مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
27
99
2019
07
23
ملاحظات ایمنی در تونلهای ماشینروی شهری (مطالعه موردی: تونل توحید تهران)
1
22
FA
مهدی
آشتیانی
گروه ژئوتکنیک، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، مازندران، ایران
m.ashtiani@nit.ac.ir
علیرضا
نوری
مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران، شهرداری تهران، تهران، ایران
امیرعلی
مصطفوی مقدم
شرکت مهندسین مشاور Hatch، ونکوور، بریتیش کلمبیا، کانادا
<em>اهمیت بالای</em><em> نقش</em><em> فضاهای زیرزمینی در شبکه حمل و نقل شهری و هزینه زیاد اجرا و بهرهبرداری آنها، مسأله ملاحظات ایمنی در این نوع زیرساختها را همواره در درجه اول اهمیت قرار داده است. تونل توحید یکی از مهمترین پروژههای عمرانی شهری در تهران است که در حین بهرهبرداری، با برخی حوادث و رویدادهای مرتبط با عدم ایمنی کاربران و سازه تونل توأم بوده است. در این مقاله، مطالعاتی بر روی آئیننامهها و گزارشهایی که در ایران و جهان به منظور حفظ ایمنی تونلها ارائه شدهاند، صورت گرفته است. در این خصوص، مواردی در تونل توحید تا حدودی مغایر با ضوابط ایمنی تونلها تشخیص داده شدهاند که در برخی موارد قابل رفع هستند. مشکلاتی از قبیل احتمال آتشسوزی، احتمال ورود سیلاب، نشت آب زیرزمینی و فاضلاب به داخل تونل، احتمال وقوع تصادف به دلیل شیب نسبتاً زیاد تونل و عدم رعایت قوانین توسط رانندگان و تعمیر و نگهداری نامناسب تونل نیز باید بیشتر و جدیتر مورد توجه قرار گیرند تا پیامدهای ناگواری را به همراه نداشته باشند. بطور کلی، توجه به موارد اشاره شده در این مقاله میتواند الگویی را برای سایر پروژههای تونلسازی در آینده فراهم آورد تا با استفاده از تجربیات به دست آمده در تونل توحید، از تکرار این مشکلات برای سایر تونلها تا حد زیادی جلوگیری شود. در انتهای این تحقیق، براساس مطالعه بر روی آیین</em><em></em><em>نامههای مختلف داخلی و خارجی، چک لیستی به منظور بررسی ارضاء ملاحظات ایمنی در تونل توحید تهیه شده است و اجزاء و آیتمهای مختلف تونل مورد بررسی قرار گرفتهاند.</em>
فضاهای زیرزمینی,ایمنی,چکلیست ملاحظات ایمنی تونل,تونل ماشینرو,تونل توحید
https://road.bhrc.ac.ir/article_91253.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_91253_06272b91fb07cd57ad5c3bbf5ce2c32b.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
27
99
2019
07
23
مروری بر اقدامات ایمنی جهت کاهش تصادفات رانندگان جوان
23
34
FA
کیوان
آقابیک
دانشکده عمران دانشکده فنی دانشگاه تهران
kayvan.aghabayk@ut.ac.ir
وحید
کریمی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشکده فنی دانشگاه تهران، ایران
karimi.vahid@ut.ac.ir
<em>افرادی که سابقه رانندگی زیادی ندارند عمدتا مهارت کافی برای فائق آمدن بر مساله پیش آمده در موقعیتهای دشوار رانندگی را ندارند. به علاوه درصد قابل توجهی از این رانندگان، جوان و دارای رفتارهای پرخطر هستند. اگرچه برخی از این رفتارها از جمله حرکت با سرعت بالا و یا با فاصله کم از وسیله نقلیه جلویی عمدا توسط رانندگان جوان رخ میدهد اما بررسی تصادفات نشان از بروز خطا و عدم تشخیص خطر در بین این گروه دارد. لذا بر اساس مطالعات شدت تصادفات در این گروه بالاست و این افراد برای خود و سایرین در راهها یک خطر محسوب میشوند. این مقاله سعی دارد با مرور اقدامات ایمنی راهکارهای مناسب جهت کاهش تصادفات مربوط به رانندگان جوان را ارائه نماید. این اقدامات در چهار بخش شامل 1) اعمال و بهبود سیستمهای گواهینامه مرحلهای 2) تصویب و اجرای قوانین مربوط به رانندگان جوان 3) مسائل مربوط به سبک زندگی فرد و نقش خانواده و 4) ارتقای شیوههای آموزش رانندگان جوان خلاصه میشود. این مطالعه میتواند ابزار کاملی در اختیار مهندسین و متخصصین راه در هنگام طراحی یا رفع مشکلات ایمنی قرار دهد.</em>
اقدامات ایمنی,ایمنی راه,رانندگان جوان,تصادفات
https://road.bhrc.ac.ir/article_91258.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_91258_a941442cf564c0813e6f5aee2fff2f3f.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
27
99
2019
07
23
دادهکاوی تصادفات برون شهری با رویکرد آماری و تحلیل عاملی، محورهای (مورد مطالعه: آزادراه و محور قدیم قزوین- لوشان)
35
46
FA
حمید
بهبهانی
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
behbahani@iust.ac.ir
میثم
عفتی
هیئت علمی گروه عمران (راه و ترابری) دانشکده فنی، دانشگاه گیلان
meysameffati@guilan.ac.ir
سمانه
مرتضایی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران (راه و ترابری)، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایران
samane.mortezaei1372@yahoo.com
<em>از آن</em><em></em><em>جایی که تصادفات</em><em>جاده</em><em></em><em>ای از</em><em>عوامل بسیار مهم مرگومیر و صدمات شدید</em><em>جانی و مالی به شمار میآیند، استفاده از روشهایی برای شناسایی عوامل تاثیرگذار بهمنظور کاهش هزینه و تلفات، بیش از پیش مطرح میشود. در این پژوهش هدف بررسی تاثیر عوامل محیطی، انسانی و طرح هندسی راه بر تصادفات آزادراه و محور قدیم قزوین-لوشان در بازه زمانی 1390 تا 1395 شمسی با استفاده از تحلیل عاملی میباشد. در واقع بهمنظور بررسی توامان پارامترها و میزان تاثیرگذاری آنها بر تصادفات رخ داده، تحلیل عاملی با تکیه بر پارامترهایی که بهعنوان متغیر مستقل شناخته می شوند، صورت میگیرد. نتایج تحقیق نشان داد که 14 متغیر موثر بر تصادفات در محورهای مورد مطالعه، بر اساس درجه اولویت به 6 دسته اصلی تقسیم میشوند. از جمله متغیرهایی که بیشترین تاثیر را بر تصادفات آزادراه قزوین-لوشان داشته، عوامل محیطی (</em><em>شرایط روشنایی، شرایط آبوهوایی و شرایط سطح روسازی</em><em>) بوده است، </em><em>درحالیکه در محور قدیم قزوین-لوشان، عوامل هندسی (</em><em>نوع منطقه، طرح هندسی و نوع راه</em><em>) بیشترین تاثیر را بر تصادفات داشتهاند. </em>
ایمنی,تحلیل عاملی,تصادفات جادهای,شدت تصادفات
https://road.bhrc.ac.ir/article_91267.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_91267_ad160d62c8db6d6d517ff898bb1de9e9.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
27
99
2019
07
23
توسعه مدل ریاضی کاسه نشست روسازی و تعیین فاصله بهینه ژئوفنهای دستگاه افتوخیز سنج ضربهای (FWD)
47
54
FA
علیرضا
غنی زاده
0000-0002-6618-1049
دانشیار دانشکده مهندسی عمران،دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایران
ghanizadeh@sirjantech.ac.ir
نسرین
حیدرآبادیزاده
کارشناس آزمایشگاه پیشرفته قیر و مخلوطهای آسفالتی، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایران
آرش
ضیایی
مربی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سیرجان، سیرجان، ایران
<em>هدف از انجام این تحقیق، ارائه یک مدلی ریاضی بهمنظور مدلسازی پیوسته کاسه نشست روسازی با استفاده از دادههای افتوخیز سطح روسازی و تعیین موقعیت بهینه افتوخیز سنجهای مربوط به دستگاه افتوخیز سنج ضربهای است. برای این منظور</em><em>10000 مقطع روسازی انعطافپذیر مختلف با استفاده از نظریه ارتجاعی چندلایهای تحلیل و سپس پایگاه داده مربوط به افتوخیزها در نه فاصله شعاعی مختلف برای مقاطع مختلف روسازی ایجاد شد. نتایج نشان میدهد که ضریب رگرسیون مربوط به برازش</em><em>معادله پیشنهادی</em><em>به کاسه</em><em>نشست</em><em>در کلیه موارد بیش از 99/0 است که نشاندهنده برازش بسیار خوب معادله پیشنهادی به کاسه نشست روسازی است. بهمنظور تعیین بهترین فاصله شعاعی جهت قرار دادن ژئوفنها، تمامی سناریوهای مربوط به انتخاب 4، 5، 6 و 7 ژئوفن از 9 ژئوفن بررسی شد و در هر مورد، 5 سناریوی برتر انتخاب گردید.</em><em> نتایج این تحقیق نشان داد که بهترین فاصله شعاعی برای 6 ژئوفن برابر 1830-1220-915-457-203-0 میلیمتر و بهترین فاصله شعاعی برای 7 ژئوفن برابر 1830-1220-915-457-305-203-0 میلیمتر است.</em>
مدل ریاضی,FWD,کاسه نشست,روسازیهای انعطافپذیر,فاصله بهینه ژئوفنها
https://road.bhrc.ac.ir/article_91273.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_91273_bcdc431dce4dc01ec9e451c413c0ca0f.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
27
99
2019
07
23
تحلیلی بر مطالعات کاهش مصرف انرژی و انتشار آلایندهها در بخش حملونقل
55
66
FA
فاطمه
اکبری
دانش آموخته کارشناسیارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه خوارزمی
fatemeh.akbari659@yahoo.com
<em>بدون شک کاهش آلایندهها به عنوان یک هدف منطقهای و جهانی نیازمند اتخاذ راهکارهای مناسب و کارآمد است. در این بین، بخش حملونقل به واسطه اهمیت و جایگاهی که در این موضوع دارد، توجه دوچندان را میطلبد و میتواند سالانه مقادیر قابلتوجهی صرفهجویی اقتصادی برای مردم و دولتها، بوسیله کاهش مصرف انرژی و اثرات نامطلوب زیستمحیطی، کاهش زمان سفر و تأخیرهای ناخواسته به ارمغان آورد.</em><em>از اینرو در این مطالعه سعی شده است میزان </em><em>مصرف انرژی در بخش حملونقل بیان شده و رویکردهای حل مسأله کاهش مصرف انرژی و انتشار آلایندهها در این بخش بیان و برخی مطالعات در این زمینه بررسی گردد، در انتها به مقایسه مطالعات و روشهای استفاده شده پرداخته میشود.</em>
مصرف انرژی,انتشار آلایندهها,حملونقل
https://road.bhrc.ac.ir/article_91274.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_91274_38e125bc2f4890587bfb482a8191db5c.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
27
99
2019
07
23
آزمایش بزرگ مقیاس و ارزیابی عددی پارامترهای موثر کشش ریزشمع در خاک ماسهی لایدار (مطالعه موردی: شهر بندرعباس)
67
78
FA
عادل
عساکره
0000-0003-4706-2957
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.
asakereh@hormozgan.ac.ir
محمدرضا
ترابی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
torabi.mr761@gmail.com
<em>بمنظور بهبود و افزایش ظرفیت باربری خاک برای تحمل نیروی فشاری وزن و نیروی زلزله در صورت مناسب نبودن خاک ساختگاه در اغلب پروژههای عمرانی، باید خاک محل بهسازی گردد. از طرفی با توجه به نیروی بالابرنده بسیار بزرگ برخی سازهها در حین وقوع زلزله یا نیروی باد، کنترل این نیروی کششی نیز الزامی میباشد. اجرای ریزشمع بدلیل سهولت فراوان اجرایی، امکان اجرا در چند جبهه مختلف کاری و اجرای همزمان کلیه مراحل ساخت، در مقایسه با روشهای دیگر از سرعت بسیار بالایی برخوردار است. در این مطالعه به بررسی موردی استفاده از ریزشمع در بهسازی خاک ماسه لایدار، پروژهای در بندرعباس پرداخته شده و مراحل مختلف آزمایشات بارگذاری ریزشمع شرح داده شده است. سپس به بیان جزئیات و نتایج تست کششی روی یکی از ریزشمعهای محل پروژه پرداخته شده و پس از آن با مدلسازی عددی ریزشمع، تأثیر پارامترهایی مانند طول، قطر و ارتفاع لایه بهسازی شده خاک با استفاده از روش اجزای محدود مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داده است که با افزایش طول و قطر ریزشمع میزان نشست به طرز چشمگیری کاهش مییابد و با افزایش عمق بهسازی خاک نیز میزان نشست ریزشمع کاهش مییابد. </em>
ریزشمع,مدلسازی عددی,ظرفیت باربری,بهسازی خاک,عمق بهسازی
https://road.bhrc.ac.ir/article_91297.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_91297_293136cb117f7b76e981ef99d5dd01f0.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
27
99
2019
07
23
بررسی پایداری تونل به روش منحنی مشخصه زمین با استفاده از الگوریتم ماشین یادگیری
79
96
FA
نادر
دستاران
کارشناس ارشد، دانشکده فنی مهندسی نیایش، دانشگاه تهران مرکز، تهران، ایران
naderdastaran@yahoo.com
احسان
عسگریلو
دانشآموخته کارشناسیارشد، مهندسین مشاور ساحل امید ایرانیان، تهران، ایران
سعید
پارسه
دانشآموخته کارشناسی ارشد، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
متین
جلالی مقدم
0000-0002-2502-1065
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، تهران، ایران
matin.jalali.m@gmail.com
<em>با توجه به توسعه روز افزون فضاهای زیرزمینی، ارزیابی پایداری و تعیین رفتار توده سنگ از مباحث مهم فضاهای زیر زمینی برای ایمنی و بهینه سازی پروژه می باشد. </em><em>در سال های اخیر کرنش بحرانی به عنوان مهمترین شاخص برای ارزیابی پایداری و مچاله شوندگی تونل مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر روشهای مختلفی برای تعیین کرنش بحرانی ذات توده سنگ وجود دارد. پارامتر کرنش بحرانی یک شاخص است که اجازه میدهد تا درجه ای از پتانسیل مچاله شوندگی بر حسب کمیت سنجیده شود. از آن به عنوان سطح کرنش در پیرامون تونل که فراتر از آن باعث بی ثباتی و مشکلات مچاله شوندگی که به احتمال زیاد رخ می دهد یاد شود. همچنین مقدار کرنش بحرانی در ارزیابی پایداری تونل به روش نمودار مشخصه زمین بسیار کاربرد دارد. تاکنون، تلاش هایی بسیار زیادی برای تعیین کرنش بحرانی شده است، که سه روش پر کاربرد در این مطالعه بیان می شود</em><em>. همچنین برای تعیین پتانسیل مچاله شوندگی در همه مطالعاتها کمیت مچاله شوندگی 1% بر آورد شده است. با توجه به اینکه نتایج بدست آمده از روش های مختلف برای تعیین کرنش بحرانی، با استفاده از پارامترهای متفاوت و نتایج متفاوتی با هم دارند، در این پژوهش با استفاده از هوش مصنوعی برای دقیق شدن نتایج تلاش می شود. بدین منظور از الگوریتم هوشمند ماشین یادگیری در نرمافزار دادهکاوی </em><em>Rapidminer</em><em> استفاده خواهد شد. در پژوهش حاضر، با جمع آوری اطلاعات ارائه شده از<br /> تونل های مختلف در مقالات معتبر، شرایط موجود به سه وضعیت پایدار، نیمه پایدار و ناپایدار تعریف می شود. خروجی ها ماشین یادگیری شامل رابطه پارامترها بر اساس شرایط موجود در تونل،</em><em>تاثیر هر کدام از پارامترها بر دیگری با توجه به شرایط <br /> تونل می باشد.</em>
الگوریتم ماشین یادگیری,تغییر شکل تونل,پایداری تونل,کرنش بحرانی,مچاله شوندگی
https://road.bhrc.ac.ir/article_91298.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_91298_816da6df525bb4d1b52fea81b52e0030.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
27
99
2019
07
23
بررسی کارایی فنی خطوط قطار شهری تهران
79
93
FA
فروغ
شادمان لاهیجی
استادیار، گروه مدیریت محیط زیست، ، دانشگاه آزاد واحد تهران غرب، تهران، ایران
foroogh.shadman@gmail.com
فائزه
شادمان لاهیجی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد، تهران، ایران
محمد جواد
کاملی
استادیار، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، گروه مدیریت دولتی، تهران، ایران
<em>رشد جمعیت کلان شهرها در کنار افزایش فعالیتهای اجتماعی، سبب افزایش تقاضای سفرهای روزانه شهروندان شده است. صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از محورهای توسعه اجتماعی و اقتصادی در بیشتر کشورها، مورد توجه سیاستگذاران اقتصادی است. </em><em>سند چشم انداز 1404، ایران را توسعه یافته، فعال و تاثیرگذار در اقتصاد جهانی معرفی می کند. </em><em>با توجه به معضل تراکم ترافیک، </em><em>در دهه های اخیر حمل و نقل در شهرها به عنوان یکی از اصلی ترین چالش های شهری مطرح می باشد. </em><em>با توجه به نامگذاری سالهای 1395و 1396 به عنوان سال اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، عدم دسترسی کافی به تکنولوژیهای روز دنیا و افزایش آلودگی هوا، بهبود کارایی و بهره وری در سیستمهای حمل و نقل شهری موجود اهمیت دوچندان می یابد. لذا، </em><em>پژوهش حاضر با هدف </em><em>اندازه گیری کارایی فنی قطار شهری تهران </em><em>به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای غرب آسیا و بیست و چهارمین شهر بزرگ دنیا</em><em> و بمنظور بهبود کیفیت خدمات ارایه شده بزرگترین ناوگان حمل و نقل عمومی</em><em> با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها می پردازد. نتایج نشان می دهد که </em><em>متوسط کارایی فنی حدود 73 درصد ناشی از فعالیت 5 خط فعال قطار شهری در </em><em>دوره مطالعاتی </em><em>حاکی از آنست که این ناوگان دارای کارایی فنی نسبتا مناسب بوده و تنها با کاهش حدود 27 درصدی ورودی ها و بهبود ساختاری خود در این محدوده می تواند به حداکثر کارایی فنی خود در این حوزه دست یابد.</em>
کارایی فنی,قطار شهری و تحلیل پوششی دادهها
https://road.bhrc.ac.ir/article_91399.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_91399_c89123bd09af7b03ddc1ffb989af567c.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
27
99
2019
07
23
ارایه مدل ریاضی تحلیل پوششی دادهای شبکهای جهت ارزیابی عملکرد شبکه حمل و نقل ریلی
95
106
FA
محمد رضا
فتحی
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
reza.fathi@ut.ac.ir
محمدحسن
ملکی
دانشیار، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه قم، قم، ایران
زهره
صفاری
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه قم، قم، ایران
zohrehsaffari@yahoo.com
<em>یکی از مهمترین عوامل زیربنایی برای توسعه هر کشوری، وجود یک شبکه کارا و مناسب، جهت رفـع نیازهـای حملونقل آن کشـور است</em><strong>.</strong><em> حمل و نقل ریلی نقش مهمی در توسعه اقتصادی یک کشور دارد؛ ازاینرو ارزیابی عملکرد ریلی یکی از مسائل مهم صنعت حمل و نقل ریلی کشور است. هدف اصلی این تحقیق تعیین مدل مناسب جهت ارزیابی عملکرد شبکه حمل و نقل ریلی جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث روش اجرا، از نوع تحقیقات توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل نواحی راهآهن جمهوری اسلامی ایران است. برای ارزیابی عملکرد نواحی راهآهن از تکنیک تحلیل پوششی دادهای شبکهای استفاده شده است. براساس نتایج بدست آمده در سال 1393 ناحیه شمال شرق2 دارای رتبه اول و در سالهای 1394 و 1395 ناحیه شرق دارای رتبه اول میباشد. به علاوه میانگین کارایی نواحی نشان میدهد که در بازه زمانی 1395-1393 ناحیه شرق بهترین عملکرد و ناحیه شمال بدترین عملکرد را داشتهاند.</em>
ارزیابی عملکرد,حمل و نقل ریلی,تحلیل پوششی دادهای شبکهای
https://road.bhrc.ac.ir/article_91403.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_91403_b3e8b0074e6ae0ce9807ffa6e87d4358.pdf