(3), pp. 387-403.
19
-Griffiths, D. V., and Marquez, R. M. (2007), “Three-dimensional slope stability analysis by elasto-plastic finite elements”, Geotechnique, 57(6), pp. 537-546.
20
-Hu, J., Feng, J., Xu, X., Guo, F., and Yang, C. (2017), “Study on Calculation of Slope Safety Factor by Strength Reduction Finite Element Method”. DEStech Transactions on Engineering and Technology Research, (icaenm).
21
-Hungr, O., Salgado, F. M., and Byrne, P. M. (1989), “Evaluation of a three-dimensional method of slope stability analysis”, Canadian Geotechnical Journal, 26(4), pp. 679-686.
22
-Kim, J. S., Kim, J. Y., and Lee, S. R. (1997), “Analysis of soil nailed earth slope by discrete element method”, Computers and Geotechnics, 20(1), pp. 1-14.
23
-Liu, H. L., Fei, K., and Gao, Y. F. (2003), “Time history analysis method of slope seismic stability”, Rock and Soil Mechanics, 24(4), pp. 553-556.
24
-Liu, Z. Q., Zhou, C. Y., Dong, L. G., Tan, X. S., and Deng, Y. M. (2005), “Slope stability and strengthening analysis by strength reduction FEM”, Rock and Soil Mechanics, 26(4), pp. 558-561.
25
-Matsui, T., and San, K. C. (1992), “Finite element slope stability analysis by shear strength reduction technique”, Soils and foundations, 32(1), pp. 59-70.
26
-Mirlatifi, A., Fakher, A., Ghalandarzadeh A. (2011), “The deformation study of reinforced earth walls against earthquake”. Journal of Civil and Surveying Engineering, 44(5), pp. 705-717 (in Persian).
27
-Naylor, D. J. (1982), “Finite elements and slope stability”, Int. J. Numerical methods in geomechanics, pp. 229-244.
28
-Shafabakhsh, Gh., Haddad, A., Akbari, M. (2008), “Applicability study of geosynthetic reinforced soil walls: a case study in golestan special road”. Journal of Transportation Research, 5(1), pp. 49-60 (in Persian).
29
-Sivakumar Babu, G. L., Srinivasa Murthy, B. R., and Srinivas, A. (2002), “Analysis of construction factors influencing the behaviour of soil-nailed earth retaining walls”, Proceedings of the Institution of Civil Engineers-Ground Improvement, 6(3), pp. 137-143.
30
-Tschuchnigg, F., Schweiger, H. F., and Sloan, S. W. (2015), “Slope stability analysis by means of finite element limit analysis and finite element strength reduction techniques. Part I: Numerical studies considering non-associated plasticity”. Computers and Geotechnics, 70, pp. 169-177.
31
-Tschuchnigg, F., Schweiger, H. F., Sloan, S. W., Lyamin, A. V., and Raissakis, I. (2015). “Comparison of finite element limits analysis and strength reduction techniques”. Geotechnique, 65(4), pp. 249-257.
32
-Ugai, K., and Hosobori, K. (1988), “Extension of simplified Bishop Method, simplified Janbu method and Spencer's method to three dimensions”, Doboku Gakkai Ronbunshu, 394, pp. 21-26.
33
Wu, W., Wang, X. T., and Aschauer, F. (2008), “Investigation on failure of a geosynthetic lined reservoir”, Geotextiles and Geomembranes, 26(4), pp. 363-370.
34
-Yamagami, T., & Jiang, J. (1997), “A search for the critical slip surface in three-dimensional slope stability analysis”. Soils and Foundations, 37(3), pp. 1-16.
35
-Yazdi M., and Komak Panah, A., (2016), “Recommendation of earthquake equivalent horizontal acceleration coefficient in polymeric strips reinforced soil retaining w”. Journal of Engineering Geology, 9(4), pp. 3151-3174 (in Persian).
36
-Zhang, M. and Song, E. and Chen, Z. (1999), “Ground movement analysis of soil nailing construction by three dimensional finite element modeling”, Computers and Geotechnics, 25(4), pp. 191–204.
37
-Zhao, L., Yang, F., Zhang, Y., Dan, H., and Liu, W. (2015), “Effects of shear strength reduction strategies on safety factor of homogeneous slope based on a general nonlinear failure criterion”. Computers and Geotechnics, 63, pp. 215-228.
38
-Zheng, H., Liu, D. F., and Li, C. (2005), “Slope stability analysis based on elasto plastic finite element method”, Int. J. Numerical Methods in Engineering, 64(14),
39
pp. 1871-1888.
40
-Zheng, H., Tham, L. G., and Liu, D. (2006), “On two definitions of the factor of safety commonly used in the finite element slope stability analysis”, Computers and Geotechnics, 33(3), pp. 188-195.
41
ORIGINAL_ARTICLE
مروری بر مفاهیم زلزله و کاربرد تحلیل خطر لرزهای و معرفی روش PSHA و DSHA
در مناطق بسیاری از جهان خطر زلزله برای فعالیتهای بشر عاملی کافی جهت توجه دقیق در طراحی سازه ها و تاسیسات می باشد. تحلیل خطر زمین لرزه به تخمین کمی خطرات لرزش زمین در یک محل خاص مربوط میشود. خطرات لرزه ای در شرایطی که زلزله مشخصی مدنظر باشد، بصورت تعیینی و در شرایطی که اندازه، زمان و مکان زلزله قطعی نباشد به صورت احتمالی بررسی میشود. در روش تعیینی میزان بزرگی تولید شده و فاصله گسیختگی از سایت بطور دقیق و قطعی مشخص میباشد و خطرات ناشی از یک زلزله مشخص مورد بررسی قرار میگیرد ولی در روش احتمالی ما حدود را در نظر میگیریم. در تحلیل ریسک عوامل مختلف از جمله فاصله از چشمه وقوع زلزله، بزرگی زلزله، نوع خاک و ... ترکیب شده و در نهایت یک پارامتر طراحی را ارائه میدهد. هدف از این مقاله با توجه به کمبود منابع فارسی و لزوم بررسی نکات و توضیحات مهم و اساسی در این موضوع برای مهندسان و دانشجویان، مروری بر کلیات تحلیل خطر لرزه ای و بررسی روش های آن میباشد.
https://road.bhrc.ac.ir/article_61634_41f5b03f8ed5d12ef642c5d87b6356cf.pdf
2018-03-21
87
104
تحلیل خطر
گسیختگی
لرزه خیزی
Psha
Dsha
آرش
بخشی پور صداپشته
arashb89@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه، آذربایجان شرقی، ایران
LEAD_AUTHOR
مازیار
فهیمی فرزام
mazyar.farzam@gmail.com
2
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی عمران، دانشگاه مراغه، آذربایجان شرقی، ایران
AUTHOR
-بیتاللهی، ع.، و گل آرا، م.، "جزوه آموزشی تحلیل خطر
1
لرزهای"، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن.
2
-تابشپور، م.ر. (1394)، "مبانی مهندسی زلزله"، دستنامه مهندسی زلزله شماره 3، انتشارات بنای دانش.
3
-زارع، م.، (1384)، "مقدمهای بر زلزله شناسی کاربردی"، انتشارات پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله.
4
-زارع، م.، و کامرانزاد، ف. (1396)، "ریسک آتش سوزی پس از زلزله در شهر تهران"، نشست علمی زمین، محیط و ایمنی، باغ کتاب تهران.
5
-زارع، م.، (1388) "مبانی تحلیل خطر زمین لرزه"، انتشارات پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله.
6
-شادابفر، م.، "تحلیل خطر زلزله"، دانشگاه صنعت آب و برق (شهید عباسپور).
7
-معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور (1393)، "راهنمای کاربردی انجام تحلیل خطر زلزله" نشریه شماره 626.
8
-یارمحمدی، ع.، (1390)، "تشریح روش تحلیل خطر احتمالاتی زلزله PSHA"، انتشارات سایت CIVIL 808.
9
-Anderson, J.G. and Trifunac, M.D. (1978a), “Uniform Risk Functional for Characterization
10
of Strong …..Earthquake Ground Motion”, Bull. Seismic Soc. Am. Vol. 68, pp. 205-218. ISET Journal of Earthquake Technology, December 2002.
11
-Jordanovski, L.R., Todorovska, M.I. and Trifunac, M.D. (1991), “A Model for Assessment of the Total Loss in a Building Exposed to Earthquake Hazard”, Report CE 92- 05, Dept. of Civil Eng., Univ. of Southern California, Los Angeles, California, U.S.A.
12
-Steven L. Kramer, )1996), "Geotechnical Earthquake Engineering", University of Washington.
13
-Dravinski, M., Trifunac, M.D. and Westermo, B.D. (1980), “Ratios of Uniform Risk plectrum Amplitudes for Different Probabilities of Exceedance and for Shallow, Random.
14
-Seismicity. Surrounding …...the Site”, Report CE 80-02, Dept. of Civil Eng., Univ. of Southern California..Los Angeles, California, U.S.A.
15
-ICSRDB (1999), “Iranian Code of Practice for Seismic Resistant Design of Buildings, standard no.2800, …...2nd ed., building and Housing Research Center, Publication BHRC PN S.253, Tehran.
16
-Bour, M., P Dominique, J. L. Ble`s, P. Godefroy, C. Martin, and M. Terrier (2000), Zonation of metropolitan France for the application of earthquake resistant building regulations to critical facilities, Part.eismotectonic zonation,J. Seism. 4,
17
pp.231–245.
18
-Krinitzsky, E.L. (1995), “Deterministic versus Probabilistic Seismic Hazard Analysis for Critical. Structures”, Int. Jour. Eng. Geol., Vol. 40, pp. 1-7.
19
-Romeo, R. and Prestininzi, A. (2000), “Probabilistic versus Deterministic Seismic Hazard Analysis: An .Integrated Approach for Siting Problems”, Soil Dyn. Earthq. Eng. Vol. 20, pp. 75-84.
20
-Gutenberg, B. and Richter, C.F. (1954), “Seismicity of the Earth and Associated Phenomena”, Princeton.Univ. Press, Princeton, New Jersey, U.S.A.
21
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثر روانگرایی خاکها بر تونلهای دوقلو تحتبار هارمونیک
روانگرایی از جمله پدیدههای مخربی است که هر ساله باعث وارد شدن خساراتهای زیادی به سازههای موجود در منطقه می شود. از جمله سازههای مهندسی، تونلها میباشند که امروزه یکی از مهمترین و ضروری ترین نیازهای شهرنشینی مدرن هستند. این سازهها بسته به صلبیت آنها نسبت به خاک اطرافشان متاثر از تغییرشکل های متفاوتی می باشند. در خاکهای ماسه ای اشباع با اعمال بار دینامیکی در شرایط زهکشی نشده، فشار آب حفره ای افزایش، تنش موثر بین ذرات کاهش و مقاومت برشی از بین رفته و خاک بصورت روان در میآید.در این حالت نیروهای داخلی وارد بر پوشش تونل، تغییر شکلها و نشستهای سطحی نسبت به حالت استاتیکی افزایش یافته است.در این پژوهش با استفاده از نرم افزارFLAC-2Dاقدام به مدل کردن تونل در حالت تک و دو قلو نموده و اثر تغییرات پارامترهای خاک (زاویه اصطکاک، چسبندگی، مدول ارتجاعی و ضریب پواسون)، مشخصات هندسی تونل (قطر، عمق مدفون و فاصله تونلها) و مشخصات بار هارمونیک (فرکانس، دامنه بار) بر نشست سطحی زمین و نیروهای داخلی پوشش تونل در حالت استاتیکی و دینامیکی مورد بررسی قرارگرفته است. این مطالعه نشان داد در خاکهای که مستعد روانگرایی هستند، پارامترهای مذکور تاثیر به سزایی بر نشست سطحی زمین و نیروهای داخلی پوشش تونل خواهند داشت. نتایج بدست آمده با استفاده از نمودارها و جداول به تفصیل بیان میگردد.
https://road.bhrc.ac.ir/article_61632_385c2e207a9a2a2bf13c43a811e1a0fc.pdf
2018-03-21
105
128
تحلیل دینامیکی
روانگرایی
نشست سطحی زمین
نیرو های داخلی
FLAC-2D
امین اله
جام سحر
jamsaharamin@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد قزوین، داشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
AUTHOR
محمد
آزادی
azadimhmm@yahoo.com
2
دانشیار، گروه مهندسی عمران، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
LEAD_AUTHOR
-پاکباز . م.، حیدریزاده، (2008)، "بررسی نشست خاک
1
در اثر حفر تونل شهری اهواز". چهارمین کنگره ملی مهندسی عمران . ص. 8-1.
2
-Jennings, P. C. (Ed.). (1980), “Earthquake engineering and hazards reduction in China: a trip report of the American Earthquake Engineering and Hazards Reduction Delegation submitted to the Committee on Scholarly Communication with the People's Republic of China”,
3
Vol. 8. National Academies.
4
-Seed, R. B., Cetin, K. O., Moss, R. E., Kammerer, A. M., Wu, J., Pestana, J. M., ... & Faris, A. (2003), “Recent advances in soil liquefaction engineering: a unified and consistent framework”. In Proceedings of the 26th Annual ASCE Los Angeles Geotechnical Spring Seminar: Long Beach, CA.
5
- Pakbaz, M. C., & Yareevand, A. (2005), “2-D analysis of circular tunnel against earthquake loading”. Tunneling and Underground Space Technology, 20(5), pp.411-417.
6
- Azadi, M., & Hosseini, S. M. M. (2010), “Analyses of the effect of seismic behavior of shallow tunnels in liquefiable grounds”. Tunnelling and underground space technology, 25(5), pp.543-552.
7
- Rezania, M., Faramarzi, A., & Javadi, A. A. (2011), “An evolutionary based approach for assessment of earthquake-induced soil liquefaction and lateral displacement”. Engineering Applications of ArtificialIntelligence, 24(1),
8
pp.142-153.
9
-Chian, S. C., & Madabhushi, S. P. G. (2012), “Effect of buried depth and diameter on uplift of underground structures in liquefied soils”. Soil Dynamics and Earthquake Engineering, 41, pp.181-190.
10
-Unutmaz, B. (2014), “3D liquefaction assessment of soils surrounding circular tunnels. Tunneling and Underground Space Technology, 40, 85-94.
11
- Fattah, M. Y., Al-Neami, M. A., & Jajjawi, N. H. (2014). Prediction of liquefaction potential and pore water pressure beneath machine foundations. Central European Journal of Engineering, 4(3), pp.226-249.
12
- Madabhushi, S. S. C., & Madabhushi, S. P. G. (2015), Finite element analysis of floatation of rectangular tunnels following earthquake induced liquefaction. Indian Geotechnical Journal, 45(3), pp.233-242.
13
- Xiongyao, X., Yubing, Y., Mei J. (2016), “Analysis of ground surface settlement induced by the construction of a large-diameter shield- driven tunnel in shanghi, China. Tunneling and UndergroundSpaceTechnology,51: pp. 120- 132.
14
-Zhuang, H., Chen, G., Hu, Z., & Qi, C. (2016), Influence of soil liquefaction on the seismic response of a subway station in model tests. Bulletin of Engineering Geology and the Environment, 75(3) pp.1169-1182.
15
-Fang, Q., Tai, Q., Zhang, D., & Wong, L. N. Y. (2016). Ground surface settlements due to construction of closely-spaced twin tunnels with different geometric arrangements. Tunneling and underground space technology, 51.
16
ORIGINAL_ARTICLE
مدل تعیین حداقل فاصله خوانایی تابلوهای راهنمای مسیر مبتنی بر حجم اطلاعات مندرج بر روی تابلو
با افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش تقاضای حمل و نقل ، شبکه راههای کشور گسترش یافته و این عامل سبب شد تا نیاز رانندگان به تجهیزات راهنمایی و رانندگی در سطح راهها به دلیل افزایش ایمنی آنها بیشتر احساس شود. یکی از مهمترین تجهیزات مربوط به ایمنی راهها ، تابلوهای راهنمای مسیر می باشند. در همین راستا ، در این پژوهش ، به منظور تعیین رابطه حداقل فاصله خوانایی مرتبط با حجم اطلاعات مندرج در تابلو ، پس از طراحی دو سری از تابلوهای راهنمای مسیر که سری اول شامل تابلوهای دارای نوشتار پارسی و سری دوم شامل تابلوهای دارای نقوش و نوشتار پارسی بودند ، با استفاده از نرم افزار DMDX و با در نظرگیری شرایط مناسب ، زمان درک و عکس العمل قرائت تابلوها توسط کاربران ثبت شد. پس از بررسی دادهها ، مدل رگرسیون مبتنی بر تعداد کلمات روی تابلو و تعداد نقوش بجای کلمات روی تابلو ، به عنوان متغیرهای مستقل و زمان درک و عکس العمل به عنوان متغیر وابسته، ساخته شده است. در نهایت با توجه به محدودیتهای زاویه دید و عوامل موثر بر آن و همچنین خواص مرور چشمی ، مدل نهایی حداقل فاصله خوانایی تابلوهای راهنمای مسیر که مبتنی بر حجم اطلاعات مندرج بر روی آن می باشد ، ارایه گردیده است.
https://road.bhrc.ac.ir/article_61635_1e8c5086dffea06223adb55ede634026.pdf
2018-03-21
129
147
تابلوهای هدایت مسیر
حداقل فاصله خوانایی
قابلیت خوانایی
مدل آماری
سعید
حسامی
s.hesami@nit.ac.ir
1
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، مازندران، ایران
AUTHOR
محمود
صفارزاده
saffar_m@modares.ac.ir
2
استاد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
امین میرزا
بروجردیان
boroujerdian@modares.ac.ir
3
استادیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
محمد
اتقائی
atghaei@hotmail.com
4
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، تهرانبابل، ایران
LEAD_AUTHOR
- اتقائی کردکلائی کردکلائی، م.محمد ، (1394) )، "ارزیابی قابلیت خوانایی تابلوهای راهنمای مسیر" "، پایان پایاننامه کارشناسی ارشد ارشد،؛ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل.
1
- -آیین آییننامه ایمنی راهها (نشریه شماره 267) )، (1393) )، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور
2
آیین نامه "طرح هندسی راههای ایران" (نشریه شماره 415) )، (1391) ، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور.
3
- حسامی حسامی، سعید س؛ .، صفارزاده صفارزاده، محمود م.، ؛ اتقائی ، محمد م.، (1394) )، "بررسی تاثیر نقوش جایگزین کلمات در تابلوهای راهنمای مسیر بر قابلیت خوانایی" "، پانزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک ترافیک، تهران.
4
-سلیمانی سلیمانیکرمانی کرمانی، محمد رضام.ر.، ؛ صفارزاده ، محمود ؛م.، نوروزی نوروزی، آرش آرش، (1387) )، "بررسی قابلیت خوانایی تابلوهای اطلاع رسانی جاده جادهها با روش مدل سازی" "، فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک ترافیک، سال سوم ، شماره 11.
5
- شرکت مهندسین مشاور راهان پویش پویش، (1390) )، "مقایسه میدانی عملکرد 5 قلم پیشنهادی برای تابلوهای اطلاعاتی و تعیین قلم برتر" "، تهران.
6
-عظیمی تبریزی تبریزی، مهدی م.، (1385) )، "آیین نصب تابلوهای علائم عمودی (کلیات)" )"، انتشارات عرف ایران ایران، تهران.
7
-فتحیان دستگردی دستگردی، فرزانه ف.، (1387) )، " "ارایه راهکارهایی جهت بهبود کیفیت نوشتاری تابلو های اطلاعاتی راه راهها با توجه به سرعت و زاویه دید" "، پایاننامه کارشناسی ارشد ارشد،؛ دانشگاه علم و صنعت ایران.
8
-مومنی مومنی، م.،نصور و فعال قیومی قیومی، علی ع.، (1391) )، "تحلیل تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS" "، انتشارات مولف ، تهران.
9
-نیرومند ، ح.ع.،سنعلی (مترجم) )، (1384) )، الگوهای خطی تعمیم یافته با کاربردهای آن در علوم و مهندسی مهندسی، نوشته ریموند میزر.اچ اچ، کونتگمری داگلاس داگلاس. سی و وینینگ جی. جنوفری جنوفری، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد مشهد، مشهد.
10
-Federal Highway Administration (DHWA), , (2009) . , “Manual on Uniform Traffic Control Devices Forfor Streets and Highways (MUTCD)”, U.S. Department of Transportation ,Transportation, Washington ,Washington, D.C.
11
-FU FU, Q. ., WU WU, Ch. ., LV LV, N. , (2013) ), “Study on the Reaction Time for Road Traffic Signs Information Volume” , International Conference on Transportation Information and Safety (ICTIS) (ASCE) , P.P.pp. 1535-1543.
12
-Helmut T.Z. ., (1995) ), “Traffic Sign Reading Distances and times during Night Driving” , Transportation Research Record 1495 , TRB National Research Council , Washington D.C.
13
-Helmut T.Z. ., Andrew ,Andrew, R. ,., (2003) ), “Driver Eye Scanning Behavior While Viewing Ground-Mounted Diagrammatic Guide Signs Before Entrance Ramp at Night” , 82nd Annual Meeting of the Transportation Research Board , Washington D.C.
14
-Highway Safety Manual (HSM) (1st Edition) , (2010).
15
-Paniati Paniati, J., F. ., (1988) ), “legibility and comprehentioncomprehension of traffic sign symbols” , Proceeding of the human factors society-32th Annual Meeting.
16
-Sakol Sakol, T. ., Tawatchai Tawatchai, L. ., (2003) ), “Dynamic Legibility of Strandard Thai Fonts on Traffic Highway Sign” , Journal of the Asian Design International Conference.
17
-Shinar Shinar, D. ., Vogelzang Vogelzang, M. ., (2013) ), “Comprehension of traffic signs with symbolic versus text displays’ displays’, Journal of Transportation Research Part F (Elsevier) ), P.P.pp. 72-82.
18
-“United Nations Economic and Social Council ,Council”, (1968) ), Vienna Convention on Road Sign and Signals , Technical Report United Nations Economic and Social Council.
19
-YANG YANG, M. ., WU WU, L. , TANG TANG, Ch. ,(2012), , “Study Of Influence Of Foreign Characters In Guide Signs On Legibility” , Journal of Highway and Transportation Research and Development (ASCE) ), Vol.6 , No. 2.
20
ORIGINAL_ARTICLE
برنامهریزی استراتژیک در صنعت حمل و نقل مطالعه موردی: شرکت حمل و نقل داخلی فجر جهاد
در سایهی بکارگیری مفاهیم مدیریت استراتژیک عموماً شرکتها عملکرد مطلوب تری از خود به نمایش میگذارند. یکی از مدل های حوزه مدیریت استراتژیک، مدل مدیریت استراتژیک مبنا است. این مدل یک مدل ترکیبی تقریباً مناسب برای سازمانهای ایرانی است. پژوهش حاضر با هدف تدوین استراتژی شرکت حمل و نقل داخلی فجر جهاد بر اساس مدل مبنا انجام شده است. دراین راستا ابتدا با توجه به مدل مذکور با تشکیل کمیته راهبری جهت انجام مطالعات مجموعه ی اول مدل (شناخت استراتژیک) اقدام وسپس براساس نتایج بدست آمده، تدوین ارکان جهت ساز در دستور کار قرار گرفت. مبتنی بر بررسی های استراتژیک، ارکان جهت ساز و با استفاده از الگویIEFE ، استراتژی کلان شرکت از نوع استراتژی نگهداشت و تلاش برای حفظ وضعیت نسبی موجود، بدست آمد. با توجه به رویکرد های متعدد، اهداف کلان و استراتژی های اصلی برای شرکت تدوین شده و درنهایت براساس نظر گروه مشاور در جهت تحقق چشم انداز و ماًموریت سازمان با استفاده از روشQSPM استراتژی های طراحی شده اولویت دهی شدند. این استراتژی ها به ترتیب اولویت عبارتند از: 1.همراستا سازی با هیئت مدیره صباجهاد (هولدینگ بالاسری)، صندوق بازنشستگی وزارت کشور و آتیه صبا. 2. نفوذ در بازار داخلی با محوریت شرکتهای تابعه صبا جهاد، آتیه صبا و نیز درسطح منطقه. 3.گذر از دوره عمر سازمانی رشد سریع به دوره تکامل سازمانی (توسعه سازماندهی و نظام مندی سازمانی) 4.نهادینه سازی مدیریت کیفیت جامع در سطح فعالیت شرکتها.
https://road.bhrc.ac.ir/article_61631_ecdd5686b78d518f1715791e8df806b2.pdf
2018-03-21
149
166
مدیریت استراتژیک
مطالعه موردی
برنامهریزی استراتژیک
مدل مدیریت استراتژیک مبنا
کاوه محمد
سیروس
1
استادیار، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمهای مدیریت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
AUTHOR
محمدرضا
آقازاده
aghazade@aut.ac.ir
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمهای مدیریت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مدیر بازاریابی و پروژه شرکت مشاوران تعالیسازان، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مهدی
نظری
3
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمهای مدیریت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مشاور سازمان، تهران، ایران
AUTHOR
-ادیزس، ای. (1388)، دوره عمر سازمان (پیدایش و مرگ و میر سازمانها)"، ترجمه کاوه محمد سیروس، چاپ پنجم، تهران، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
1
- اعرابی، س.م.، چاوشی، س.ک. (1389)، "سبک کنترل استراتژیک و عملکرد شرکت های هولدینگ"، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 1.
2
- الهی، م.، سیروس، ک.م.، (1383)، "معرفی یک مدل اجرایی برای شناسایی دوره عمر سازمان به روش ادیزس - با رویکرد فازی"، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت.
3
- امینی، محمد تقی، خباز باویل، صمد (1388)، " تدوین استراتژی به روش چارچوب جامع تدوین استراتژی- مطالعه موردی: شرکت سهند خودرو تبریز"، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره 1، شماره 2، ص. 17 – 32.
4
- امینی، م.ت.، مولایی، ن.، ترابی، ح. (1389)، "طراحی و تدوین استراتژی شرکت حفاری شمال"، فصل نامه علمی- پژوهشی مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال چهارم، شماره 12، ص.113-128.
5
- حسینی نسب، ح.، راشدی، ح. (1388)، "ارائه رویکرد تلفیقی به منظور افزایش اثربخشی برنامهریزی استراتژیک در سازمانهای دولتی (مطالعه موردی در صنایع بهره برداری از گاز طبیعی)"، چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک.
6
- حمل و نقل داخلی جادهای فجر جهاد (1389)، "گزارش هیات مدیره به مجمع عمومی صاحبان سهام"، تهران، ایران.
7
- خلیلی، م.، افسری، ر. (1393)، "برنامه ریزی استراتژیک سیستمهای حمل و نقل هوشمند (ITS) با استفاده از مدل SWOT (مطالعه موردی: کلانشهر تبریز)"، نخستین همایش سیستم های حمل و نقل هوشمند جاده ای.
8
- خلیلی شورینی، س.، محمدزاده، س.ع. (1387)،" آسیب شناسی تدوین استراتژی در سازمان های ایرانی"، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک.
9
- دیوید، فرد آر.، مدیریت استراتژیک، پارسائیان، علی؛ اعرابی، سیدمحمد، چاپ شانزدهم، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1389.
10
- رضایی ارجودی، عبدالرضا (1383)، " اهمیت و جایگاه صنعت حمل و نقل در ارتقا و شکوفایی اقتصاد کشور"، یازدهمین کنفرانس دانشجویان عمران سراسر کشور.
11
- زارع، روح ا...، تیموری اصل، یاسر (1387)، " تدوین برنامه استراتژیک دانشگاه آزاداسلامی واحد بیضا"، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک.
12
- سیروس، کاوه محمد و همکاران (1386)، " گزارش برنامه ریزی استراتژیک شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی"، شرکت مدیریت و برنامه ریزی صنایع و انرژی مبنا، تهران.
13
- سیروس، کاوه محمد، صبور طینت، امیرحسین (1387)، "مدل مدیریت استراتژیک مبنا"، تهران، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
14
- سیروس، کاوه محمد و همکاران (1389)، " گزارش برنامه ریزی استراتژیک شرکت ملی حفاری ایران"، شرکت مدیریت و برنامه ریزی صنایع و انرژی مبنا، تهران.
15
- سیروس، کاوه محمد و همکاران (1389)، " گزارش برنامه ریزی استراتژیک شرکت آب و فاضلاب روستایی استان آذربایجان شرقی"، شرکت مدیریت و برنامهریزی صنایع و انرژی مبنا، تهران.
16
- سیروس، ک. م. (1389)، " گزارش برنامه ریزی استراتژیک سازمان آّب و برق خوزستان"، شرکت مدیریت و برنامه ریزی صنایع و انرژی مبنا، تهران.
17
- شرکت مدیریت و برنامهریزی صنایع و انرژی مبنا، گزارشبرنامه ریزی استراتژیک شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، 1386، تهران.
18
- شرکت مدیریت و برنامه ریزی صنایع و انرژی مبنا، گزارش برنامهریزی استراتژیک شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی.
19
- صابری حقایق، ر.ع.، عباس زاده، ج.، حسن پور، م.، (1388)، " تدوین برنامه استراتژیک در موسسات آموزش عالی- مطالعه موردی: دانشگاه ازاد اسلامی واحد بندر انزلی"، چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک.
20
- طبیبی، مسعود، فتحیان، محمد (1386)، "برنامهریزی راهبردی توسعه سیستمهای حمل و نقل هوشمند جادهای کشور"، مجله علمی پژوهشی پژوهشنامه حمل و نقل، دوره 4، شماره 4، ص.291-306.
21
- عباسی، م. ع. (1380)، "خدمات حمل و نقل و نقش عوامل موفقیت در شرکتهای حمل و نقل بینالمللی
22
جادهای کالاً، مدیرساز، سال چهارم، شمارهی 1 و 2،
23
ص. 74-88.
24
- علی احمدی، ع.ل.، تاج الدین، ای.، فتح ا...، م. (1389)، "نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک"، چاپ سیزدهم، تهران، تولید دانش.
25
- غفاریان، وفا، علی احمدی، علیرضا (1381)، "بررسی علل شکست برنامهریزیهای استراتژیک"، مدرس، دورهی 6، شماره 3.
26
- فردانی، س.، حشمت نژاد، م.، روفیگری حقیقت، ع.، (1389)، "فرآیند برنامهریزی استراتژیک در شهرداری اصفهان"، پنجمین کنفرانس بین المملی مدیریت استراتژیک.
27
- کردنائیج، الف. الف.، آذر، ع.، نیاکان لاهیجی، ن.، (1389)، "تدوین استراتژی اثربخش سازمانی در بخش دولتی (مطالعه موردی: گمرک جمهوری اسلامی ایران)"، فصلنامه
28
پژوهشهای اقتصادی، سال دهم، شماره دوم،
29
ص. 91-114.
30
- لشکربلوکی، م.، (1390)، "جاری سازی استراتژی (راهنمای گامبهگام پیاده سازی استراتژی در عمل)"، تهران، انتشارات آریانا قلم.
31
- منوریان، ع.، رحمانی یوشانلویی، ح.، و شهبازنژاد، ح.ر.، (1389)، "شناسایی عوامل کلیدی موفقیت پیاده سازی برنامههای استراتژیک سازمانی در عصر دانایی محوری"، پنجمین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک.
32
- مینتزبرگ، ه.، آلستراند، ب.، لمپل، ژ.، (1388)، "جنگل استراتژی"، احمدپورداریانی، م.، چاپ دوم، تهران، جاجرمی.
33
- Ackermann, Fran, Eden, Colin (2011), "Strategic Management of Stakeholders: Theory and Practice, Long Range Planning", 44, pp.179-196.
34
- Cyrus, K.M., Seifi, Abbas, Moattarm, hosseini, S.M. (2006),”Strategic Plans Road Map for Iranian Companies”, Amirkabir Journal of Science and Technology.
35
- Cyrus, K.M., Sanagoo, Shadi (2011), "Mabena Strategic Management Model for Local Companies",World Academy of Science, Engineering and Technology, vol. 81, No.,pp., 2011-09-23.
36
- David, Meredith E., David, Forest R., David Fred R. (2009), “The Quantitative strategic planning matrix (QSPM) applied to a retail computer store", The Coastal Business Journal, volume 8, No. 1, pp.42-52.
37
- Hopkins, Harold (2008)," Applying Michael Porter’s extended rivalry model to the robotics industry", Industrial Robot: An International Journal, 35/5, pp.397-399.
38
- Mullins, L. (1999)," Management and Organizational Behavior", Prentice-Hall, p.130
39
- Rockhart, John F.(1979) "Chief Executives Define Their Own Data Needs."Harvard Business Review 57, 2.
40
- Rockhart, John F. & Bullen, Christine V. (1981)"A Primer on Critical Success Factors". Cambridge, MA: Center for Information Systems Research, Massachusetts Institute of Technology.
41
- Rockart, John F. (1986), "A Primer on Critical Success Factors" published in The Rise of Managerial Computing: The Best of the Center for Information Systems Research, edited with Christine V. Bullen. (Homewood, IL: Dow Jones-Irwin), 1981, OR, McGraw-Hill School Education Group.
42