مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
27
101
2019
12
22
کنترل رفتارهای پرخاشگرانه در رانندگی: راهکاری برای ارتقای ایمنی راهها
1
10
FA
کیوان
آقابیک
استادیار، دانشکده عمران، دانشکده فنی دانشگاه تهران، ایران
kayvan.aghabayk@ut.ac.ir
ناصر
پریشاد
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشکده فنی دانشگاه تهران، ایران
nasserparishad1373@gmail.com
<em>امروزه رفتارهای پرخاشگرانه در میان رانندگان کشور ما بهویژه در شهرهای بزرگ فراوان دیده شده و روز بهروز بر تعداد و شدت آنها افزوده میشود. این رفتارها که عمدتا غیرایمن میباشد به صورت مستقیم بر روی عملکرد سایر رانندهها نیز تاثیر میگذارد و در نتیجه باعث کاهش ایمنی راهها و افزایش تصادفات میگردد. توجه به نرخ بالای تصادفات و تعدد چنین رفتارهایی در کشور، ضرورت پرداختن به این مقوله را آشکار میسازد. این مقاله به این مهم پرداخته و بیان میدارد رانندگی پرخاشگرانه در بیشتر موارد نتیجه برهمکنش بین راننده و محیط رانندگی است و به همین دلیل حل این مسئله علاوه بر اعمال قانون نیازمند اصلاح یا (در صورت امکان) از بین بردن محرکها و مشکلات موجود در محیط رانندگی است. در این مطالعه راهکارهای مرتبط با آموزش، مهندسی و اعمال قوانین به صورت یک روش چند ضابطهای ترکیب و ارائه میشوند تا راه حل مناسبی برای برطرف کردن عوامل موثر بر رانندگی پرخاشگرانه باشند. </em>
رانندگی پرخاشگرانه,ایمنی راهها,آموزش و اعمال قانون,تصادفات رانندگی,اقدامات ایمنی
https://road.bhrc.ac.ir/article_100300.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_100300_4c74d53d926cc3e47dc5ec8ada90a06e.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
27
101
2019
12
22
شبیهسازی و مقایسه رفتار خستگی آسفالتهای معمولی و آسفالتهای با استخوانبندی سنگدانهای در مناطق گرمسیری
11
24
FA
سید فرزین
فائزی
استادیار، گروه عمران، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران
farzin_faezi@yahoo.com
محمودرضا
کی منش
استادیار، گروه عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
mrkeymanesh@gmail.com
نعمت الله
میرزاییان
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
mirzaian.taha@gmail.com
<em>پایین بودن عمر عملکرد آسفالتهای متداول در مناطق گرمسیری، هزینههای گزاف نگهداری روسازیها و همچنین صدمات بوجود آمده، ضرورت استفاده از آسفالتی را میطلبد که بتواند با داشتن خصوصیات بسیار ممتازتری نسبت به سایر مخلوطهای آسفالتی، نیازهای مربوطه به این مناطق را برآورده نماید. لذا هدف از این تحقیق، مقایسه آزمایشات خستگی بر روی </em><em><br /> </em><em>آسفالت</em><em></em><em>های معمولی و آسفالتهای با استخوانبندی سنگدانهای در مناطق گرمسیری و شبیهسازی در نرمافزار میباشد. ابتدا آزمایش مدول برجهندگی، مقاومت کششی غیرمستقیم و نسبت استقامت مارشال در محیط واقعی انجام شد. سپس </em><em>نتایج مربوط به مخلوط </em><em>آسفالتهای با استخوانبندی سنگدانهای </em><em>با آسفالت معمولی به عنوان مخلوط شاهد مقایسه شد. در مرحله شبیهسازی، </em><em>فاکتورهای وابسته به دمای آسفالت در مناطق گرمسیری مربوط به دو نوع</em><em> آسفالت مذکور اعم از دانسیته، ضریب انبساط حرارتی، ضریب هدایت حرارتی، الاستیسیته و گرمای ویژه در نرمافزار آباکوس تعریف شده، سپس از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات در نرمافزار آباکوس، مقاومت هر کدام از آسفالت</em><em></em><em>ها در مناطق گرمسیری مورد بررسی قرار گرفت. </em><em>نتایج آزمایش</em><em></em><em>ها نشان دادند که درصد قیر بهینه مخلوط</em><em></em><em>های با </em><em>استخوانبندی سنگدانهای </em><em>بیشتر از مخلوط معمولی است. استقامت مارشال و نشانه سختی مارشال در مخلوط</em><em></em><em>های </em><em>استخوانبندی سنگدانهای </em><em>بیشتر از مخلوط معمولی است. ضریب برجهندگی مخلوط</em><em></em><em>های با </em><em>استخوانبندی سنگدانهای </em><em>بیشتر از مخلوط معمولی است. در عین حال میزان ریزش در مخلوط</em><em></em><em>های با </em><em>استخوانبندی سنگدانهای </em><em>بیشتر از مخلوط معمولی است. همچنین میزان ریزش در مخلوط</em><em></em><em>های با استخوانبندی سنگدانهای با 3/0</em><em></em><em>درصد الیاف بیشتر از مخلوط معمولی است.</em>
خستگی,آسفالتSMA,آسفالت HMA,مناطق گرمسیر
https://road.bhrc.ac.ir/article_100359.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_100359_3bdfdf05362cdfb771c7b8aa2f5c321c.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
27
101
2019
12
22
ارزیابی ناپارامتریک بهرهوری عوامل و کارایی در صنعت هوایی کشور
25
36
FA
سمانه
نورانی آزاد
استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
noraniazad@pnu.ac.ir
عرفانه
راسخ جهرمی
مربی، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
rasekh83@gmail.com
<em>هدف محوری این پژوهش ارزیابی ناپارامتریک بهرهوری و کارایی در شرکتهای حملو نقل هوایی کشور میباشد. بدین منظور از دادههای 12 شرکت فعال در بخش حملو نقل هوایی- مسافربری کشور طی سالهای 95- 1390 و روش تحلیل پوشش دادهها</em><em>(DEA)</em><em> بهرهبرداری شده است. یافتههای این مطالعه گویای آن است که میانگین کارایی تکنولوژیکی تولید، تغییرات کارایی مقیاس و تغییرات کارایی فنی خالص به ترتیب طی دوره مطالعه 08/0، 06/0 و 02/0 درصد افزایش داشتهاند. درحالیکه میزان پیشرفت فنی با کاهش 4/5 درصدی خود منجر به کاهش 3/4 رشد بهرهوری شده و این انحراف نتایج ناشی از آن است که بخشی از کاهش بهرهوری از سه کانال دیگر جبران شده است. علاوه بر این میانگین کارایی مدیریتی در بخش حملو نقل هوایی برابر 986/0 بوده است که به میزان 4/1 درصد کمتر از سطح بهینه است. همچنین نتایج تحقیق گویای سیر نزولی شاخص </em><em>بهرهوری در تعدادی از شرکتهای حملونقل هوایی است که این امر ناشی از تغییرات تکنولوژیکی و تغییرات کارایی مدیریتی بوده البته کارایی مدیریتی نقش کمتری دارد. </em>
بهرهوری,کارایی مقیاس,نرخ رشد پیشرفت فنی,تغییرات کارایی فنی,کارایی مدیریتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_100382.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_100382_f5146c8ddd54ccd4a788f802d4ded4a7.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
27
101
2019
12
22
بررسی اندرکنش دینامیکی خاک- تونل- شمع بر سازههای سطحی به روش تاریخچه زمانی با استفاده از روش تفاضل محدود سه بعدی
59
70
FA
آرمان
شعبان نژاد اشکلک
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
محمد
آزادی
دانشیار، گروه مهندسی عمران، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
azadi.mhmm@gmail.com
<em>تونل به عنوان یکی از مهمترین عناصر ساخت دست بشر محسوب میشود که نقش حیاتی و مهمی را در بخشهای مختلف حمل و نقل در زندگی انسان امروز ایفا میکند حفر تونل در زمینهای خاکی منجر به ایجاد جابهجاییهای افقی و عمودی در اطراف تونل میگردد که این جابهجایی</em><em></em><em>ها میتواند به سطح زمین رسیده و در نواحی شهری</em><em></em><em>، سازهای سطحی را دچار مشکل کند در حقیقت با حفرتونل ساختمان خاک دچار دست خوردگی شده که این مسئله نشستی در سطح زمین و همچنین تغییر مکان جانبی در پیهای عمیق</em><em>(شمعها) ایجاد میکند. در این پژوهش سه مدل سازه- شمع- تونل به صورت سه بعدی و با استفاده از روشهای عددی و به کمک نرم افزار سه بعدی </em><em>Flac3D</em><em> مورد تحلیل قرار گرفته اند. هدف</em><em>این مقاله بررسی اثرات ساخت تونل بر سازهای سطحی با حضور دیوار شمعی در حد فاصل سازه و تونل و بدون حضور دیوار شمعی در حد فاصل سازه و تونل در دو حالت استاتیکی و دینامیکی است. تحلیل دینامیکی به صورت تاریخچه زمانی با استفاده از سه زلزله کوبه-نورثریج-لوماپریتا صورت گرفته است.</em><em>در این پژوهش قرار دادن شمع در حد فاصل سازه و تونل سبب بهبودی عملکرد سازه سطحی شده و در نتیجه سبب کاهش نشست سازه سطحی میگردد، که این امر در حالت دینامیکی از تخریب کامل سازه جلوگیری <br /> می نماید. </em>
تونل,شمع,سازههای سطحی,تاریخچه زمانی,FLAC3D
https://road.bhrc.ac.ir/article_100448.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_100448_d413910440d0f4d7b48568665129e8ab.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
27
101
2019
12
22
ﺗﺤﻠﯿﻞ رﻗﺎﺑﺖﭘﺬﯾﺮی ﻗﻄﺎر ﺣﻮﻣﻪای ﺑﺎ وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻘﻠﯿﻪ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻏﯿﺮرﯾﻠﯽ و ﺷﺨصی (مطالعه موردی: مسیر تهران- پرند)
71
80
FA
امیراسماعیل
فروهید
استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد پرند، دانشگاه آزاد اسلامی، پرند، ایران
amiresmaelf@yahoo.com
علی
کیوانپور
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
<em> قطارهای حومه ای نوعی از سیستم حمل و نقل ریلی مسافری است که با اهداف جابجایی مسافرین شهرهای کوچک و یا <br /> شهرک های بین مسیر به کلان شهرها و یا اتصال حومه شهرها به مراکز آن شهرها مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به منظور تحلیل رقابت پذیری ﻗﻄﺎر ﺣﻮﻣﻪ ای ﺑﺎ وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻘﻠﯿﻪ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻏﯿﺮ رﯾﻠﯽ و ﺷﺨصی در مسیر تهران- پرند از روش تصمیم گیری چند معیاره استفاده شد و برای مدل سازی از روش تحلیل سلسله مراتبی (</em><em>AHP</em><em>) استفاده شد، معیارها یا شاخص های استفاده شده در این پژوهش با توجه به تاثیرگذاری آنها در انتخاب نوع وسیله نقلیه توسط افراد شامل ایمنی سفر، زمان سفر، هزینه سفر، راحتی، قابلیت اطمینان و سهولت دسترسی انتخاب شد و گزینهها و آلترناتیوهای انتخاب وسیله نقلیه شامل قطار حومهای، اتوبوس همگانی، تاکسی و سواری شخصی در نظر گرفته شد، برای جمع آوری دادهها از روش نمونهگیری تصادفی از میان جامعه آماری با استفاده از نظر سنجی از کاربران سیستم های حمل و نقلی محور مذکور و انجام مقایسات زوجی بین معیارهای تصمیم گیری و گزینههای حمل و نقلی انجام گرفت. بر اساس نتایج حاصله، ماتریس مقایسات زوجی معیارها و گزینههای حمل و نقلی بر اساس معیارهای تصمیم گیری حاصل گردید و سپس وزن نسبی آنها مورد محاسبه قرار گرفت، نتایج حاصل نشان داد، گزینه قطار حومه ای به عنوان اولین گزینه انتخاب کاربران محور تهران </em><em>–</em><em> پرند با 37.99 درصد و پس از آن گزینه، سواری شخصی با 34.86 درصد به عنوان دومین گزینه انتخاب کاربران و تاکسی با 15.83 درصد به عنوان سومین گزینه انتخاب کاربران و در نهایت اتوبوس با 11.32 درصد به عنوان چهارمین گزینه انتخاب افراد محور مذکور مد نظر هست.</em>
تصمیمگیری چند معیاره,رقابتپذیری,قطار حومهای,ماتریس تصمیمگیری
https://road.bhrc.ac.ir/article_100474.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_100474_f109c2ef216fefe10dc445a46af7e727.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
27
101
2019
12
22
مقایسه و ارزیابی مدلهای احتمالی آرایش رفتار الاستیک خطی و غیرخطی مصالح در قشرهای روسازی آسفالتی به روش مکانیستیک-تجربی
81
90
FA
پرهام
حیاتی
استادیار، دانشکده عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران
p.hayati@srbiau.ac.ir
نیلوفر
صالحی پور باورصاد
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
mn.salehipourbavarsad@gmail.com
<em>تاکنون مدل رفتاری ثابتی طراحی نشده است که توانایی توصیف کامل رفتار پیچیده مصالح، نظیرمصالح سنگی را در تمامی شرایط دارا باشد.</em> <em>لایههای روسازیهای آسفالتی معمولاً به دلیل ملاحظات اقتصادی از جنسهای متفاوت و در ضخامتهای گوناگون ساخته میشوند. در این مقاله به منظور بررسی تأثیرگذاری نوع رفتار مصالح لایهها بر عمر روسازیهای آسفالتی، 6 مدل روسازی با آرایش رفتاری متفاوت در مدل1، بستر و زیراساس الاستیک خطی و اساس الاستیک غیرخطی، در مدل2، اساس و بستر خطی و زیراساس غیرخطی، در مدل3 اساس و زیراساس خطی و بستر غیرخطی، در مدل4 اساس و زیراساس غیرخطی و بستر خطی، در مدل5 بستر و زیراساس غیرخطی و اساس خطی، در مدل6 بستر و اساس غیرخطی و زیراساس خطی با نرمافزار </em><em>Kenlayer</em><em> طراحی شده است. در تمامی مدلها رفتار لایه آسفالتی، ویسکوالاستیک است. به منظور بهرهمندی از شرایط اقتصادی در اجراء، هر مدل در 2 نوع مصالح درشتدانه/ ریزدانه و تغییر ضخامت لایهها بررسی شده است. بهترین مدل در محدوده عمر 12 الی 25 سال مربوط به مدل 3و5و6 با عمرهای 18و19و24و29 سال و بدترین مربوط به مدل 1و6،4،2 در حالت ریزدانه با عمرهای 5و6و7 سال است. </em><em>بنابر نوع آرایش رفتار مصالح و ضخامت لایهها، عامل مخرب روسازی بین دو نسبت آسیب با معیار کرنش کششی افقی زیرلایه آسفالت و کرنش فشاری قائم بالای خاک بستر متغیر است. تغییر ضخامت لایه ها سبب ایجاد نتایج متفاوتی در مدلها شده است. با افزایش ضخامت لایه زیراساس و کاهش ضخامت لایه اساس در مدل1 و 2 به ترتیب 3 و 11 سال افزایش عمر حاصل شده است که می توان طرح را از لحاظ هزینه نیز بهبود داد ولی در مدلهای3و5و6، هر 2 حالت افزایش و کاهش عمر را نشان میدهد و در مدل 4 تأثیر محسوسی ایجاد نشده است.</em>
روسازیهای آسفالتی,الاستیک خطی,الاستیک غیرخطی,ویسکوالاستیک,نرمافزار Kenlayer
https://road.bhrc.ac.ir/article_100593.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_100593_3f383cb6ee8067e3ef93295fec1db0cd.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
27
101
2019
12
22
مدل مفهومی تنش برشی بستر در پلهای تک دهانه محافظت شده با سنگچین
91
104
FA
امیر
محجوب
استادیار، پژوهشکده حمل و نقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
a.mahjoob@bhrc.ac.ir
فواد
کیلانهئی
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
<em>وجود تکیهگاههای عمودی پل در مسیر رودخانه باعث ایجاد جریانهای سهبعدی میشود و میتواند سبب ایجاد آبشستگی در محل پلها گردد و در نهایت تخریب پل صورت میپذیرد. در مواردی که از پیهای عمیق استفاده نمیگردد سطح آسیبپذیری افزایش مییابد. این نوع کولهها اغلب برای پلهای تک دهانه اجرا میشوند و اقدامات پیشگیرانه جلوگیری کننده از آبشستگی مانند پوشاندن بستر با مصالح مقاوم مثل سنگچین به عمل میآید. منظور از بررسیهای حاضر ارایه مدلی مفهومی از تنشهای برشی موضعی بستر وارد بر زبری بستر ناهمگون در دهانۀ پل است. سازگاری جریان با تغییر در زبری مصالح سنگچین نسبت به مصالح بستر منجر به افزایش تنشبرشی بستر در مصالح بستر طبیعی محافظت نشده میگردد و در نهایت عمق آبشستگی <br /> تنگشدگی بیشتر از حالت بدون حفاظت سنگچین خواهد گردید.</em>
پیسطحی,تنش برشی,پل تکدهانه,ریپ رپ,سیلاب
https://road.bhrc.ac.ir/article_100596.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_100596_beec0737afcfb3814b25285336fa5a48.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
27
101
2019
12
22
مروری بر مطالعه عوامل موثر بر طراحی و ساخت جادههای جنگلی در ناحیه رویشی هیرکانی
105
114
FA
صغری
کی بندری
دانشجوی دکتری، گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران، کرج، ایران
skeybondori@ut.ac.ir
سید عطااله
حسینی
استاد، گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران، کرج، ایران
hosseini@ut.ac.ir
<em>جاده</em><em></em><em>ها در مدیریت جنگل ضرورتی انکارناپذیرند و بدون آنها امکان دستیابی به اهداف گوناگون مدیریتی و دسترسی دائمی به قسمتهای مختلف جنگل وجود ندارد. اهداف اقتصادی، حفاظتی و خدماتی فقط با ساخت شبکه مناسبی از جادههای دسترسی به جنگل ممکن است. از آنجایی که جنگلهای شمال کشور تنها منبع اصلی طبیعی برای تامین چوب مورد نیاز صنایع کشور میباشد، اهمیت این اهداف قابل توجه است. بنابراین</em><em> </em><em>اولین قدم در اجرای هر طرح جنگلداری، طراحی و احداث یک شبکه جاده با تراکم و درصد پوشش مناسب در منطقه مورد نظر میباشد. بدون جاده دسترسی به بیشتر تولیدات و خدمات جنگل ممکن نخواهد بود، البته لازم به ذکر است که ساخت جاده جنگلی بیشترین تأثیر را در عملیات بهرهبرداری جنگل دارد که موجب تخریب محیطزیست جنگل میشود. از طرفی جاده جنگلی به علت هزینههای سنگین مربوط به طراحی و احداث و نیز اثرات منفی بر محیط و حیات وحش دارای اهمیت ویژهای است به همین دلیل در تمام مراحل تهیه پروژه و ساخت جادههای جنگلی سعی بر این است که شبکه جادهای طراحی و ساخته شود که علاوه بر دسترسی آسان به تمام سطح جنگل، کمترین صدمه را به محیط زیست بزند. یکی از مواردی که در طرحریزی جاده باید مدنظر باشد بحث چشمانداز توریست و تفریح میباشد که جادهای کاملاً مناسب میتواند به ظرفیت تفریحی مناسب بیافزایند. بدین صورت در طراحی جاده لازم است به حفظ زیبایی و تعادل اکولوژیک جنگل و حفظ تنوع زیستی و حفظ پایگاههای زیستی گونههای در معرض خطر و حفظ ماهیت نواحی حفاظتی شکارگاه ماهیگیری، دیگر تفریحگاههای محلی و نیازهای اقتصادی، اجتماعی و نماسازی توجه گردد. </em><em>روش مطالعه این تحقیق به صورت کیفی و با مرور منابع کتابخانهای بوده است. مرور مطالعات انجام شده نشان میدهد که </em><em>در طراحی شبکه جادهای جنگل باید تمام جوانب را لحاظ کرد و تمام فاکتورهای تأثیرگذار از قبیل فیزیوگرافی، خاکشناسی، زمینشناسی، پوشش گیاهی و عوامل اقتصادی-اجتماعی را جهت حفاظت و بهرهوری بهینه مدنظر قرار داد</em><em>.</em>
جنگلهای هیرکانی,حوزههای آبخیز,شبکه جاده جنگلی,طرح جنگلداری
https://road.bhrc.ac.ir/article_100641.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_100641_ab2afebaf407120d77bec91cbdebe618.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
27
101
2019
12
22
صحتسنجی مشخصات مکانیکی بتن با سنگدانههای بازیافتی در روابط آییننامهها
115
132
FA
شقایق
افشار
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه غیرانتفاعی شهاب دانش، قم، ایران
shaghayeghafshar29@yahoo.com
مهدی
آرزومندی
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه غیرانتفاعی شهاب دانش، قم، ایران
arezoumandi@shdu.ac.ir
مهدی
سعادت خوش
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه غیرانتفاعی شهابدانش، قم، ایران
<em>محدود بودن منابع و حفظ کیفیت محیط زیست</em>،<em> لزوم بازیافت مواد و مصالح را اجتنابناپذیر ساخته است. یکی از مصالح ساختمانی که پتانسیل خوبی برای بازیافت دارد بتن است. بتن ضایعاتی را میتوان دوباره خرد نموده، به عنوان سنگدانه در ساخت بتن استفاده کرد</em><em>.</em><em>این مقاله، به مرور جامعی از کارهای گذشته در زمینه مشخصات مکانیکی بتن با سنگدانههای بازیافتی شامل؛ مقاومت فشاری، مقاومت کششی، مدول گسیختگی و مدول الاستیسیته پرداخته است. علاوه بر این، با جمعآوری دادههای پژوهشهای گذشته و ایجاد بانک داده</em><em></em><em>ها برای بتن با سنگدانه های بازیافتی، نتایج آن را با روابط آیین نامه</em><em></em><em>های معتبر دنیا «آمریکا، اروپا، استرالیا، کانادا و ژاپن» و همچنین روابط پیشنهاد شده توسط محققین گذشته برای بتن معمولی مقایسه کرده است. نتایج این مقایسه نشان میدهد که روابط آیین نامههای موجود مقاومت کششی، مدول گسیختگی و مدول الاستیسیته برای حدود 50 تا 70 در صد دادههای بتن با سنگدانههای بازیافتی، مقاومتی کمتر از روابط آیین نامهها دارد. همچنین این مطالعه، بر اساس تحلیل</em><em></em><em>های آماری (رگرسیون غیر</em><em></em><em>خطی) روابطی را برای مشخصات مکانیکی بتن باسنگدانههای بازیافتی پیشنهاد <br /> داده است.</em>
بتن با سنگدانه بازیافتی,مشخصات مکانیکی,مقاومت کششی,مدول گسیختگی,مدول الاستیسیته
https://road.bhrc.ac.ir/article_101418.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_101418_014515f980a5455d5709ecd606b86f72.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
27
101
2019
12
22
انتخاب روش اجرایی پلهای خاص راهآهن با استفاده از شاخص ارزش (مطالعه موردی)
133
143
FA
رامین
بیات
مربی، آموزشکده فنی و حرفهای سما، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
ramin.bayat67@gmail.com
سیامک
طلعت اهری
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
siamaktalat@gmail.com
محمدرضا
حبیبی
گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
m.r.habibi@iauksh.ac.ir
<em>اجرای پلهای خاص راهآهن با توجه به شرایط و ساختگاه پل و گزینههای متفاوت اجرایی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در بررسی نوع اجرای پل کیلومتر 236+125 راه</em><em></em><em>آهن کرمانشاه-خسروی ابتدا شرایط زمین شناسی منطقه مورد بررسی قرار گرفته و سیستمهای متداول اجرایی شامل تیرهای بتنی پیش ساخته پیش تنیده، تیرهای فلزی پیش ساخته، بتن پیش تنیده سگمنتال درجاریز با روش اجرای طره آزاد، تیرورقه</em><em></em><em>ای فولادی، تیرهای باکس فلزی و خاکریز به همراه آبروی طاقی ارزیابی شدند؛ سپس هر یک از روش</em><em></em><em>ها با استفاده از شاخص ارزش و معیارهای هزینه تمام شده ساخت، هزینه نگهداری در طول مدت </em><em><br /> </em><em>بهرهبرداری، زیبایی ظاهری و چشم انداز پل، سهولت اجرا و سرعت اجرا امتیازدهی شدند و نهایتاً پل با 13دهانه 30متری تیر بتنی پیش تنیده پیش ساخته که حائز بالاترین شاخص ارزش نسبت به گزینه</em><em></em><em>های دیگر بود به عنوان گزینه اجرایی بهینه از نظر فنی و اقتصادی انتخاب گردید.</em>
شاخص ارزش,پل راهآهن,روش اجرایی,عرشه
https://road.bhrc.ac.ir/article_100908.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_100908_c7e38b55c859f5604c451b3fb6b34544.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
27
101
2019
12
22
ارایه مدل پایش اثربخشی طرحهای عمرانی شهری
145
159
FA
محمدمهدی
حیدری
استادیار، بخش مدیریت پروژه و ساخت، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
m.heydari@bhrc.ac.ir
میلاد
عقیلی لطف
دانشجوی دکتری، دانشکده فنی- مهندسی عمران، دانشگاه تهران، ایران
عبدالرضا
رضایی ارجرودی
دانشآموخته کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
rezaeear@yahoo.com
<em>طرحهای عمرانی متعددی در سه دهه اخیر در کشور، طرحریزی، اجرا و بهرهبرداری شده است. در این بین، فارغ از لزوم رعایت کلیه اصول مهندسی و اجرایی در مرحله طراحی و ساخت، پایش این پروژهها با هدف</em><em>ارزشیابی طرحها و ضوابط و معیارهای فنی به لحاظ اثربخشی و بهرهوری آنها در دوره عمر طرح، ضروری مینماید. متاستفانه با بررسی پیشینه تاریخی طرحهای عمرانی در کشور، مشاهده میگردد که در تعدادی از این طرحها مطالعات جامعی در مرحله مطالعات اولیه و تکمیلی صورت نگرفته است. لذا در دوران بهرهبرداری، اهداف تعیینشده در مرحله ایجاد طرح، محقق نشده است و خسارات مالی و زمانی زیادی متحمل دولت شده است. در حال حاضر در کشور، روش مشخصی جهت پایش اثربخشی طرحهای عمرانی وجود ندارد. در این مقاله باتوجه به اهمیت موضوع و لزوم تدوین مدلی جامع جهت پایش اثربخشی طرحهای عمرانی در دوران بهرهبرداری، شرح خدمات همسان ارزیابی و پایش اثربخشی طرحهای عمرانی با تمرکز برروی طرحهای عمرانی شهری ارایه خواهد شد. در این مقاله جمعآوری داده ها با استفاده از روش طوفان فکری و با استفاده از نظرات کارشناسان نخبه صورت گرفته است. این مدل میتواند به صورت یک الگوی عمومی جهت پایش طرحهای عمرانی شهری در سراسر کشور مورد استفاده قرار گیرد. </em>
طرحهای عمرانی,اثربخشی,پایش,شرح خدمات همسان
https://road.bhrc.ac.ir/article_100978.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_100978_253284e2706c7495762638f94243a7a1.pdf