مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
28
105
2020
10
22
نااطمینانی نرخ ارز و ارزشافزوده بخش حملونقل
1
16
FA
کاوه
درخشانی درآبی
0000-0002-7069-762X
استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه اراک، اراک، ایران
k-derakhshani@araku.ac.ir
<em>با توجه به اهمیت بخش حملونقل در ساختار اقتصادی کشور و ضرورت توسعه این بخش بمنظور توسعه تجارت و ارتباطات اقتصادی، شناسایی متغیرهای تاثیرگذار بر فعالیتهای اقتصادی این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است. از اینرو، هدف اصلی این پژوهش تاثیر نااطمینانی نرخ ارز از طریق کاهش تجارت بر ارزشافزوده بخش حملونقل است. محدوده زمانی پژوهش سالهای 96-1370 است. بمنظور برآورد ضرایب الگوی خودتوضیح برداری بیزین به کار گرفته شده و نااطمینانی نرخ ارز با استفاده از رویکرد واریانس ناهمسان شرطی تعمیمیافته محاسبه شده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که نااطمینانی نرخ ارز در دوره مورد برررسی تاثیر منفی و از نظر آماری معناداری بر ارزشافزوده بخش حملونقل ایران داشته است. همچنین، درآمدهای نفتی و تولید ناخالص داخلی تاثیر مثبت و از نظر آماری معناداری بر ارزشافزوده این بخش داشتهاند، شاخص قیمت بخش حملونقل نیز تاثیر مثبت بر ارزشافزوده این بخش داشته، اما ضریب برآورد شده از نظر آماری معنادار نیست.</em>
نااطمینانی,نرخ ارز,ارزشافزوده,حملونقل,بیزین
https://road.bhrc.ac.ir/article_118612.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_118612_fe30c080029d91e47a8f7b7f66dd2a88.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
28
105
2020
10
22
بهینه سازی زاویه میخها در شیروانیهای پایدارسازیشده با روش میخ گذاری
17
28
FA
مینا
فرودیان
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
mina.foroudian@yahoo.com
محمد
حاذقیان
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
m.hazeghian@yazd.ac.ir
کاظم
برخورداری
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
kbarkhordari@yazd.ac.ir
<em>روش میخگذاری یکی از روش</em><em></em><em>های رایج برای پایدارسازی دیوارههای گود است که در سال</em><em></em><em>های اخیر مورد توجه بوده است. مطالعات متنوعی برای بهینه</em><em></em><em>سازی آرایش، طول و زاویه میخها در طرح میخگذاری انجام شده است. زاویه میخ یکی از متغیرهای بهینهسازی مهم بوده که در مطالعات گذشته در نظر گرفته شده است. بعنوان یک قید در بهینهسازی، در مطالعات پیشین فرض شده است که زوایای تمامی ردیفهای میخ در عمق دیواره گود باید مساوی باشند. برعکس، مطالعه حاضر فرض میکند که این زوایا میتوانند در عمق متفاوت باشند؛ بعبارت دیگر، زاویه میخ هر ردیف از میخها یک پارامتر بهینهسازی مستقل است. مطالعه حاضر بهینهسازی میخها را با دو رویکرد انجام میدهد. در رویکرد اول، نسبت طول بیشینه میخها به ارتفاع دیوار بدون قید است اما در رویکرد دوم، این نسبت به مقداری که در راهنمای </em><em>FHWA</em><em> پیشنهاد شده است، محدود میگردد. نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد که زوایای بهینه برای دو رویکرد در نظر گرفته شده متفاوت هستند. در رویکرد اول، زوایای بهینه برای تمامی ردیفهای میخ ثابت و برابر 5 درجه است؛ اما در رویکرد دوم، زوایای بهینه برای هر ردیف از میخها متفاوت است بهطوری که از بالاترین ردیف به پایینترین ردیف کاهش مییابد.</em>
گودبرداری,میخگذاری,زاویه میخها,بهینهسازی,الگوریتم ژنتیک
https://road.bhrc.ac.ir/article_118906.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_118906_5b0aae44195f5628df806be08c2c6447.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
28
105
2020
10
22
ارائه یک مدل زمانبندی حرکت قطارها در مسیرهای دوخطه راه آهن ایران
29
40
FA
امیر
قیومی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی راهآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
amir.ghayoumi@outlook.com
علی
پویانی
0000-0001-6728-0949
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی راهآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
ali.puyani@outlook.com
<em>زمان</em><em></em><em>بندی حرکت قطارها یکی از مهمترین مسائل برنامهریزی در حمل</em><em></em><em>ونقل ریلی است. با نگاهی به ادبیات موضوع مورد بررسی می</em><em></em><em>توان دریافت که حجم زیادی از مطالعات به مدلسازی و حل این مسئله اختصاص یافته است. چارچوب کلی این مسئله در کشورهای مختلف به یک شکل است اما برخی از کشورها با اعمال قوانین خاص در سیستم ریلی خود شرایط ویژه</em><em></em><em>ای را در زمان</em><em></em><em>بندی سیستم ریلی برقرار می</em><em></em><em>نمایند. در کشور ایران اقامه نماز در طول سفر یک قطار، جزء محدویت</em><em></em><em>های اجباری است که باید در نظر گرفته شود. با توجه به اهمیت اقامه نماز اول وقت در میان مسلمانان، اولویت</em><em></em><em>دهی راه</em><em></em><em>آهن ج.ا.ا به انجام به موقع این مهم از رویکردهای اصلی این سازمان در مسئله زمان</em><em></em><em>بندی حرکت قطارها است.</em><em></em><em> مقاله حاضر به ارائه یک مدل زمان</em><em></em><em>بندی حرکت قطارها با تعیین ایستگاه مناسب برای اقامه نماز اول وقت می</em><em></em><em>پردازد. این مدل با در نظرگرفتن فاصله زمانی مجاز بین اذان هر نوبت نماز تا توقف قطار به دنبال کاهش زمان</em><em></em><em>های سفر قطارها است. مدل بر روی یکی از مسیرهای دوخطه راهآهن ایران پیاده</em><em></em><em>سازی شده است و نتایج حاصل از آن نشان میدهد با کاهش فاصله زمانی مجاز بین اذان هر نوبت نماز تا توقف قطار، زمان سفر کل قطارها افزایش می</em><em></em><em>یابد.</em>
حملونقل ریلی,زمانبندی حرکت قطارها,اقامه نماز,مسیرهای دو خطه
https://road.bhrc.ac.ir/article_118907.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_118907_004bb6048f8f8289c2e87d651c615237.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
28
105
2020
10
22
بررسی تاثیر رفتار رانندگان وسایل نقلیه سنگین برمیزان تصادفات جادهای در مسیرهای آزاد راهی (مطالعه موردی: محور زنجان- تبریز)
41
54
FA
بهزاد
علیمحمدی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران
behzadam59@yahoo.com
سیدمهدی
سجادی
استادیار، گروه عمران، دانشگاه آزاد واحد زنجان، زنجان، ایران
علی
شهنواز
استادیار، گروه عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران
shanavaz_ali2000@yahoo.com
<em>امروزه روند رو به رشد تصادفها در راهها و تلفات و خسارتهای ناشی ازاینگونه حوادث باعث اتلاف سرمایههای کشور میشوند؛ بنابراین، سرمایهگذاری صحیح و شناخت هر یک از عوامل سه گانه تصادف (راه، راننده و وسیله نقلیه)، بررسی اصولی مشکلات این عوامل و بیان راه حلهای کاربردی می تواند از بروز اینگونه حوادث بکاهد. ناهنجاریهای رفتاری در رانندگی به عنوان یک معضل جدی درجامعه محسوب میشود. کمبود مهارت در کنترل خودرو و خستگی و خواب آلودگی و تجاوز از سرعت مجاز، طرح هندسی جادهها و مشکلات روانی و اقتصادی از دلایل وقوع تصادفات در کشور است. بررسی علل حوادث رانندگی حاکی از آن است که علاوه بر یادگیری و کسب مهارت و تجربه در کنترل وسایل نقلیه عوامل روحی، استرس و وضعیت اقتصادی نیز در پیشگیری از وقوع حوادث رانندگی نقش ویژهای دارد. در این تحقیق تاثیر رفتار روانشناختی رانندگان وسیله نقلیه سنگین بر روی میزان تصادفات محور زنجان-تبریز مورد بررسی قرار میگیرد. جامعه آماری در این پژوهش رانندگان وسایل نقلیه سنگین است و منطقه مورد مطالعه در این پژوهش محور زنجان- تبریز</em><em>در سال 1397 میباشد که به روش پرسشنامهای و با استفاده از نرمافزار </em><em> </em><em>SPSS25</em><em> انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داد که پارامترهای تشدیدکننده خستگی و خواب آلودگی، عوامل اقتصادی، طرح هندسی جادهها و استرس تاثیر مثبت و معنی داری بر میزان تصادفات داشتهاند. </em>
وسیله نقلیه سنگین,میزان تصادفات,استرس,پارامترهای تشدیدکننده خوابآلودگی,طرح هندسی جاده
https://road.bhrc.ac.ir/article_118910.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_118910_1a3ec6768185f9e967170e59766ed668.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
28
105
2020
10
22
بررسی عوامل موثر بر حمل و نقل پایدار شهری با تاکید بر شبکه معابر شهری (مطالعه موردی: شهر کانی دینار)
55
68
FA
امید
حسن پور
000-0002-3963-3652
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
omid_hasan88@yahoo.com
سیروان
مینایی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
omid.hasanpour20@yahoo.com
<em>امروزه حمل و نقل و ترافیک شهری، همواره به عنوان مبحثی اساسی در مطالعات شهری مطرح است و یکی از اصلی ترین نیازهای زندگی شهری به حساب میآید، ستون های اصلی آنچه توسعه پایدار نامیده می شود ایجاد سامانه ترابری پایدار است.امروزه مسائل مربوط به حمل و نقل در شهرها به یکی از چالش های عمده دولتها در عرصه سیاسی تبدیل شده است. سیستم حمل و نقل مناسب یکی از شاخصه های توسعه یافتگی کشور</em><em>ها و جوامع به حساب می</em><em>آید</em> <em>پایداری حمل و نقل شهری ناشی از برنامه ریزی پایدار حمل و نقل است. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین مهمترین عوامل و شاخصهای مؤثر برحمل ونقل شهری با استفاده از تجربیات حمل ونقل شهرهای پیشرو درحمل ونقل است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی- توسعه ای است و از نظر روش تحلیلی-محتوایی است.برای تجزیه و تحلیل تکنیکهای کمی و کیفی از نرم</em> <em>افزار </em>SPSS<em> و </em>GIS<em> استفاده شده است و ابزار گردآوری اطلاعات، ترکیبی از روشهای کتابخانهای و میدانی در رابطه با شاخصهای حمل ونقل پایدار است. در شهرکانی دینار نتایج مطالعات نشان میدهد وضعیت حمل و نقل پایدار دراین شهراز دید مسایل ترافیکی مشکلی ندارد</em><em>،</em><em> ولی از نظر تجهیزات و تاسیسات ترافیک شهری دارای وظعیت مطلوب نیست و از نظر سیستم ارتباطی و شبکه دسترسی شهر دارای مشکلات و محدودیتهایی است و شبکه دسترسی آن نیازمند بهسازی و اصلاح است.</em>
حمل و نقل پایدار,کانی دینار,برنامهریزی شهری
https://road.bhrc.ac.ir/article_118917.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_118917_81bd7eb497f23af5476104f0060940ea.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
28
105
2020
10
22
ارزیابی و مقایسه تاثیر ضایعات کیسه پلیمری و تایر فرسوده بر خصوصیات مقاومتی ماسه رسدار تثبیت شده با سیمان
69
92
FA
حامد
هادیزاده
دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی زلزله و ژئوتکنیک، دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته، کرمان، ایران
مجتبی
قاسمی
استادیار، گروه مهندسی زلزله و ژئوتکنیک، دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته،
کرمان، ایران
ghasemi.kgut@gmail.com
<em>در این تحقیق امکان استفاده از الیاف ضایعات کیسههای پلیمری، خرده لاستیک و همچنین الیاف ضایعاتی لاستیک (به تنهایی و در ترکیب با سیمان) به منظور تثبیت خاک ماسه رسدار ارزیابی شده است. برخی مشخصات اصلی نمونههای آزمایشگاهی با آزمایشهای حدود اتربرگ، تراکم پروکتور استاندارد و مقاومت فشاری تک محوری حاصل شدهاند. مشخصات به دست آمده با خواص ماسه رس دار تثبیت نشده و تثبیت شده با سیمان مقایسه شده و نتایج مشاهده شده تشریح شده است. نتایج نشان میدهند که نمونههای اصلاح شده با سیمان سبب کاهش قابل ملاحظه ای در دامنه خمیری خاک میشوند. نتایج تست تراکم نشان میدهد که مخلوط کردن ضایعات برای تثبیت خاک ماسهای سبب کاهش مقدار رطوبت بهینه و نیز کاهش دانسیته خشک حداکثر شده است. از میان مواد ضایعاتی استفاده شده، الیاف کیسه پلیمری بیشترین تاثیر را بر روی وزن مخصوص خشک حداکثر با کاهش 1/4 درصدی آن نشان داد. نتایج نشان می دهند که استفاده از ضایعات به تنهایی برای تثبیت ماسه سبب افزایش اندکی در مقاومت فشاری محدود نشده نمونهها میشود؛ در حالی که ترکیب ضایعات و سیمان سبب افزایش قابل توجه مقاومت فشاری نمونهها در همان زمان عمل آوری شده است. همچنین نمونههای ساخته شده با الیاف کیسه پلیمری نسبت به سایر نمونهها دارای بیشترین مقدار افزایش مقاومت فشاری محدود نشده و جابجایی حداکثر به ترتیب برابر 32 و 58 درصد می باشند. </em>
ماسه رس دار,الیاف کیسه پلیمری,الیاف تایر فرسوده,خرده لاستیک,مقاومت فشاری تک محوری
https://road.bhrc.ac.ir/article_119003.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_119003_6b7ffd5e694a738dcae7eeb6184727f5.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
28
105
2020
10
22
مطالعه عددی رفتار بستر جاده و سازهی در معرض ارتعاشِ نیروی زلزله، با نگرشی به ساختگاه منطقه کرمانشاه
93
106
FA
مسعود
نصیری
0000-0003-2371-7517
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه زاری، کرمانشاه، ایران
nasiri_masoud@yahoo.com
احمدرضا
مظاهری
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آیت الله بروجردی، بروجرد، ایران
a.mazaheri@abru.ac.ir
<em>اثرات زمینلرزهها بر خاک بستر جادهها و سازههای روی آن (بهطور کلی ساختگاه) میتواند بسیار متغیر باشد؛ بهگونهای که در برخی مناطق شتاب زلزله در سطح زمین دچار بزرگنمایی یا برعکس دچار کوچکنمایی گردد. این موضوع به عوامل متعددی میتواند مرتبط باشد که در پژوهشِ پیشرو، پاسخ زمین با نگرش به مشخصات بستر منطقهی کرمانشاه در اثر اعمال نیروی ناشی از زلزله آپلند به کمک نرمافزار اجزای محدود دو بعدی پلکسیس بررسی شده است. تحلیلهای عددی دو بعدی برای حالاتِ خاک خشک، خاک اشباعِ زهکشی شده و خاک اشباع زهکشی نشده انجام شده است. نتایج تحقیقات نشان میدهد که وجود آب منفذی </em><em>(در شرایط زهکشی نشده) میتواند شتاب اعمالی در سطح زمین را نسبت به حالت بستر خشک تا 3 برابر افزایش دهد، اما در عین حال میزان جابجایی کلی در هر سه حالت بستر خشک، اشباع زهکشی شده و اشباع زهکشی نشده تفاوت چندانی با هم ندارند. نکته قابل توجه دیگر در رابطه با بستر کرمانشاه این است که پاسخ خاک هر میزان که به سطح خاک (محل قرار گیری سازه) نزدیکتر شویم، بیشتر و بیشتر شده تا در نهایت به مقادیر بیشینهی خود به سطح خاک برسد.</em>
پاسخ بستر جاده,زلزله,تحلیل عددی,زهکشی
https://road.bhrc.ac.ir/article_119005.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_119005_4a9954691502ab75220ec0d4a8a85451.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
28
105
2020
10
22
بررسی پایداری شیبهای سنگی پایدار شده توسط سیستم میخ کوبی
107
118
FA
سید نوید
میرهاشمی
دانش آموخته کارشناسی، گروه مهندسی عمران، موسسه آموزش عالی مولانا، قزوین، ایران
mirhashemi76@gmail.com
داوود
کامرانی مقصود
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
<em>مطالعات پایداری شیروانیهای سنگی به عنوان نمونهای از سازههای ژئوتکنیکی یکی از مهمترین و حساسترین زمینههای مهندسی برای طراحان میباشد. بهگونهای که هر گونه اختلال در عملکرد این سازهها باعث بروز خسارات جبران ناپذیری میشود. وجود نامعینی و تغییرپذیری خواص فیزیکی و مکانیکی خاک</em><em>ها و سنگ</em><em>ها و همچنین بروز خطا در اندازهگیریها موجب شده که کاربرد تحلیلهای مبتنی بر قابلیت اعتماد در مهندسی ژئوتکنیک مورد توجه قرار بگیرد</em>.<em> در این پژوهش، شیروانیهای سنگی، مدلسازی شده و پایداری آنها تحت اثر بار دینامیکی بررسی خواهد شد و در صورت ناپایدار بودن، روش مناسب و بهینه برای پایدارسازی آنها با استفاده از تور طراحی و ارائه خواهد شد. شیروانی سنگی با زاویه</em><em>های شیب 10، 20 و 30 درجه در نظر گرفته شد و با کمک </em><em>روشهای دستی ارزیابی پایداری آن صورت میگیرد. سپس با استفاده از نرم افزار </em>phase.2<em> در حالت دو بعدی مدل المان محدود آن ساخته شده و ارزیابی پایداری شیب تحت شرایط استاتیکی و دینامیکی انجام میگردد. در ادامه با قرار دادن تور به همراه راک بولتها، پایدارای شیروانی سنگی مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد. لازم به ذکر است که در این تحقیق، نحوه آرایش بولت</em><em>ها نیز در ارزیابی پایدارای شیروانی</em><em>های سنگی تحت اثر</em> <em>بارگذاریهای دینامیکی و استاتیکی صورت می گیرد.</em>
تحلیل دینامیکی,شیب سنگی,فاکتور اطمینان,phase 2
https://road.bhrc.ac.ir/article_119032.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_119032_3e720f859feb996b97d51cb0b33d731e.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
28
105
2020
10
22
کاربرد سرباره فولاد بهعنوان سنگدانه در صنعت راهسازی
119
134
FA
ابراهیم
حسامی
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
hesami@kth.se
مهدی
زالنژاد
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
<em>با توجه به رشد فناوری انواع وسایل نقلیه و افزایش روزافزون آنها در شبکه حملونقل، توسعه کمیت و کیفیت راهها اهمیت ویژهای پیدا میکند. یکی از روشهای بهبود و ارتقای مقاومت روسازیها، استفاده از مصالح مرغوبی همچون سرباره فولاد است که موجب افزایش باربری و افزایش عمر روسازیها خواهد شد. سربارههای فولاد، محصول جانبی تولید کارخانههای فولاد هستند که اغلب بهصورت دپو و تودههای عظیمی در اطراف این کارخانهها انباشته میشوند. در طول سالها تحقیقات گستردهای در سطح جهان جهت مصرف این ماده انجام و زمینههای متعددی برای این منظور پیشنهاد شده است. یکی از این زمینهها که میتواند در حجم زیادی از سربارههای فولاد را مورد استفاده قرار دهد، استفاده بهعنوان مصالح سنگی در تولید آسفالت است. بدین علت که خواص فیزیکی، اصطکاکی و دوام سرباره فولاد عملکرد بسیار خوبی در مقاومت لغزشی روسازی آسفالتی و جلوگیری از شکلگیری برخی خرابیها از قبیل شیارشدگی، عریان</em><em></em><em>شدگی و صیقلی شدن سنگدانههای آسفالت دارد. در پژوهش حاضر علاوه بر بررسی خواص مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی سرباره فولاد بهعنوان جایگزین مصالح سنگی در روسازیهای آسفالتی، به کاربرد سرباره فولاد در راهسازی از جمله اساس و زیراساس، مخلوطهای آسفالتی به همراه نتایج آخرین تحقیقات اشاره شده است.</em>
جایگزین سنگدانه,سرباره فولاد,محیطزیست,مصالح مناسب روسازی
https://road.bhrc.ac.ir/article_119172.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_119172_71567987ffded810320c9d35869957f2.pdf