مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
28
104
2020
09
22
زمانبندی حرکت قطارها در مسیرهای دوخطه با رویکرد برنامهریزی تصادفی
1
14
FA
امیر
قیومی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی راهآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
amir.ghayoumi@outlook.com
علی
پویانی
0000-0001-6728-0949
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی راهآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
ali.puyani@outlook.com
<em>زمان</em><em></em><em>بندی حرکت قطارها یکی از مهمترین مسائل برنامه ریزی در حمل</em><em></em><em>ونقل ریلی است. با نگاهی به ادبیات موضوع مورد بررسی می</em><em></em><em>توان دریافت که حجم زیادی از مطالعات به مدلسازی و حل این مسئله اختصاص یافته است. در این میان در طی سالهای اخیر و با پیچیدهتر شدن سیستمهای ریلی و لزوم استفاده از تکنیک</em><em></em><em>های برنامهریزی عدم قطعیت، پژوهشگران بیش از پیش بر روی مدلهای عدم قطعیت متمرکز شدهاند. در بین تکنیکهای عدم قطعیت، برنامهریزی تصادفی یکی از رویکردهای موجود در مدلسازی ریاضی است. مبنای استفاده از برنامهریزی تصادفی بدین منظور است که با درنظرگرفتن پارامترهای تصادفی موجود در مسائل دنیای واقعی، مدلسازی و نتایج حاصل از آن به واقعیت نزدیکتر شوند.</em><em>در این پژوهش پس از مطالعۀ مدلهای موجود در ادبیات موضوع، مدلی در حوزۀ زمان بندی حرکت قطارها با رویکرد برنامهریزی تصادفی و متناسب با مسیرهای دو خطه بهبود داده شده است. مدل مذکور در نظر دارد تا با استفاده از زمانهای متغیر سیر بلاکها و از طریق تخصیص بهینۀ زمان</em><em></em><em>های مکمل به آنها، تاخیرات حاصل از نوسانات زمان</em><em></em><em>های سیر بلاکها را بین برنامۀ زمانبندی و آن چه را که در عمل انجام میگیرد تا حد ممکن کاهش دهد. این مدل قادر است تا زمان</em><em></em><em>بندی بهینه را</em><em> از طریق تعیین زمانهای مکمل و با توجه به دو معیار کاهش زمانهای سفر و کاهش تاخیرات محاسبه کند. در پایان، مدل موردنظر بر روی یکی از خطوط شبکه ریلی موجود در راهآهن جمهوری اسلامی ایران پیادهسازی شده است و نتایج حاصل از آن با شرایط فعلی زمانبندی در راهآهن ایران مقایسه شده است. </em>
برنامه ریزی تصادفی,حمل و نقل ریلی,زمان بندی,عدم قطعیت
https://road.bhrc.ac.ir/article_113386.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_113386_532add55de5daf8544751063bf97d6f0.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
28
104
2020
09
22
مروری بر پیش بینی اثر افزودنیها بر عملکرد مخلوط آسفالتی با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی
15
24
FA
علی
عبدی کردانی
0000-0003-3175-2566
دانشیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین، قزوین، ایران
aliabdi@eng.ikiu.ac.ir
فرشاد
قطب
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
farshadghotb@yahoo.com
10.22034/road.2020.114378
<em>مقاومت پایین مخلوط</em><em></em><em>های آسفالتی در برابر بارهای دینامیکی موجب بروز ترک</em><em></em><em>های خستگی، شیارشدگی و در نهایت کاهش عمر سرویس دهی روسازی می شود. از این رو کشورهای پیشرفته به دنبال روش های جدید برای ساخت و نگهداری و تعمیر راهها بوده و همچنین تلاش هایی را در زمینه استفاده از تکنولوژی</em><em></em><em>های جدید جهت ارتقاء روسازی های قدیمی انجام داده</em><em></em><em>اند که این امر نشان دهنده توجه این کشورها به حفظ وضعیت راهها در حد مطلوب می باشد. یکی از روش</em><em></em><em>های اصلاح خصوصیات قیر و مخلوط آسفالتی، استفاده از انواع افزودنی</em><em></em><em>ها می باشد. افزودنی </em><em></em><em>ها به این دلیل که قیر نمی</em><em></em><em>تواند در همه آب و هواها و شرایط بارگذاری عملکردی مناسب داشته باشد، استفاده می</em><em></em><em>شود. ایران</em><em> نیز با داشتن اقلیم چهار فصل، تاثیرات آب و هوایی خاصی بر اغلب پروژه</em><em></em><em>های عمرانی را تجربه می</em><em></em><em>کند. روسازی راه</em><em></em><em>ها نیز یکی از تاثیرپذیرترین پروژه</em><em></em><em>ها از این حیث می باشند. در کنار آزمایش، استفاده از شبکه عصبی مصنوعی می تواند یک راه حل مناسب در کاهش هزینه و زمان ارزیابی نتایج باشد. در این مقاله در کنار بررسی تاثیر انواع افزودنی</em><em></em><em>ها بر خصوصیات عملکردی مخلوط آسفالتی به استفاده از شبکه عصبی مصنوعی برای پیش بینی خصوصیات مختلف مخلوط آسفالتی نیز پرداخته شده است.</em>
خصوصیات عملکردی,افزودنیها,شبکه عصبی مصنوعی
https://road.bhrc.ac.ir/article_114378.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_114378_8b12283bf699f23541d6b926b683dda4.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
28
104
2020
09
22
مروری بر عوامل موثر بر تمایل به پیادهروی بیشتر در سفرهای روزانه
25
34
FA
علی
فرزانه موحد
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
afcivill@gmail.com
میقات
حبیبیان
0000-0002-4130-9042
استادیار، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
habibian@aut.ac.ir
<em>نیاز به حملونقل یکی از پایهایترین نیازهای بشر شناخته میشود. در شرایط کنونی که در برخی جوامع استفاده از شیوههای موتوری حملونقل مقارن با افزایش معضلات سلامتی و حملونقلی است، برنامهریزان حملونقل به بررسی شیوههای فعال سفر مانند پیادهروی جهت جایگزینی با سفرهای موتوری پرداختهاند. این مقاله به مرور عوامل موثر بر تمایل به پیادهروی بیشتر در سفرهای روزانه میپردازد. با بررسی مطالعات پیشین مشخص شد که چهار دسته عامل بر رفتار پیادهروی اثرگذار بودهاند. این چهار دسته شامل ویژگیهای اقتصادی-اجتماعی (مانند سن، جنسیت، درآمد و مالکیت وسیله نقلیه)، ویژگیهای سفر (مانند مسافت و زمان انجام سفر)، عوامل محیطی (مانند تراکم، تنوع کاربریها، طراحی شبکه خیابانی، دسترسی به مقاصد و دسترسی به حملونقل همگانی) و عوامل نظری (مانند پندارها و دیدگاهها) میشود. غالب مطالعات اخیر بیانگر این بوده که عوامل محیطی و نظری بیشترین نقش را در توسعه پیادهروی دارند. از این رو، برنامهریزان شهری در سیاستگذاریها باید توجه ویژهای به عوامل محیطی و نظری به شکل همزمان داشته باشند. بررسیهای بیشتر نشان میدهند یک خلأ مطالعاتی برای تنوع هدف سفرها و ملاحظه همزمان چهار دسته عامل فوق به ویژه برای شهرهای در حال توسعه وجود دارد.</em>
حملونقل,شیوههای فعال,رفتار پیادهروی,عوامل محیطی,عوامل نظری
https://road.bhrc.ac.ir/article_114899.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_114899_a083e7b32aff408ab2e037a3087d6161.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
28
104
2020
09
22
اولویتبندی سیاستهای مدیریت تقاضای حمل و نقل (TDM) در کلانشهر تهران با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی(AHP)
35
50
FA
احمد
حاتمی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
ahmad.hatami@ut.ac.ir
<em>سیستم حملونقل رگها و شریانهای آناتومی زندگی شهری را تشکیل میدهد</em><em>و مسئول تحرک افراد و کالاها هست.</em><em>یک سیستم حملونقل پویا میتواند مرکز توسعه جامعه باشدویا اگر بهدرستی برنامهریزی و طراحی نشده باشد میتواند به شبکه سرویسدهی منجر شودکه نیازهای متغیر و بهروز را نادیده گرفته،</em><em>وضعیت فقرا را تشدید کند</em><em>و به محیطزیست آسیب برساندو</em><em>از توان مالی عمومی فراتر رود. در این میان کلانشهر تهران امروزه به عنوان پایتخت سیاسی</em><em></em><em>،</em><em>اقتصادی و اجتماعی ایران درگیر مشکلات حاد حمل و نقلی است. ترافیک فشرده و آلودگی شدید هوا تنها بخشی از این تبعات هستند. </em><em>ب</em><em>ه همین دلیل این پژوهش به دنبال اولویتبندی سیاست های مدیریت تقاضای سفر(</em><em>TDM</em><em>) برای بهبود وضعیت شهر تهران است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر آراء دلفی شکل گرفته است. از این رو ابتدا سیاست های مدیریت تقاضای سفرو معیارها حمل و نقل پایدار از منابع مختلف استخراج شد و با استفاده از نظر کارشناسان امتیاز بندی گردید و سپس با استفاده از مدل تحلیل سلسه مراتبی (</em><em>AHP</em><em>) و نرم افزار اکسپرت چویس تحلیل گردیدند. نتایج بیانگر آن بود که در شرایط کنونی کلانشهر تهران توجه به ارتقای زیرساختهای حمل و نقل پایدار همچون دوچرخه، پیاده وبهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل عمومی می تواند جنبه اجرایی بهتری داشته باشد. ودر مرحله بعد ابزارهای اقتصادی هستند که با پرهزینه کردن استفاده از اتومبیل شخصی تمایل شهروندان را به سوی حمل ونقل عمومی جذب می کنند. در رتبه ی بعدی مدیریت کاربری زمین می تواند در توسعه ی جدید شهر تهران و یا بازسازی مناطق فرسوده بکار گرفته شود و در آخر هم برنامههای اجرایی با حذف سفرهای غیر ضرور می تواند در لابه لای دو سیاست اول بکار گرفته شود.</em>
مدیریت تقاضای سفر(TDM),حمل و نقل پایدار,توسعه پایدار,مدل تحلیل سلسله مراتبی,کلانشهر تهران
https://road.bhrc.ac.ir/article_115101.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_115101_31eb3a0db30f09041d2283a9908c9cdd.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
28
104
2020
09
22
شناخت عوامل اقتصادی اجتماعی مرتبط با تمایل شهروندان به مسافرت با شرکتهای هواپیمایی (مطالعه موردی: استان کرمانشاه)
51
68
FA
سمیرا
پرویز
دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه جامعهشناسی، واحد اسلامآباد غرب، دانشگاه آزاد اسلامی،
اسلامآباد غرب، ایران
samiraparviz404@gmail.com
علی
مرادی
0000-0002-1644-463X
دانشیار، گروه جامعهشناسی، واحد اسلامآباد غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامآباد غرب، ایران
moradi.pop@gmail.com
<em>حملونقل نیاز اساسی جامعه بشر به خصوص در کلانشهرها است که در آن، زیر بخش حملونقل هوایی جوان ترین، ایمنترین و مدرنترین شیوه حملونقل کلانشهرها است. اصولاً</em><em>مسافران</em><em>برای</em><em>انتخاب</em><em>یک</em><em>شرکت هواپیمایی</em><em>نیازمند</em><em>اطلاعاتی</em><em>دربارهی</em><em>آن</em><em>شرکت</em><em>و</em><em>خدماتش</em><em>هستند. هدف اصلی این پژوهش تعیین عوامل اقتصادی – اجتماعی مرتبط با تمایل شهروندان در مسافرت با شرکتهای هواپیمایی استان کرمانشاه میباشد، روش اجرای این پژوهش از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری آن شهروندانی میباشد که برای مسافرت از شرکتهای هواپیمایی استفاده میکنند که 6 شرکت هواپیمایی (آسمان، ایران ایر، شرکت زاگرس، قشم ایر، کاسپین، ایران ایرتور) در شهر کرمانشاه مورد مطالعه قرار میگیرد که تعداد شهروندان تقریباً در طول هفته برابر با تقریبا 5000 نفر بوده که با استفاده از جدول مورگان 291 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین اعتماد اجتماعی، کیفیت خدمات، هدف از مسافرت و نحوه تهیه بلیط با تمایل به مسافرت رابطهای معنیدار وجود دارد. </em>
هواپیما,اعتماد,کیفیت خدمات,طبقه اجتماعی,مسافرت
https://road.bhrc.ac.ir/article_115107.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_115107_01af8e8087ab1ba1315b8d25e67902bf.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
28
104
2020
09
22
ارزیابی اثربخشی ایجاد روشنایی در کاهش تصادفات شبانه راههای برون شهری
69
82
FA
محمد
کوهی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
m.koohhi@gmail.com
شاهین
شعبانی
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
sh.shabaani@gmail.com
<em>در این تحقیق اثربخشی ایجاد روشنایی شبانه در راههای برونشهری مورد ارزیابی قرار گرفته است. بدین منظور تعدادی از راههای برون شهری استان ایلام انتخاب که دو محور به عنوان گروه اصلاحی و دو محور به عنوان گروه مقایسه انتخاب شده است. دادههای تصادفات چهار سال مربوط به این محورها گردآوری و این دادهها بر اساس روش مطالعه قبل و بعد با گروه مقایسه برای بررسی کاهش تصادفات و روش فایده/هزینه برای بررسی اقتصادی، تحلیل شدهاند. برای تخمین دقیق اثربخشی، تصادفات پیشبییشده در سایتهای اصلاحی و مقایسه بکار رفته که این پیشبینیها با استفاده از مدل پیشبینی تصادفات در راههای دوخطه برونشهری به دست آمده است. نتایج به دست آمده با استفاده از ضریب بهبود تصادف (</em><em>CMF</em><em>) مربوط به ایجاد روشنایی و طبق روش کالیبره کردن مدل، برای شرایط محلی کالیبره شده است. با اعمال این مراحل، نتایج به دست آمده، کاهش 28 درصدی فراوانی تصادفات شبانه پس از ایجاد روشنایی را نشان میدهد. معناداری این کاهش از لحاظ آماری نیز مورد سنجش قرارگرفته و آزمون معناداری آماری نشان از دقت نتیجه به دست آمده در سطح اطمینان 90 درصدی دارد. برای ارزیابی اقتصادی این اقداماصلاحی، روش فایده/هزینه بکار رفته است. نتایج ارزیابی اقتصادی ایجاد روشنایی در این تحقیق برای یک دوره 15 ساله نشان میدهد که ایجاد روشنایی در بهبود ایمنی موفق بوده زیرا نسبت فایده به هزینه کل در دوسایت اصلاحی برابر 1700 به 1 است. این مقدار نشان میدهد که منافع به دست آمده در ارزش ریالی، بسیار بیشتر از هزینههای سالیانه ایجاد روشنایی طی یک دوره 15 ساله بوده و نزدیک به 1700 برابر است.</em>
اثربخشی,کاهش تصادفات,اقدامات اصلاحی,ایجاد روشنایی
https://road.bhrc.ac.ir/article_115176.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_115176_66553128b56d0bbad70c07ac697941a8.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
28
104
2020
09
22
تأثیر روش ارجاع کار در بخش اداری اداره کل راه و شهرسازی بر بهرهوری آن
83
92
FA
سید محمد
سادات حسینی
استادیار، دانشکده راهور، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
sadathoseini1@yahoo.com
اکبر
مبینی
استادیار، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
akbarmobini@yahoo.com
رضا
شهنی دزفولیان
استادیار، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
reza.dezfoulian@bhrc.ac.ir
<em>بهره وری در بخش اداری کشور یکی از موضوعاتی است که بسیار مورد توجه مردم و مسئولان قرار داشته و در این خصوص فعالیتهای زیادی صورت میگیرد. در این مقاله سعی شده تا به این موضوع با استفاده از روابط ریاضی و با توجه به ساختار اداری اکثر ادارات کشور پرداخته شود. در این تحقیق از طریق مصاحبه با کارکنان و مدیران بخشهای اداری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، نحوه ارجاع کارهای مختلف در این اداره بررسی و مشخص گردید که ارجاع کارها به صورت درختی از مدیران به کارشناسان صورت میگیرد. روابط ریاضی مربوط به زمان انجام کارها و بهرهوری کارکنان تهیه و براساس احتمال انجام درست کارها و تعداد ارجاعات تحلیل حساسیت شدند. سپس این روابط با مقادیر مختلف مقداردهی شده و در نمودارهای مربوطه نشان داده شد که با افزایش تعداد ارجاعات و کاهش احتمال انجام درست کارها، زمان متوسط انجام هر کار به صورت نمایی افزایش و شاخص بهره وری به صورت نمایی کاهش می</em><em></em><em>یابد. بر این اساس پیشنهاد شده تا مدیران با دقت بیشتری کارها را به کارشناسان تفهیم کرده و تا جای ممکن، با ارجاع مستقیم کارها به کارشناسان مربوطه، تعداد ارجاعات را کاهش دهند.</em>
بهرهوری,اداری,اداره راه و شهرسازی,کرمانشاه,ارجاع کار
https://road.bhrc.ac.ir/article_115179.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_115179_b8bc10cf9e05c0548d4dbe6f5b2535a1.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
28
104
2020
09
22
مروری بر مبانی و روشهای ساخت سریع روسازی فرودگاه در شرایط اضطراری
93
116
FA
محمدرضا
شیشه بران
دانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
m.shishehboran@gmail.com
محمد
گلستانه
مربی، دانشکده و پژوهشکده پدافند غیرعامل، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
kpgolestn@ihu.ac.ir
فرودگاهها یکی از مهمترین مراکز حساس و حیاتی هستند که در شرایط جنگ، مورد تهاجم دشمن قرار میگیرند. بنابراین، در شرایط بحرانی نیاز به ساخت و توسعه سریع فرودگاه بهمنظور انجام نشستوبرخاست هواپیماهای جنگی، انجام حملات نظامی، انتقال تجهیزات جنگی، نیروی انسانی و دیگر عوامل ضروری است. در این مطالعه به بررسی مواد، تکنولوژیها و روشهای ساخت سریع که تاکنون در ساخت روسازی فرودگاه استفاده شده است، پرداخته میشود. بدین منظور، روشهای آنالیز سریع برای شناخت خصوصیات خاک محل، روشهای آنالیز سریع کیفیت ساخت روسازی، الزامات طراحی روسازیهای بدون رویه، روشهای مقاومسازی سریع خاکها جهت بهکارگیری در ساخت سریع روسازی فرودگاه، کاربرد سیستم کفپوش (ماتینگ) در ساخت و توسعه سریع روسازی هلی پد، تاکسی وی، توقفگاه، خط پرواز، رویه هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین امکانسنجی استفاده از مخلوطهای سرد آسفالتی در ساخت سریع روسازی تاکسی وی و توقفگاه و عوامل تأثیرگذار بر مقاومت شیارشدگی مخلوطهای سرد آسفالتی مورد بررسی قرار میگیرد.
آسفالت سرد,آنالیز سریع خاک,روسازی بدون رویه,کفپوش,هواپیمای بدون سرنشین
https://road.bhrc.ac.ir/article_115304.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_115304_2201ab7a249856490b885e929d3d872b.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
28
104
2020
09
22
بررسی امکان سنجی استفاده از منابع درآمدی پایدار برای ارایه خدمات حملونقل جادهای
117
132
FA
پریسا
بازدار اردبیلی
مربی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
parisabazdar@bhrc.ac.ir
پیمان
پژمان زاد
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
زیرساختهای حملونقل جادهای ازجمله داراییهای ملی هستند که در طول سالیان متمادی برحسب نیاز و مطابق امکانات موجود توسعهیافته است. درعینحال بررسی وضعیت موجود راههای کشور نشاندهنده شرایط نامطلوب کمی و کیفی است. از یک سو توسعه راههای جدید با کمبود منابع مواجه است و از سوی دیگر راههای موجود نیز از کیفیت مناسب برخوردار نبوده و نگهداری آنها بخش قابلملاحظهای از منابع را به خود جلب میکند. همچنین بودجه اختصاصی راهداری با توجه به گسترش روزافزون این زیرساختها جوابگو نبوده است. بنابراین هدف از این مقاله شناسایی منابع درآمد پایداری برای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای می باشد. نتایج بررسی تجارب سایر کشورها نشان می دهد که مالیات بر سوخت و عوارض وسایل نقلیه مهمترین منابع درآمدی بخش راه را تشکیل میدهد. همچنین در این مقاله منابع درآمدی جدید در حوزه حملونقل جادهای شناسایی شده و در ادامه اثرات اقتصادی اعمال مالیات بر سوخت به نفع حمل ونقل بر اقتصاد کشور بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که قیمت بنزین و گازوئیل تأثیر معنیداری بر نرخ تورم در اقتصاد ایران دارد. ضریب متغیر قیمت بنزین در کوتاه مدت و بلندمدت برابر 7/0 و 3/1 و ضریب متغیر قیمت گازوئیل در کوتاه مدت و بلندمدت برابر 1/0و 18/0 است. با توجه به نتایج بهدستآمده، تأثیر افزایش قیمت بنزین بر تورم بیشتر از تأثیر افزایش قیمت گازوئیل است.
منابع درآمدی پایدار,حملونقل جادهای,مالیات بر وسایل نقلیه,مالیات بر سوخت,مدل ARDL
https://road.bhrc.ac.ir/article_115323.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_115323_2cb2cc10470ff639f3e2e5dbf9e5845d.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
28
104
2020
09
22
تعیین شاخصهای ارزیابی جهت اولویتبندی مشکلات حملونقل کالای درونشهری با استفاده از روش تصمیمگیری چندویژگی و متوسطگیری وزنی
133
150
FA
محمدحسین
عباسی
0000-0002-5375-2316
دانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
hossein.abbasi@email.kntu.ac.ir
سید مصطفی
جعفرزاده فدکی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
mostafa.jafarzadeh65@gmail.com
شهریار
افندی زاده
دانشیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
arashr1981@hotmail.com
<em>بررسی مشکلات حمل بار شهری در چند سال اخیر به یک مسئله مهم در مدیریت شهری تبدیل شده است. نظرسنجی از گروههای مختلف درگیر در حمل بار شهری علاوهبر دریافت نظرات متنوع و درک مشکلات و نگرانیهای آنها، موجب یافتن روشهای اجرایی مناسب جهت مدیریت سیستم خواهد شد. هدف اصلی این مطالعه گردآوری و تحلیل مشکلات موجود در حمل بار شهری از دیدگاه گروههای مختلف است. بدین منظور، 478 پرسشنامه به صورت مصاحبه حضوری و اینترنتی از گروههای مختلف در تهران گردآوری شد. بیش از 90 درصد شهروندان ایجاد آلودگی هوا و حادثهساز بودن خودروهای باری را مهمترین مشکلات حمل بار شهری میدانند. همچنین، بیش از 40 درصد از عاملان حمل بار، کم بودن کرایههای حمل و نامناسب مهار شدن بار را مهمترین مشکلات حمل بار شهری دانستند. مشکلات عمده رانندگان بالا بودن هزینههای تعمیر و نگهداری و عدم وجود اتحادیه برای دفاع از حقوق آنان عنوان شد. برای اولویتبندی مسائل از نقطه نظر مدیران، کارشناسان و شهروندان از دو روش آماری متوسطگیری وزنی پاسخها و تحلیل همایی استفاده گردید. نتایج هر دو روش به طور مشابه نشان داد که حفظ محیط زیست، افزایش ایمنی و تامین درآمد شهرداری از منابع پایدار مهمترین اولویتهای مدیران و کارشناسان در مدیریت حمل بار است. در حالیکه از دیدگاه شهروندان حفظ کیفیت بار، جایگزین تامین درآمد شهرداری از منابع پایدار شده است. نتایج نشانگر وجود اختلاف در دغدغههای اصلی گروههای مختلفدر زمینه حمل بار است. برای نمونه، هدف تأمین درآمد شهرداری از منابع پایدار از دید شهروندان دارای کمترین اهمیت است این در حالی است که عدم وجود درآمد پایدار سبب شده تا شهرداری تهران با گسترش ناموزون شهر درصدد دریافت عوارض جهت تامین هزینههای جاری شهر برآید. این مسأله از دید کارشناسان به دلیل آگاهی از عواقب توسعه ناپایدار شهری در مقایسه با شهروندان بسیار مهم تلقی شده است.</em>
اولویتبندی,تصمیمگیری چندویژگی,لجستیک دورنشهری,متوسطگیری وزنی
https://road.bhrc.ac.ir/article_115339.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_115339_0618e97f018c01e867d9ff8190b7fc7d.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
28
104
2020
09
22
طراحی نقشه استراتژی اداره کل راهآهن قم مبتنی بر برنامهریزی ترجیحات فازی لگاریتمی
151
164
FA
محمد رضا
فتحی
استادیار، گروه مدیریت صنعتی و مالی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
reza.fathi@ut.ac.ir
فخرالدین
پیروزفر
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفرش، تفرش، ایران
mf1218756@gmail.com
رضا
فتحی
دانشجوی کارشناسی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
mohreza.fathi@gmail.com
<em>نقشه استراتژی ابزاری است که میان استراتژی مورد نظر سازمان و میان فرآیندها و سیستمهای که به پیادهسازی استراتژی کمک میکنند، ارتباط برقرار میکند. این ابزار به کارکنان سازمان یک نگاه مستقیم و روشن میدهد تا بدانند چگونه مشاغل و فعالیتهای ایشان به اهداف جامع سازمان متصل شده و ایشان را در جهت انجام کارهایشان هماهنگ میکند. در این تحقیق با مشخص کردن روابط علت و معلولی میان اهداف راهبردی، به طراحی و ترسیم نقشه استراتژی اداره کل راه آهن قم پرداخته شده است. لذا ابتدا به بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها، تهدیدات و مضامین استراتژی و همچنین میزان پوشش یافتن نقاط </em><strong>SWOT</strong><em> توسط مضامین استراتژی پرداخته شده است. سپس میزان تأثیر اهداف هر سطح بر اهداف هم سطح خود و میزان تأثیر اهداف هر سطح بر اهداف سطح بالاتر را به دست امده است. در نهایت نقشه استراتژی برای اداره کل راه آهن قم ترسیم شده است. سپس در ادامه تحقیق به منظور اولویتبندی اهداف استراتژیک از روش برنامهریزی ترجیحات فازی لگاریتمی استفاده شده است. براساس نتایج حاصل از این تحقیق، سود در بین اهداف مالی، کاهش تاخیرات در بین اهداف فرآیندهای داخلی، افزایش حمل بار در بین اهداف مشتریان و توانمند سازی کارکنان عملیاتی در بین اهداف رشد و یادگیری رتبه اول را به خود اختصاص دادهاند.</em>
نقشه استراتژی,برنامه ریزی ترجیحات فازی لگاریتمی,فنون تصمیم گیری چند معیاره,کارت امتیازی متوازن
https://road.bhrc.ac.ir/article_115349.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_115349_3282f44b015df7966b3df4f2e02df450.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
28
104
2020
09
22
تحلیل عددی ستونهای سنگی در بهسازی خاک بستر خطوط راهآهن
165
180
FA
غلام
مرادی
دانشیار، دانشکده فنی و مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
gmoradi@tabrizu.ac.ir
حسین
علیوند
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
haa9314@gmail.com
میثم
جهانگیری علی کمر
دانش آموخته دکتری، دانشکده مهندسی راهآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
علیرضا
عباس نژاد
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی مرند، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
abbasnejad_ar@yahoo.com
<em>یکی از الگوهای اصلی توسعه یافتگی در هر منطقهای توسعه سیستمهای حمل و نقل و سهولت دسترسی به آنها در آن منطقه است. از بین سیستمهای مختلف حمل و نقل، حمل و نقل ریلی با توجه به مزیتهای منحصر به فردی که دارد مورد توجه سیاستگذاران کشور واقع شده و توسعه آن همواره مورد توجه میباشد. با توسعه راهآهن اجرای خطوط ریلی بر روی بسترهای ضعیف و زمینهای مسئلهدار یکی از مسائل اجتناب ناپذیر خواهد بود که باید برای رفع این نقیصه تدبیری اندیشیده شود. از میان روشهای متنوع بهسازی خاک، استفاده از ستونهای سنگی به دلیل سهولت در اجرا و مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی بسیار مورد توجه است. استفاده از ستونهای سنگی موجب افزایش ظرفیت باربری و کاهش نشست بستر تحت بارهای وارده میگردد و کیفیت بهرهبرداری را افزایش میدهد. در این تحقیق به بررسی عددی تاثیر حضور ستونهای سنگی در کاهش پاسخهای دینامیکی بستر سست و غیرمتراکم ماسهای، تحت بارگذاری ناشی از عبور یکی از قطارهای متداول در کشور پرداخته شده است. نتایج این تحقیق نشان <br /> میدهد در صورت استفاده از ستونهای سنگی پارامترهای ارتعاشی خاک ماسهای سست و غیرمتراکم بستر، شامل تغییرمکان قائم، دامنه تغییرات سرعت قائم و شتاب قائم به ترتیب حداکثر 20/19 درصد، 85/27 درصد و 74/41 درصد کاهش مییابند.</em>
پارامترهای ارتعاشی,روش اجزاء محدود,ستونهای سنگی,نرمافزار آباکوس
https://road.bhrc.ac.ir/article_115590.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_115590_12695c3971154c422f50710eccca2678.pdf