مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
23
83
2015
06
22
بکارگیری روش تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی در ارزیابی عملکردپیمانکاران راهداری ونگهداری روسازی
1
15
FA
محمد مهدی
خبیری
0000-0003-3434-7603
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، پردیس فنی ومهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
mkhabiri@yazd.ac.ir
<em>توسعه ونگهداری زیرساختهای کشور از جمله شاخصهای اساسی رشدو توسعه محسوب می شود. یکی از چالشهایی که هم اکنون ادارات راه و شهـرسازی و همچنین سازمانهای تابعه با آن مواجه می باشند کمبود اعتبارات وپیمانکاران توانا جهت تکمیل و اتمام پروژههای عمرانی و به ویژه نگهداری آنها است.این تحقیق با کمک روش پرسشنامه ای ونظر خواهی از جامعه پیمانکاران وکارفرمایان دولتی سعی نموده است، عوامل موثر و مهمتری که در کاهش عملکرد پیمانکاران راهداری نقش داشته اند در محدوده مورد مطالعه به روش تحلیل عاملی و معادلات ساختاری شناسایی نماید. نتایج پاسخنامه ها و تحلیل عاملی وتائیدی انجام شده نشان می دهد،دو پارامتر رعایت سقف زمانبندی و میزان تجربیات پرسنل شرکت تعمیر ونگهداری راه اهمیت بسیار داشته است.همچنین پارامترهای اقتصادی نظیر تامین بودجه کامل پروژه در انتهاء و عدم تعیین مدت زمان مناسب پروژه بر اساس مطالعات علمی(حجم عملیات، شرایط فصلی،..) در عملکرد پیمانکاران نقش و اهمیت بسیار دارد.همچنین دریافت گردید،که پارامتر الگوهای ساختاری وسلسله مراتبی موجود در شرکت پیمانکار اهمیت بسیار داشته است. نیز از مشکلات کارفرمایان می توان به ضعف دانش فنی پرسنل مرتبط و مدیران کارفرما اشاره نمود.در بررسی راهکارهای اصلاح این مشکلات مشخص شده در مرحله قبل به توسعه سیستمهای مدیریت و ایجادسامانه مدیریت اطلاعات راهداری توجه داده شد، همچنین تدوین و اجراءمبانی آموزشی پیمانکاران جهت تقویت عملکرد سازمانی ونتایج کار آنها موثر می باشد، شیوه " انعقاد قراردادها برمبنای عملکرد" نیز که در سایر کشورهای دنیا مورد توجه قرار گرفته می تواند توسط کارفرمایان دولتی استفاده شود.</em><br /> <br />
تعمیر ونگهداری روسازی,پیمانکاران راهداری,تحلیل عاملی,معادلات ساختاری,قرارداد بر مبنای عملکرد
https://road.bhrc.ac.ir/article_48322.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_48322_0aa36995db6a729f17285f3e29d8862e.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
23
83
2015
06
22
مدلسازی تاثیر مخارج استانداردهای ملی در بخش حمل و نقل بر رشد اقتصادی کشور
16
24
FA
عبدالرضا
رضایی ارجرودی
پژوهشکده حمل ونقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
rezaeear@yahoo.com
آمنه
تسبیحی
، دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
<em>بخش</em><em>حمل ونقل</em><em>به</em><em>عنوان</em><em>پیش</em><em>نیاز</em><em>و</em><em>زیربنای</em><em>توسعه،</em><em>دارای</em><em>نقش</em><em>اساسی</em><em>و</em><em>کارآمد</em><em>در</em><em>باروری</em><em>امکانات</em><em>و</em><em>استعدادهای</em><em>بالقوه</em><em>جوامع</em><em>بوده</em><em>که</em><em>شناسایی عوامل موثر بر رشد این بخش، زمینه</em><em>استفاده</em><em>بهینه</em><em>از</em><em>ظرفیتهای</em><em>بخش</em><em>حملونقل و</em><em>تعیین</em><em>سیاستهایی</em><em>در</em><em>جهت</em><em>افزایش</em><em>کارایی</em><em>را در پی خواهد داشت</em><em>. هدف از این مقاله تحلیل نقش استاندارد سازی در بخش حمل ونقل بر رشد اقتصادی کشور میباشد که با تکیه بر ادبیات رشد برونزا و مطالعات تجربی انجام گرفته متغیرهای مورد نیاز شناسایی میشوند و مدل اقتصادی نقش مخارج صرف شده برای استاندارد سازی در بخش حمل ونقل بر رشد اقتصادی کشور ارائه گردیده و در نهایت مدل مذکور با استفاده از تکنیکهای مناسب اقتصادسنجی برآورد گردیده است.</em><br /> <em>بر اساس این مدل نیروی کار، نسبت سرمایهگذاری به موجودی سرمایه تأثیر مثبت و معناداری روی رشد ارزش افزوده کشور دارند. متغیرهای نسبت مخارج استاندارد سازی در بخش حمل ونقل به ارزش افزوده کشور، شاخص درجه بازبودن اقتصاد، تغییرات شاخص بهای کالا و خدمت و اندازه دخالت دولت نیز نقش مثبت و معناداری روی رشد این بخش دارند. متغیرهای مجازی برای دوره جنگ و زمان انقلاب نیز اثر منفی دارد. با توجه به یافتههای تحقیق اگر یک درصد به نسبت مخارج استاندارسازی در بخش حمل ونقل به ارزش افزوده کشور افزوده گردد منجر به افزایش نرخ رشد ارزش افزوده کشور به میزان 0039/0 درصد خواهد شد.</em><br /> <em> </em><br />
مخارج استاندارد سازی,بخش حمل ونقل,الگوی رشد برونزا
https://road.bhrc.ac.ir/article_48323.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_48323_b835cf974855d298a26403f38ba109d9.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
23
83
2015
06
22
تحلیل راهبردهای حملونقل پایدار شهری (مطالعه موردی: کلانشهر اهواز)
25
41
FA
یعقوب
کمائی زاده
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، کارشناس سازمان تاکسیرانی شهرداری کلانشهر اهواز، اهواز، ایران
y_kamaeizade@yahoo.com
حسین
عبادی
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
<em>امروزه یکی از مهمترین چالشهای پیش روی کلانشهرهای ایران مسئله حملونقل درونشهری است. از سوی دیگر، یکی از مهمترین دغدغههای مدیریت کلانشهری در شهر اهواز، مدیریت حملونقل است. در همین ارتباط، زمینه ایجاد و توسعه حملونقل پایدار در این شهر میتواند باعث مؤثرترین ابزار هدایت توسعه شهر، شکلدهی به محیط و ارتقای کیفیت زندگی شهری شود. </em><em>در این پژوهش از رهیافت تلفیقی </em><em>SWOT- ANP</em><em> جهت تعیین مناسبترین راهبرد برای دستیابی به حملونقل پایدار شهری استفاده شده است. از آنجائی که </em><em>مدل سوآت عوامل تحلیل را به صورت درونی (نقاط قوت و نقاط ضعف) و بیرونی (فرصتها و تهدیدها) طبقهبندی میکند و نتایج آن اغلب فقط لیست ناقصی از عوامل درونی و بیرونی است، برای همین نمیتواند به طور جامع فرآیند تصمیمگیری استراتژیک را ارزیابی کند. از این رو در این پژوهش، جهت رفع نواقص مدل </em><em>SWOT</em><em> از تکنیک </em><em>ANP</em><em> استفاده شده است. در واقع فرآیند تحلیل شبکه </em><em>بین نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها وابستگی برقرار میکند. </em><em>مقاله حاضر، از لحاظ هدف به روش کاربردی و از حیث شیوه مطالعه به روش توصیفی - تحلیلی شکل گرفته است. </em><em>رویکرد حاکم بر این پژوهش از نوع پیمایشی </em><em>با </em><em>استفاده</em><em>از</em><em>فرایند</em><em>مصاحبه</em><em>و</em><em>پرسوجو</em><em>از</em><em>مس</em><em>ئولین، کارشناسان و صاحبنظران </em><em>و تهیه پرسشنامه و چارچوب نظری نیز با استفاده از روش اسنادی انجام شده است. بر اساس نتایج تحقیق، مناسبترین راهبرد برای توسعه حملونقل و دستیابی به حملونقل پایدار کلانشهر اهواز، </em><em>راهبرد محافظهکارانه (</em><em>W</em><em>O</em><em>) </em><em>با وزن 498/0 میباشد. </em><em>ضمن اینکه راهبرد تهاجمی (</em><em>SO</em><em>)</em><em> با وزن 469/0 به عنوان راهبرد جایگزین مطرح است.</em><br /> <br /> <br />
حملونقل,حملونقل پایدار,کلانشهر اهواز,مدل SWOT,مدل ANP
https://road.bhrc.ac.ir/article_48324.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_48324_082f632b1612dd5775fbd0e82d48f630.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
23
83
2015
06
22
تحلیل پایداری لرزهای شیروانیهای ماسهای
42
53
FA
علی
لکی روحانی
دانشکده فنی، گروه عمران، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
rou001@znu.ac.ir
علی
قدیری
دانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی، گروه عمران، دانشگاه زنجان زنجان، ایران
<em>در زمینه تحلیل استاتیکی شیروانیها به روش تعادل حدی مطالعه و روشهای مختلفی از گذشته تاکنون ارائه شده است. اما در زلزله دیده شده که شیروانیها دچار لغزشهای گستردهای میشوند. از اینرو بررسی پایداری لرزهای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است. در این مقاله با استفاده از روش عددی، شیروانیهایی با ارتفاع و زوایای مختلف مورد تحلیل لرزهای با اعمال شتابنگاشت زلزله طبس قرار گرفتند. مطابق با نتایج بدست آمده دیده شد که در حین زلزله و با افزایش زمان ناحیهای پلاستیک در پای شیب ایجاد میشود و به سمت میانه و تاج شیب شروع به گسترش میکند. </em><em>ناحیه پلاستیک ایجاد شده در حالت لرزهای نسبت به تحلیل استاتیکی دارای عمق و محدوده بزرگتری است و این به دلیل نیروی اینرسی زیادی است که نیروی زلزله به زمین اعمال میکند. همچنین با افزایش ارتفاع شیروانی، محدودهای که در آن کرنش برشی پلاستیک رخ میدهد بزرگتر میشود اما همه شیبها در همان زمان قبلی دچار لغزش میشوند.</em><br /> <em> </em><br /> <strong> </strong>
تحلیل لرزهای,شیروانی ماسهای,تحلیل عددی,ناحیه پلاستیک
https://road.bhrc.ac.ir/article_48325.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_48325_2f884ff2279b8cf4e2e60ea9b68680c3.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
23
83
2015
06
22
تأثیر تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره با استفاده از ارزشهای کارکردی در ارزیابی اقتصادی پروژهها "مطالعه موردی: تقاطع بزرگراههای چمران- جلال آل احمد"
54
64
FA
کیاوش
مهذّب
دانش آموخته کارشناس ارشد، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، تهران، ایران
عاطفه
امیری
دانش آموخته کارشناس ارشد، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران تهران، ایران
رضا
صادقدوست
دانش آموخته کارشناس ارشد، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، تهران، ایران
طهمز
احمدپور
دکتری مهندسی عمران، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، تهران، ایران
t_ahmadpoor@tetco.gov
<em>در کلانشهرها به دلیل رشد سریع جمعیت و حمل و نقل، نیازهای شهری با سرعت زیادی رو به افزایش می باشد. <br /> در بیشتر مواقع به دلیل تغییر پذیری و آماری بودن مفهوم ترافیک، این نیازها در طول زمان تغییر مییابند. برای رسیدن به یک طرح موفق، به جهت تعدد و همچنین تغییر نیازها در طول زمان، لازم است علاوه بر سازگاری و توانایی برآورده ساختن نیازها در یک طرح، به اقتصاد آن نیز به عنوان یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار توجه ویژه شود. به دلیل پیچیدگی مستله، تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره، می توانند به عنوان ابزاری کارآمد برای رسیدن به طرحهای با مطلوبیت بیشتر بکار گرفته شوند. در این مقاله، تلاش شده است تأثیر و نحوه عملکرد این تکنیکها در ارزیابی اقتصادی طرحها مورد بررسی قرار گیرد. نتایج مطالعه نشان میدهد که با استفاده از ابزارهای تصمیمگیری چند معیاره، امکان ارزیابی کارآمدتر اقتصادی فراهم آورده میشود. با بکارگیری این ابزارها در مطالعه موردی انجام شده، تعداد گزینههای مطلوبتر و همچنین با شناسایی کارکردهای پر هزینه، ارزش کارکردی آنها افزایش یافت. از طرفی امکان بیشینه نمودن مطلوبیت گزینهها برای تصمیمگیرندگان از طریق ترکیب و دستهبندی آنها فراهم آورده شده است.</em><br /> <strong> </strong><br />
ارزیابی اقتصادی,تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره,تصمیمگیرندگان,مطلوبیت
https://road.bhrc.ac.ir/article_48326.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_48326_088f337a6e6896dc8b709a9e95a34e2a.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
23
83
2015
06
22
کاربرد ستون سنگی در مقاومسازی و افزایشِ ظرفیت باربری جادهها
65
77
FA
محمد
حاجی عزیزی
استادیار گروه عمران، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
مسعود
نصیری
دانشجوی دکتری مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
m.nasiri.edu@gmail.com
<em>مقاومسازی، بهسازی و افزایش ظرفیت باربری جادهها از مسائل مهم و کاربردی در سیستم حمل و نقلی جادهای به شمار میرود که به منظور کاهش خطرات جانی و مالی جادهای امری کاملاً ضروری میباشد</em><em>و استفاده از شیوههای مفید، ساده و مقرون به صرفه در پایدار سازی و تثبیت این مناطق بسیار حائز اهمیت است. با توجه به پیشرفت و توسعهی جادهای به ویژه در نواحی شیبها، تثبیت و مقاوم سازی این شریانهای حیاتی و کسب اطمینان از پایداری آنها در برابر بارهای وارده یکی از چالشهای اساسیِ پیش روی مهندسین و دستاندر کاران در این زمینه میباشد. استفاده از روشهای متداولِ مقاومسازی</em><em>در این مناطق بسته به شرایط محیطی، اهمیت محل مورد نظر و درجه ناپایداری آن، هزینههای مصرفی مصالح موجود، امکانات و غیره بسیار متنوع میباشد. یکی از روشهای مناسب و سازگار با محیط زیست برای مسلح کردن چنین مناطق حساسی استفاده از ستونهای سنگی میباشد. </em><em>استفاده از ستونهای سنگی به عنوان یکی از روشهای پایدار سازی، افزایش مقاومت، و بهبود ظرفیت باربری مطرح میشود که علاوه بر سادگی و راحتی اجرا، از نقطه نظر اقتصادی نیز نسبت به سایر روشهای موجود مقرون به صرفه میباشد. هدف از انجام این پژوهش، ارائه نتایج مدلسازیهای آزمایشگاهی و مطالعات عددی (روش تفاضل محدود سه بعدی</em><em>؛</em><em>FLAC<sup>3D</sup></em><em>) در بهبود و افزایش ظرفیت باربری شیبهای خاکی</em><em> و خاکریزهای جادهای با استفاده از ستونِ سنگی میباشد. </em><br /> <em> </em><br />
جادهها,ظرفیت باربری,ستونسنگی,پژوهش آزمایشگاهی
https://road.bhrc.ac.ir/article_48327.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_48327_e1fd823b1f61cb93a29b76b0e7d3c529.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
23
83
2015
06
22
بررسی اثر تسلیح خاک با ژئوگرید بر پارامترهای مقاومتی بستر راه
78
90
FA
آیدا
مهرپژوه
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
a.mehrpajouh@yahoo.com
جمشید
آقائی
دانش آموخته کارشناسی ، دانشکده عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
سید ناصر
مقدس تفرشی
استاد، دانشکده عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
<em>یکی از روشهای افزایش ظرفیت باربری و کنترل میزان نشست و تغییرشکل خاک در روسازی راه، استفاده از ژئوگریدها میباشد. در این مقاله با مروری بر تحقیقات انجام شده در طول دو دههی اخیر در ارتباط با مکانیزمهای عملکرد ژئوگرید و کاربردهای آن در راهسازی، خصوصیات مقاومتی بستر مسلح با ژئوگرید مورد بررسی قرار گرفته است. بررسیها نشان میدهد در اثر تسلیح خاک با ژئوگرید در خاکهای با ظرفیت باربری کم، خصوصیات مقاومتی خاک از قبیل </em><em>CBR</em><em>، چسبندگی، سختی و مدل الاستیسیته، به صورت چشمگیری افزایش مییابد ولی تغییر قابل ملاحظهای در زاویه اصطکاک داخلی خاک ایجاد نمیکند. هرچه خاک بستر ضعیفتر باشد، تأثیر تسلیح با ژئوگرید پررنگتر میگردد. همچنین در این مقاله مطالعات صورتگرفته در خصوص تعیین پارامترهای طراحی روسازی مسلحشده با ژئوگرید و ارزیابی عملکرد ژئوگرید برای روسازی دانهای و روسازی انعطافپذیر، ارائه شده است.</em>
<em> </em>
روسازی,ژئوگرید,بستر مسلح,CBR,ظرفیت باربری
https://road.bhrc.ac.ir/article_48328.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_48328_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf