TY - JOUR ID - 107905 TI - بررسی اثر مدول الاستیسیته، مدول برشی، نسبت میرایی و سرعت موج برشی در تحلیل دینامیکی خاک JO - جاده JA - ROAD LA - fa SN - 1735-062X AU - قیاسی, واحد AU - فتحی, رضا AU - شیرخانی چشمه شفیع, مازیار AD - استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده عمران و معماری، دانشگاه ملایر، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده عمران و معماری، دانشگاه ملایر، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 29 IS - 108 SP - 87 EP - 100 KW - آزمایش‌های دینامیکی خاک KW - مدول برشی KW - نسبت میرایی DO - 10.22034/road.2021.107905 N2 - هدف از انجام این مقاله بررسی نقش پارامترهای دینامیکی خاک شامل نسبت میرایی، مدول برشی، مدول الاستیسیته و بررسی سرعت موج برشی در بخش‌های مختلف، آشنایی با روش‌های اندازه‌گیری هر یک از این پارامترها و تاثیر شرایط مختلف بر روی این پارامترها در دینامیک خاک می‌باشد. روش پژوهش مروری بر منابع و ماخذ موجود بر پارامترهای دینامیکی خاک شامل نسبت میرایی، مدول برشی، مدول الاستیسیته و سرعت موج برشی می‌باشد. بر اساس نتایج به دست آمده در این پژوهش ساختار خاک تاثیر مستقیمی بر روی خواص دینامیکی خاک دارد و هرچه مقدار سرعت موج برشی بیشتر باشد، خاک ساختگاه سخت‌تر و از کیفیت بیشتری برخوردار هست.تقریبا تمامی پروژه‌های عمرانی بر روی خاک احداث می‌شوند بنابراین شناخت دقیق و صحیح از خاک و مشخص نمودن رفتار پارامترهای دینامیکی خاک می‌تواند در جهت ارائه یک طراحی ایمن و اقتصادی تاثیر‌‌‌گذار باشد. از میان خاصیت‌های دینامیکی خاک مدول برشی، نسبت میرایی و مدول الاستیسیته از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و همچنین روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری این پارامترها وجود دارد. UR - https://road.bhrc.ac.ir/article_107905.html L1 - https://road.bhrc.ac.ir/article_107905_d0536c7eead7f96f7db773f1a82e9634.pdf ER -