مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
26
96
2018
09
23
ارزیابی تاثیر افزودنی ریزدانههای سرباره فولاد و سنگ کوهی بهعنوان جایگزین فیلر در مخلوط آسفالتی متخلخل
1
14
FA
امیر رضا
حدادی
0000-0002-1095-8832
دانش آموخته کارشناسی ارشد، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران
haddadi_civil@yahoo.com
امیر
ایزدی
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه شمال، آمل، ایران
amirizadi60@gmail.com
حسن
دیواندری
گروه عمران، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران
h_divandari@iust.ac.ir
<em>از آنجایی که حفظ ایمنی و کیفیت راه از مهمترین فاکتور ها در ساخت و طراحی روسازی جاده است، استفاده از آسفالت متخلخل بهعنوان مدلی از روسازی هدایت کننده آب این امکان را می دهد تا در شرایط بارندگی، ایمنی جاده حفظ شود و خطرات ناشی از شرایط نامناسب جوی تا حدود زیادی کاهش یابد. با توجه به مدل ساخت روسازی آسفالت متخلخل، توجه به کیفیت و دوام آن از مسائل مهم در طراحی این نوع از مخلوط های آسفالتی است. کارشناسان و محققین، بکارگیری مصالح نوین و افزودنیها را جهت بهبود علمکرد آسفالت متخلخل پیشنهاد نموده اند. یکی از این مصالح که در ساخت آسفالتهای گرم متداول مورد توجه قرار گرفته است، ضایعاتی به نام سرباره فولاد بوده که نتیجه مثبت آن در عملکرد مخلوط آسفالت گرم مشخص شده است. در این تحقیق جهت بررسی دقیقتر، استفاده از ریزدانههای سرباره به عنوان فیلر در آسفالت متخلخل با ریزدانههای سنگ کوهی مقایسه شده است. نتایج حاصل از انجام آزمایشات عملکردی نظیر کانتابرو و حساسیات رطوبتی (لاتمن) مشخص نمود که بکارگیری سرباره فولاد بعنوان فیلر نهتنها بهبودی در عملکرد مخلوط آسفالت متخلخل را بههمراه نداشته است بلکه کاهش خواص عملکردی را نیز منتج شده است. همچنین در این پژوهش ضمن بررسی دلایل نتایج کسب شده پیشنهادهایی جهت بهبود عملکرد آسفالت متخلخل سرباره ای ارائه شده است. </em>
آسفالت متخلخل,حساسیت رطوبتی,سرباره فولاد,فیلر,کانتابرو
https://road.bhrc.ac.ir/article_77054.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_77054_658f13251d9df39ea2abb657e8dac03d.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
26
96
2018
09
23
مروری بر اقدامات ایمنی جهت کاهش تصادفات در تقاطعهای چراغدار
15
24
FA
کیوان
آقابیک
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشکده فنی، دانشگاه تهران، ایران
kayvan.aghabayk@ut.ac.ir
مهدی
رمضانی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیر پل و بزرگراه سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، ایران
ramezani_mhd@yahoo.com
<em>جریانهای مستقیم و گردشی در تقاطع با ایجاد تداخل بین وسایل نقلیه با هم، وسایل نقلیه با عابر پیاده و یا وسایل نقلیه با دوچرخه، باعث بروز تصادف میشوند. به همین علت اگرچه تقاطعها تنها بخش کوچکی از شبکه راه را تشکیل میدهند، اما نقاط تمرکز تصادف میباشند. تقاطعهای چراغدار به طور کلی شلوغترین نوع تقاطع بوده و نقش مهمی در ایمنی از جمله تصادفات منجر به فوت دارند. عملکرد تقاطعهای چراغدار پیچیده بوده و فاکتورهای زیادی در مسائل ایمنی آن مؤثر است. طرح هندسی و کنترل ترافیکی مناسب تقاطع میتواند منجر به عملکرد کارا و ایمن تقاطع شود. لذا این مقاله در ابتدا به تشریح اقدامات مربوط به اصلاح هندسی و ارتقای تجهیزات کنترل ترافیک در تقاطعهای چراغدار جهت بهبود ایمنی آنها میپردازد. هرچند مشکلات ایمنی در تقاطعهای چراغدار ضرورتا تنها با اقدامات مهندسی حل نمیشود. لذا ممکن است نیاز به اقدامات دیگری همچون کمپینهای اطلاعرسانی عمومی یا اعمال قانون برای ارتقاء ایمنی در تقاطع باشد. مطالعه پیش رو علاوه بر این اقدامات به تشریح سایر راهکارهای زیربنایی مرتبط جهت ارتقای ایمنی تقاطعهای چراغدار میپردازد تا ابزار کاملی در اختیار مهندسین و متخصصین راه در هنگام طراحی یا رفع مشکلات ایمنی قرار دهد. </em>
<em> </em>
اقدامات ایمنی,تقاطعهای چراغدار,ایمنی راه,تصادفات
https://road.bhrc.ac.ir/article_77056.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_77056_fb01658f27a0ff55d02eec887cae3efc.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
26
96
2018
09
23
خطرها و تهدیدهای محتمل بر تونلهای درونشهری در حین بهرهبرداری
25
44
FA
مهدی
آشتیانی
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، مازندران، ایران
m.ashtiani@nit.ac.ir
امیرعلی
مصطفوی مقدم
دانش آموخته دکتری، شرکت مهندسین مشاور Hatch، ونکوور، بریتیش کلمبیا، کانادا
<em>امروزه در شهرهای بزرگ، متروها و تونلهای شهری </em><em>به عنوان یکی از کلیدیترین و مهمترین اجزای شبکه</em><em> حمل و نقل شهری و زیرساختهای آن به شمار میآیند. احداث این نوع زیرساختها در کشورهای توسعه یافته و حصول نتایج مناسب از بکارگیری آنها در کاهش مشکلات حمل ونقل شهری، لزوم توجه به استفاده گسترده از این مستحدثات را در کشورهای در حال توسعه اجتناب ناپذیر مینماید. از طرفی، طراحی و اجرای چنین پروژههای عظیمی در داخل کشور که هزینه قابل توجهی برای ساخت آن صرف میشود، همواره ممکن است با خطرات و تهدیدهایی همراه باشد. این خطرات و تهدیدها همواره به عنوان یکی از اصلیترین چالشهای حرفه تونلسازی در هر سه فاز طراحی، اجرا و بهرهبرداری محسوب شده و برای نیل به پیشرفت و توسعه پایدار در زمینه ساخت و نگهداری سازههای زیرزمینی، بایستی مطالعه ایمنی و ارزیابی ریسک ناشی از وقوع آنها به جد مدنظر قرار گیرد. در این خصوص، اولین گام شناسایی این نوع خطرات و تهدیدها و بررسی تبعات وقوع آنها بر تونلهای درونشهری است. در فاز بهرهبرداری، مطالعه و بررسی انواع خطرات و تهدیدهای مترتب بر تونلهای درونشهری نشان میدهد که خطراتی از قبیل آتشسوزی (غیرعمدی)، تصادف وسائط نقلیه، ورود آبهای سطحی و سیلاب، زلزله و عدم توجه به بحث تعمیر و نگهداری و همچنین تهدیدهایی از قبیل انفجار، انتشار عوامل شیمیایی، بیولوژیکی، رادیواکتیویته، حملات سایبری، آتشسوزی (عمدی) و عملیاتهای خرابکارانه را بایستی در مبحث مدیریت ریسک و تأمین ایمنی تونلهای درونشهری لحاظ نمود.</em>
ایمنی,تونلهای درون شهری,تهدید,ریسک,خطر
https://road.bhrc.ac.ir/article_77057.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_77057_94eea09234fbffc86a543f18715d149c.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
26
96
2018
09
23
علل عبور عابران پیاده از زیر پلهای عابر و راهکارهای پیشگیری از تصادفات در زیر آنها (مطالعه موردی: شهر اصفهان)
45
58
FA
محسن
ابوطالبی اصفهانی
0000-0001-5471-1615
استادیار، گروه برنامهریزی و حملونقل، دانشکده عمران و حملونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
m.aboutalebi.e@eng.ui.ac.ir
علیرضا
افشاری
دانش آموخته کارشناس ارشد، گروه عمران، دانشکده مهندسی عمران، موسسه آموزشی عالی دانش پژوهان، ایران
<em>پلهای عابر پیاده امکان عبور غیرهمسطح ایمن عابران از عرض معابر را تامین میکنند. مشاهده شده با وجود پل عابر پیاده معمولی و حتی مکانیزه (پلهبرقی)، عابران پیاده به صورت همسطح عبور میکنندکه در برخی موارد موجب تصادف میشوند. بنابراین علت مشاهده این رفتار عابران پیاده لازم است بررسی گردد. لذا هدف از این مطالعه بررسی تاثیر پلهای عابر پیاده و مکانیزه شدن آنها در عبور غیر همسطح از معابر و پیشگیری و کاهش تصادفات و افزایش ایمنی عابران پیاده در زیر آنها، است. بدین منظور از پرسشنامه و تحلیلهای آماری مربوطه که از مصاحبه روی شهروندان اصفهانی که ازروی پلهای عابر پیاده و یا زیر آنها عبور کردهاند، استفاده شده است. همچنین از آمار تصادفات عابران در سال های 1391 الی نیمه اول سال 1395 در محل پلهای تحت مطالعه، استفاده شده است. آمار تصادفات و نتایج مطالعه میدانی نشان داد پلهای عابر پیاده معمول و یا مکانیزه (پلهبرقی) دارای اثربخشی مناسبی نبودهاند، لذا وجود آسانسور در پلها میتواند به مقدار قابل توجهی باعث بالارفتن اثر بخشی آنها گردد. علاوه براین ایجاد نرده با توجه به آمار و نظرات مصاحبه شوندگان در جلوگیری از عبور همسطح اجتنابناپذیر است. آموزش، تامین امنیت اجتماعی و جلوههای بصری زیبای پلها در جذب عابران تاثیرگذار بوده و نیاز به به یک برنامه پیشگیرانه و توجه ویژه است. تجهیز پلهای مکانیزه به آسانسور و نرده در پیشگیری از تصادفات زیر پلهای عابر پیاده محرز بوده و آموزش عابران، ایجاد امنیت اجتماعی بیشتر و زیبا سازی پلها در عبور از آنها بسیار موثر است.</em>
ایمنی,پل عابر پیاده,پل مکانیزه,تصادفات,عابر پیاده
https://road.bhrc.ac.ir/article_77058.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_77058_01a4875be68d97a038195230b021bd9d.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
26
96
2018
09
23
بررسی روشهای مختلف احیاکردن مقاومت لغزشی سطوح صیقل یافته آسفالتی و تعیین جایگاه استفاده از آنها
59
76
FA
محمدرضا
سلیمانی کرمانی
استادیار، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
<em>احیا کردن بافت از دست رفته روسازی جاده</em><em></em><em>ها یکی از انواع راهکارهای مهم نگهداری بزرگراه های پر ترافیک است. حتی با پیشرفته ترین مصالح ساختمانی و فناوری</em><em></em><em>های امروزه، بزرگراه های شلوغ در نهایت به دلیل ترافیک بیش از حد و اثرات آب و هوایی مقاومت لغزشی خود را از دست می دهند. باران، برف و یخ، همراه با حجم زیاد تردد وسایل نقلیه، می تواند سطح </em><em><br /> </em><em>جاده</em><em></em><em>ها را از بین ببرد و یا صیقلی نماید. از دست رفتن اصطکاک به معنی عدم توقف</em><em> خودرو</em><em> در فاصله ایمن است و هنگامی که فاصله توقف افزایش یابد موقعیت خطرناک ب</em><em>ه </em><em>وجود میآید و منجر به تصادف می گردد. نقاطقی در جاده ها، میادین و... وجود دارند که به دلایل صیقلی شدن نیاز به احیا کردن مقاومت لغزشی دارند. جاده ها یی که برای بازگرداندن ویژگی های لغزشی آسفالت عملیات احیا کردن اجرا شود به نوبه خود </em><em>از سطح بالا تر</em><em> ایمنی برخوردار می گردند. در حال حاظر با استفاده از تکنیک های چندگانه، می توان دوباره از سطح موجود استفاده نمود که بسیار </em><em>هم </em><em>مقرون به صرفه است و نیاز به اجرای روسازی جدید نمی باشد. </em><em>در این مقاله روشهای مختلف احیا کردن مقاومت لغزشی سطوح آسفالتی صیقل یافته پرداخته شده و جایگاه استفاده از هر روش تعیین شده است. </em>
<em> </em>
<strong> </strong>
مقاومت لغزشی,احیا کردن,ضریب اصطکاک,صیقلی شدن
https://road.bhrc.ac.ir/article_77059.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_77059_ceea1e2d730d10023af118e18566eb98.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
26
96
2018
09
23
بررسی آزمایشگاهی زیرسازی و رویهسازی محوطههای با گذر عابرین پیاده
77
89
FA
محمدمهدی
خبیری
دانشیار، مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
سیدجواد
طباطبایی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مهندسی مدیریت ساخت، بخشداری پیشوا، ورامین، تهران، ایران
behsazan_79@yahoo.com
<em>پیادهروها جزئی از شبکه جابه جایی شهری هستند،ولی ایمنی وبهسازی این شبکه در مقایسه با گسترش سیستمهای حمل ونقل موتوری کمتر مورد توجه محققین، و تصمیمگیران شهری قرار گرفته است.کم توجهی به پیادهروها باعث ناکارآمدی آنها باعث افزایش حوادث عابرین پیاده وکاهش بهرهوری می گردد،شناخت مسائل ژئوتکنیکی بستر و انتخاب مصالح مناسب مشکلات ثانویهای در وقوع خرابیهای سطحی رویه در این فضاها محدود مینماید.روش تحقیق انتخاب شده بر پایه مطالعات مروری و کتابخانه ای و بازدیدهای میدانی از ناحیه مورد بررسی است. در مطالعه موردی پیادهرو ومحوطهسازی بوستان روستایی مورد توجه قرارگرفت وآزمایشهای شناسایی خاکبستر و تعیین خواص خمیری و تراکم انجام گرفت. در نهایت ضمن پیشنهاد مقطع مناسب رویهسازی براساس دستورالعملهای فنی، برای تامین مقاومت لایه زیرین دو گزینه تامین دانهبندی مناسب و تامین مقاومت به کمک افزودنی آهک مقایسه شد. نتایج حاکی از آن است که اضافهکردن مصالح سنگدانهای به علت آسیب کمتر به محیط زیست مناسبترو از نظر اقتصادی نیز به طور متوسط %12 ارزانتر است</em><em>.</em>
<em> </em>
زیرسازی,پیادهرو,رویه و کفسازی محوطه,عابرین پیاده,اصلاح دانهبندی
https://road.bhrc.ac.ir/article_77060.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_77060_df77c189c1f7ec6a00bf1bfd2337ee31.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
26
96
2018
09
23
ساماندهی حملونقل کالا در بازار تاریخی تبریز
91
100
FA
سید فرزین
فائزی
استادیار، گروه عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
حمید
اهرابی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
hamid1362ahrabi@gmail.com
<em>ساختار بازار تاریخی تبریز به لحاظ دارا بودن گذرهای کمعرض و عدم امکان تعریض مسیرها، به لحاظ ساختار تاریخی موجود، دیگر پاسخگوی تردد و حملونقل کالا نیست. بنابراین هدف اصلی از این تحقیق، ساماندهی حملونقل کالا در بازار تاریخی تبریز است بهطوریکه به ساختار تاریخی بازار نیز آسیب نرساند. روش انجام این تحقیق از نوع توصیفی و از نظر هدف کاربردی هست. اطلاعات لازم برای تحقیق حاضر از مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه جمعآوری شد. پرسشنامهها توسط کسبه و مغازهدارها، افراد فعال در امور حملونقل در بازار، جمعیت مراجعهکننده به بازار و مصاحبه با صاحبنظران تکمیل شد. دادهها توسط نرمافزار </em><em>SPSS16</em><em> با استفاده از آزمون آماری شامل آمار توصیفی، آمار استنباطی، آزمون کولموگرف - اسمیرنوف (</em><em>K- S</em><em>) تجزیه و تحلیل شد. مهمترین نتایج حاصل از تحقیق بیانگر این هست که با اختصاص ساعاتی خاص (صبح زود و نزدیکهای ظهر) جهت امر حملونقل کالا، محدودیت ترافیکی برای وانتبارها برای بارگیری و تخلیه بار در ورودیهای اطراف بازار، استقرار کیوسک نگهبانی در ورودیهای بازار برای کنترل عبور و مرور باربرها، استفاده از لباسفرم برای باربرها و تغییرات در فرم ساختاری گاریهای سنتی، توپدار کردن جنس لاستیک گاریها و موتوردار کردن آنها، برخورد با سد معبرکنندگان، استقرار دفتری در بازار که عهدهدار امورات حملونقلی بازار باشد و نیز استفاده از کاروانسراها بهعنوان بارانداز، میتواند در بهبود ساماندهی حملونقل کالا در بازار تاریخی تبریز، مؤثر واقع گردد.</em><br /> <br />
حملونقل,بازار تاریخی,تبریز,کاروانسرا,بارانداز
https://road.bhrc.ac.ir/article_77061.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_77061_8cec7afcae47bce29b37e00bdb74c13c.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
26
96
2018
09
23
مقایسه نرخ جریان اشباع میدانی با مقادیر آییننامههای مختلف در تقاطعهای چراغدار ایران و شناسایی مناسبترین آییننامه
101
118
FA
مریم
دهقانیزاده
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
مهدی
فلاح تفتی
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
fallah.tafti@yazd.ac.ir
<em>نرخ جریان اشباع تقاطعهای چراغدار یکی از پارامترهای اساسی برای تحلیل و طراحی این تقاطعها محسوب میشود. مقدار این پارامتر تا حد زیادی به شرایط و رفتار رانندگی در هر کشور بستگی دارد. از این رو، آ</em><em>ئ</em><em>یننامه های تحلیل ظرفیت ترافیکی در کشورهای مختلف، مقادیر و روشهای مختلفی را برای آن پیشنهاد نموده اند. تاکنون مطالعات معدودی به منظور برآورد این پارامتر در شرایط ترافیکی ایران انجام شده است، بنابر</em><em></em><em>این، نیاز به مطالعات گسترده</em><em></em><em>تر در این ضمینه تشخیص داده شد. در این مطالعه، امکان تعیین مناسبترین آ</em><em>ئ</em><em>یننامه از بین آییننامه های معتبر در دسترس برای برآورد نرخ جریان اشباع در تقاطعهای چراغدار ایران با مطالعه موردی</em><em> بر روی تقاطع</em><em></em><em>های چراغدار </em><em>شهر یزد مورد بررسی قرار گرفته است. </em><em>به این منظور، نرخ جریان اشباع هم بهشکل میدانی و هم با استفاده از </em><em>آ</em><em>ئ</em><em>یننامه</em><em></em><em>های ظرفیت راههای کشور های آمریکا، کانادا، استرالیا، مالزی، اندونزی و ایران برای 14 رویکرد تقاطعهای چراغدار این شهر محاسبه و با یکدیگر مقایسه شدند</em><em>. اطلاعات ترافیکی موردنیاز با استفاده از روش فیلمبرداری و نیز روش دستی برداشت شد. مقایسه نتایج میدانی برداشتشده و آ</em><em>ئ</em><em>یننامه های ذکر شده نشان دادند که </em><em>در حالت چپگرد حمایتشده، روابط ارائهشده در </em><em>آ</em><em>ئ</em><em>یننامه </em><em>استرالیا و در فاصله نزدیکی از آن،</em><em>آ</em><em>ئ</em><em>یننامه </em><em>ایران و در حالت چپگرد حمایتنشده، آییننامه آمریکا بهترین نتیجه را ارائه دادند</em><em>. این نتایج، مناسب نبودن روابط فعلی پیشنهادی در آ</em><em>ئ</em><em>یننامه ایران برای شرایط حمایت نشده و لزوم تحقیقات بیشتر به منظور توسعه مدلهای جدیدتر را نشان داد. </em>
تقاطعات چراغدار,سرفاصله زمانی اشباع,ضریب معادل سواری,ظرفیت تقاطع,نرخ جریان اشباع
https://road.bhrc.ac.ir/article_77062.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_77062_1ca91385944ccd06ed5854be25d8574e.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
26
96
2018
09
23
مدلسازی اجزاء محدود گسترش ترکهای انعکاسی در روسازیهای آسفالتی به منظور شناخت بحرانیترین محل بار چرخ
119
134
FA
حمید
شیرمحمدی
استادیار، گروه راه و ترابری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
1-h.shirmohammadi@urmia.ac.ir
امین
طولابی نسب
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
<em> اگرچه انتخاب روکش آسفالتی در مواقع برخورد با خرابیهای بتن آسفالتی سریعترین و اقتصادیترین گزینه به نظر میرسد اما ادامه و انتشار ترکهای انعکاسی منجر به خرابی مجدد و زودرس این سیستم میگردد. برای آنکه متوجه پیچیدگیهای ترک انعکاسی شویم میبایست به بهترین شکل مکانیسم رفتار این نوع ترکها در روسازی آسفالتی را بشناسیم. بنابراین بهمنظور شناخت بهتر ترکهای انعکاسی و توانایی تخمین سرعت رشد ترک و عمر روکشهای آسفالتی تحت تأثیر این نوع خرابیها در این تحقیق مدل اجزاء محدود روسازیهای آسفالتی با خرابی ترک انعکاسی باضخامتها و مدول الاستیسیته های مختلف بهصورت خطی و غیرخطی با استفاده از نرمافزار</em><em> ABAQUS</em><em> بررسی گردیده است. در این مقاله موضوع عرض بحرانی ترک و بحرانی ترین نقطهاثر بار که منجر به ایجاد عریض ترین ترک در روسازی می گردد مورد بررسی قرار گرفته است. اما یکی دیگر از موارد کاهش خرابی در روسازی های آسفالتی که در معرض ترک انعکاسی هستند استفاده از موادی است که بتواند با کمترین هزینه بیشتریم مقاومت را در برابر خرابی از خود نشان دهد به همین جهت با بررسی مواد کامپوزیتی متفاوت به این نتیجه رسیدیم که استایرن بوتادین استایرن بهترین کامپوزیت برای اصلاح ساختار رویه آسفالتی است.</em>
<em> </em>
روسازی آسفالتی,ترک,آباکوس,کامپوزیت
https://road.bhrc.ac.ir/article_77063.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_77063_0575cedb1c030ae48c9f3987600762a1.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
26
96
2018
09
23
بهینهسازی الگوریتم کلونی مورچگان برای مسأله توسعه یافتهای از مسیریابی وسایل نقلیه با پنجره زمانی و محدودیت ظرفیت
135
144
FA
امیرمسعود
رحیمی
دانشیار، گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
amrahimi@znu.ac.ir
سجاد
مرامی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهر، ایران
marami.sajjad@yahoo.com
<em>یافتن مسیر مناسب برای حل مسائل مسیریابی وسایل نقلیه در تحقیقات کاربردی حمل و نقل از جایگاه مهمی برخوردار است. در مقاله حاضر از الگوریتم جامعه مورچگان برای بهینهسازی حل مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با پنجره زمانی</em><em>و اعمال محدودیت ظرفیت استفاده شد. در ابتدا الگوریتم مورچگان را بر روی مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با پنجره زمانی و محدودیت ظرفیت وسایل نقلیه کلاسیک اجرا شد. در این حالت از 9 مسأله اجرا شده با 100 مشتری در 6 مسأله جوابها بهینه شدهاند. در مرحله بعد، الگوریتم بر روی روش توسعه یافتهای از مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با پنجره زمانی</em><em>پیاده شد. جوابهای حاصله از اجرای مسأله فوق بر روی 100 مشتری نشان میدهد که در تمامی مسائل جوابها بهبود یافتهاند. بیشترین کاهش هزینه مربوط به مسأله </em><em>R206</em><em> با 32.72 درصد کاهش هزینه میباشد. بطور متوسط کمتر از 20 ثانیه برای اجرای هر مسأله زمان لازم است.</em>
بهینهسازی,الگوریتم جامعه مورچگان,مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با پنجره زمانی و محدودیت ظرفیت وسایل نقلیه
https://road.bhrc.ac.ir/article_77064.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_77064_571a3f249226dc8c05c131ad22004df0.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
26
96
2018
09
23
بررسی تاثیر پدیدهی کربناسیون بر مشخصات فنی روسازی بتن غلتکی (RCCP)
145
159
FA
مهرداد
فرداد
0000-0001-6951-7954
دانشجوی دکتری عمران - مهندسی و مدیریت ساخت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، ایران
mehrdad.fardad2002@gmail.com
بتن غلتکی در دو زمینه کاملاً مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. اولین زمینه کاربرد بتن غلتکی در سدسازی و دومین زمینه کاربرد آن در روسازی راه می باشد. یکی از پارامترهای مهم که امروزه در بحث اجرای انواع سازههای بتنی مورد توجه است، مسئلهی دوام آن میباشد. طراحان سازههای بتنی بیشتر به مشخصات مقاومتی این ماده توجه دارند درحالی که خرابی زودرس سازههای بتنی در مواردی که مشخصات مقاومت نیز رعایت شده درسهای ارزشمندی را در مورد کنترل عاملهای موثر در عدم دوام سازههای بتنی به ما میدهند. با توجه به استفاده بتن غلتکی روسازی در نواحی مختلف با شرایط گوناگون محیطی بررسی پارامترهای دوام بسیار حائز اهمیت میباشد، لذا هدف اصلی در این تحقیق بررسی اثر پدیده کربناسیون در بتن غلتکی روسازی میباشد. در این تحقیق بتن غلتکی با نسبت آب به سیمان ثابت 32/0 در عیارهای 270، 300، 330 و 350 ساخته شده و آزمایشات مقاومت فشاری، جذب مویینگی، مقاومت الکتریکی در سنین 7، 28 و 90 روز انجام شده است. در نهایت نتایج حاکی از آن است که افزایش عیارسیمان پارامترهای دوامی را بهبود بخشیده است. همچنین وقوع پدیده کربناتاسیون تاثیر بسزایی در عملکرد فیزیکی و دوامی بتن غلتکی ایجاد ننموده است. در نتیجه میتوان گفت استفاده از بتن غلتکی روسازی در محیط شهری که پدیده کربناسیون در آن محتملتر است، بلامانع است.
بتن غلتکی روسازی ((RCCP,کربناسیون,مقاومت الکتریکی
https://road.bhrc.ac.ir/article_77065.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_77065_1b60be33862b01f3e7af94c4c8d7fc18.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
26
96
2018
09
23
تاثیر دوربینهای ثبت تخلفات طرح زوج و فرد بر میزان قانونپذیری رانندگان (مورد مطالعه شهر تهران)
161
171
FA
رضا
جوادیان
استادیار، دانشکده مدیریت بازرگانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
rezaj83@yahoo.com
عین ا..
جهانی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
مجید
رنجبر
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت ترافیکی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
ranjbarm51@gmail.com
<em>امروزه مشکلات ترافیکی در شهرهای بزرگ زندگی انسانها را تحت شعاع قرار داده است. مشکلاتی که ارمغان صنعت و مدرنیته می باشند</em><em></em><em>. انضباط ترافیکی و مقررات رانندگی متاسفانه توسط طیفی از رانندگان مقبول نبوده و رعایت </em><em><br /> </em><em>نمی شود. استفاده از دوربینها و تجهیزات الکترونیکی برای شناسایی و ثبت تخلفات رانندگی یکی از این راه کارها </em><em><br /> </em><em> میباشد. هدف این تحقیق بررسی تاثیر دوربینهای ثبت تخلفات طرح زوج و فرد بر میزان قانون پذیری رانندگان می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی است و دراین تحقیق از روش توصیفی -پیمایشی استفاده شده است، جامعه آماری شامل رانندگان شهر تهران که تعداد نامحدود بوده است و حجم نمونه با توجه به تعداد نامحدود رانندگان از جدول مورگان استفاده گردیده که تعداد 384 نفر در نظر گرفته شد. از پرسشنامه محقق ساخته برای جمع آوری داده های تحقیق استفاده شد برای بررسی نتایج حاصل از پرسشنامه</em><em></em><em>ها، با استفاده از نرم افزار آماری </em><em>SPSS</em><em>، تجزیه و تحلیل داده</em><em></em><em>ها به دو شکل توصیفی و استباطی صورت گرفت. نتایج حاصل از بررسی های به عمل آمده بر روی جامعه نمونه رانندگان نشان می دهد که تاثیر دوربین های ثبت تخلفات طرح زوج و فرد بر رفتار ترافیکی رانندگان، انضباط ترافیکی ، کاهش تخلفات و مدیریت رانندگان شهر تهران تا حد زیادی مثبت است. نتایج حاصل گویای این است که دوربین های زوج وفرد به عنوان یکی از راهکار های تاثیر گذار در کاهش قانون گریزی و کاهش تخلفات رانندگان در راستای آرام سازی ترافیک می باشد. هم چنین استفاده از دوربین های زوج وفرد باعث کاهش حجم ترافیک و کاهش تصادفات </em><em><br /> </em><em>می</em><em></em><em>شود. </em>
<strong> </strong>
دوربین,طرح زوج و فرد,قانون پذیری,تخلفات,مدیریت,تأثیر
https://road.bhrc.ac.ir/article_77066.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_77066_7f6f662d876336f9e8dcafae20c8afc5.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
26
96
2018
09
23
مقایسه زمان تأخیر در تقاطعات SPUI و Jug handle (مطالعه موردی: تقاطع تختی شهر اصفهان)
173
178
FA
علی
منیری
دانشجوی دکتری، دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
ali.moniri1@gmail.com
مجید
گرامی ولندانی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
<em>تقاطعات از مهمترین عناصر شبکه حملونقل شهری محسوب میشوند. انتخاب نوع تقاطع کمک شایانی به کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی میکند. تقاطعهای همسطح اشباع در ابتدا سعی میشود با ارائه راهکارهای ساده و معمول ساماندهی شوند اما چنانچه این راهکارها کافی نباشند غیر همسطح کردن تقاطع گزینه مناسبی میباشد. تقاطع تک نقطهای درونشهری (</em><em>SPUI</em><em>) به دلیل اشغال فضای کمتری از حریم راه نسبت به سایر تقاطعات غیر همسطح در طراحیهای درونشهری یکی از گزینههای مناسب برای تقاطعات با حجم ترافیک بالا میباشد. تقاطعات دستهپارچی (</em><em>jughandle</em><em>) نیز گزینه مناسبی برای روان کردن ترافیک مربوط به گردشبهچپ در تقاطعات همسطح میباشند که ازنظر اقتصادی نیز مقرونبهصرفه هستند. در این مطالعه، بامطالعه موردی بر روی تقاطعی در شهر اصفهان و مدلسازی این تقاطع در نرمافزار </em><em>Aimsun</em><em>، به مقایسه عملکرد تقاطعات تک نقطهای درونشهری و تقاطع غیر همسطح ساده و دستهپارچی پرداختهشده است. نتایج حاکی از آن است که تقاطعات دسته پارچی و تک نقطهای درونشهری به ترتیب 40% و80% از زمان تأخیر مسافرین را کاهش میدهند. همچنین تقاطعات دسته پارچی گزینههای اقتصادی و ایمنی برای بهبود وضعیت تقاطعات پرترافیک میباشند. </em>
<strong> </strong>
زمان سفر,تقاطع دستهپارچی,تقاطع تک نقطهای,تقاطع همسطح اولیه
https://road.bhrc.ac.ir/article_77067.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_77067_daead51af0ff4dacaf60ad095cf600b3.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
26
96
2018
09
23
برآورد هزینه اصلاحات ایمنی محور بابلسر به بابل و برعکس (خرابی روسازی، خطکشی و تابلوگذاریها)
179
188
FA
عباس
شیخ فرد
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی، بابل، ایران
فرشیدرضا
حقیقی
0000-0002-6823-4458
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، ایران
haghighi@nit.ac.ir
محمد
آزموده
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
mohammad.azmoodeh@gmail.com
سعید
منصوری
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
saeedmansoori@stu.nit.ac.ir
خسارات ناشی از تصادفات جادهای، هزینههای قابل توجهی را به بدنه اقتصاد کشور تحمیل میکند. ممیزی ایمنی راه از جمله اقداماتی است که میتواند با شناسایی عوامل زمینهساز وقوع تصادفات، منجر به کاهش تصادفات و در نتیجه خسارات مالی ناشی از آن شود. محور بابل به بابلسر و بالعکس به طول 18 کیلومتر واقع در استان مازندران از جمله محورهای پرتردد استان است که همواره بهعنوان مسیر ترانزیتی و گردشگری مسافرین مورد استفاده قرار میگیرد. لذا با توجه به اهمیت محور، در
پروژهی حاضر به ممیزی ایمنی راه در مسیر پرداخته شد تا عوامل اصلی زمینهساز وقوع تصادفات شناسایی گردند. بدین منظور محور مورد نظر به 18 قطعهی یک کیلومتری تقسیم بندی شد و مطابق با آییننامه اصول ممیزی ایمنی راههای کشور، مطالعات ایمنی آن صورت گرفت. پس از ممیزی ایمنی راه در محور مورد نظر، میزان هزینههای اصلاحی مشکلات شناسایی شده با استفاده از فهرستبهای راه، راه آهن و باند فرودگاه سال 1396 محاسبه شد. خرابیهای روسازی، نقص در خطکشی مسیر و همچنین تابلوگذاری، از مواردی بودند که در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفتند.
ایمنی,خرابی روسازی,خطکشی مسیر,تابلوگذاری,هزینه
https://road.bhrc.ac.ir/article_77068.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_77068_15a029f7578394dbcec5f54ccd782e9d.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
26
96
2018
09
23
رشد اقتصادی، مصرف انرژی و آلودگی زیستمحیطی )مطالعه موردی: بخش حملونقل ریلی کشور(
189
198
FA
پریسا
بازدار اردبیلی
مربی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
parisabazdar@yahoo.com
پیمان
پژمانزاد
دانش آموخته کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
مصرف انرژی، رشد اقتصادی و آلودگی هر سه اجزای نظام تولیدی اقتصاد هستند که بررسی ارتباط سهگانهی آنها
برنامهریزان را به ارائه راهکارهای مناسب برای نیل به اهداف اقتصادی همراه با حفظ محیطزیست رهنمون میکند. هدف
مقالهی حاضر بررسی روابط کوتاهمدت و بلندمدت بین مصرف انرژی، رشد اقتصادی و آلودگی زیستمحیطی در بخش
حملونقل ریلی است. ازاینرو با استفاده از رویکرد الگوی خود بازگشت با وقفههای توزیعی و مدل تصحیح خطا به بررسی روابط بین این متغیرها در دوره 94-1383 پرداختهشده است. نتایج نشان میدهد که کشش مصرف انرژی در بخش حملونقل ریلی نسبت به آلودگی زیستمحیطی بخش حملونقل ریلی کشور در کوتاهمدت و بلندمدت به ترتیب 27و 43 میباشد و حاکی از آن است که با افزایش مصرف انرژی، شاخص آلودگی زیست محیطی در بخش حملونقل ریلی کشور افزایش مییابد. همچنین کشش تولید ناخالص داخلی نسبت به آلودگی زیستمحیطی در بخش حملونقل ریلی در کوتاهمدت و بلندمدت به ترتیب 4/0و 08/0 میباشد که نشان میدهد با افزایش تولید ناخالص داخلی در بخش حملونقل ریلی کشور، آلودگی زیست محیطی در این بخش افزایش مییابد. هم-چنین علامت ضریب جملهی تصحیح خطا مطابق انتظار، منفی است، که نشان میدهد عدم تعادلها در کوتاهمدت تعدیل میشوند تا رابطهی تعادلی بلندمدت ایجاد شود. مقدار این ضریب 36/0- است که به معنی تعدیل36 درصدی در هر دوره تا برقراری تعادل بلندمدت است.
مصرف انرژی,آلودگی زیستمحیطی,حملونقل ریلی,الگوی خود بازگشت با وقفههای توزیعی,مدل تصحیح خطا
https://road.bhrc.ac.ir/article_77069.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_77069_d4532cb046e3111d02f6438aa9001f51.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
26
96
2018
09
23
بررسی تاثیر افزودنی نانوآهک بر مدول سختی آسفالت سرد بازیافتی
199
208
FA
سید شهاب
حسنینسب
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
سجاد
یدالهی ده چشمه
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، تهران، ایران
<em>مسائل زیست محیطی به یکی از مهمترین چالشهای دنیای امروز بدل شده است. فرایند تولید و تراکم آسفالت گرم به دلیل مصرف زیاد سوختهای فسیلی و تولید آلودگیهای مربوطه به یک صنعت پرهزینه تبدیل شده، جهت حل این معضل، راههای گوناگونی پیشنهاد شده که یکی از آنها استفاده از آسفالت سرد بازیافتی است</em><em>.</em><em> در ساخت آسفالت بازیافتی استفاده از یک فیلر مانند سیمان ضروری است. تولید سیمان مستلزم ایجاد آلایندههای گلخانهای است. به منظور کاهش این آثار مخرب و نیز به منظور بهبود خواص مکانیکی آسفالت بازیافتی میتوان از مواد افزودنی دیگری به جای سیمان در این نوع آسفالت استفاده کرد. در</em><em>این پژوهش با افزودن نانوآهک به امولسیون قیر به جای سیمان در آسفالت بازیافتی، جهت بهبود خواص خستگی آسفالت استفاده شده است.</em><em>روش تجزیه و تحلیل اطلاعات بصورت مقایسه</em><em></em><em>ای و بر اساس نمودارهای بدست آمده از آزمایشهای تجربی خواهد بود. در این پژوهش تنش کششی، کرنش کششی، و مدول سختی نمونه آسفالتی توسط آزمایش خمش چهار نقطه ای با ساخت تیرچه خمشی اندازه گیری شد. بر اساس نتایج بدست آمده، مقایسه میان مدول سختی دینامیکی برای نمونه</em><em></em><em>های با درصد وزنی مواد افزودنی متفاوت نشان می</em><em></em><em>دهد مدول سختی نمونه آسفالتی با افزودن نانو آهک بهبود مییابد. میانگین مدول سختی برای نمونه دارای 2.5 درصد وزنی نانوآهک بیشترین و برای حالت بدون نانوآهک، کمترین مقدار را داراست. </em>
<strong> </strong>
آسفالت بازیافتی,مدول سختی,نانوآهک
https://road.bhrc.ac.ir/article_77070.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_77070_1c45ec1eefa16318e83a2c7f1eeb3102.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
26
96
2018
09
23
بررسی انواع قراردادهای خدمات نگهداری در حوزه ساخت
209
232
FA
رعنا
خوشدل نیت
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
khoshdel.r@gmail.com
مجید
پرچمی جلال
استادیار، دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
parchamijalal@ut.ac.ir
مهدی
روانشادنیا
استادیار، دانشکده عمران معماری و هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
ravanshadnia@gmail.com
<em>با توجه به پیشرفت بشر در حوزه زیرساختها و افزایش پیچیدگی پروژههای عمرانی، بحث نگهداری و نحوه بهرهبرداری از آنها، تبدیل به موضوعی گشته که از حساسیت قابل توجهی برخوردار است؛ زیرا مسئله مذکور ارتباط مستقیمی با میزان سوددهی و تداوم زیرساخت مربوطه دارد. ازاینرو، قراردادهای منعقده در حوزه خدمات نگهداری میتواند به طور قابل ملاحظهای از مفهوم ساده خود به یک روند پیچیده تغییر نماید</em><em>. عدم درک صحیح از ابعاد فنی و حقوقی قراردادهای خدمات نگهداری، سبب کاهش میزان سوددهی، افزایش هزینهها، کاهش کیفیت و بازدهی، هدررفت سرمایه و غیره میشود. بدین منظور این مقاله به دنبال بررسی انواع قراردادهای خدمات نگهداری و بخشهای مختلف موجود در آن بوده تا بتوان برای اعمال موفقیتآمیز خدمات نگهداری پروژه، قراردادی متناسب با موضوع پروژه انعقاد و اجرا نمود. ابزارها و روشهای گردآوری اطلاعات موجود در این پژوهش عبارتند از بررسی و مطالعه کتب، مقالات، اسناد و مدارک معتبر.</em>
انواع قراردادهای خدمات نگهداری,چالشها,زیرساختها,قراردادهای خدمات نگهداری سنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_77071.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_77071_65b6e13688b173441ab2d48195351acb.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
26
96
2018
09
23
ارائه یک روش مکانیابی پایانه حملونقل همگانی برونشهری (نمونه موردی شهر کاشان)
233
242
FA
علیرضا
ماهپور
0000-0001-9454-5906
استادیار، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
ar.mahpour@gmail.com
فرزین
ایمان
دانش آموخته کارشناسیارشد، مهندسین مشاور ایمن تقاطع، تهران، ایران
مهیار
گرانمهر
دانش آموخته کارشناسیارشد، مهندسین مشاور ایمن تقاطع، تهران، ایران
geranmehr.mahyar@gmail.com
<em>یکی از الزامات توسعه ملی افزایش دسترسی میان شهرهای کشور است. این ارتباط به تسهیلات حملونقل بینشهری وابسته است. پایانههای مسافری بینشهری، محل تغییر نوع وسیله حملونقل درون و برونشهری مسافر بوده و نقش عمدهای در تبادلات بینشهری به عهده دارد. تنوع طبقهبندی شهرها از یکسو و وجود قوانین خاص مترتب با این طبقهبندیها منجر به عدم توجه به شهرهای متوسط، کوچک و گاهی بزرگ در امر برنامهریزی کاربری زمین شده است. مکانیابی فعالیتهای مختلف در سطح شهرهای ایران، یکی از مشکلات شهری است که گریبانگیر مدیران و مشاوران شهری شده است. هدف از این مقاله مکانیابی پایانه جدید مسافری بینشهری شهرستان کاشان با اتکا به روشهای کلاسیک مکانیابی و رعایت ملزومات <br /> ملی- بومی شهرستان است. در این مطالعه ابتدا سه گزینه پیشنهادی جهت مکان جدید پایانه معرفی و سپس امتیازدهی این گزینهها بر اساس نشریه 352 انجام میشود و درنهایت گزینه برتر مکان جدید پایانه مسافربری معرفی میگردد.</em>
<em> </em>
حمل ونقل بین شهری,پایانه مسافربری,مکانیابی,حمل ونقل همگانی
https://road.bhrc.ac.ir/article_77072.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_77072_535f05f4aad586ef8ed09b07292c54e0.pdf
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
جاده
1735-062X
2676-4261
26
96
2018
09
23
بازنگری در روش تجزیه و تحلیل عوامل شکست و آثار آن برای تحلیل ریسکهای احتمالی سفر با اتوبوس: (مطالعه موردی در اتوبوسهای اسکانیا)
243
257
FA
علی
جهان
0000-0001-6347-1676
دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان، ایران
iranalijahan@yahoo.com
سید محمد مهدی
خاتمی
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان، ایران
khatami.mahdi@yahoo.com
افشین
عباسپور
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان، ایران
afshin_f_f@yahoo.com
<em>افزایش قابل توجه سوانح رانندگی و از دست رفتن جمع زیادی از هموطنان، ضرورت تحلیل ریسکهای احتمالی سفر با اتوبوس را بیش از پیش نمایان می کند. تجزیه و تحلیل عوامل شکست و آثار آن(</em><em> (FMEA </em><em>معمولا برای شناسایی و اولویت بندی حالات بالقوه خرابی در یک سیستم، محصول، فرآیند و یا سرویس،بکار می رود. این تحقیق بیانگر کاربردی جدید از روش</em><em> FMEA </em><em>می باشد که در ارائه سریعترین اقدامات در مواجهه با عوامل متعدد حادثه ساز در سوانح جاده ایی اتوبوس ها یاریگر است. مسلماً رتبه بندی عوامل حادثه ساز و تمرکز بیشتر بر روی عوامل با رتبه های بالاتر، اقدامی موثر و اثر بخش در کوتاه ترین زمان ممکن برای کاهش خسارات جانی خواهد بود. اولین سطح برای کاهش ریسک، سوانح اتوبوس هایی است که در سالهای گذشته تولید شده و در حال تردد در جاده ها می باشند. این تحقیق با همکاری جمعی از مهندسین با سابقه شرکت عقاب افشان که در سال های اخیر بطور مستقیم در جریان سوانح مربوط به اتوبوس های اسکانیا بوده اند،انجام شده است. در این مطالعه با استفاده از تعاریف جدید و با توجه به آمار بررسی مربوط به 2063 اتوبوس اسکانیا فراخوان شده، روش جدیدی برای بررسی سوانح جاده ایی ارائه شده که</em><em> FMEA </em><em>سوانح</em><em> Crash FMEA </em><em> نام گذاری شده است. در این تحقیق تلاش شده است مجموعه اقداماتی است که می بایست از جانب شخص راننده، مراکز خدمات پس از فروش و پلیس راهور در راستای کاهش ریسک حوادث جاده ای اتوبوس قابل انجام است، اولویت بندی شوند</em><em>.</em>
<strong> </strong>
سوانح جادهایی,اتوبوس,حمل و نقل,تجزیه و تحلیل عوامل شکست
https://road.bhrc.ac.ir/article_77073.html
https://road.bhrc.ac.ir/article_77073_312fe4f157876a9132550c2f544e95c0.pdf