مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
24
87
2016
06
21
درپوش منهولها، معضلات و راهکارها
81
92
FA
مهرداد
نصری
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایران
mehr4ever@yahoo.com
کیوان
آقابیک
دکترای حمل و نقل، هیات علمی دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران، ایران
kayvan.aghabayk@ut.ac.ir
طهمز
احمدپور
دانشجوی دکترای، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف و مدیرعامل سازمان مشاور
فنی و مهندسی شهر تهران، ایران
t_ahmadpoor@tetco.gov
<em>درپوش منهولها جزء لاینفک شهرها هستند و برای محافظت از تاسیسات زیرزمینی در برابر عوامل خارجی و مراقبت از شهروندان و فضای شهری در برابر خطرات محتمل ناشی از این تاسیسات بکار گرفته شدهاند. وجود این درپوشها در معابر مختلف شهری مثل پیادهروها و خیابانها، با توجه به ماهیت خود درپوش و تاسیسات تحت محافظت آن، همراه با ایجاد معضلات و مشکلات بخصوصی است که در صورت بیتوجهی به آنها و عدم تلاش برای رفعشان، ممکن است خسارات مالی و جانی به دنبال داشته باشند. این معضلات برخی به سازه منهول و ساختار درپوش بازمیگردند، نظیر ایجاد سروصدا در اثر عبور خودرو از روی دریچه لق یا کنده شدن درپوش به دلیل نصب غیر اصولی یا اتصال نامناسب آن به قابش، و برخی نیز به تاسیسات زیر آنها مربوط میشوند، مثل پرتاب شدن درپوش در اثر فشار بیش از حد گازها و بخارهای تاسیسات و یا بوی بد ناشی از منهولهای فاضلاب، و برخی نیز در اثر عوامل خارجی پدید میآیند، نظیر سرقت درپوشهای فلزی و افتادن عابر به درون چاله منهول. در این مقاله ضمن آشنایی با ساختار و ماهیت درپوشها، مصالح عمده به کار رفته در ساخت درپوشها بررسی میشوند تا نقاط ضعف و قوت هرکدام روشن گردد و سپس مشکلات مربوط به درپوشها مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرند و راهکارهای مربوط به رفع هریک با توجه به تجارب متخصصین در کشورهای مختلف ارائه میگردد.</em><br /> <strong> </strong><br />
درپوش,منهول,ایمنی,تاسیسات زیرزمینی
https://road.bhrc.ac.ir/article_50939.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_50939_6c48a394b028f8e21604a46b69d71d6b.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
24
87
2016
06
21
بررسی خصوصیات بتن آسفالتی گرم حاوی پلیمر ضایعاتی PET1 و قیر لاستیکی
93
108
FA
حسن
طاهرخانی
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
taherkhani.hasan@znu.ac.ir
محمدرضا
ارشدی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
<em>در این تحقیق به منظور بررسی تأثیر پلیمر ضایعاتی </em><em>PET</em><em> بر عملکرد مخلوطهای آسفالتی حاوی قیر لاستیکی، </em><em>PET</em><em> با دو اندازه مختلف و در مقادیر 2، 4، 6، 8 و 10 درصد (بر اساس وزن قیر) به مخلوطهای آسفالتی افزوده شد. پس از تعیین مقدار قیر بهینه مربوط به ترکیبهای مختلف، مخلوطهای آسفالتی حاوی </em><em>PET</em><em>، تحت آزمایشهای استقامت و روانی مارشال و کشش غیرمستقیم قرار گرفتند. همچنین، آزمایش خزش دینامیکی با استفاده از دستگاه </em><em>UTM-10</em><em>، در سطح تنش </em><em>kPa</em><em>300 و دمای </em><em>°C</em><em>40، به منظور ارزیابی تغییر شکل ماندگار (شیار افتادگی) مخلوطهای حاوی درصدهای مختلف </em><em>PET</em><em>، با دو اندازه به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که اضافه کردن </em><em>PET</em><em> به مخلوطهای آسفالتی حاوی قیر لاستیکی باعث بهبود مقاومت مارشال و نسبت مارشال نسبت به نمونه شاهد شد، بهطوریکه بیشترین مقدار مقاومت و نسبت مارشال مربوط به نمونههای حاوی 10 درصد </em><em>PET</em><em> شد. همچنین نتایج آزمایش کشش غیرمستقیم نشان داد که اضافه کردن </em><em>PET</em><em> به مقدار 2 درصد باعث افزایش مقاومت کششی غیرمستقیم شد و با اضافه کردن مقادیر بیشتر </em><em>PET</em><em> مقاومت کششی غیرمستقیم کاهش یافت. نتایج آزمایش خزش دینامیکی نشان داد که مخلوطهای آسفالتی گرم حاوی </em><em>PET</em><em> رفتار متفاوتی در برابر بارگذاری دینامیکی دارند. افزودن </em><em>PET</em><em> به مخلوطهای آسفالتی باعث کاهش مقاومت نسبت به تغییر شکل دائمی (شیار افتادگی) تحت بارگذاری دینامیکی شد، بهطوریکه با افزایش مقدار </em><em>PET</em><em> مقاومت نسبت به تغییر شکل دائمی کاهش یافت. نتایج آزمایشات استقامت مارشال، نسبت مارشال، مقاومت کششی غیرمستقیم و خزش دینامیکی نشان دادند که مخلوطهای آسفالتی حاوی </em><em>PET</em><em> با اندازه ذرات کوچکتر نسبت به مخلوطهای آسفالتی حاوی </em><em>PET</em><em> با اندازه بزرگتر، مقاومت بیشتری دارند. </em><br /> <br />
مخلوط آسفالتی,پلیمرضایعاتی PET,قیر لاستیکی,خزش دینامیکی
https://road.bhrc.ac.ir/article_50942.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_50942_4b53ef0642193372ad75afdd6f8ed1c8.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
24
87
2016
06
21
معرفی و بررسی روش حفاری NATM در صنعت تونلسازی و مترو
109
114
FA
آرش
بخشیپور صداپشته
کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش زلزله، دانشگاه آزاد شبستر، آذربایجان، ایران
<em>حفاری تونلهای مترو به یکی از دو روش سنتی و مکانیزه تمام مقطع انجام میشود. انتخاب روش اجرای تونل به طول تونل، زمانبندی پروژه، وضعیت روباره، موقعیت شهری و ترافیکی، وضعیت زمین شناسی، نشست سطح زمین، راندمان روش و سایر ملاحظات وابسته است. در این مقاله انواع روشهای حفاری تونل معرفی شده و مزایا و معایب و مراحل انجام عملیات آنها بطور مختصر شرح داده شده است. هدف از ارائه این مقاله آشنایی مهندسان جوان کشور با مفاهیم اولیه در صنعت تونل سازی میباشد.</em><br /> <br /> <br />
natm,تونل سازی,مترو,سیستم نگهداری,لتیس
https://road.bhrc.ac.ir/article_50938.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_50938_d3bd8cd2ddbb75fbd2bb5651e5ea3d2f.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
24
87
2016
06
21
بررسی روند تغییرات سهم حمل و نقل ریلی و میزان تلفات حمل و نقل جادهای
115
122
FA
نریمان
نیکو
دانشجوی دکتری، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی عمران، تهران، ایران
na_nikoo@iust.ac.ir
علی
توکلی کاشانی
استادیار، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی عمران، تهران، ایران
alitavakoli@iust.ac.ir
افشین
شریعت مهیمنی
دانشیار، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی عمران، تهران، ایران
<em>سهم ناچیز حمل ونقل ریلی در کشور، باعث شده است تا اکثر سفرهای برونشهری با شیوه حمل و نقل جادهای صورت گیرد که این موضوع می تواند تبعات منفی افزایش تلفات در راهها را بدنبال داشته باشد. تعداد تلفات حوادث ترافیکی می تواند توسط سه بعد اصلی مواجهه، ریسک و پیامد تبیین شود. تغییر در هر یک از این سه بعد، تعداد تلفات را تغییر خواهد داد. یکی از روشهای کاهش مواجهه، ترویج مدهای حمل و نقل ایمن تر نظیر راه آهن است. بنابراین مسئله کاهش تلفات حوادث ترافیکی بدون درنظرگرفتن نقش سهم حمل و نقل ریلی، امکانپذیر نیست. در این مقاله روند تغییرات بین سهم حمل و نقل ریلی وتلفات حوادث جاده ای از طریق مطالعه </em><em>آماری با تمرکز بر داده های </em><em>کشورهای آلمان، اتریش، دانمارک و بلژیک بررسی شده است. در داده های مربوط به این کشورها یک رابطهی منفی قوی و متوسط بین دو متغیر سهم حمل و نقل ریلی مسافری و تعداد تلفات رانندگی مشاهده شده است.</em><br /> <strong><em> </em></strong><br />
تلفات حوادث ترافیکی,شاخص مواجهه,سهم حمل و نقل ریلی
https://road.bhrc.ac.ir/article_50943.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_50943_6fa507a629bbecd844058d6a6a4c3cb3.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
24
87
2016
06
21
بررسی شکل و مکانیسم رفتاری رانش در محور زیر سازی راهآهن و تثبیت آن با استفاده از دیوار خاک مسلح
123
128
FA
رضا
جعفرزاده
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مهندسین مشاور اتحادراه، تهران، ایران
babjreza@gmail.com
<em>طراحی مسیر های مهم زیر ساخت حمل و نقل کشور در رسوبات پلیوسن تا پلیوسن پسین با توجه به ویژگی های لیتولوژیکی و تکتونیکی مناطق، باید با مطالعات دقیق زمین شناسی همراه باشد. در این مطالعه با شروع رانش در محور عبوری راه آهن، از جهت حرکت (جهت نیروها)، نرخ حرکت که از طریق ابزارهای دقیق در بازه شش ماهه اندازه گیری شد، ردیاب ها که عمق رانش را مشخص کردند،برداشت توپوگرافی محدوده و چینه نگاری رانش استفاده شده است. داده های حاصل از بررسی ها بیانگر زمین شناسی،مقدار سرعت،جهت و حجم رانش بود. از طرفی اجرای واریانت مسیر در محور راه آهن به علت وجود پل خاص در مجاورت آن و بار مالی زیاد امکان پذیر نبوده و بنابراین فرایندهای کاهش انرژی رانش یا ایجاد حایل در مقابل آن، مورد مطالعه قرار گرفت. مشاهدات میدانی، شرایط محل وقوع رانش و داده های حاصل، ما را بر آن داشت تا از طرح اجرای دیوار حایل به همراه کاهش انرژی رانش استفاده شود. لذا ضمن ارائه جزییات کامل طرح ارائه شده در این نوشتار، دیوار خاک مسلح (مسلح شده با ژئوگرید) با مصالح خاکی بالای 70 </em><em>CBR</em><em> ، به صورت لایه های 15 سانتی متری اجرا شد.</em><br /> <strong> </strong><br />
پلیوسن پسین,رانش,دیوارخاک مسلح,تثبیت
https://road.bhrc.ac.ir/article_50941.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_50941_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
24
87
2016
06
21
ارایه راهکار بهبود شرایط ترافیکی با استفاده از نرمافزار شبیهسازی Aimsun
129
142
FA
امیر
کاظمی فرد
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران (مدیریت و برنامه ریزی حمل و نقل)، واحد تهران جنوب،
دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
amir.kazemifard@yahoo.com
فریدون
مقدس نژاد
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
moghadas@aut.ac.ir
شعله
کاظمی فرد
دانشجوی دکتری، شیمی کاربردی، دانشکده شیمی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
sh.kazemifard@aut.ac.ir
<em>در این مقاله، که از نرمافزار شبیهسازی </em><em>Aimsun</em><em> بهمنظور مدلسازی در سطح خردنگر<sup>1</sup> استفاده میگردد، میدان اول شهران واقع در شمال غرب کلان شهر تهران شبیهسازی شد و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. دادههای حاصل از مطالعات میدانی، شامل سرشماری تعداد خودروهای سواری و اتوبوسهای عبوری از هر ضلع میدان و خود میدان در ساعت اوج ترافیک (از 5 عصر الی 6 عصر) بوده است. بهعلاوه، درصد انتخاب مسیر حرکت خودروها در میدان نیز جهت تعیین وضعیت ترافیکی میدان مشخص گردید. پس از جمعآوری و ورود دادهها در نرمافزار </em><em>Aimsun</em><em>، کالیبراسیون و بومیسازی نرمافزار صورت میگیرد تا خروجی نرمافزار، بر اساس کشور ایران تنظیم گردد و نتایج حاصل دارای صحت و اعتبار باشند. بدین منظور، دو سناریوی اصلی مورد بررسی قرار گرفت. در سناریوی اول، شرایط فعلی میدان با یک دور برگردان پیش از میدان در مسیر منتهی به ضلع جنوبی ارزیابی شد. سپس به عنوان راهکار ترافیکی در سناریوی دوم، سه دور برگردان پیش از میدان، به مسیرهای منتهی به میدان اول شهران در ضلعهای شمالی، غربی، و شرقی اضافه شد. نتایج حاصل از خروجی نرمافزار نشان میدهد که در سناریوی دوم، زمان سفر و تعداد توقفها روندی نزولی داشته و در عوض، نرخ سرعت و نرخ جریان ترافیک روندی صعودی را نشان میدهند</em><em>.</em><br /> <em> </em><br />
شبیهسازی,زمان سفر,نرخ جریان ترافیک,نرمافزار Aimsun
https://road.bhrc.ac.ir/article_50940.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_50940_ce02b4f1d3f4de993895171aa6ae4a55.pdf