مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
23
82
2015
03
21
تأثیر سرمایهگذاری بر رشد اقتصادی بخش حملونقل جادهای ایران با استفاده از مدل رشد نئوکلاسیک
1
12
FA
پریسا
بازدار اردبیلی
مربی، پژوهشکده حملونقل، تهران، ایران
parisabazdar@yahoo.com
حملونقل جادهای به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر رونق اقتصادی، از طریق جابجایی بار و مسافر، زمینههای امکان دسترسی به رفاه و تسهیلات ملی را افزایش میدهد و سرمایهگذاری در این بخش به عنوان یک عامل مهم، نقش اساسی و تعیین کنندهای در رشد بخش حملونقل جادهای دارد. بنابراین، توجه به سرمایهگذاری در بخش حملونقل جادهای کشور و روند تغییرات آن در این بخش از اهمیت زیادی برخوردار میباشد و شناخت وضعیت آن به لحاظ کمی و کیفی، در تصمیمگیریها و برنامهریزیها در بخش حملونقل جادهای در سطوح مختلف کلان و خرد، اهمیت به سزایی دارد.<br /> هدف از این مقاله تأثیر سرمایهگذاری بر رشد اقتصادی بخش حملونقل جادهای ایران میباشد که برای همین منظور ابتدا از معیار نسبت نهایی سرمایه به تولید استفاده شده و با تشریح آن، برای بخش حملونقل جادهای در دوره 1389-1353، نسبت نهایی سرمایه به تولید محاسبه شده است. در ادامه با استفاده از مدل رشد نئوکلاسیک، تأثیر سرمایهگذاری بر رشد اقتصادی بخش حملونقل جادهای کشور طی دوره مذکور بررسی شده است.<br /> با توجه به یافتههای تحقیق یک درصد افزایش در نسبت سرمایهگذاریهای انجامشده در بخش حملونقل جادهای بر تولید ناخالص داخلی آن بخش موجب بالارفتن نرخ رشد ارزش افزوده این بخش به میزان 213/0درصد خواهد شد و افزایش یک درصد نرخ رشد نیروی کار شاغل در بخش حملونقل جادهای موجب بالارفتن رشد ارزش افزوده این بخش به میزان 389/0درصد خواهد شد. همچنین یک درصد افزایش مصرف انرژی در بخش حملونقل جادهای و صادرات نفت خام نیز موجب افزایش نرخ رشد ارزش افزوده بخش حملونقل جادهای کشور به ترتیب به میزان 157/0 و 383/0 درصد خواهد شد و متغیرمجازی برای دوره جنگ و زمان انقلاب نیز اثر منفی دارد.<br /> <strong> </strong>
سرمایه گذاری,رشد اقتصادی,حمل ونقل جادهای,مدل رشد نئوکلاسیک
https://road.bhrc.ac.ir/article_48199.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_48199_4370945e68f23839371f0297576a637c.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
23
82
2015
03
21
بررسی حذف کفبند در تحکیمات سازهای اولیه تونل در روش حفاری NATM با استفاده از تحلیل دادههای ابزاردقیق، مطالعه موردی پروژه خطA مترو قم
13
22
FA
آرش
بخشی پور صداپشته
کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش زلزله، دانشگاه آزاد شبستر، آذربایجان، ایران
arashb89@yahoo.com
در پروژههای حفاری تونل که به روش غیرمکانیزه یا همان روش جدید تونلزنی اتریشی که به NATM معروف است، یکی از مراحل اجرای تحکیمات سازهای موقت، اجرا و نصب کفبند در تونل میباشد. در این مقاله که با مطالعه موردی مترو قم انجام شده در نقاطی از تونل و در محدودههای زمانی مختلف رفتار تونل بدون نصب کفبند با دادههای ابزاردقیق مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و به این نتیجه رسیده ایم که تونل بدون نصب کفبند هم پایداری خود را حفظ کرده و اینکار نه تنها باعث صرفه جویی اقتصادی بسیار زیادی در پروژهها میگردد بلکه باعث بالارفتن سرعت پیشروی در تونل میشود. در پروژههای حفاری تونل معمولا بعد از پیشروی تا مقدار معینی کار متوقف و عملیات لاینینگ انجام میشود و با توجه به بررسیهای انجام شده در این مقاله پیشنهاد میشود تا از نصب کفبند در مرحله تحکیمات موقت خوداری شده و سرعت حفاری را بالا برده و زودتر عملیات لاینینگ را شروع کرده.<br /> <br />
ابزاردقیق,تونل مصنوعی,natm,کفبند,لتیس
https://road.bhrc.ac.ir/article_48197.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_48197_80dea1ee66367584356cf88c0e228af1.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
23
82
2015
03
21
ارزیابی روشهای مدلسازی مبتنی بر مکانیک شکست جهت تحلیل رفتار ترکخوردگی مخلوطهای آسفالتی
23
34
FA
غلامعلی
شفابخش
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
shafabakhsh@semnan.ac.ir
امین
تناکیزاده
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
با توجه به اهمیت خرابیهای ناشی از ترکخوردگی روسازیهای آسفالتی و ارتباط مستقیم آن با ویژگیهای شکست مصالح آسفالتی، در این مقاله به بررسی و ارزیابی روشهای مدلسازی سازوکار شکست مخلوطهای آسفالتی پرداخته شده است. روشهای مدلسازی شامل مدلهای ناحیه چسبنده، روش ناپیوستگی تعبیه شده (EDM)، روش المان مرزی ناپیوستگی تغییرمکان (DDM)، روش المان گسسته (DEM)، روش المان محدود توسعه یافته (XFEM) و تکنیک تطابق تصاویر دیجیتال جهت بررسی رفتار شکست و ترکخوردگی مخلوطهای آسفالتی ارزیابی شدند. در نهایت، روش مدلسازی دوگانه (شامل المان محدود و المان مرزی) همراه با کاربرد پردازش تصاویر جهت تعیین ریزساختارها، برای بررسی خواص شکست مخلوطهای رایج در کشور توصیه شدند.<br /> <strong> </strong><br />
ترکخوردگی,مکانیک شکست,مدل ناحیه چسبنده,روش المان محدود,روش المان مرزی
https://road.bhrc.ac.ir/article_48200.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_48200_562b87d631624c6ae037a384c5553b0d.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
23
82
2015
03
21
بررسی عملکرد سامانه حملونقل عمومی (مطالعهی ﻣﻮردی شهرستان خرمآباد در استان لرستان)
35
48
FA
مهدی
علیپور
کارشناس ارشد مهندسی عمران-راه و ترابری، دانشگاه شهید چمران اهواز
سید جعفر
حجازی
دکترای مهندسی عمران-راه و ترابری، استادیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه شهید چمران اهواز
ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ تاکسیها و ﻣﺴﯿﺮﻫﺎی حملونقل تاکسی ﯾﮏ ﭼﺎﻟﺶ ﺟﺪی ﺑﺮای ﻫﺮ ﺷﻬﺮ است و اﺟﺮای ﮐﺎرآﻣﺪ آنیک مسئلهی ﺣﯿﺎﺗﯽ ﺑﺮای شهرداریها و شرکتهای حملونقل اﺳـﺖ . ﻫﻤﭽﻨـﯿﻦ مسیریابی سامانههای حملونقل تاکسیرانی ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﺴﯿﺎر پیچیدهای اﺳﺖ ﮐﻪ ﺿﻤﻦ اﺛﺮﮔﺬاری ﺑﺮ ﺑﺎزده ﻋﻤﻠﯿـﺎﺗﯽ و ﻫﺰﯾﻨـﻪ ﺳـﺎﺧﺖ و بهرهبرداری، ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺰاﯾﯽ ﺑﺮ شاخصهای ﻋﻤﻠﮑﺮدی ﻧﻈﯿﺮ ﻣﯿﺰان ﺣﻤﻞ ﻣﺴﺎﻓﺮ، ﺳﺮﻋﺖ ﺳﻔﺮ، صرفهجویی در زﻣـﺎن ﺳـﻔﺮ، ﺗﻐﯿﯿـﺮات ﮐﺎرﺑﺮی زﻣﯿﻦ و اﺛﺮات زیستمحیطی ﺧﻮاﻫﺪ داﺷـﺖ. ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻮﺷﺸﯽ دادهها (DEA) روش ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ بهینهسازی است ﮐﻪ بهطور گستردهای ﺑﺮای اندازهگیری ﺑﺎزده ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ﻧﺴﺒﯽ سامانههای حملونقل اﺳﺘﻔﺎده میشود. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺴﯿﺮﻫﺎی تاکسیرانی در ﯾﮏ ﺳﯿﺴﺘﻢ حملونقل را ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﻣـﺪل (CCR) در (DEA) ارزﯾﺎﺑﯽ میکنیم و ﯾﮏ ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﺑﺮای ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد اراﺋﻪ میکنیم و ﻫﻤﭽﻨـﯿﻦ شاخصهای ورودی و ﺧﺮوﺟﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺑﺎزده ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺧﺪﻣﺎت ﻫﺮﯾﮏ از ﻣﺴﯿﺮﻫﺎ را اﻧﺘﺨﺎب میکنیم. ﺳﭙﺲ ﺗﺎﺑﻊ دﺳﺘﺎورد تجزیهوتحلیل میشود و ﻣﺴﯿﺮﻫﺎی تاکسیرانی ﮐﻪ ﻧﯿﺎز ﺑﻪ بهینهسازی و ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻣﺠﺪد دارﻧﺪ ﻣﺸﺨﺺ میشوند هفت ﻣﺴﯿﺮ تاکسیرانی در ﺷﻬﺮ خرمآباد در استان لرستان ﻧﯿﺰ ﺑﺮای ﮐﺎرﺑﺮد ﻋﻤﻠﯽ انتخابشده اﺳﺖ.<br /> <br /> <br />
ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد,ﻣﺴﯿﺮﻫﺎی تاکسیرانی,حملونقل ﻫﻤﮕـﺎﻧﯽ,ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻮﺷﺸﯽ دادهها,ﻣﺪل (CCR)
https://road.bhrc.ac.ir/article_48198.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_48198_9089fd1929f216907baecd8776205dbe.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
23
82
2015
03
21
تحقیق بر روی مقاومت برشی فصل مشترک خاک- ژئوگرید با استفاده از آزمایش برش مستقیم
49
56
FA
علی
لکی روحانی
استادیار، دانشکده فنی، گروه عمران، دانشگاه زنجان
rou001@znu.ac.ir
مژگان
عباسیان
دانشجو کارشناسی ارشد، دانشکده فنی، گروه عمران، دانشگاه زنجان
<em>ژئوگرید یکی از محصولات خانواده ژئوسنتتیکها است که به عنوان جداکننده در لایههای مختلف اساس و زیراساس استفاده میشود. در دهه گذشته مقاومت برشی فصل مشترک خاک- ژئوگرید مورد توجه محققین مختلف بوده است. مقاومت فصل مشترک دارای چندین مولفه است و در این مقاله بر روی مولفههای مختلف آن توسط آزمایش برش مستقیم تحقیق شده است. </em><em>برای ارزیابی اثر ژئوگرید بر روی مقاومت برشی فصل مشترک خاک- ژئوگرید پارامتر </em><em> به صورت نسبت تنش برشی حداکثر در سطح مشترک خاک- ژئوگرید به تنش برشی حداکثر در خاک تعریف میشود. مطابق با نتایج ب</em><em>ه </em><em>دست آمده: الف: مقاومت برشی فصل مشترک خاک- ژئوگرید از مقاومت برشی خاک کمتر است. ب: با افزایش تراکم خاک، کاهش مقاومت در فصل مشترک خاک- ژئوگرید بیشتر میشود و ج: با کاهش فواصل نوارهای عرضی ژئوگرید، مقاومت برشی فصل مشترک خاک- ژئوگرید بیشتر کاهش مییابد.</em><br /> <br />
ژئوگرید,خاک ماسهای,آزمایش برش مستقیم,مقاومت برشی
https://road.bhrc.ac.ir/article_48201.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_48201_a7d0fb73cec21ed0b87324fcb9f1c456.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
23
82
2015
03
21
بررسی تاثیر مشخصات روسازی بر عملکرد روسازی در مناطق مختلف آب و هوایی
57
73
FA
حسن
طاهرخانی
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی عمران، دانشگاه زنجان، زنجان
مونا
مهدیزاده طالعی
دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشگاه زنجان، زنجان
mona.mahdizad@gmail.com
تحقیقات صورت گرفته در دهههای گذشته نشان میدهد که شرایط آب و هوایی اثر مهمی بر عملکرد روسازیهای آسفالتی دارد. عوامل محیطی بیرونی مانند بارش، دما و سیکلهای ذوب و یخ بر روی تمام خرابیهای روسازی تاثیر میگذارند. به همین جهت، راهنمای جدید طراحی تحلیلی - تجربی روسازی (اشتو 2004) اثر شرایط آب و هوایی را بر روی عملکرد روسازی به تفضیل بررسی کرده است. این راهنما، از طریق نرمافزار طراحی روسازی خود به نام MEPDG، دادههای آب وهوایی محل پروژه را به عنوان یک داده اساسی ورودی دریافت میکند.<br /> برای این منظور در این مقاله با اخذ دادههای آب و هوایی مناطق مختلف آب و هوایی ایران از سازمان هواشناسی کشور و تبدیل آن به فرمت مورد نیاز نرمافزار MEPDG، اقدام به اجرای نرمافزار و تحلیل حساسیت خرابیها در مناطق مختلف آب و هوایی نسبت به تغییر عوامل طراحی شد. نتایج بدست آمده از بررسی کلیه تحلیل حساسیتها، نشان میدهد، روسازی در مناطق آب و هوایی مختلف عملکرد یکسانی ندارد و تاثیرات دما، رطوبت و چرخه ذوب و یخبندان بر هر یک از خرابیها، در مناطق مختلف آب و هوایی، میتواند متفاوت باشد. در نهایت با بررسی میزان تاثیر تغییر در عوامل طراحی، مشخص گردید که میزان حسایت خرابیها نسبت به تغییر ضخامت لایه آسفالتی و ترافیک عبوری، در کلیه مناطق آب و هوایی، بیشتر از سایر عوامل است، همچنین تعیین خاک بستر برای مناطقی که دارای دورههای ذوب و یخ طولانی هستند، به دلیل حساسیت خاکهای ریزدانه به یخبندان و تورم آنها در فصل ذوب یخها، نیز دارای اهمیت بالایی میباشد.<br /> <br />
MEPDG,تاثیر آب و هوا,روش تحلیلی- تجربی,تحلیل حساسیت خرابیها
https://road.bhrc.ac.ir/article_48202.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_48202_6bbe020700aac6b5305f0aadb8f351d1.pdf